Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان اردستان با ۱۰ واحد معدن سومین شهرستان استان اصفهان از نظر ذخایر ماده معدنی باریت است در حالی که اهمیت لازم به این ماده معدنی داده نمی‌شود. ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸ استانها کاشان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردستان، باریت تا آغاز فعالیت‌های حفاری‌های اکتشافی نفت، به عنوان کانی بی‌ارزش و در معدن‌کاری، به عنوان باطله دیگر مواد معدنی به شمار می‌رفت و در واقع توسعه و توجه به اکتشاف و استخراج این کانی در سراسر جهان، عمدتاً به خاطر نیاز به صنعت نفت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود 90 درصد از باریت تولیدی جهان در صنایع حفاری و بقیه در مصارف صنعتی و پزشکی به کار می‌رود و به دلیل وزن بالا، خنثی بودن از نظر شیمیایی و قیمت مناسب، در گل حفاری استفاده می‌شود و در شیشه‌سازی نیز به عنوان همگن‌کننده ماده مذاب و درخشندگی و شفافیت محصول، مصرف دارد.

ایران با دارا بودن ذخایر غنی معدنی خود به بهشت معادن دنیا معروف شده و توانسته نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه را طی دهه‌های گذشته به خود جلب کند.

شهرستان اردستان با 10 واحد معدن سومین شهرستان استان اصفهان از نظر ذخایر ماده معدنی باریت است؛ ظرفیتی که اگر از آن به درستی استفاده شود اشتغال‌زایی و در آمدزایی قابل توجهی برای شهرستان اردستان و استان اصفهان به ارمغان می‌آورد.

محسن سلامه‌زاده ضمن اشاره به کاربردهای گوناگون باریت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: باریت ماده ارزشمندی است که می‌تواند در صنایع حفاری، رنگ‌سازی، صنایع چرم‌سازی و حتی داروسازی و لوازم آرایشی استفاده شود.

کارشناس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اردستان ضمن تاکید بر توجه بیش از پیش به معادن شهرستان اردستاک افزود: اشتغالزایی مهمترین نتیجه توجه به معادن این شهرستان است که می‌تواند ده‌ها نفر را به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم مشغول به کار کند.

ورود دادستانی اسفراین به موضوع معدن آلبُلاغ / جلسه شورای تأمین خراسان شمالی برگزار می‌شودسمنان| با خام فروشی مواد معدنی به‌شدت برخورد می‌شودایران متافو نشانگر اثر ناچیز تحریم ها بر بخش معدن ایران است

حجت‌اله جمشیدیان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: باریت قابل مصرف در اکتشافات چاه نفت و همچنین بخش صنعت رنگ‌سازی، چینی‌سازی، لاستیک‌سازی و مصارف بسیاری دارد.

این معدن دار اردستانی ضمن ابراز تاسف از عدم توجه به این ماده معدنی ارزشمند افزود: متاسفانه در ایران نه در زمینه اکتشاف، بهره‌برداری، استهصال و فرآوری به آن توجه خاصی نمی‌شود.

محمدرضا باقری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم شهرستان اردستان را یکی از نقاط غنی باریت در کشور دانست و اظهار داشت: معادن باریت شهرستان اردستان با بیش از سه میلیون تن ذخیره قطعی و برداشت سالیانه 100 هزارتن به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اردستان ضمن اشاره به میزان اشتغالزایی معادن در این شهرستان افزود: اشتغالزایی این معادن بالغ بر 450 نفر به صورت مستقیم و یک هزار و 500 نفر به صورت غیر مستقیم است.

وجود چنین ماده معدنی ارزشمندی نیازمند توجه بیش از پیش است تا معدنداران اردستانی با استخراج آن باریت را برای مصارف مختلف در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهند اما در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستند.

محمد صادق عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: متاسفانه مسافت برق با معادن دور است که بر این اساس اگر مسئولان راهکاری را اتخاذ کنند تا این مشکل برطرف شود می‌توانیم معدن را گسترش دهیم و دستگاه‌های مجهزتری استفاده کنیم که این خود می‌تواند اشتغالزایی بیشتری را ایجاد کند.

وی افزود: با متصل شدن به شبکه برق مشکل فرآوری برطرف می‌شود و در حال حاضر که برق نداریم از دستگاه‌های دیزلی استفاده می‌کنیم که اصلا به صرفه نبوده و برای تامین سوخت آن نیز با مشکلات فراوانی روبرو هستیم.

این معدن‌دار اردستانی گفت: اگر این ماده معدنی مورد حمایت قرار گیرد و امکانات و تجهیزاتی در اختیار ما قرار دهند می‌توانیم چندین برابر تولید را افزایش دهیم و در این صورت اشتغالزایی نیز بیشتر می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر فقط توانسته‌ایم برای هفت نفر اشتغالزایی کنیم اما در صورت داشتن تجهیزات که نیازمند برق است می‌توانیم حداقل برای 30 نفر اشتغالزایی ایجاد کنیم.

محمد علی عیدی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در معدن ما تعداد 36 نفر فعالیت می‌کردند اما به جهت تحریم‌های ظالمانه نمی‌توانیم به صورت درست فعالیتی را داشته باشیم و بر همین اساس مجبور شدیم تعدیل نیرو کنیم و 50 درصد نیروها را تعدیل کردیم که با این کار معدن فقط بصورت 40 درصد فعالیت دارد.

این معدن‌دار اردستانی ضمن تاکید بر حمایت دولت افزود: در صورتی که دولت و مسئولان بتوانند از نظر مالی با در نظر گرفتن تسهیلات کم بهره ما را یاری کنند می‌توانیم ظرفیت معدن را به دو برابر افزایش دهیم.

به گزارش تسنیم، اختصاص تسهیلات و توسعه معادن باریت اردستان می‌تواند اشتغالزایی یک‌هزار نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر بصورت غیر مستقیم را برای شهرستان اردستان به دنبال داشته باشد و در صورت احداث واحدهای فرآوری باریت در معادن باریت شهرستان اردستان سالانه 50 میلیون دلار ارزآوری را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/802/ش

R7760/P/S6,1369/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۳۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار به ضرر بردسکن است

فرماندار بردسکن گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه سبزوار می‌خواهیم با این شهرستان قهر نکرده و در تامین سوخت بخش معادن و کشاورزی بردسکن سختگیری نکند.

علی دهقان زاده فرماندار شهرستان بردسکن گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی و قهر طبیعت، از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه سبزوار می‌خواهیم با این شهرستان قهر نکرده و در تامین سوخت بخش معادن و کشاورزی بردسکن سختگیری نکند.

وی افزود: بیش از ۳۰ واحد معدنی در شهرستان بردسکن فعالیت دارند و این شهرستان دومین شهر معدنی خراسان رضوی است از طرفی بردسکن پایتخت تولید مس در شرق کشور است.

وی به فعالیت‌های گسترده کشاورزی در بردسکن اشاره و اضافه کرد: در آمد کشاورزان شهرستان فقط در تولید محصول پسته ۵۰ هزار میلیارد ریال است و تردد زیادی به واسطه معادن و محصولات کشاورزی در جاده‌های مواصلاتی بردسکن صورت می‌گیرد لذا از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی می‌خواهیم در حوزه کشاورزی و معادن نسبت به توزیع سوخت مود نیاز ماشین آلات در این بخش‌ها مساعدت کند.

فرماندار بردسکن گفت: معادن شهرستان نزدیک به ۶ هزار زمینه اشتغال فراهم کرده اند و اگر بخواهیم در تامین سوخت معادن و یا بخش کشاورزی مشکلات را مرتفع نکنیم زمینه نارضایتی را در این بخش‌ها فراهم خواهیم کرد.

دهقان زاده افزود: بیش از ۶۰ درصد مشکلات را می‌توانیم با هم افزایی و در سایه تعامل و همدلی در مجموعه مدیریتی شهرستان مرتفع کنیم که این مهم در حال پیگیری و اجراست چرا که بردسکن با این ظرفیت می‌تواند در حوزه اقتصاد و تولید حرفی برای گفتن داشته باشد، ولی متاسفانه حق این شهرستان با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه، هنوز در استان ادا نشده است.

دیگر خبرها

  • اسلام اهمیت زیادی به امر شورا و مشورت قائل شده است
  • فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور
  • ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • افزایش فعالیت‌های اکتشاف معادن در آذربایجان‌شرقی
  • بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • قهر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار به ضرر بردسکن است