Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@23:26:18 GMT

آیا سفر ترامپ به افغانستان موفقیت‌آمیز بود؟

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۵۶۱۳۴

آیا سفر ترامپ به افغانستان موفقیت‌آمیز بود؟

رییس‌جمهوری آمریکا پنجشنبه شب گذشته در یک سفر تحت تدابیر شدید امنیتی در حالی که حتی خبرنگاران همراه، از مقصد آن آگاهی نداشتند، به افغانستان رفت و در پایگاه هوایی بگرام در مراسم «شکرگزاری» با نظامیان این کشور شرکت کرد.

بر اساس اطلاعات مشخص شده در این سفر دیدار برنامه ریزی شده‌ای با رییس‌جمهوری افغانستان نیز وجود نداشته و دیدار اشرف غنی با ترامپ بطور ناگهانی و سریع رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ در مدت دو ساعت حضور خود در فرودگاه بگرام با همتای افغان خود در باره صلح بحث و تبادل نظر کرد و بر آغاز دوباره مذاکرات با طالبان سخن گفت و همچنین آتش‌بس را بعنوان پیش شرط مذاکرات اعلام کرد.

ترامپ همچنین در این سفر از کاهش قابل ملاحظه نظامیان آمریکایی در افغانستان خبر داد.

این‌ها مهمترین موضوعات مورد بحث بین رییس‌جمهوری آمریکا و افغانستان بود که به رسانه‌ها داده شده است، اما طالبان همین گفته‌های ترامپ را هم رد کرد.

طالبان؛ گفته ترامپ را رد کرد

طالبان در واکنش به این گفته‌های رئیس جمهوری آمریکا افزود: نخست باید توافق صورت گیرد بعد آتش بس برقرار شود و همچنین تأکید کرد که آتش‌بس پس از امضای توافق‌نامه صلح با آمریکا تنها با نظامیان آمریکایی خواهد بود و آتش با نیرو‌های دولتی افغانستان در جریان گفت: وگوی بین افغانستانی مطرح خواهد شد.

طالبان به رسانه‌های غربی گفته اند که تاکنون گفت: وگوی صلح بطور رسمی آغاز نشده و تنها دیدار غیر رسمی بین نمایندگان طالبان و آمریکایی در قطر صورت گرفته است.

طالبان که این موضوع را با منابع غربی مطرح کرده است، نشان می‌دهد که آن‌ها گفته‌های ترامپ در بگرام را نپذیرفته اند.

سخنان ترامپ در بگرام کلیشه‌ای بود

کارشناسان افغان هم باور دارند سخنان رییس‌جمهوری آمریکا کلیشه‌ای است و هر رئیس‌جمهوری پس از سفر خود، آنرا موفق ارزیابی می‌کند.

«احمد سعیدی» کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی در این رابطه به ایرنا گفت: در این سفر رئیس جمهوری آمریکا، هیچ برنامه‌ای برای افغانستان وجود نداشت که در آن موفقیت یا عدم موفقیت مطرح می‌شد.

وی گفت: ژنرال «مایک میلی» فرمانده ارتش آمریکا که پیش از سفر ترامپ به کابل آمده بود با رییس‌جمهوری و رییس اجرایی دیدار داشت و به آن‌ها خبر داد که رئیس جمهوری آمریکا به بگرام سفر می‌کند، اما هیچ برنامه‌ای برای دیدار با رهبران دولت وحدت ملی ندارد.

سعیدی افزود: میلی به اشرف غنی و عبدالله گفت که ترامپ تنها برای انجام مراسم شکرگزاری با نظامیان خود به فرودگاه بگرام سفر خواهد کرد.

به گفته وی، اشرف غنی به میلی پیشنهاد کرده بود که به بگرام رفته و و از ترامپ استقبال کند بنابراین، این دیدار با اصرار خود رئیس‌جمهوری افغانستان صورت گرفته است.

وی اعتقاد دارد، اگر برنامه برای دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا و افغانستان از پیش وجود می‌داشت، سایت کاخ سفید بعد از انجام سفر خبر آن را منتشر می‌کرد که این کار هم صورت نگرفت.

سعیدی می‌گوید که آمریکا می‌خواهد با طالبان به توافقی برسد و آتش بس در جریان گفت: وگو بین آمریکا و طالبان برقرار شود، اما اضافه‌تر از آن چیزی در این سفر مطرح نشده است. آنچه که در باره موفقیت این سفر دونالد ترامپ به افغانستان مطرح می‌شود، تنها بعد پنهانی این سفر از ترس حملات احتمالی طالبان و موضوع امنیتی بود که براساس گزارش «فاکس نیوز» همراهان ترامپ نیز از آن آگاهی نداشتند و تمام وسایل الکترونیکی آن‌ها هم گرفته شده بود.

انتقاد شخصیت‌های افغانستانی از سفر غیردیپلماتیک ترامپ

برخی شخصیت‌های سیاسی افغانستان اقدام دونالدترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر سفری دو ساعته به افغانستان و دیدار با رئیس جمهوری این کشور در یک پایگاه نظامی را نقض قوانین بین المللی و نگاه از بالا به پایین ارزیابی کردند که باعث افزایش بدبینی مردم علیه واشنگتن می‌شود.

همزمان با واکنش‌های گسترده کارشناسان امور بین المللی به این سفر، نمایندگان مجلس افغانستان نیز دیدار «محمداشرف غنی» رئیس جمهوری با «دونالد ترامپ» را در فرودگاه بگرام افغانستان اهانت به این کشور خوانده و آن را خلاف قوانین بین المللی عنوان کردند.

شماری از نمایندگان مجلس افغانستان باور دارند که رئیس جمهوری آمریکا با نگاه از بالا به پایین با رئیس جمهوری و نماینده رسمی این کشور برخورد نادرست کرده است و این نوع رفتار وی باعث افزایش بدبینی علیه آمریکا خواهد شد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دونالد ترامپ آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۶۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند

معاون نخست وزیر قزاقستان در دیدار با معاون سیاسی نخست وزیر حکومت طالبان اظهار داشت بسیاری از کشورها تمایل دارند در بخش‌های مختلف با حکومت کنونی افغانستان روابط داشته باشند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «سریک ژومانگارین» معاون نخست وزیر قزاقستان در دیدار با «مولوی عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌ وزیر حکومت طالبان گفت: اکنون افغانستان یک کشور آرام در منطقه است و به همین منظور کشورهای جهان می‌خواهند در بخش‌های مختلف روابط خود را با کابل برقرار نمایند.

ژومانگارین در این دیدار آمادگی قزاقستان برای همکاری در بخش‌های فرهنگی و اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغان را اعلام کرد.

وی همچنین خواستار آغاز پروازهای مستقیم کابل به آستانه شد.

عبدالکبیر نیز تاکید کرد: امارت اسلامی مرزهای افغانستان را کاملاً کنترل کرده، مواد مخدر و فساد را ریشه کن کرده است و حاکمیت ملی مستقلی را را احیا نموده است.

در کمتر از سه سال گذشته، حکومت طالبان بارها اعلام کرده است با ایجاد امنیت همه جانبه در افغانستان بیش از هر زمان دیگری، شرایط برای اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی در این کشور مساعدتر شده و میزان تبادلات تجاری میان افغانستان و دیگر کشورهای منطقه به خصوص همسایگانش افزایش یافته است.

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستانطالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابدبرگزاری نمایشگاه تجاری افغانستان و قزاقستان در کابل

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند