Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، مهر به نقل از هالیوود ریپورتر نوشت: دبورا یانگ منتقد هالیوودر ریپورتر نوشته است: زنی که توسط یک زوج هلندی به فرزندخواندگی پذیرفته می‌شود به ایران بازمی‌گردد تا والدین بیولوژیکی‌اش را پیدا کند. این داستان فیلم مستندی ساخته کوروش عطایی و آزاده موسوی است که به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ معرفی شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه می‌نویسد: در این فیلم که مستندی درباره یک زن ۳۸ ساله هلندی به نام الین فریده کونینگ است که تصمیم می‌گیرد تا از محل تولدش در شهری در شمال شرقی ایران دیدار کند و والدینش را بیابد، ‌ شاهد خنده زیاد و گریه زیادی هستیم.

این فیلم که با نگاهی ملایم و حساس ساخته شده بیننده را به جایی می‌برد که در فیلم‌های معاصر ایرانی به ندرت مود توجه واقع شده و آن عمق قلب خانواده‌های سنتی و ارزش‌های آن است. با وجود سفت و سخت بودن ارزش‌های مذهبی آنها، این مردم وقتی یکی از خودشان را می‌بینند کاملا آغوششان را روی او باز می‌کنند و پذیرای او هستند.

تهیه کنندگان و کارگردان‌های این فیلم پیشتر با هم برای تهیه مستند «از ایران، جدایی» ۲۰۱۳ همکاری کرده بودند که درباره واکنش‌های داخلی به فیلم اصغر فرهادی به عنوان برنده جایزه اسکار برای بهترین فیلم خارجی زبان سال ۲۰۱۲ بود.

«در جستجوی فریده» هرچند داستانی است که به نظر می‌رسد نکات کلیدی محدودی دارد، ‌ تاکنون چندین جایزه برده و در جوایز فیلم لس انجلس با تقدیر روبه رو شده است.

شاید برجسته‌ترین جنبه تقابل واضح فیلم بین عقلانیت آرام خانواده هلندی که فریده را وقتی او حدود ۲ سال داشت از یتیم‌خانه‌ای در تهران به فرزندی گرفتند در برابر احساسات مهارنشدنی ایرانی‌هایی که او ملاقات می‌کند، باشد. بله؛ کلیشه‌های ملی همانی است که انتظار دارید باشد، اما هیچ کشوری به این دلیل با سوءبرداشت‌ها روبه رو نمی‌شود.

الین-فریده در آپارتمانش در آمستردام، یک زن تنهای فعال است که دوست‌های زیادی دارد و حفره بزرگ زندگی او این است که نمی‌داند چه کسی او را به دنیا آورده است و چرا آنها خواستند فرزند ۶ ماهه‌شان را در حرم امام رضا (ع) در مشهد رها کنند. این زخم داخلی از نظر او عاملی است که موجب می‌شود تا او ازدواج نکند و صاحب فرزندی نشود. با توجه به انتشار این داستان در برخی از رسانه‌های اجتماعی، او با سه خانواده که خیلی وقت است دخترشان را ندیده‌اند دیدار می‌کند.

این در حالی است که نیاز فریده برای بازگشت به خانه‌اش در ایران کاملا از طرف والدینش با حمایت روبه رو می‌شود و او را همراه برادر بزرگ‌ترش به فرودگاه می‌برند و برایش آرزوی موفقیت می‌کنند.

نقش دو فیلمساز هرگز نشان داده نمی‌شود و آنها در همه فیلم نادیده باقی می‌ماند گرچه حضور آنها با شخصیت محمد حدادی مطمئنا باید تاثیر زیادی در چگونگی شکل گیری این مستند داشته باشد.

در تهران فریده با نگار رحیمی دیدار می‌کند که در رسانه‌های اجتماعی فعال است و می‌پذیرد تا او را برای ترجمه همراهی کند. هر دو زنان جوان خونگرمی هستند و از وقتی با قطار به سمت مشهد می‌روند فریده با استقبال شادی روبه رو می‌شود. در ایستگاه هیاتی منتظر خوشامدگویی به او هستند که اولین‌شان علی اکبر مردی دوست داشتنی است که باور دارد پدر فریده است و با همسر و فرزندان و دامادانشان به استقبال او آمده‌اند. همه آنها زن هلندی را در آغوش می‌گیرند. بعد خانواده دوم و سوم از راه می‌رسند. همه معتقدند که او فرزندشان است و پس از سال‌ها پیدایش کرده‌اند و هر یک دیدگاه‌های خود را درباره این که این ماجرا چطور رخ داد، دارند. فریده به وضوح با عناصر طبیعی احاطه شده و همین شاید نتیجه مثبت سفر باشد.

عطایی و موسوی تاثیرات پیچیده را دوست ندارند. تدوین فیلم کاملا خطی و سرراست است؛ اما در نیمه راه، فیلم با تعلیق روبه‌رو می‌شود و این وقتی است که همه به پزشک مراجعه می‌کنند تا آزمایش دی‌ان‌ای از آنها گرفته شود. این که کدامیک از آنها پیروز این ماجرا می‌شود، چیزی است که در پایان

کد خبر 466109 برچسب‌ها سینمای ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۵۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه‌کننده متهم به تجاوز تبرئه شد

قضات دادگاه تجدیدنظر معتقدند فرآیند دادگاه بدوی واینستین به شکلی بوده که او از محاکمه عادلانه محروم مانده است و به همین علت دادگاه باید مجددا تشکیل شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، اتهام‌های متعدد تجاوز و سوءاستفاده جنسی علیه «هاروی واینستین» که از سوی برخی از شناخته شده‌ترین زنان سینمای هالیوود طرح شده بود، جرقه جنبش (MeToo#) را زد که علاوه بر آمریکا به سایر نقاط جهان هم گسترش یافت.

اکنون دادگاه تجدیدنظر می‌گوید در دادگاه بدوی دادستان‌ها شاهدانی را به دادگاه احضار کرده‌اند که اتهام‌های آن‌ها در شکواییه اصلی علیه «هاروی واینستین» نبوده و به این دلیل فرصت دادرسی منصفانه به متهم داده نشده است.

با این حال، تا زمان برگزاری دادگاه جدید، این تهیه کننده سابق هالیوود در زندان باقی خواهد ماند چرا که او اکنون به علت محکومیت به جرم تجاوز در یک دادگاه دیگر در لس‌آنجلس در زندان است.

اتهام‌های گسترده تجاوزجنسی علیه «هاروی واینستین» از سال ۲۰۱۷ علنی شد و تا زمان محکومیت او در سال ۲۰۲۰ حدود ۸۰ زن این غول تهیه‌کنندگی در صنعت سینما را به سوء رفتار جنسی طی چند دهه متهم کردند از جمله ک «اوما ترومن» و «سلما هیاک» دو هنرپیشه معروف هالیوود.

هاروی واینستین یکی از بزرگترین تهیه‌کنندگان سینمای آمریکاست که موفقیت‌های فراوانی به دست آورده است.

فیلم‌های او از جمله «سخنرانی پادشاه» و «شکسپیر عاشق» برنده چندین جایزه اسکار شده‌اند.

دیگر خبرها

  • طبیعت چشم نواز ایلام در قاب مستند ایرانگرد
  • تمجید جالب مویس از کلوپ: یورگن سریع‌تر از لیورپول برو!
  • تمجید سخنگوی دولت از بانوی ورزشکار ایرانی بابت رکوردشکنی در آسیا
  • در مستند «آقای خاص»؛فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • تهیه‌کننده متهم به تجاوز تبرئه شد
  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟ + فیلم
  • دو نفر در رودخانه نازلوچای ارومیه غرق شدند/ آغاز جستجوی غرق‌شدگان توسط تیم غواصی
  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟
  • یک شوی نمایشگاهی در اصفهان با فاجعه اشتباه گرفته شد
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»