Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز بخشی قابل توجهی از جامعه که ما آنها را معلول می‌نامیم، از کمترین حق شهروندی خود که حضور در جامعه است محروم شده‌اند و هر یک از ما در به‌وجود آمدن این محرومیت نقشی را ایفا کرده‌ایم. ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹ استانها یزد نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، حقوق شهروندی یکی از مهمترین مسائلی است که حداقل در بیان بسیاری از مسئولان به‌صورت مکرر شنیده می‌شود و اگر در عمل برای آنها مورد توجه نیست اما به عنوان یک ادعای بزرگ در بسیاری از سخنرانی‌های آنها شنیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید اینکه بگوییم حقوق شهروندی هنوز به دغدغه بسیاری از مسئولان تبدیل نشده کمی تند باشد ولی اگر از این منظر به موضوع نگاه کنیم که حقوق شهروندی باید برای تمام افراد جامعه رعایت شود و اینگونه نیست که ما تنها بخشی از جامعه را در برنامه‌هایمان دخیل کنیم و از قسمت دیگر غافل شویم، کمی از تندی ماجرا کاسته می‌شود.

این روزها به صورت کاملا عینی، بخشی از حقوق شهروندی بخشی از جامعه ما نادیده گرفته شده و آنها توانایی گرفتن این حق خود را به صورت کامل از دست داده‌اند چرا که اصلا در برخی مواقع حقی برای آنها در نظر نگرفتیم که بخواهند آن را به دست آورند.

مقوله‌های حقوق شهروندی بسیار متعدد و گسترده هستند و در حوصله این گزارش نمی‌گنجد و موضوع گزارش هم تنها به یکی از این حقوق که اتفاقا پیش پا افتاده‌ترین آن هم به حساب می‌آید است؛ «حضور در جامعه».

هر شخصی حضور در جامعه را حق خود می‌داند و هیچ یک از ما نمی‌توانیم قبول کنیم که این حق از ما گرفته شود و دیگر نتوانیم در بین مردم حضور داشته باشیم؛ مگر افرادی که به‌واسطه جرمی که انجام داده‌اند، مدت زمان مشخصی باید در گوشه زندان و به دور از جامعه بمانند تا اصلاح شده و مجددا زمینه حضور آنها در بین مردم فراهم شود.

اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان نیاز به اعتبار 15 هزار میلیارد تومانی داردتخصیص نخستین اعتبار از قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت توسط سازمان برنامه و بودجهمناسب‌سازی مجموعه‌های ورزشی شهرداری برای معلولان

با این وجود در شهرها، روستاها و محلات ما گروه دیگری بدون اینکه کوچک‌ترین جرمی انجام داده باشند را از این حق طبیعی خود محروم کرده و زندانی را در گوشه منزلشان به آنها تحمیل کردیم؛ گروهی که آنها را معلول می‌نامیم و شاید بسیاری از افراد جامعه حتی یک مرتبه در ارتباط با این محرومیت آنها فکر نکرده است.

محدودیت‌هایی که امروز سبب شده این گروه از جامعه در طول زندگی خود خانه‌نشین شود را اگر به صورت ریز مورد توجه قرار دهیم می‌بینیم که یکایک اعضای جامعه در بروز آن نقش‌آفرین و تاثیرگذار بوده و هستند.

خانه‌هایی که هر یک از ما احداث می‌کنیم، عمدتا نه تنها برای استفاده معلولان مناسب نیست بلکه موانع بسیاری هم برای معلولان به وجود می‌آورد، ایجاد برآمدگی‌ها در پیاده‌رو و ساخت غیراصولی نما از جمله مواردی است که سبب ایجاد این موانع می‌شود؛ از طرف دیگر در بسیاری از پیاده‌روها که این روزها مسیرهای مناسب برای معلولان در نظر گرفته شده، مغازه‌دارانی هستند که محصولات خود را در مسیر مخصوص قرار می‌دهند و به این ترتیب مانعی بر سر راه افراد توان‌خواه نیازمند این مسیرها می‌گذارند و همه اینها نشات گرفته از فرهنگی است که در آن نسبت به حقوق همه افراد به‌صورت یکسان توجه صورت نگرفته است.

اینکه چنین فرهنگی چرا در بین ما ایرانیان رواج پیدا کرده و من به عنوان یک مسئول یا شهروند چرا به فکر تمام افراد جامعه نیستم موضوعی است که نیاز به ریشه‌یابی دارد چرا که در دین مبین اسلام چنین بی‌توجهی به حقوق افراد جامعه هیچ جایگاه و احترامی ندارد.

هیچ یک از افراد جامعه به‌خودی خود قصد محروم کردن فردی از حق حضور در جامعه را ندارند و بسیاری از افرادی که مانعی بر سر راه معلولی قرار می‌دهند، نسبت به مشکلاتی که این کار به وجود می‌آورد هیچ اطلاعی ندارند؛ از این رو لازم است مسئولان با کمک و همیاری رسانه‌ها، در راستای فرهنگ‌سازی گسترده در این حوزه قدم بردارند.

به هر صورت چنین مشکلی امروز در فرهنگ ما به‌خوبی دیده می‌شود و وضعیت نامناسب پیاده‌روها، خیابان‌ها، ابنیه و اماکن عمومی و بازارها همه و همه نشان دهنده این مشکل هستند و نه تنها مدیریت شهری باید در اصلاح و به اصطلاح مناسب‌سازی شهر قدم بردارد، مردم هم باید بیش از پیش به این قشر از جامعه توجه لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/781/ح

R41376/P/S6,76/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۳۶۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر خراسان جنوبی از بیمه سلامت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل بیمه سلامت استان در برنامه پرسمان گفت: تا کنون ۴۰۰ هزار نفر از روستائیان، عشایر و ساکنان شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت استان، به صورت رایگان بیمه سلامت شده اند.


اربابی افزود: در شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر و سایر اقشار، بیمه شدن بر اساس استعلام و دهک بندی انجام می‌شود که دهک ۱تا۵ رایگان است و بیمه نامه شان به صورت الکترونیک تمدید می‌شود.


وی با اشاره به استقبال کم دهک‌های ۶ تا ۱۰ از بیمه سلامت گفت: تخفیف‌های خوبی برای این دهک‌ها در نظر گرفته شده که می‌توانند استفاده کنند، به طور مثال افراد دهک۶، برای یکسال، تنها بیست درصد حق بیمه‌ی خود یعنی ۳۸۷ تومان را پرداخت می‌کنند.


این رقم برای هر فرد در دهک ۷، ۳۰ درصد حق بیمه اش معادل ۵۸۰ هزار تومان برای یکسال، هر فرد دهک ۸، ۷۷۵ هزار تومان، دهک ۹، ۹۶۹ هزار تومان و برای هر فرد دهک ۱۰ یک میلیون و ۹۳۸ هزار تومان در سال است.

مدیر کل بیمه سلامت استان گفت: هم استانی‌ها می‌توانند با شماره گیری ۱۶۶۶#* از وضعیت بیمه خود استعلام بگیرند که در صورت نداشتن بیمه، می‌توانند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و خود را بیمه کنند حتی افرادی که از دهک خود اطلاع ندارند و یا دهک شان مشخص نیست نیز می‌توانند بصورت رایگان یکماه زیرپوشش بیمه سلامت قرار گیرند تا وضعیت شان مشخص شود.

اربابی با بیان اینکه افراد برای بهره مندی از مزایای بیمه سلامت باید در اداره کل بیمه سلامت نشان دار شوند افزود: بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیش از ۹۵ درصد مؤسسات درمانی استان قرارداد دارد.


وی با اشاره به حمایت بیمه سلامت از اتباع بیگانه نیز گفت: بر اساس تفاهم نامه بین بیمه سلامت و سازمان مهاجرت اتباع، این افراد نیز برای داشتن مجوز اقامت یا تمدید آن، باید حتما پوشش بیمه داشته باشند و بیمه برای اقامت آنان جنبه اجباری دارد که در این خصوص می‌توانند زیر پوشش بیمه سلامت قرار گیرند.

دیگر خبرها

  • انتقاد دادستان کل کشور از تیترهای صفحه اول بعضی روزنامه‌ها
  • بهره مندی ۲۵۰ هزار معلول کم بینا ونابینا از خدمات بهزیستی کشور
  • انتقاد دادستان کل کشور از تیترهای صفحه اول برخی روزنامه‌ها
  • تهران یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است
  • بهره مندی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر خراسان جنوبی از بیمه سلامت
  • توزیع 40 هزار اقلام توانبخشی بین معلولان خراسان جنوبی
  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد
  • خرید بیش از ۹۵ میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • در «جداول بودجه» به استان‌ها و مناطق محروم توجه شده است