Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-29@04:50:46 GMT

صادرات؛ گرفتار نقائص ساختاری و سد بخشنامه ها

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۴۲۲۶۹

صادرات؛ گرفتار نقائص ساختاری و سد بخشنامه ها

مسئولان ذیربط امر صادرات، همزبان با کارشناسان این عرصه اقتصادی معتقدند ارتقای صادرات، نیازمند اصلاح ساختار کلان اقتصادی و جلوگیری از صدور بخشنامه های ممنوع کننده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 حمید زادبود، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران کشورهای همسایه را مهمترین مشتریان صادراتی ایران در دوران تحریم خواند و گفت: در این شرایط تمرکز ما در صادرات روی همین کشورهای همسایه است و برای این منظور مطالعاتی نیز انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زادبوم گفت: سال 2018 این 15 کشوری که در اطراف مرزهای آبی یا خاکی ما قرار دارند، حدود 1160 میلیرد دلار  از ما واردات داشتند و نخستین بخش مطالعات ما شناسایی کالاهایی بود که سهم بزرگی در این رقم دارند.

وی افزود: تحلیل ها ما برای شناسایی گروه کالاهایی که این کشورها وارد می کنند نشان داد که خودرو، قطعات خودرو، صنایع الکترونیک و موبایل بیشترین سهم واردات این کشورها را نشان می دهد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از سوی دیگر به تحلیل انواع صادراتمان به این کشورها پرداختیم و دریافتیم که در اغلب کالاهای مورد نیاز آنها، ما توان صادارت داریم.

زادبود افزود: محاسبات ما نشان داد با توجه به نیازهای این کشورها و توان تولید ما، امکان صادارت سالانه 100 میلیارد دلار به همسایگان وجود دارد.

وی اضافه کرد: البته این بدان معنی نیست که ما همین حالا می توانیم 100 میلیارد دلار به کشورهای همسایه صادر کنیم، بلکه حرف ما این است که فعالان اقتصادی به ویژه جوانان در نظر داشته باشند که در این عرصه ظرفیت 100 میلیارد دلاری وجود دارد و باید برای سهم گرفتن از آن اقدام کرد.

جمشید نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران نیز با تائید این موضوع گفت: با وجود این ظرفیت ها ساختار اقتصادی ما بر مبنای صادرات نبوده و به همین دلیل ما هیچ وقت به پتانسیل های صادراتی خود توجه نکرده ایم.

وی افزود: در بهترین شرایط ما 2 درصد این بازار را در اختیار گرفته ایم در حالی که ظرفیت 9 درصد را داریم.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران مهمترین مانع بر سر پیشرفت در امر صادرات را بی توجهی عمومی دانست و گفت: اگر فقط بتوانیم از نظر روانی، مسئولان و مردم را متوجه نقش مهم صادارت کنیم، بخش عمده ای از مشکلات حل می شود و بطور مثال دیگر جلو صادارات گوجه فرنگی گرفته نمی شود.

نفر تاکید کرد: باید شرایطی ایجاد شود که هیچ بخشنامه و دستورالعملی که سد راه صادرات شود، صادر نشود.

در ادامه برنامه تیتر امشب دوشنبه شب، زادبوم، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: وقتی ما روزی را به عنوان روز ملی صادارت معرفی می کنیم، به این معنی است که عزم ارتقای این بخش اقتصادی وجود دارد.

وی افزود: کار فرهنگی اگرچه زمان می برد اما باید انجام شود.

زادبوم گفت: از سوی دیگر ما نباید فراموش کنیم که همه مشکلات کشور ناشی از تحریم نیست و یکی از عمده ترین نقایص اقتصاد ما، ساختاری است.

وی تصریح کرد: ساختار اقتصادی ما صادرات محور نبوده و بیشتر به تولید توجه شده است.

زادبودم کمبود تنوع محصولات صادراتی را از جمله مشکلات این عرصه دانست و گفت: نباید تمام توجهات معطوف به چند بخش معدود شود.

جمشید نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در ادامه سخنانش با بخشی از سخنان زادبوم مخالفت کرد و گفت: بخش عمده ای از صادرات 40 میلیاردی ما پتروشیمی و فولاد است که هریک به نوعی از سوی دولت حمایت می شوند.

وی با اشاره به پیشرفت های اقتصادی کره جنوبی، مالزی و ترکیه گفت: اگر بتوانیم یک سپر محکم برای دفاع از صادرات ایجاد کنیم تا مانع از صدور هر بخشنامه ای علیه آن شود، موثرترین کمک به صادرات صورت گرفته است.

نفر توجه رسانه ها و حتی برنامه های تلویزیونی به امر صادرات را ناکافی دانست و گفت: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد شتاب گرفتن توجهات باشیم.

در ادامه برنامه تیتر امشب دوشنبه شب، پیمان مولوی کارشناس اقتصادی سیاست سرمایه گذاری را از مهمترین عوامل مورد نیاز ارتقای صادرات دانست و گفت: بدون سیاست سرمایه گذاری منسجم در کلیت اقتصاد، کره جنوبی، ژاپن، مالزی، ترکیه و حتی امارات و گرجستان پیشرفت فعلی را نداشتند.

مولوی افزود: صندوق ضمانت صادرات ایران 100 میلیون دلار پتانسیل دارد اما همین صندوق در ترکیه برای حمایت از صادرکنندگانش 2 میلیارد دلار اعتبار دارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: این امر نشان می دهد که ما در زمینه سیاست سرمایه گذاری در جهت توسعه صادرات با خلا مواجه ایم.

زادبوم، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با تائید سخنان مولوی گفت: این موضوع مورد توجه ما نیز قرار دارد و هم اکنون صندوق ضمانت صادرات تا 20 برابر سرمایه اش ضمانتنامه صادر می کند، اما بخشی از این مشکلات به ساختار اقتصادی کشور باز می گردد.

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۲۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظات نفس‌گیر نجات ۴ مرد جوان گرفتار در سیلاب عربستان (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم) تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان (فیلم) نجات ۱۸ نفر گرفتار در سیل روستای شادکام بافق (فیلم)

دیگر خبرها

  • ایران میزبان ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ است
  • لحظات نفس‌گیر نجات ۴ مرد جوان گرفتار در سیلاب عربستان (فیلم)
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • نجات ۱۸ نفر گرفتار در سیل روستای شادکام بافق (فیلم)
  • نجات ۱۸ نفر گرفتار در سیل روستای شادکام بافق | ویدئو
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می دانید؟​
  • پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴