Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@05:33:48 GMT

روسیه از برجام پا پس می‌کشد؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۰۰۱۶

روسیه از برجام پا پس می‌کشد؟

ساعت24-بعد از آن‌که آمریکا معافیت‌های تحریمی از همکاری هسته‌ای ایران با روسیه در زمینه تولید رادیوایزوتوپ‌های پایدار را لغو کرد مسکو نیز همکاری هسته‌ای خود در زمینه تولید رادیوایزتوپ‌های پایدار را قطع کرد.

شرکت روس اتم روز پنج‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، به دلیل موضوع غنی‌سازی اورانیوم در فردو پروژه تبدیل کاربری این تاسیسات را در حال حاضر متوقف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اطلاعیه روس اتم آمده است: غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار نمی‌تواند در یک مکان یکسان انجام شود. از این رو، اجرای پروژه مربوطه در حال حاضر از نظر فنی غیر ممکن است.

این اطلاعیه تصریح کرده است: از سرگیری این پروژه نیازمند این است که فعالیت دو آبشاری که در آنها غنی‌سازی اورانیوم انجام می گیرد، متوقف و برچیده شوند و به علاوه محیط و تجهیزات اطراف آنها به طور کامل پاکسازی شود.

جمهوری اسلامی ایران ۱۴ آبان در راستای اجرای تصمیم خود برای کاهش تعهدات برجامی‌اش، تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به سانتریفیوژهای فعال در فردو را آغاز کرد.

شرکت روس اتم در حالی مدعی است که توقف پروژه‌ همکاری‌اش در زمینه رادیوایزوتوپ‌ها به دلیل آغاز غنی‌سازی در فردو انجام شده است که این شرکت در چهار سال گذشته عملا هیچ اقدام رو به جلو و قابل توجهی انجام نداده است و عملا این پروژه مشمول زمان و تاخیر شده است. بسیاری بر این تصور بودند پروژه سنگین و پرهزینه و دردسر بازطراحی راکتور اراک با چینی‌ها با توجه به سنگ‌اندازی‌های آمریکا و کشورهای اروپایی کند پیش رود و با مشکل مواجه شود اما بر خلاف تصور و به گفته مقامات ایرانی و چینی روند پیشرفت در این پروژه به مراتب بیشتر و بهتر از پروژه‌ رادیوایزوتوپ‌هاست که روس‌ها مسئول آن هستند.

شرکت روس اتم در یک بخش از اطلاعیه خود عنوان کرده که تولید ایزوتوپ پایدار و غنی‌سازی اورانیوم در یک مکان و در کنار هم امکان ندارد و در بخش دیگر نه تنها خواستار توقف فعالیت غنی‌سازی در این سایت می‌شود که حتی دستور برچیدن سانتریفیوژها را هم صادر می‌کند!

این اقدام غیرمنتظره روسیه در توقف پروژه ایزوتوپ‌های پایدار در حالی است که مقامات روسیه بعد از آغاز غنی‌سازی در سایت فردو و در ادامه لغو معافیت تحریمی آمریکا از این پروژه، ضمن حمایت از اقدام ایران در گام چهارم تاکید کردند که اقدام آمریکا در لغو معافیت تاثیری در روند کار نخواهد داشت.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه پس از اعلام گام چهارم ایران و آغاز گازدهی به سانتریفیوژها در فردو، گام جدید ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای را منطقی دانست و گفت: ما گام جدید طرف ایرانی برای کاهش تعهدات داوطلبانه این کشور را پیامد منطقی رکود در حل مسائل معلوم در رابطه با پایداری برجام و تامین نتایج اقتصادی اجرای این معامله می‌دانیم که ایران امیدوار به آن بود.

به گفته وی، تصمیم ایران برای راه‌اندازی سانتریفیوژ جدید در سایت فردو، کارهای مشترک برای تغییر کاربری این مرکز هسته‌ای را شامل نمی‌شود و طرح روسیه برای تغییر کاربری مرکز غنی‌سازی در فردو دچار هیچ تغییری نشده است و امیدوار است که همکاری عملی با طرف ایرانی ادامه یابد.

شاید به لحاظ فنی قطع این همکاری توجیه داشته باشد اما مقامات روسیه برخلاف آنچه امروز آن را "غیرقابل" انجام در فردو می‌خوانند، پیش از این اعلام کرده بودند که غنی‌سازی در فردو تغییری در روند همکاری ما با ایران در پروژه‌ مشترک ایجاد نمی‌کند. از این رو برای افکار عمومی مشخص نیست چه اتفاقی در این فاصله زمانی روی داده است که روس‌ها به یک‌باره نظرشان درباره همکاری هسته‌ای با ایران در فردو را تغییر دادند.

تجربه همکاری با روس‌ها در بازسازی راکتور قدرت ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر برای افکار عمومی ایران چراغ راهی روشن است. ساخت و بازسازی واحد اول نیروگاه بوشهر حدود ۱۶ سال به طول انجامید و عملا در این مدت روس‌ها با توجیه مسایل مالی و فنی و در واقع به دلایل سیاسی تکمیل این پروژه را به تاخیر انداختند؛ شاید روس‌ها احتمال از هم پاشیدن برجام به طور کامل را می‌دهند و دوباره "بوی کباب" شنیده‌اند.

پروژه کوچک تولید ایزوتوپ‌های پایدار در مقایسه با ساخت دو واحد نیروگاهی با وجود همکاری همه‌جانبه ایران در چهار سال گذشته و نبود مشکل مالی و فنی هیچ پیشرفت قابل توجهی نداشته است و در گزارش‌های پیاپی آژانس تنها جمله‌ای که درباره آن دائم تکرار شده این است سانتریفیوژهایی که به منظور تولید ایزوتوپ پایدار در نظر گرفته شده‌اند "بدون تغییر" باقی‌ مانده‌اند.

در چهار سال گذشته بعد از اجرایی شدن برجام، در بازدیدهایی که خبرنگار ایسنا از سایت فردو داشته است، تنها یک تک سانتریفیوژ را در مکانی کاملا جدا از سالن اصلی سانتریفیوژها مشاهده کرده است که بنا به گفته مسئولان سایت فردو به منظور تولید ایزوتوپ‌های پایدار نصب و در حال فعالیت است، اما از سرنوشت و روند تحول دو زنجیره‌ای که در سال‌های گذشته در گزارش‌های آژانس بر آن تاکید شده برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار قرار داده شده، هیچ خبری نبوده و نیست.

در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آبان سال جاری آمده است: "یک سانتریفیوژ ۱-IR در یک موقعیت جداگانه نصب شده بود، به منظور انجام "تحقیق مقدماتی و فعالیتهای تحقیق و توسعه در ارتباط با تولید ایزوتوپ‌های پایدار". ایران در بازه زمانی گزارش هیچ گونه غنی‌سازی یا فعالیت‌های تحقیق و توسعه مرتبط در این کارحانه انجام نداده و هیچ گونه مواد هسته‌ای در کارخانه وجود نداشته است."

در ادامه آژانس اعلام کرد: "دو آبشاری که در حال انجام اصلاحات به منظور تولید ایزوتوپ‌های پایدار بودند، بدون تغییر باقی مانده‌اند."

از این رو این سوالات مطرح می‌شود که آیا روس‌ها "روغن ریخته را نذر امام زاده می‌کنند؟" و این‌که اقدام روس اتم در توقف پروژه فوق، تحت الشعاع تحریم‌های آمریکا و همراهی با این اقدام و در راستای اهداف بلندمدت‌ سیاسی و بین‌المللی است؟ آیا روس‌ها به خاطر منفعتی بزرگ‌تر از این پروژه پا پس کشیده‌اند؟ خروج روس‌ها از این پروژه به معنی خروج از برجام است؟

طرح موضوع توقف همکاری روسیه در فردو به دلیل شروع غنی‌سازی، موضوع "بهبود یا تغییر زیرساخت‌ها در تاسیسات فردو" برای اطمینان حاصل کردن از این‌که این تاسیسات دیگر برای فعالیت غنی‌سازی اورانیوم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد" را بهتر مورد فهم قرار می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین اهداف کشورهای ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای این بود که سایت فردو را به طور کلی تعطیل کنند اما با اصرار و مقاومت ایران این هدف محقق نشد. با این حال تغییر کاربری این سایت در دستور کار و موافقت ایران قرار گرفت.

طبیعی است با شروع فعالیت غنی‌سازی در فردو هدف فوق دیگر محقق نشود از این رو توقف فعالیت به خاطر مسایل "فنی" از این منظر قابل فهم است که اساسا وقتی قرار است سالن اصلی فردو برای سانتریفیوژهای با قابلیت تولید ایزوتوپ پایدار در نظر گرفته شود انجام غنی‌سازی مانع این اقدام است و باید گفت اهداف و اصول این پروژه با غنی سازی در فردو به طور کلی بی‌معنا شده است. اگر روس‌ها به دنبال اجرای این پروژه به هر نحوی بودند می‌توانستند در بیانیه خود از ایران بخواهند محل دیگری را برای اجرای این پروژه در نظر بگیرد اما چون قرار است سایت فردو (زیرزمین) با این پروژه تغییر کاربری دهد، طرح این پیشنهاد توجیهی ندارد. شاید بتوان گفت روسیه با این اقدام، اولین گام رسمی خود را برای خروج از برجام و در واکنش به اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش برداشته است.

به گزارش ایسنا، بعد از آنکه آمریکا یک جانبه از برجام خارج شد با رایزنی و مذاکرات کشورهای ۱+۴ به ویژه سه کشور اروپایی تلاش شد تا چند پروژه هسته‌ای در همکاری با کشورهای برجامی حفظ شود که این پنج پروژه عبارتند از:

-بازسازی رآکتور اراک به منظور "جلوگیری از تبدیل شدن به نیروگاه تولید پلوتونیوم تسلیحاتی".

-بهبود زیرساخت‌ها در تاسیسات فردو برای اطمینان حاصل کردن از این که این تاسیسات دیگر برای فعالیت غنی‌سازی اورانیوم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

-فعالیت در واحد موجود نیروگاه اتمی بوشهر برای اطمینان حاصل کردن از فعالیت‌های امن و شفاف، برای تسهیل تامین و بازگرداندن سوخت خارجی که موجب پیشگیری از هر نیاز قانونی ایران به غنی‌سازی اورانیوم و همچنین برای جلوگیری از دسترسی آن به سوخت مصرف‌شده که ممکن است پلوتونیوم از آن استخراج شود.

-تهیه اورانیوم غنی‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران به مقدار لازم و تحت راستی‌آزمایی بین‌المللی به منظور جلوگیری از هرگونه تولید درونی سوخت در این رآکتور.

-انتقال ضایعات و سوخت مصرفی رآکتور برای برای اطمینان حاصل کردن از این که مواد حساس دیگر بازیافت نشده و در ایران غنی‌سازی نشوند.

بر اساس متن برجام، انتقال دو آبشار برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار در قالب یک همکاری مشترک بین ایران و فدراسیون روسیه، بر مبنای ترتیباتی که مورد توافق طرفین قرار گرفت، انجام شد. هر چند افکار عمومی و رسانه‌ها از جزییات این توافق اطلاعی ندارند اما واضح است که مسئولان سازمان انرژی اتمی با توجه به گذشت چهار سال از این توافق درباره بودجه صرف شده و اقدامات انجام گرفته در این پروژه پاسخگو باشند.

شاید مسئولان سازمان انرژی اتمی و دولت در راستای توجیه اقدامات ضعیف انجام گرفته در برجام به لحاظ فنی و اقتصادی و حفظ برجام از بیان واقعیات درباره رفتار غیرهمسو، ضعیف، تمامیت‌خواهانه و ضد ایرانی کشورهای عضو برجام در این مدت به ویژه چین و روسیه امتناع کرده‌اند اما افکار عمومی پیام و اثر رفتارهای سیاسی و متوقعانه این کشورها را دریافت کرده‌اند، از این رو ضروری است تا مسئولان با مردم در این رابطه صریح باشند.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۰۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق

انتشار اخبار مذاکره از سوی محافل خبری نزدیک به آمریکایی‌ها(رسانه‌های فارسی صدای آمریکا در تهران) و تکذیب آن در تریبون‌های رسمی نشانه میل بایدن به تشویق تهران به گفتگو است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه هشتم اردیبهشت در حالی چاپ و منتشر شد که سیاه و سپید اوراق زدایی از بودجه دولت، اوج‌گیری تنش‌ها در دانشگاه‌های امریکا در پی حمایت از غزه و پیگیری دیپلماسی اقتصادی با آفریقا پس از آسیا و برگزاری کنکور در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

ارسال چند پیام از سوی آمریکایی‌ها و سپس تکذیب آن حکایت از سردرگمی کاخ سفید همچنان مورد استقبال رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار دارد، روزنامه آرمان ملی در سرمقاله خود با عنوان « پالس‌های مذاکراتی» نوشته است:

این روزها اخبار مختلفی از احتمال تبادل پیام بین ایران و آمریکا در رسانه‌ها منعکس می‌شود که باید این تبادل پیام را به منزله ارسال پالس‌های مثبت به منظور جلوگیری از تنش‌آلود شدن فضا بین دو سویه پرونده هسته‌ای یعنی ایران و آمریکا تحلیل کرد و آن را به فال نیک گرفت.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:

چرا که هر مقدار شاهد کاهش تنش دو سویه باشیم می‌توان به بهبود شرایط و استفاده از ابزارهای دیپلماتیک امیدوار بود. آنچه در ارتباط با موشک‌پرانی‌های ایران علیه اسرائیل اتفاق افتاد این بود که پالس‌هایی میان ایران و آمریکا تبادل شد. آمریکایی‌ها از طرق مختلف و حتی از طریق عربستان پیام دادند که قرار نیست که آمریکا وارد نبرد ایران و اسرائیل شود.

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان « نگرانی افراطی‌ها از احتمال مذاکره» خط گفتگوی مستقیم میان ایران و آمریکا پس از عملیات وعده صادق را پیش کشیده و می‌نویسد:

بلافاصله پس از پاسخ نظامی ایران به حملات اخیر اسرائیل، زمزمه‌های احتمال مذاکره با آمریکا افزایش پیدا کرد. اگرچه‌ ایران و آمریکا انجام چنین مذاکراتی را تکذیب کردند، اما آیا امروز بهترین فرصت برای اقدام به مذاکره مستقیم نیست؟ ‌ ایران این برتری را که با عملیات ۲۶ فروردین به دست آمد، برای چه کاری نیاز دارد؟ قرار است نگه داشته شود تا روزی که دوباره آنها احیانا با یک عملیات متقابل، ورق را برگردانند؟ تصور آنها از آینده چیست؟ کدام کشوری همیشه در موضع‌ برتری مانده و از آن خارج نشده است؟ موضع‌ برتری اگر به کار گرفتن امتیاز در دیپلماسی نخورد، قرار است به چه کار بیاید؟ البته به این پرسش تنها یک دسته‌ جواب روشنی خواهند داد؛ آنهایی که بدون ترس و واهمه می‌گویند: «ما قصد داریم این شرایط برتری را ادامه دهیم تا به یک جنگ فراگیر وارد شده و کار را یکسره کنیم». ‌آیا در میان جریان رادیکال، کسی هست که بتواند به این صراحت دست به چنین اعترافی بزند؟

روزنامه هم‌میهن نیز همین خط خبری را پیش برده و در گفتگو با سیدمحمد صدر اجرای برجام و FATF اولویت نظام را اولویت اصلی کشور خواهنده است؛ در بخشی از این گفتگو آمده است:

در عین حال دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید تمام تلاش خود را به کار گیرد که قضایای مسکوت و معطل‌مانده از گذشته مانند برجام و FATF را نیز حل و فصل کند، چراکه تا این قضایای دیپلماتیک حل‌وفصل نشود، ما از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی شدید ناشی از آن رنج خواهیم برد.

الان آمریکا در شرایط خاصی قرار دارد. در شش ماه گذشته هم مشخص شد که آمریکایی‌ها به دنبال مشارکت در جنگ یا گسترش بحران در منطقه نیستند و تا این حد مشخص شده‌است که سیاست آمریکا این است که جنگ غزه در سراسر خاورمیانه گسترش پیدا نکند، پای کشورهای دیگر به آن کشیده‌نشود و آمریکا درگیر یک منازعه جدید در منطقه نشود.

انتشار این دست اخبار از سوی محافل خبری نزدیک به آمریکایی‌ها(رسانه‌های فارسی صدای آمریکا در تهران) و تکذیب آن در تریبون‌های رسمی نشانه میل بایدن به تشویق تهران به آغاز مذاکراتی است که با دادن مشوق‌هایی ایران را در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا مهار کند. به‌عبارتی‌دیگر آمریکایی‌ها پس از مشاهده ضرب دست ایران در عملیات وعده صادق به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش فشار بر ایران کارکرد خود را ازدست‌داده و تنها گزینه فعال روی میز گفتگو است.

در حال حاضر این سوال مطرح است که این جریان چرا تجربه های گذشته را مدنظر داشته و باور نمی کند که دشمنی امریکا با مذاکره برطرف نمی‌شود؟ واقعیت آن است که آمریکا دنبال منافع خودش در ایران است. از دیگر سو در شرایطی که عملیات وعده صادق علاوه بر نشان دادن قدرت سخت جمهوری اسلامی و اراده ملت ایران و قدرت نرمی را نیز میان جبهه مقاومت و تمامی مخالفان جبهه استکباری خلق کرده سخن گفتن از ترس برخی کشورهای منطقه از ایران امتداد دادن عملیات روانی صهیونیست بوده و تکرار آن شائبه دار می باشد.

دیگر خبرها

  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور