Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی حجت الاسلام حمید محمدی در صد و پنجمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های ۱۰ ساله قرآنی کشور و نحوه و میزان دریافت بودجه طی این سال‌ها و همچنین گزارشی از جلسه اخیر ستاد راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور گفت: در این ستاد یک مصوبه بسیار مهم تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این ماده واحده آمده است «به منظور تسریع و شفاف‌سازی مراحل اجرای اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی، سازمان برنامه و بودجه موظف است با هماهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به یکسان‌سازی عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی تمامی دستگاه‌ها در لوایح بودجه سالانه با مفاد اسناد راهبردی اقدام کند».

محمدی اضافه کرد: بر اساس این ماده واحده که ابلاغ رئیس سازمان را نیز دارد، برای دریافت بودجه تمام دستگاه‌ها بر اساس اسناد سه‌گانه‌ای که مصوب شده، اقدام خواهد شد و تمام دستگاه‌هایی که بودجه قرآنی دریافت می‌کنند، دریافت بودجه آنها منوط به اجرای فعالیت‌ها ذیل سه سند منشور توسعه فرهنگ قرآنی خواهد بود و این مصوبه از طرف سازمان برنامه و بودجه ابلاغ و از آن استقبال شده است.

جایزه قرآنی برای جشنواره فیلم فجر

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به اینکه سال قبل در همین روزها همه دغدغه چهل سالگی انقلاب را داشتیم، گفت: در این مقطع، با گذشت چهل و یک سال، دغدغه‌ها ظاهراً فراموش شده است.

سیدمحمدجواد شوشتری، به نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فجر در بخش‌های هنری مختلف اشاره کرد و با طرح سوالی درباره نقش قرآن در این جشنواره‌ها،‌ گفت: ما به عنوان هر دستگاه قرآنی، آیا وظیفه داریم ببینیم در فیلم‌هایی که امسال نمایش داده می‌شود،‌ جایگاه قرآن و سبک زندگی اسلامی در کجا واقع شده است؟ این موضوع همیشه و هر سال مغفول مانده است. به اعتقاد من یکی از جوایزی که هر سال در دهه فجر باید اهدا شود، جایزه قرآنی است که بر اساس اشاره‌های قرآنی در فیلم‌ها مورد توجه قرار بگیرد و آن را به عنوان برگزیده در این بخش معرفی کنیم.

وی با اشاره به تولید فیلم‌هایی همچون «طلا و مس» یا «میم مثل مادر» در گذشته به همت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، گفت: در حال حاضر اگرچه فیلم‌های خوبی را شاهد هستیم، اما در عین حال نقش مجموعه‌های قرآنی در بخش مربوط به وضعیت هنر که الان بیشتر جوانان به آن گرایش دارند، مغفول مانده است.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور پیشنهاد کرد مذاکراتی با معاونت سینمایی صورت بگیرد و از هم‌اینک جایزه‌ای برای این مهم در روز اختتامیه جشنواره در نظر گرفته شود و حتی یک داور آشنا به موضوعات قرآنی نیز به جمع داوران اضافه شود تا آثار را از حیث اشارات قرآنی مورد بررسی قرار دهد.

در این زمینه مقرر شد تا به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شود تا یک بخش ارزیابی در حوزه‌های مختلف هنری جشنواره فجر راه‌اندازی کند و آثار دارای ویژگی‌های قرآنی را شناسایی و به عنوان اثر برتر در این حوزه معرفی کند. همچنین گفته شد که بهتر است این بخش امسال به صورت غیررسمی در حاشیه جشنواره فجر مطرح شود تا در سال‌های آینده با ساختار مناسب‌تری صورت بگیرد.

تحقیق و تفحص از موزه ملی قرآن

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان گفت: موزه ملی قرآن نیاز به یک تحقیق و تفحص جدی دارد. در آنجا فضایی ایجاد شده، اما به نظر می‌رسد حتی یک ‌بازدیدکننده در روز هم نداشته باشد. به اعتقاد من این ظلم به قرآن کریم است و اگر چنین مرکزی تعطیل شود، بسیار بهتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: اگر جانمایی این مکان مناسب نیست، باید آن را تغییر داد یا اگر اشکال دیگری وجود دارد، باید بررسی و ریشه‌کن شود.

شوشتری با اشاره به اینکه می‌توان در موزه ملی قرآن بازاری برای فروش محصولات قرآنی راه‌اندازی کرد که بازار خوبی هم داشته باشد،‌ گفت: می‌توان حراجی‌های بزرگ قرآنی را در این مکان برگزار کرد یا بسیاری برنامه‌های دیگر را به اجرا درآورد، اما متأسفانه در این موزه هیچ خبری نیست. به اعتقاد من درباره این موضوع باید از میراث فرهنگی مطالبه شود که توضیحاتی در این باره ارائه دهند.

در این جلسه مقرر شد تا نامه‌ای رسمی از طریق شورای توسعه فرهنگ قرآنی به رئیس موزه یا نهاد بالادستی آن ارسال شود تا توضیحات و گزارش خود را در مورد فعالیت‌های این موزه ارائه دهند.

گزارش دو سالانه اجرای سند راهبردی آموزش عمومی قرآن

سالار عرفانی‌نسب، مسئول دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن ضمن ارائه گزارشی درباره دو سالانه اجرای سند راهبردی آموزش عمومی قرآن کریم گفت: بر اساس بند چهار برنامه پنجم توسعه کشور، معاونت برنامه‌ریزی کشور موظف شده بود تا اسناد سه‌گانه منشور توسعه فرهنگ قرآنی را با پیشنهاد شورای توسعه به دولت ارائه دهد تا به تصویب برسد.

وی افزود: اسناد سه‌گانه در نهایت تولید، تصویب و ابلاغ شد. بر اساس ابلاغ شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سند توسعه آموزش عمومی قرآن کشور نیز در پایان سال ۱۳۹۶ ابلاغ شد. این سند چهار اصل، چهار هدف، ‌شش راهبرد و ۵۲ اقدام ملی دارد.

مسئول دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن تصریح کرد: سند آموزش عمومی قرآن در جلسه سی و هشتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی در آذرماه ۱۳۹۶ به تصویب رسید و از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ابلاغ شد و به دنبال آن، اجراسازی سند در دستور کار کمیسیون آموزش عمومی قرار گرفت و در جلسات متعدد بر روی آن بحث شد.

وی افزود: بر اساس چارچوب نهادی که این سند دارد، بند سوم صراحت دارد که متناسب با شش راهبرد سند، کارگروه‌های مربوطه تشکیل شود. پس از تبادل نظر چهار کارگروه «راهبری، مدیریت و ارزیابی»، «پژوهش و برنامه‌ریزی درسی»،‌ «توسعه نیروی انسانی» و «توسعه و پشتیبانی فناوری» با مسئولیت چهار معاون وزیر از معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.

عرفانی‌نسب اضافه کرد: بر اساس چارچوب نهایی، کمیسیون موظف بود ظرف شش ماه، شناسنامه‌های اقدامات ۵۲گانه این سند را تهیه کند که خوشبختانه این پیش‌نویس در همان موعد مقرر آماده شد. در آنجا تصمیم گرفته شد شناسنامه‌های اقدام به چهار کارگروه واگذار شود. این کار صورت گرفته و از بین چهار کارگروه، دو کارگروه کار خود را انجام داده‌اند و دو کارگروه دیگر نیز مراحل کار را در دست اجرا دارند.

وی درباره برگزاری جلسات کمیسیون نیز گفت: از آخرین جلسه کمیسیون، حدود شش ماه می‌گذرد که علت برگزار نشدن جلسات نیز تغییرات وزیر آموزش و پرورش بوده است.

گزارش استقرار ساختار دبیرخانه

محمدحسین فدوی،‌ معاون دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به ارائه گزارشی از وضعیت استقرار ساختار دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم پرداخت.

وی اعلام کرد: دبیرخانه این کمیسیون به عنوان یکی از ادارات کل‌ ذیل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر شده است. البته برای این دبیرخانه در ابتدا ۹ پست سازمانی در نظر گرفته شده بود که با بازبینی مجدد ساختار دولت در سال ۹۴ تغییری ایجاد و پست معاون مدیرکل نیز اضافه شد.

فدوی با اشاره به سیاست های دولت مبنی بر چابکسازی دستگاه های دولتی و خالی ماندن برخی پست های کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم خواستار درنظر گرفتن استثنائاتی در این زمینه و امکان جذب نیرو را مطرح کرد که در نهایت مقرر شد پیشنهادی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه شود تا بر اساس آن سازمان امور استخدامی مجوز جذب پنج نیرو در دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی را صادر کند.

 صفحه اسناد راهبری منشور در ایکنا ایجاد می شود

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی ایکنا، در پایان این جلسه پیشنهاد شد تا ایکنا به پیوست رسانه‌ای اسناد منشور توسعه فرهنگ قرآنی ورود داشته باشد و صفحه‌ای با عنوان «اسناد راهبری منشور» در نظر گرفته شود تا پیشرفت لحظه به لحظه این اسناد را مورد رصد قرار دهد.

یکصد و پنجمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز گذشته با حضور اعضای این مجمع و به منظور بررسی یک پیش‌دستور و سه دستور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که در این‌ جلسه، گزارش وضعیت‌سنجی رشته علوم قرآن و حدیث بر اساس سرفصل‌های جدید از سوی سیدحمیدرضا میرعظیمی، مدیر مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی وزارت علوم ارائه شد.

پس از ارائه گزارشی از سوی رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا سازو کار اجرایی‌سازی رشته تجمیعی علوم قرآن و حدیث و آینده تحول کارشناسی ارشد و دکتری این رشته را آماده کند.

بر اساس این مصوبه، مقرر شد تا رحیم قربانی مسئول این کارگروه باشد و محمدعلی خواجه‌پیری، لاله افتخاری، یک نماینده از وزارت بهداشت، یک نماینده از وزارت علوم و یک نماینده از دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان اعضای آن حضور داشته باشند.

برچسب‌ها موزه ملی قرآن کریم جشنواره ملی سازمان برنامه و بودجه کشور مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور جشنواره فیلم فجر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت آموزش و پرورش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موزه ملی قرآن کریم جشنواره ملی سازمان برنامه و بودجه کشور جشنواره فیلم فجر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت آموزش و پرورش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موزه ملی قرآن کریم جشنواره ملی سازمان برنامه و بودجه کشور جشنواره فیلم فجر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت آموزش و پرورش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۶۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، شهنام عرشی گفت: واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

وی افزود: واکسن روتاویروس در سنین ۲، ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود.

عرشی گفت: واکسیناسیون روتاویروس سالانه حداقل از ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: اواخر سال گذشته هم واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد.

وی گفت: این واکسن نیز در سنین ۲، ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

کد خبر 6090502 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • خبر مهم درباره زمان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • فرهنگ و هنر در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در بخش فرهنگ و هنر
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • برگزاری دوره تربیت مربی آموزش نوین قرآن در کهگیلویه