Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری عربی ۲۱، تحولات بی‌سابقه عراق به نوعی شکست روند سیاسی روتین از سال ۲۰۰۳ و زمان آغاز جنگ آمریکا و انگلیس  در این کشور است، چرا که قانون اساسی بیش از ۹۰ درصد اختیارات را به نخست‌وزیر واگذار کرده و نقش رئیس جمهور تشریفاتی و صوری و فقط محدود به کنفرانس‌ها و محافل بین‌المللی یا امضای مراسم بزرگداشت و پذیرش سفرا و تأیید حکم اعدام و تعیین استانداران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این اختیارات فقط برای رئیس‌جمهور وجود نداشته و بر اساس نظام سهمیه‌بندی، رئیس پارلمان نماینده اهل سنت، نخست‌وزیر نماینده شیعه و رئیس جمهور نماینده کُردهاست. 

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق در مقابل مرحله بسیار سختی قرار دارد و اگر تا مدت ۱۵ روز آینده نخست‌وزیر مشخص نشود، وی به مدت ۳۰ روز ریاست کشور را به عهده خواهد گرفت و در صورت شکست مجدد در این بازه زمانی، کشور در یک خلأ قانونی فرو می‌رود. 

«علی علاوی» عضو جریان مدنی عراق گفت که تظاهرات اخیر قاعده «استعفا هرگز» را در عراق که شیوه «نوری المالکی» نخست‌وزیر پیشین این کشور بود، شکست.

المالکی در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان دور دوم مسئولیتش گفت: «هیچ کس قادر نیست نخست‌وزیری را از ما بگیرد تا زمانی که ما آن را واگذار کنیم».

اما تظاهرات، ماده‌ای را که هیچ یک از وضع‌کنندگان قانون سال ۲۰۰۵ تصور نمی‌کردند روزی مورد استفاده قرار گیرد، احیا کرد و شرایط فعلی به جایگاه رئیس‌جمهوری که به مثابه یک پست تشریفاتی در عراق بود، اهمیت ویژه‌ای داد.

«ایاد الدیلمی»، پژوهشگر سیاسی عراق با ابراز شک و تردید نسبت به امکان توافق قدرت‌های سیاسی برای نخست‌وزیر جدید در روزهای باقی‌مانده از مهلت ارائه شده، گفت که احتمالا مجبور هستیم به گزینه ریاست برهم بر کشور متوسل شویم  و به نظر می‌رسد که این گزینه در حال حاضر نزد چندین کشور از جمله آمریکا مقبول است.

وی در ادامه افزود: «این گزینه برای نخستین بار از سال ۲۰۰۳ تاکنون فعال می‌شود. حجم تقابل‌ها بین تشکل‌های سیاسی بسیار بالاست و تفاهم آنها در این دوره کوتاه بر سر نخست‌وزیر و یا حتی ساختار دولت اگر تا یک سال انتقالی باشد، بسیار بعید به نظر می‌رسد. اما از نظر عملی گزینه ریاست موقت صالح در حال حاضر بهتر از گزینه توافق برای انتخاب نخست‌وزیر و تحریک توده مردم است که منجر به تظاهرات بسیار گسترده می‌شود به ویژه اینکه اگر عراقی‌ها احساس کنند توطئه یا تلاشی برای فریب آنها توسط تشکل‌های سیاسی در کار است».

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عراق برهم صالح عبدالمهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۱۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله رئیسی با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد

رئیس جمهور به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود و نیز حضور در مراسم افتتاح ابرپروژه چند منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» وارد سریلانکا شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جریان این سفر یک روزه ابتدا به همراه رئیس جمهور سریلانکا ابرپروژه چند منظوره ۲ سد و نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی اومااویا را به شکل رسمی افتتاح خواهند کرد و سپس مراسم استقبال رسمی از دکتر رئیسی در کاخ ریاست جمهوری این کشور در شهر کلمبو برگزار خواهد شد.

دیدار دوجانبه، نشست هیئت‌های عالی‌رتبه مشترک دو کشور، مراسم امضای اسناد و برگزاری نشست مطبوعاتی دیگر برنامه‌های این سفر هستند.

کد خبر 747409

دیگر خبرها

  • چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
  • رئیس جمهور با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
  • رسانه‌های عبری: زمان استعفای مقامات نظامی اسراییل نزدیک شده است
  • آیت الله رئیسی با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
  • رسانه‌ عبری: کناره گیری رئیس امان دومینوی استعفا را کلید زد
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • دومینوی استعفا در رژیم صهیونیستی نتانیاهو را به گوشه رینگ می‌برد
  • به زودی شاهد موج استعفای مقامات سیاسی و نظامی اسراییل خواهیم بود
  • دومینوی استعفاها در ارتش اسرائیل بعد از شکست در طوفان الاقصی
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق