Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@02:59:16 GMT

شناخت درست مفهوم انسان در علوم انسانی ضروری است

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۲۵۴۷۴

شناخت درست مفهوم انسان در علوم انسانی ضروری است

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به سخن برخی که علم را منحصر در تجربه و انسان را منحصر در هیکل خارجی او می‌کنند، گفت:در این صورت علوم انسانی به همین دنیا خلاصه شده و کارایی دیگری نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «آیت الله مصباح یزدی» در کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که عصر امروز در مؤسسه امام خمینی(ره) به کار خود پایان داد به اهمیت بحث علوم انسانی اسلامی و شناخت انسان از منظر اسلام پرداخت و  عنوان داشت: ارزش خدا پرستی و عدالت و سایر ارزش های انسانی در طول تاریخ هرگز با تجربه حسی به دست نیامده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به سخن برخی از اندیشمندان مبنی بر این که علوم غیر تجربی ارزشی ندارند، گفت: علم مسلما به تجربه خلاصه نمی‌شود، هرچند از فیلسوفان بزرگ مغرب زمین افرادی بودند که می‌ گفتند اصل ارزش، قدرت است و اخلاق و دستگاه های اخلاقی مثل رحم و مهربانی برای رهایی از شر ظلم ها درست شده است، چراکه این افراد به وحی و دین و امثال آن اعتقادی ندارند.

این استاد فلسفه و تفسیر قرآن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در کنار حس منبع دیگری به نام عقل وجود دارد که خیلی از حقایق را درک می‌ کند، گفت: در این صورت شناخت روح و وحی و خدا معنا پیدا می‌ کند والا تمام این ها آداب و رسوم و سلیقه های شخصی می‌ شود.

وی اضافه کرد:حتی حس و تجربه هم ارزش خود را از عقل می‌ گیرند، یعنی ممکن است حتی گاهی یک حسی در وجود انسان پیدا شود که اگر عقل را کنار بگذاریم نمی توانیم متوجه آن حس درونی بشویم، بنابراین نباید از ارزش و اهمیت عقل غافل شد.

آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: حال اگر عقل اثبات کرد که خدایی هست و وحیی هست و دینی هست، باب دیگری از علوم باز می‌ شود؛ اما وقتی در دانشگاه های ما این موضوع هنوز درست باز نشده که آیا دین یک مقوله علمی یقینی است یا مقوله ای است که از حس و تجربه به دست می‌ آید، به جایی می‌ رسیم که دین تنها به یک رسم و آیین خلاصه می‌ شود.

وی توجه جامعه نخبگانی کشور به موضوع علم غیر حسی و تجربی را لازم و ضروری عنوان کرد و گفت: همین امروز در جمهوری اسلامی در برخی از دانشگاه ها، اساتیدی هستند که قائلند تنها چیزی واقعیت خارجی دارد که با تجربه و حس به دست آمده باشد و به همین جهت چنین افرادی عالم غیب را درک نمی‌کنند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: بنابراین ابتدا باید انسان و ماهیت و همچنین موضوعات مسائل را درست بشناسیم تا بتوانیم در زمینه علوم انسانی کار کنیم، در ادامه روش تحقیق در این موضوعات را باید به دست بیاوریم و هدف خود را مشخص کنیم.

وی اضافه کرد: اگر همه پیشرفت های علمی دانشگاهی و تکنولوژی به رفاه زندگی مادی برسد وحتی عدالت به همین جا ختم شود، یعنی کودکی هستیم که تنها سن مان بالاتر رفته است، از این رو باید بدانیم در ورای این عالم، عالمی دیگر است و در ورای تجربه، عقل و غیب و وحی هم وجود دارد و در این صورت علوم انسانی ما رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کند.

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد بسیج هفته بسیج کانون های فرهنگی هنری مساجد اغتشاشات اخیر در کشور قرآن اغتشاشات فهما مساجد راهپیمایی کنگره علوم انسانی اسلامی علوم انسانی اسلامی آیت الله مصباح یزدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۲۵۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟

صمد نژاد ابراهیمی، درباره استفاده از پژوهش های حوزه علوم انسانی در حل مسائل کشور گفت: علوم انسانی بخش تاثیرگذار در بخش پژوهش و کیفیت زندگی است. فرهنگ، تمدن و نوع رفتار افراد به علم انسانی مربوط است. به صورت کلی استراتژیک حرکت ما را تعیین می کند. استفاده از علوم انسانی در حل مسائل کشور درصد پایینی دارد؛ اما در حوزه استراتژیک، علم و فناوری و خط مشی و حکمرانی متخصصان خوبی درکشور داریم که نتایج آن را در آینده شاهد خواهیم بود.

وی افزود: از علوم انسانی خیلی اوقات درست حمایت نشده یا مسیر به درستی ترسیم نشده است. علوم انسانی در برخی حوزه ها با مشکلات جدی مواجه است. خیلی از افراد به دلیل عدم تصور از مشاغل مربوط به فلسفه ادبیات و جامعه شناسی تمایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ندارند. برای این موضوع از سطح وزارت آموزش و پرورش تا وزارت علوم باید فرهنگ سازی شود.

نژاد ابراهیمی درباره افزایش پژوهانه اعضای هیئت علمی نیز گفت: در برنامه هفتم توسعه، بندی به نام آیین نامه جامع پژوهانه وجود دارد که در آن پژوهانه اعضای هیئت علمی افزایش یافته است با ابلاغ این برنامه این آیین نامه اجرا می شود.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به نشریات علمی پرداخت و گفت: چاپ مقالات در سطح بین الملل مشروط به پرداخت هزینه است و این موضوع برای ما سخت شده است. به همین دلیل، می خواهیم از پتانسیل نشریات داخلی استفاده کنیم. در حال حاضر تعداد ۱۶۰۰ نشریه وجود دارد که در کمیسیون نشریات وزارت علوم به آن ها اعتبار داده می شود.

مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، گفت: یکی از سیاست  های ما بین المللی کردن این نشریات است تا مطالب نشریات داخلی در سطح دنیا دیده شود. در حال حاضر ۱۶۰ نشریه در پایگاه بین المللی نمایه شده است. از این تعداد، ۳۳ نشریه در حوزه علوم انسانی است که به مسائل فرهنگی و تمدنی کشور مربوط می شود.  با بین المللی شدن  این نشریات، مقالات ایرانی در دنیا هم‌دیده خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • عملکرد هلال احمر در تسکین آلام رنج‌دیدگان قابل تحسین است
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • نامه دانشجویان دیار حافظ و سعدی به دانشجویان آمریکایی و اروپایی
  • آیا وقت آن نرسیده است که شریان‌های حیاتی رژیم جنایتکار صهیونیستی قطع شود؟
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی
  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود
  • (ویدئو) نحوه درست کردن برنج پف کرده در خیابان‌های هند
  • بیش از ۱۱ هزار داوطلب گیلانی کنکور سراسری باهم رقابت کردند
  • چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟
  • سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت