Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@09:44:33 GMT

پیگیر مطالبات معلولان در زمینه سوخت هستیم

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۶۳۵۳۳

پیگیر مطالبات معلولان در زمینه سوخت هستیم

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: طبق جلسه‌ای که با استاندار خراسان رضوی داشتیم بنا شد که پیگیر مطالبات معلولان در زمینه سوخت باشیم و این درخواست را از طریق نامه‌نگاری‌ها به مسئولان امر پیگیر خواهیم بود.

حمیدرضا پوریوسف، در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولان که با حضور مسئولان و شخصیت‌های استانی در محل موسسه توانبخشی همدم برگزار شد، اظهار کرد: پیگیر این موضوع هستیم تا میزان سوختی که برای افراد دارای معلولیت تعلق می‌گیرد، به اندازه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین از سوی استان این مصوبه به ما داده شده تا تمام افرادی که معلولیت جسمی و حرکتی داشته و از خودروی شخصی نیز برخوردار هستند، خودروی آن‌ها گازسوز شود و این دسته از افراد، دیگر در صف‌های CNG نمانند و بدون نوبت از این خدمات استفاده کنند. افرادی هم که پدر، مادر یا همسر آن‌ها نابینا هستند نیز از این امکانات بدون نوبت استفاده خواهند کرد. 

وی تصریح کرد: شورای اسلامی شهر بنا دارد که در ماه، 60 سفر درون‌شهری را برای افراد معلول در نظر گیرد و ما هم پیگیر این موضوع هستیم که هرچه سریع‌تر انجام شود. همچنین شورای اسلامی شهر  و شهرداری مشهد نیز چند خودروی سواری را مناسب‌سازی و افتتاح کرده و بناست که از طریق سامانه‌های ما با معلولان تماس گرفته شده و آن‌ها خودرویی را اعزام می‌کنند که 50 درصد هزینه این سفر را شهرداری و 50 درصد دیگر را خود معلول پرداخت خواهد کرد. در خصوص ایستگاه‌های اتوبوس هم بناست که کارهایی انجام شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: می‌دانیم که مشکلات معولان کم نیست اما ما هم سعی خواهیم کرد که شنونده خوبی برای آن‌ها باشیم؛ چرا که اگر چشمان خود را بر روی مطالبات این قشر ببندیم، خودمان ضرر کرده‌ایم و از همین‌رو تا جایی که توان داریم تلاش خود را در جهت عملی کردن مطالبات  این قشر خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: قانون حمایت از جامعه معلولین که دارای 36 بند است، در سال 96 در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تصویب و در اردیبهشت سال 97 ابلاغ شد که نسبت به سال گذشته 83 قانون کامل‌تر و با ضمانت اجرایی بیشتری است. در سال 98، برای اولین بار این بودجه به دست ما رسید.

پوریوسف ادامه داد: برای اجرای کامل این قانون در سال 98، 12 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار لازم است که امسال اعتباری که اختصاص داده شده، به مبلغ هزار و 200 میلیارد تومان است که تقریبا آن 10درصدی که بایستی برای اجرای قانون گذاشته می‌شد، انجام شده است. این رقم به اندازه کل بودجه توانبخشی کشور در سال 97 است و به نوعی می‌توان گفت که این مبلغ، دو برابر اعتبار حوزه توانبخشی در کشور شده است.

وی با بیان اینکه «در سال 99 نیز برای اجرای قانون حمایت از جامعه معلولان اعتباری بالغ‌بر 33 هزار میلیارد تومان لازم است»، گفت: این در حالی است که با وجود بودجه‌های کمی که دولت دارد، اما توانست در سال 98 آن اندازه بودجه‌ای که در سال گذشته با کمبود مواجه بودیم، امسال آن را جبران کند و بر همین اساس این اعتبار را دوبرابر از سال گذشته کرده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی تاکید کرد: می‌دانیم که مشکلات معولان کم نیست اما ما هم سعی خواهیم کرد که شنونده خوبی برای آن‌ها باشیم، چرا که اگر چشمان خود را بر روی مطالبات این قشر ببندیم، خودمان ضرر کردیم و از همین رو تا جایی که توان داریم تلاش خود را در جهت عملی کردن مطالبات  این قشر خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این قانون برای افراد دارای معلولیت نقش موثری دارد و تمام تشکل‌هایی که در حوزه توانبخشی در حال فعالیت هستند، مطالبات قشر معلول را به صورت نظام‌مند پیگیری می‌کنند. پس اگر سوال شود، جامعه برای این قشر چه کاری انجام داده است، باید بگوییم که در واقع جامعه بنا نیست که برای معلولان شغل ایجاد کند، چرا که این وظیفه را هم ندارد، بلکه مطالبه‌گری معلولان به عنوان یک نهاد رسمی و قانونی از جمله وظایف جامعه و نهادهای مرتبط است.

پوریوسف عنوان کرد: معیار ما اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است که همین امر هم نقشه راه ما بوده و سعی داریم که بر اساس این نقشه راه حرکت کنیم. با توجه به اینکه در حال حاضر 67 هزار نفر خانواده معلول مستمری‌بگیر در استان وجود دارد، بناست که امسال این تعداد افزایش پیدا کند، بدین صورت که افراد معلولی که سرپرست خانوار هستند به تعداد افراد خانوار خود مستمری خواهند گرفت.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: همچنین میزان حق پرستاری افراد ضایعه نخاعی که 190 هزار تومان بود، در سال جاری به 554 هزار تومان رسید که با رشد دوبرابری مواجه شد. علاوه بر این، نیز میزان حق معیشتی دیگری هم اضافه بر آن حقی که دولت به حساب این افراد واریز می‌کند نیز برای سه دهک پایین جامعه تعیین شده، یعنی 14 هزار نفر از افراد معلول حق معیشت مضاعف دریافت خواهند کرد و همچنین مبلغی هم به عنوان سوخت نیز به آن‌ها داده خواهد شد که این کار نیز از اول مهرماه سال جاری به حساب این دسته از افراد واریز شده است.

وی تصریح کرد: دولت در ماده 9 آیین‌نامه حمایت از حقوق معلولان اینگونه اعلام کرده است که آموزش عالی برای افراد معلول رایگان است، بر همین اساس دولت در هفته‌های اخیر مصوبه‌ای را صادر کرد و ابلاغ شد که تمام معلولینی که در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند برای یک بار در هر رشته از حق پرداخت شهریه معاف خواهند بود.

پوریوسف خاطرنشان کرد: همچنین در ماده 12 این آیین‌نامه نیز دولت ابلاغ کرده که همه معلولینی که در کارگاه‌های تولیدی کار می‌کنند، کارفرما باید حقوق آن فرد را طبق قانون کار بپردازد و به دلیل اینکه نمی‌تواند همانند فرد عادی کار کنند، از این رو به همان میزان، مازاد آن را دولت به کارفرما پرداخت خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: قانونی به نام قانون سه‌درصدی وجود دارد که طبق این قانون در سال 98 و 99، حدود 33 هزار نفر را در 800 فرصت شغلی استخدام خواهیم کرد که همواره این 800 فرصت شغلی تنها خاص معلولان بوده و اگر اعلام شود که فردی برای یکی از قسمت‌های در نظر گرفته شده، پیدا نشده است آن فرصت به جای خود باقی می‌ماند تا اینکه فرد معلولی که صلاحیت داشته باشد انتخاب شود.

وی تاکید کرد: گفتنی است که مصاحبه و آزمون استخدامی این فرصت‌ها نیز بین معلولین انجام می‌شود و توسط اداره بهزیستی نیز برگزار خواهد شد و نمی‌توان گفت که چون فرد معلولی برای فرصت شغلی پیدا نشده، به همین دلیل باید فرد سالمی را برای آن فرصت شغلی پیدا کنیم، نه قطعا این کار انجام نخواهد شد تا فرد دارای صلاحیت پیدا شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی معلولان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۳۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری قزوین اقدام عملی برای مناسب‌سازی شهر انجام نداد

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: مطالبات زیادی در شورای شهر برای مناسب‌سازی معابر شهری با هدف استفاده معلولان داشتیم، اما در عمل از سوی شهرداری قدم از قدم برای تحقق آن‌ها برداشته نشد.‌

علی فرمانی در گفت‌وگوی با خبرنگار ایمنا در قزوین در طرح دیدگاه خود پیرامون لایحه شهرداری قزوین مبنی بر صدور مجوز ساخت‌وساز با کاربری ورزشی در ناحیه شهری اسماعیل‌آباد، اظهار کرد: با توجه به اینکه سرانه ورزشی در منطقه مذکور صفر است، ضرورت دارد تا در این راستا اقدامات مؤثری انجام شود و گزارش آن‌ها به شورا ارائه شود.

وی افزود: خواستار برنامه‌ریزی مدیریت شهری قزوین برای افزایش سرانه ورزشی در ناحیه منفصل شهری اسماعیل‌آباد هستیم تا این منطقه از محرومیت زیرساخت‌های ورزشی خارج شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به عملکرد مدیریت شهری در مناسب‌سازی معابر شهری برای معلولان و توان‌خواهان خاطرنشان کرد: در شورای شهر مطالبات فراوانی برای مناسب‌سازی معابر شهری برای استفاده معلولان داشتیم، اما در عمل از سوی شهرداری قدم از قدم برای تحقق آن‌ها برداشته نشد.‌

فرمانی ادامه داد: انتظار داشتیم یک بوستان ویژه افراد توان‌خواه و معلول در شهر قزوین ساخته شود، اما نگاه جدی به این حوزه در بخش‌های مدیریتی شهرداری قزوین وجود ندارد.

کد خبر 751098

دیگر خبرها

  • مردم در مرحله دوم انتخابات به افراد اصلح و ارجح رای بدهند
  • ۳۰۰هزار وانت‌بار فاقد بیمه در نوبت بعدی اجرای طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت
  • شهرداری قزوین اقدام عملی برای مناسب‌سازی شهر انجام نداد
  • شهرداری قزوین قدمی برای مناسب‌سازی شهر برنداشت
  • فیلم| طلافروش‌ها با بستن مغازه نمی‌توانند پیگیر مطالباتشان باشند
  • شورای تامین مالی برای تحقق جهش تولید تشکیل شد
  • کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر اجرایی شدن سامانه ستاد
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • تعجب رئیس دیوان عالی کشور از آمار پرونده‌های خانواده
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!