Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روز ها به همه جا که نگاه کنید، شبکه های اجتماعی در آنجا حضور دارند. آیا فضای مجازی برای سلامت روانی و روحی مفید است یا مضر؟

طرفداری- اکثر ما از شبکه های اجتماعی برای صحبت با کسانی که فرصت ملاقات هر روزه با آن ها را نداریم، استفاده می کنیم. گاها برای هماهنگی در کارها بسیار کارمان را راحتتر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می توانیم با خانواده، دوستان و کسانی که دوستشان داریم در ارتباط باشیم، اما سوال مهم این جاست؛ آیا شبکه های اجتماعی در کل خوب هستند یا بد؟ اینجا دلایلی را نوشتیم که نشان دهیم چرا بعضا خوب و بعضا بد است.

ویژه: آزمون های روانشناختی کاربوم، با تخفیف ویژه برای کاربران سایت طرفداری

اعتیاد آور

فضای مجازی بسیار اعتیاد آور است، در واقع تحقیقات با معیار قراردادن فیسبوک، ثابت کرده اند 63 درصد آمریکایی ها، حداقل یک بار وارد اکانتشان در فیسبوک می شوند. اکثر این افراد چندین بار از این شبکه در روز استفاده می کنند. حتی گاهی مشاهده شده است صفحه مرورگر آن ها که با آن وارد اکانتشان  شده اند، دائم باز است و منتظر بازخورد هایی مانند "لایک" و " کامنت" هستند. مردم دوست دارند مورد تحسین قرار گیرند و این سایت، راهکاری مناسب برای این دسته از افراد است. آن ها حبابی از افرادی که دوست دارند و از احساس خوبی از هم صحبتی با آن ها به دست می آورند ساخته اند. این اعتماد به نفس آن ها را افزایش می دهد.

حلقه مورد علاقه

فضای مجازی آن چیزهایی که دوست داریم را به ما نشان می دهد. ما گاهی عکس هایی از خودمان را که به جاهای دیدنی رفته ایم، منتشر می کنیم. گاهی به مقایسه می پردازیم، مقایسه هایی که خیلی راحت هستند. ما موهای ژولیده صبح گاهی هیچکس را در فضای مجازی نمی بینیم، یا بسیاری مثال های دیگر اما به جای آن، عکس های خوشحالی را می بینیم چون خودمان می خواهیم مردمانی غیرواقعی باشیم.

مردم چون فکر می کنند در حال گذران عمر و از دست دادن خیلی چیزها هستند، افسرده می شوند، فکر می کنند همه در حال خوشگذرانی هستند به جز آن ها. برای مثال روز بسیار خوب و عادی را سپری کرده اید، اما به یکباره دوستتان را در پاریس می بینید که در حال خوشگذرانی است و ناگهان حالتان گرفته و افسرده می شوید و از خودتان می پرسید: " چرا من در پاریس نیستم؟، چرا من سالم و ثروتمند و موفق نیستم که بتوانم برای دو هفته به تور اروپا بروم؟"

شما شروع به قضاوت می کنید، چون هیچ خبری ندارید ممکن است آن ها چه فداکاری هایی برای رفتن به این سفر کرده اند. در واقع تنها ظاهر قضیه را می بینید. شاید آن ها مبتلا به بیماری بدی شده  و تصمیم گرفته اند برای آخرین بار به چنین سفری بروند؟ داستان این است، شما تمام ماجرای سفر دوستانتان را نمی دانید به همین دلیل قضاوت های ناعادلانه می کنید.

 

حواس پرتی

فضای مجازی، باعث حواس پرتی در کار می شود، بازده را کم و میزان اشتباهات را افزایش می دهد. برای یک انسان غیرممکن است که اشتباه نکند، آن هم وقتی ذهنش درگیر است. توییت ها یا پست ها حواس ما را پرت می کنند. ذهن ما با هزاران اطلاعاتی که در این شبکه ها می خوانیم درگیر می شود.

مزاحمت سایبری

در یک دهه اخیر یا کمی پیشتر از آن، مزاحمت و زورگویی وارد اینترنت شد. گاه برای شوخی با همکلاسی ها و همکاران استفاده می شد و گاه به صورت خطرناک که ناشی از خشم انسان ها به وجود می آمد، پدیدار می شد. همه ما از طریق موبایل، تلویزیون، تبلت و کامپیوترمان با یکدیگر در ارتباطیم. انسان های مخرب و مزاحم می توانند به سادگی از این مجرا به مزاحمت بپردازند و گاه زندگی را برای ما سخت کنند.

در ارتباط بودن

این بدن نیست؛ شبکه های اجتماعی به ما این اجازه را می دهد در لحظات بد و خوب کنار دوستان باشیم و فارغ از مسافت، که ممکن است قاره یا یک اقیانوس در میان مان باشد، لحظات زیبا را به اشتراک بگذاریم، می توانیم در فقدان و غم دوستان سهیم و یا موفقیت آن ها را تبریک گوییم. ایده ها و اطلاعات از این طریق خیلی زود به اطلاع عموم می رسد. می توانید محصولات خود را برای مشتریان بیشتری بفروشید. در گذشته چنین نبود و این قطعا یکی از فواید شبکه های اجتماعی است. با تمام این حرف ها، در صورت استفاده آگاهانه و به جا، شبکه های اجتماعی تاثیر مثبتی بر روی مغز و ذهنتان می گذارند.

دیگر مطالب در مورد سلامت ذهن

چگونه اضطراب به مغز شما آسیب می زند

سلامت و تندرستی؛ راهکارهایی برای سلامت روانی

در 60 ثانیه استرستان را متوقف کنید

سلامت و تندرستی؛ نحوه کنترل استرس و عوارض آن

سلامت و تندرستی؛ 10 قانون برای بهتر کردن قدرت مغز

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۸۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، مجموعه ویدئوکتاب‌های بندانگشتی توسط انتشارات دال و با همکاری مؤسسۀ شمیم برای کودکان سه تا هشت سال منتشر شد.

این مجموعه به موضوعاتی از قبیل مهارت گوش‌دادن، مهارت نه‌گفتن، کنترل هیجان، عزت نفس، هوش عاطفی، امیدواری، خوش‌بینی،‌ مدیریت خشم و حس ارزشمندی می‌پردازد. مجموعه «ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی» مهارت‌هایی را مورد توجه قرار داده است که منجر به تربیت کودکانی با رشد همه‌جانبه شده و از آنها در افتادن به دام آسیب‌های اجتماعی محافظت می‌کند.

مخاطبان می‌توانند با اسکن کیوآرکدی که در صفحۀ شناسنامۀ کتاب آمده است، انیمیشن کتاب‌ها را نیز در تلفن همراه مشاهده کنند.

این مجموعه در ۹ جلد توسط انتشارات دال منتشر شده و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1228148 برچسب‌ها کتابخوانی

دیگر خبرها

  • خالق تیک‌تاک شایعه‌ها را تکذیب کرد: برنامه‌ای برای فروش این شبکه اجتماعی نداریم
  • ۸ رفتار ناسالم که می‌تواند دوران بازنشستگی شما را به چالش بکشد
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • آکادمی ورزش و تندرستی دانشگاه علامه‌طباطبایی راه‌اندازی شد
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • برگزاری بزرگترین رویداد نمایشگاهی سلامت اجتماعی شهر تهران
  • پیاده روی به مناسبت هفته سلامت در پیشوا
  • پایان هشتمین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی در خراسان رضوی
  • مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد