Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@00:10:39 GMT

برگزاری همایش ملی درختکاری در ۱۴ آذر

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۷۰۸۱۹

برگزاری همایش ملی درختکاری در ۱۴ آذر

ایسنا/گیلان مدیرکل منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه همایش ملی درختکاری را در ۱۴ آذرماه برگزار خواهیم کرد، گفت: از ۱۴ آذر به پیشواز روز درختکاری در ۱۵ اسفند می رویم.

محسن یوسف پور در نشست با تشکل های مردم نهاد زیست محیطی و منابع طبیعی، درختکاری در عرصه ها را یکی از ماموریت های سازمانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان دانست و اظهار کرد: امسال برای نخستین بار در پاییز درختکاری خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه درختکاری معمولا در ماه های بهمن و اسفند انجام می شود، تصریح کرد: زمانی که درختان جنگلی در خواب به سر می برند، می توانیم آنها را بدون آسیب به طبیعت منتقل کنیم، اما خواب رفتگی درختان و نهال ها از آبان و آذر آغاز می شود و باید نهایت استفاده را از این زمان ببریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به شرایط ویژه جنگل های هیرکانی، افزود: در فرهنگ سازمانی ما ماه اسفند ماه درختکاری است، اما با توجه به توپوگرافی جنگل های شمال کشور و کوهستانی بودن منطقه نمی توانیم در این ماه درختکاری خوب و موثری در سطح وسیع انجام دهیم. در واقع بردن نهال به بالادست و کاشت نهاد در برف بسیار سخت است لذا این تصمیم در سطح سازمان جنگل ها گرفته شد که درختکاری را از پاییز آغاز کنیم.

یوسف پور با بیان اینکه همایش ملی درختکاری را در ۱۴ آذرماه برگزار خواهیم کرد، گفت: از ۱۴ آذر به پیشواز روز درختکاری می رویم و ۱۵ اسفند پایان درختکاری است، زیرا در فروردین ماه عملا درختان بیدار می شوند و شکوفه دهی می کنند لذا درختکاری در ایام باقی مانده به بهار زیاد موفقیت آمیز نخواهد بود.

وی خواب رفتگی درختان را یک اصطلاح عام دانست؛ نه علمی و یادآور شد: درختان خزان را طی می کنند و دوباره شکوفه می زنند لذا همه استان ها درگیر طرح درختکاری در ۱۴ آذر هستند تا بتوانیم با یک انسجام و ساماندهی خوب کاری و سازمانی درختکاری کمی تر و کیفی تری را به انجام برسانیم و در این میان استان های گیلان، مازندران و گلستان ویژه هستند.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه همه ادارات کل منابع طبیعی متعهد به نهال کاری در سطوح مشخص هستند، گفت: مادامی که جنگل کاری در یک عرصه موفقیت آمیز نباشد، نباید عرصه جدیدی را درختکاری کنیم. این در حالی است که بسیاری از عرصه هایی که در گذشته نهال کاری شده تنها نام جنگل کاری را یدک می کشند و موفق نیستند لذا با موافقت سازمان جنگل ها مقرر شد درختکاری در سطوح ناموفق نیز انجام شود.

یوسف پور عوامل اقلیمی و اجتماعی عدم موفقت درختکاری را برشمرد و اضافه کرد: برخی از سطوح جنگل کاری شده به واسطه خشکی هوا، وضعیت خاک، چرای دام و... نیاز به ترمیم دارند. همچنین گاهی جنگل های طبیعی نیز دچار تخریب می شوند(مخروبه) و نیازمند غنی سازی هستند لذا سطح جنگل کاری اضافه نمی شود، اما اگر در فضاهای باز و نواحی بین جنگل و مرتع جنگل کاری کنیم، توسعه جنگل اتفاق می افتد.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت ذی نفعان در طرح های جنگل کاری و حفاظتی، خاطرنشان کرد: لازمه مشارکت در حفاظت از جنگل ذی نفع شدن جنگل نشینان است لذا به زودی ساز و کار مشارکت ذی نفعان در طرح های جنگل کاری و حفاظتی اجرایی خواهد شد. در واقع افرادی حاشیه جنگل باید در برابر درآمدی که از طرح های گردشگری داخل جنگل کسب می کنند، از عرصه های ما حفاظت کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه همه دستگاه ها براساس قانون باید در امر حفاظت از عرصه های منابع طبیعی مشارکت کنند، متذکر شد: زمانی می توانیم به درستی از جنگل های هیرکانی حفاظت کنیم که راه مشارکت مردمی را برای حفظ جنگل پیدا کنیم. یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با فرصت طلبان و تجاوزان و قاچاقچیان برخورد می کند، اما برخی از مردم ناآگاهانه به جنگل ضربه می زنند.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان نهال کاری مشارکتی توسط تشکل های دوستدار طبیعت را یکی از اقدامات سازمان جنگل ها دانست و تصریح کرد: صرف کاشت درخت کفایت نمی کند و باید نگهداری شود. اگر جنگل نشینان را ذی نفع کنیم دیگر نمی توانند بدون جنگل زندگی خود را بچرخانند و لذا از عرصه ها حفاظت می کنند.

وی با بیان اینکه اجازه نداریم جنگل های هیرکانی را از دست دهیم، افزود: ۱۴ آذر تبدیل به نقطه عطفی در حفاظت مشارکتی از عرصه های منابع طبیعی خواهد شد. امروزه بسیاری از همیاران طبیعت که افراد بومی و محلی هستند از طریق تلفن گویای ۱۵۰۴ وضعیت تصرف اراضی و قاچاق چوب را اطلاع رسانی می کنند لذا همیاران طبیعت به دو دسته همیاران مروجی و همیاران حفاظتی تقسیم می شود و یگان حفاظت برای همیاران حفاظتی کارت صادر کرده و قرق بانان از بین این افراد انتخاب می شوند.

یوسف پور ۱۴ آذرم را اوج درختکاری در استان دانست و عنوان کرد: از دی ماه شرایط برای نهال کاری کمتر مهیا می شود و جابجایی نهال ها در اواخر زمستان و اوایل بهار که فصل رویش است به نهال استرس وارد می کند و تلفات نهال بسیار بالاست لذا از فرصت ۱۴ آذر برای نهال کاری مشارکتی در بخش دولتی و غیر دولتی استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت پایدار جایگزین طرح های جنگل داری خواهد شد، اظهار کرد: در طرح های جنگل داری ۵۰ سال درختان را بریدیم و از چوب آنان استفاده کردیم و سپس جنگل جایگزین کاشتیم، اما این مدیریت پایدار نیست، زیرا در مدیریت پایدار تلاش می شود کار حفاظت توسط ذی نفعان انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان کشت پاییزه را جزو برنامه های سازمان جنگل ها دانست که سالانه انجام می شود و گفت: نهال کاری در ۱۴ آذر توسط مردم انجام خواهد شد لذا گونه های پیشگام از جمله توسکا، بلوط، زبان گنجشک، افرا و پلت را می کاریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر می خواهیم سرسبزی گیلان حفظ شود باید در طرح های حفاظتی مستقل از اعتبارات دولتی عمل کنیم، یادآور شد: جنگل نمی تواند منتظر اعتبارات دولتی بماند و باید از گره زدن جنگل به اعتبارات دولتی پرهیز کنیم.

وی از ورود یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال به طبیعت همزمان با ۱۴ آذر خبر داد و خاطرنشان کرد: این نهال ها که جدا از نهال های صنوبر سالانه است، در ۳۳۰۰ هکتار کاشته خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روز درختکاری منابع طبيعي جنگل کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۰۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندانیان ملایری هزار اصله درخت کاشتند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان، به منظور مشارکت زندانیان در فعالیت‌های عام‌المنفعه، زندانیان ملایری در پویش درختکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان شرکت کردند.

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر پویش کاشت یک میلیارد درخت را آغاز کرده است.

در راستای آشنایی زندانیان با فرهنگ حفاظت از محیط زیست و ایجاد همدلی و همکاری در فضای عمومی برای بازسازی طبیعت و ساخت ایرانی آباد، با همکاری بنیاد تعاون زندانیان استان تعداد هزار اصله درخت توسط زندانیان در محل موردنظر کاشته شد.

دیگر خبرها

  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در دماوند اجرا شد
  • رفع تصرف اراضی ملی ۱۳۰ میلیارد ریالی در تالش
  • زندانیان ملایری هزار اصله درخت کاشتند
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • چند خبر از شهرستان های نیشابور، بردسکن و فریمان
  • شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه
  • آغاز به کار شورا‌های همیار طبیعت خراسان رضوی