Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@10:51:37 GMT

مردم در ناآگاهی با منافع ملی همراه نمی‌شوند

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۷۸۴۵۷

مردم در ناآگاهی با منافع ملی همراه نمی‌شوند

«این عقیده سال‌ها پیشِ همه ماست که مردم در ناآگاهی با منافع ملی همراه نمی‌شوند. این اصل ساده را باید بپذیریم که مردم برای همراهی با منافع ملی در مرحله اول باید آگاه شوند.»

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر قاضی‌زاده، روزنامه‌نگار، در یادداشتی در روزنامه شهروند نوشت: «سال‌ها پیش جایی نوشتم الان فرصت خوبی است که دوباره به مردم اعتماد کنیم و دوباره اجازه دهیم مردم از کلیات روابط ما با دنیا سر در بیاورند و آگاه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عقیده سال‌ها پیشِ همه ماست که مردم در ناآگاهی با منافع ملی همراه نمی‌شوند. این اصل ساده را باید بپذیریم که مردم برای همراهی با منافع ملی در مرحله اول باید آگاه شوند. این ‌روزها بار دیگر شاهد محدودیت برای رسانه‌ها در پوشش اخبار مهم کشور بودیم و این همان شرایطی است که در سال‌های پیش بارها نقد شده و من هم بارها گفته‌ام این سیاست رسانه‌ای به نفع منافع ملی نیست. در بین بچه‌های روزنامه‌نگار دشمن نمی‌بینم. ممکن است خطایی سر بزند و ناشی‌گری‌ای رخ دهد، اما من هیچ‌کدام را  بدخواه منافع ملی نمی‌دانم و همیشه خواهش کرده‌ام با چنین نگاهی فعالیت رسانه‌ای‌ها بررسی شود. حتی سه - چهار ماه پیش عرض کردم که اگر روزی اتفاقی رخ دهد همین مردم باید سینه سپر کنند و از جامعه و منافع ملی دفاع کنند. با این مردم نباید بیگانه بود و باید با مردم صادق بود. هر زمان که ما مردم را از خود بدانیم، آنها هم با منافع ملی همراهی و حتی سختی‌ها را به همین دلیل تحمل خواهند کرد. همه مردم حق دارند و همه مردم نظر دارند. باید به مردم یاد بدهیم که بتوانند نظر خود را بیان کنند؛ اگر بد بود جواب بدهیم و اگر نارسا بود اصلاح کنیم.

مردم را ناآگاه بار نیاوریم. متاسفم که در روزهای اخیر مردمی خشمگین شدند که بی‌اطلاع بودند. مردم اگر بدانند ما با غرب چه مشکلی داریم و در خاورمیانه چه شرایطی داریم، بهتر شرایط را درک می‌کنند. این که درهای اطلاعات را ببندیم و انتظار داشته باشیم در رسانه‌ها فقط تعریف و مسائل پشتیبانانه باشد، جواب نمی‌دهد. بحث احیای مرجعیت رسانه‌های رسمی هم از سال‌ها پیش مطرح شده و دلسوزان همواره نظر خود را گفته‌اند. وقت آن است که با چنین نگاهی سیاست‌های رسانه‌ای تنظیم شود. آمریکایی‌ها یک اصطلاحی دارند به نام «مِین‌ استریم» یا همان جریان اصلی که معیار و منبع افکار عمومی برای سنجش صحت اخبار است. این مِین ‌استریم‌ها مانند «واشنگتن‌پست» و «نیویورک‌تایمز» - روزنامه‌های قوی و سراسری که به آنها مرجع گفته می‌شود - معمولا مرجع مردم این کشورها هستند و مردم خبرها و نوشته‌های رسانه‌های مجازی را با این مراجع اصلی می‌سنجند. یک مورد دیگر هم شخصیت‌های شاخص رسانه‌ای است؛ مثلا خانم‌ امان‌پور در سی‌ان‌ان یکی از این شخصیت‌هاست که وقتی از عراق گزارش می‌دهد، مردم به دلیل سابقه‌ای که دارد به او اعتماد می‌کنند. به این افراد اصطلاحا «مرجع» گفته می‌شود. به‌عنوان مثال درباره فوتبال آقای فردوسی‌پور مرجع بود و اهالی فوتبال به برنامه ایشان اعتماد داشتند. ما باید هوای این رسانه‌ای‌های مرجع را داشته باشیم که نداریم. ما نباید این مراجع را کنار بگذاریم چون حیف است و دود آن به چشم جامعه می‌رود. روزنامه‌نگار بعد از ۱۵‌سال تازه می‌فهمد روزنامه‌نگاری چه کاری است و بعد از ۲۰‌سال تبدیل به یادداشت‌نویس، تحلیلگر و صاحب‌نظر می‌شود که متاسفانه الان چندان توجه نمی‌شود و عمر روزنامه‌نگاری ما به پنج، شش سال رسیده است.

به هر حال، به دلیل سیاست‌های شتاب‌زده الان روزنامه‌ای نداریم، رادیویی نداریم، شبکه‌ تلویزیونی‌ای نداریم که مردم همه‌ جا را رها کنند و ببینند آنجا چه می‌گوید. منظورم رسانه‌های داخلی است. نتیجه چه می‌شود؟ مردم در غیبت خبر دقیق و درست، سراغ ماهواره‌ها می‌روند و مشتری تبلیغ و شایعه می‌شوند. اگر منِ خبرنگاری که در تهران، کرمانشاه، خراسان و... ساکنم، فضای کار نداشته باشم، مردم همین شهرها مجبور می‌شوند سراغ رسانه‌های خارجی بروند که بسیار جای تاسف دارد. در این شرایط مجبور می‌شویم در کمال استیصال وسایل ارتباط جمعی را قطع کنیم که یک عده آدم از کسب‌وکار بیفتند و به سرمایه و منافع ملی ضربه وارد شود.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: علی اکبر قاضی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۸۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی‌حجابی

روزنامه ایران در مطلبی به توییت مهدی فضائلی درباره نظر رهبرانقلاب نسبت به برخورد با بی حجابی واکنش نشان داد.

این روزنامه نوشت: یکی از موضوعاتی که در چند روز اخیر به تیتر برخی رسانه‌های داخلی تبدیل شد، مسأله مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی بود. بویژه پس از آنکه در پی انتشار تصاویری از برخورد نیرو‌های پلیس امنیت اخلاقی با هنجارشکنان، مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به صورت غیرمستقیم خبر داد که رهبر انقلاب دراین‌باره به برخی مسئولان تذکر دادند. این نقل قول بهانه‌ای شد تا یک جریان سیاسی خاص، رسانه‌های وابسته به خود را علیه قوای سه‌گانه و فراجا بسیج کند.

این درحالی است که رئیس‌جمهور در آخرین نشست هیأت دولت و حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا در اظهاراتی مشابه تأکید داشتند که برخورد با بی‌حجابی و هنجارشکنی‌های سازمان‌یافته در جامعه، تصمیم مشترک قوا بوده و پلیس نیز وظایف مربوط به خود را در اجرای این تصمیم برعهده دارد، ضمن اینکه باید حقوق مردم رعایت شود.

در چنین شرایطی، یک جریان خاص سیاسی که به دنبال بازنمایی اختلاف میان قوا در موضوع حجاب است، تلاش کرد سخنان رئیس قوه قضائیه را به عنوان تقابل با رئیس‌جمهور بازنمایی کند. عجله این جریان و رسانه‌های آن در اختلاف‌افکنی به حدی بود که در تیتر‌های رسانه‌های خود، تحریف‌های مشخصی انجام داد. به عنوان نمونه، تاریخی را که رئیس قوه قضائیه به عنوان جلسات تصمیم‌گیری درباره موضوع حجاب بیان کرده بود، یک سال عقب برد.

به نظر می‌رسد هدف این تلاش‌های سیاسی و رسانه‌ای از القای اختلاف میان قوا، تلاش برای احیای پایگاه سیاسی و اجتماعی از دست رفته این جریان باشد.

دیگر خبرها

  • منافع مردم سادات محمودی اولویت مسئله سد «خرسان ۳» است
  • منافع مردم سادات محمودی اولویت مسئله سد خرسان است
  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند
  • ژنرال انگلیسی: اوکراین با جنگ دشواری مواجه است
  • جنگ رسانه‌ای نیازمند استراتژی است
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های این کشور
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند
  • عصبانیت شدید ارگان دولت از مطرح شدن نام رئیسی در برخورد با بی‌حجابی
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی‌حجابی