Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@13:58:12 GMT

بسته جدید مراقبت کودک سالم در قزوین اجرا می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۷۵۸۸۹

بسته جدید مراقبت کودک سالم در قزوین اجرا می‌شود

شهرزاد مهرآیین روز پنجشنبه در گفت و گو با خرنگار ایرنا افزود: بسته کنونی از سال ۸۱ در مراکز بهداشتی در حال اجرا بوده که با توجه به نیاز اصلاحات و بازنگری در آن، بسته جدید تدوین و از سال ۹۶ به صورت آزمایشی در یکی از شهرستان‌های هر استان اجرا شد که آبیک به عنوان شهرستان منتخب استان محل اجرای این طرح در نظر گرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: این بسته جدید به زودی قرار است پس از ابلاغ به استان‌ها در تمام شهرستان‌های استان عملیاتی شود و از این رو آموزش مباحث بسته جدید به نیروهای ستادی شهرستان‌ها در دستور کار نیز قرار گرفت.

مهرآیین ادامه داد: در بسته جدید مراقبت‌های ادغام یافته کودک سالم با مواردی چون ارزیابی کودک از نظر وضعیت دهان و دندان، بینایی، شنوایی، تکامل، ژنتیک کودک، فنیل کتونوری، بدرفتاری با کودک، غربالگری همگانی، غربالگری انتخابی و کم‌خونی انجام خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین کارها در مراقبت کودکان، مراقبت‌های روتین است که از بدو تولد تا پنج سالگی آنها را در بر می‌گیرد.

مهرآیین خاطرنشان کرد: براین اساس، کودکان طی این مدت ۱۵ مرتبه مورد مراقبت قرار گرفته که توالی این مراقبت‌ها در سنین یک و ۲ سالگی بیشتر است و در سنین سه تا پنج سالگی نیز هر سال یک مرتبه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در این مراقبت‌ها کودکان از از نظر رشد و قد و وزن، اندازه دور سر، سلامت دهان و دندان، تغذیه و تکامل مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

مهرآیین اظهار داشت: برای تمام کودکان ۱۲ و ۶۰ ماهه نیز  پرسش‌نامه غربالگری اختلالات تکاملی به مادر کودک ارایه می‌شود تا در منزل طی تمرین با فرزند خود آن فرم را پر کرده و به مرکز بهداشت بازگردانند تا نتایج آن بررسی و در صورت نیاز به مرکز جامع تکامل کودک در بیمارستان قدس ارجاع شود.

وی ادامه داد: در مرکز جامع تکامل کودک که از بهمن ماه سال گذشته در بیمارستان قدس راه‌اندازی شده آزمون تشخیصی برای کودک انجام شده و پزشک متخصص تکامل او را معاینه می‌کند تا در صورت وجود مشکل اقدامات درمانی برای او آغاز شود.

به گفته مهرآیین، کاردرمانی، مشاوره روان‌شناسی برای کودک و والدین و سایر اقدامات درمانی در این مرکز برای حفظ توانایی‌ها و جلوگیری از معلولیت کودک در آینده از جمله مواردی است که برای این کودکان دارای مشکل درخواست می‌شود.

وی به یکی دیگر از خدمات مراکز بهداشتی در مراقبت از کودکان زیر پنج سال اشاره و یادآور شد: هم اکنون مکمل ویتامین و آهن با اولویت روستاها و حاشیه شهرها به کودکان زیر ۲ سال ارایه می‌شود.

مهرآئین، اجرای طرح تکامل ابتدای دوران کودکی را نیز یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز عنوان و تصریح کرد: از سال ۹۵ به صورت آزمایشی این طرح برای نخستین مرتبه در شهرستان تاکستان به عنوان پایلوت آغاز شده و هم اکنون نیز از سوی چند دانشگاه علوم پزشکی به صورت محدود اجرا می‌شود.

برچسب‌ها بهداشت استان قزوین بهداشت و درمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهداشت استان قزوین بهداشت و درمان بهداشت استان قزوین بهداشت و درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۵۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان ونک تهران ۳ طبقه می‌شود

شهردار منطقه ۳ تهران با بیان اینکه میدان ونک ۳ طبقه می‌شود، گفت: چنانچه امسال مطالعات و زیرساخت‌ها انجام شود، این پروژه ممکن است سال آینده به کلنگ‌زنی برسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمید جوانی امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت‌_ در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به ۳ طبقه کردن میدان ونک اظهار کرد: طبقه زیرین میدان ونک، تونلی است که توسط حوزه معاونت فنی و عمران طراحی شده و مطالعات آن انجام شده است، تونلی که از بزرگراه حقانی (زیر چهار راه جهان کودک، زیر میدان ونک) به سمت ملاصدرا وصل می‌شود.

وی افزود: با توجه به مترو، یک طبقه هم زیر مترو طراحی شده است که اکنون کار مطالعاتی آن در دست اقدام است تا امسال انجام شود، و در صورتی که جوابگو باشد وارد فاز اجرا می‌شود.

شهردار منطقه ۳ تهران در جواب سوالی مبنی بر اینکه آیا این مطالعات به شورا ارائه شده است، خاطرنشان کرد: هنوز مطالعات نهایی نشده است، جلسه‌ای با مشاور طرح و مشاور مترو داشتیم، طرحی را مبنی بر دو طبقه کردن تونل مترو آوردند که یک طبقه مترو و یک طبقه سواره باشد.

جوانی با اشاره به اینکه این موضوع سابقه مطالعه در معاونت فنی و عمران را داشته است، ادامه داد: زیرگذر جهان کودک و میدان ونک به سمت ملاصدرا و اتوبان شهید چمران قبلاً طراحی شده و اسناد مطالعاتی در معاونت عمران موجود است.

وی تاکید کرد: این پروژه بسیار بزرگ یعنی از تونل توحید بزرگ‌تر است، اگر بنا باشد حجم اولیه آن اجرا شود از چهارراه جهان کودک به سمت بزرگراه چمران بیش از دو کیلومتر است که اجرای آن نیازمند مطالعات جدی است.

شهردار منطقه ۳ تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر این طرح پروژه تأیید شود در این دوره از مدیریت شهری اجرا می‌شود، گفت: اگر امسال مطالعات و زیرساخت‌ها انجام شود، سال آینده ممکن است به کلنگ‌زنی برسد، اما در فاز اجرا به صورت جدی، ممکن نیست.

جوانی افزود: از معاونت فنی و عمران درخواست داریم به علت اهمیت موضوع ترافیک چهارراه جهان کودک و میدان ونک و خیابان حضرت ولی عصر این پروژه در اولویت قرار گیرد تا زیرگذر میدان ونک نیز در برنامه مطالعاتی انجام شود و در آنجا هم زیرگذر و تونل مترو را داریم.

کد خبر 750813

دیگر خبرها

  • نقش اساسی آلودگی ناشی از ترافیک در سرطان کودکان / عمده موارد قانون هوای پاک اجرا نمی‌شود
  •  تلاش برای شاد کردن کودکان غزه
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • میدان ونک سه طبقه می شود + جزئیات
  • میدان ونک ۳ طبقه می‌شود
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • میدان ونک تهران ۳ طبقه می‌شود
  • گزارش سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت غم‌انگیز کودکان غزه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • تامین آب شرب سالم و پایدار برای روستای «دره دول» بخش ماژین