Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام واحدی گفت: امروزه شرایط اجتماعی به گونه ای شده که خانواده ها با یک تماس تلفنی، تمام نیازهای خود را توسط یک پیک برطرف می کنند، همین امر باعث می شود که خیال فرزندان آسوده شود و احساس کنند که والدین نیازی به آنها ندارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، باوجود دست آوردهایی که تکنولوژی مدرن برای انسان ها به ارمغان آورده اما تمدن و فرهنگ خاصی را با خود به جوامع مختلف وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر توسعه در تکنولوژی مدرن سبک زندگی انسان ها به ویژه جوامع اسلامی را دست خوش تغییر کرده است در این خصوص گفتگویی با حجت الاسلام «رضا واحدی» کارشناس مذهبی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

 

علت کمرنگ شدن روابط انسانی و اخلاقی در جامعه چیست؟

کمرنگ شدن ارزش های دینی و مذهبی در جامعه و جایگزین شدن زندگی تکنولوژی و استفاده غیر صحیح از آن موجب تضعیف روابط انسانی و اخلاقی تاکید شده در دین مبین اسلام و ائمه اطهار شده است، وقتی امروزه افراد جامعه بیشتر اوقات خود را در فضای مجازی سپری می کنند، این گونه احساس می شود که نیازهای ارتباطیشان اشباء شده و با توجه به محبت مجازی که در این فضا دریافت می کنند تصور می کنند دیگر نیازی به دید و بازدید( صله ارحام) از اقوام را نداشته باشند، ولی این اشتباه محض است، چون در زمان کارزار و بحران زدگی، متوجه می شوند که هیچ کدام از هزاران فالوری که داشته اند، کنارشان نیست و تنهای تنها مانده اند.

 

آیا رشد تکنولوژی در کمرنگ شدن روابط  انسانی تاثیر گذار است؟

امروز ربات هایی ساخته شده است که کارهای افراد فرتوت و سالخورده را درمنزل انجام می دهند یا شرایط اجتماعی به گونه ای شده که خانواده ها با یک تماس تلفنی تمام نیازهای خود را توسط یک پیک برطرف می کنند، همین امر باعث می شود که خیال فرزندان آسوده شود و احساس کنند که  والدین نیازی به آنها ندارند همه اینها از جمله تبعات رشد تکنولوژی است که دامنگیر زندگی جامعه بشری شده است.

 

مساله اینجاست که هر چقدر ما در تکنولوژی بیشتر رشد می کنیم، آموزه های اخلاقی ما بیشتر تضعیف می شود، ما امروز باور نمی کنیم که صله ارحام موجب افزایش عمر می شود، ما امروز نمی دانیم جایگاه والدین، فرزندان، خواهران و برادران در کجای زندگی ما قرار دارد، فقط با سرعت تمام به دنبال ساختن زندگی مدرن و مادی خودمان هستیم ، تاسف بارتر اینکه هر چقدر هم می دویم و تلاش می کنیم به آن نمی رسیم، این همه احادیث و توصیه های اخلاقی و دینی در مورد رعایت جوانمردی، ادب، مروت و اخلاق در دین مبین اسلام وجود دارد، غافل از اینکه کوچکترین توجهی به آنها در جامعه شود، چون به خانواده ها آموزش داده نمی شود، چرا باید هم والدین و هم فرزندان بیتشتر اوقات خود را در فضای مجازی سپری کنند.

 

از نظر شما علت کجا ست؟

لذا باید بپذیریم که ما کوتاهی کردیم، ما امروز در ارایه و انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی نیازمند این هستیم که با گویش روز با جوانان صحبت کنیم در حالیکه از آن غفلت کرده ایم، چرا باید کتاب « چه کسی پنیر مرا دزدید» میلیون ها بار در کشور چاپ شود ولی کتاب های دینی مورد غفلت واقع شوند، چون نویستدگان غربی توانستند با زبان روز با جوانان حرف بزنند نه مانند ما که هنوز در صد سال پیش گیر کردیم.

 

به نظر شما این قصور و کوتاهی از طرف چه کسانی است؟

نا گفته نماند که این قصور و کوتاهی دو طرفه است، یعنی هم جوانان و هم مسئولین در این مساله مقصر هستند، چون جوانان مطالبه نمی کنند که روحانیون هم مجبور شوند برای پاسخ به خواسته های آنها مطالعه جدید کنند و با زبان روز با آنها سخن بگویند.

 

راهکار چیست؟

به صورت فردی نمی توان حرکت کرد ما نیازمند یک استراتژی و راهبرد مدون ملی هستیم.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد بسیج هفته بسیج کانون های فرهنگی هنری مساجد نماز جمعه مساجد اردبیل راهپیمایی مجلس اغتشاشات اخیر در کشور حجت الاسلام واحدی اموزه های دینی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۸۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

به گزارش قدس خراسان، سید محسن اصغری نکاح امروز، ۷ اردیبهشت‌ماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروزه در پزشکی، سبک زندگی و پیشگیری و آسیب‌زدایی مبتنی بر آن جزء محورها و راهبردهای اساسی شده است. نمی‌توانیم با مسائل عاطفی، هیجانی و روانشناختی سر و کار داشته باشیم اما سراغ سبک زندگی نرویم؛ نمی‌توانیم روانشناس باشیم و برای شناخت چالش‌های روانشناختی جامعه تنها در کلینیک بنشینیم.

وی افزود: رویکرد پیش روی ما برای رشد دادن و زمینه‌سازی جهت ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری از آسیب‌های متعدد از جمله تغییر سبک زندگی، اگر جامعه‌محور نشود، در پیشگیری و حل بحران‌ها موفق نخواهیم بود.

رئیس شورای استانی خراسان رضوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ادامه داد: راهبرد سازمان نظام روانشناسی جامعه‌محور بودن است و در این جامعه‌محوری تعامل با سازمان‌ها و نهادهایی که مسئولیت دارند جزء اساسی‌ترین موضوعات است.

اصغری نکاح اضافه کرد: استان خراسان رضوی یک کلان‌استان بوده و شورای استانی باید به صورت ویژه دیده شود. بیشترین حجم همکاران دارای عضویت، پروانه و کلینیک‌ها پس از تهران در خراسان بوده و اساتید بزرگی در خراسان و مشهد وجود دارند.

وی خاطرنشان کرد: ۷۹۶ نفر در استان در آزمون صلاحیت حرفه‌ای نمره قبولی کسب کرده‌اند و این افراد باید توسط شورای استانی خراسان رضوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مورد مصاحبه قرار بگیرند. رویکرد ما مشاوره همگانی بوده و جدا از نام دانشگاه‌ها و موسسات، صلاحیت‌های حرفه‌ای دیده می‌شود.

دانشیار گروه آموزشی روانشناسی مشاوره و تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: امروزه همکاران ما از نظر ارائه خدمات با توجه به هزینه‌های بسیار سنگین جاری جهاد می‌کنند. زمانی هویت روانشناسی را برای جامعه احراز می‌کنیم که خدمات ارزنده‌ای به جامعه بدهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است
  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی مازندران
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی
  • رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است