Web Analytics Made Easy - Statcounter

علاوه بر دانشگاه و شور وحال آن، فضای مجازی نیز پر از تبریک روز دانشجو و گرامیداشت این روز از سوی کاربران آکنده شده که این مهم این نشان دهنده اهمیت این روز و افرادی دارد که امروز دانشجو هستند.

خبرگزاری شبستان : اراک/ در ایران 16 آذر ماه را به یاد سه دانشجوی انقلابی «مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و آذر شریعت رضوی» روز دانشجو نام نهاده اند روزی که این دانشجویان هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اکنون پس از گذشت سال ها از آن حادثه به منظور گرامیداشت یاد و خاطره آن عزیزان و دیگر دانشجویان انقلابی و شهدای دانشجو 16 آذر در همه دانشگاه ها مراسم مختلف جشن و سخنرانی با حضور گسترده دانشجویان و اساتید در دانشگاه ها برگزار می شود.

 

در دههٔ ۱۳۲۰ و اوایل دهه ۱۳۳۰، پس از سقوط حکومت رضاشاه پهلوی و ایجاد فضای بازتر، فعالیت‌های سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه تهران بسیار افزایش یافت. در این دوران حزب توده، از نفوذ بسیاری در بین دانشجویان برخوردار بود چنان‌که بنا به گزارش‌های مختلف، بیش از نیمی از دانشجویان دانشگاه تهران عضو یا هوادار این حزب بودند.

 

اما در دوران نخست‌وزیری محمد مصدق و افزایش محبوبیت جبههٔ ملی در اوایل دهه ۱۳۳۰، محوریت این حزب در دانشگاه به چالش کشیده شد. پس از وقوع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، سازمانهای سیاسی تشکیل دهنده جبهه ملی، برای دوره کوتاهی در یک ائتلاف ضعیف، تحت نام نهضت مقاومت ملی به مقاومت سیاسی دست زدند و تظاهرات‌ها و اعتصابهای پراکنده‌ای در پاییز همان سال در دانشگاه تهران و همچنین بازار، از جمله در تاریخ ۱۶ مهر و ۲۱ آبان، در اعتراض به محاکمه مصدق برگزار شد.

 

چند هفته پس از این وقایع، اعلام شد که روابط ایران و بریتانیا (که در زمان نخست‌وزیری مصدق قطع شده بود) از سر گرفته خواهد شد و ریچارد نیکسون نایب ریاست جمهوری وقت آمریکا برای دیدار رسمی به ایران خواهد آمد. این موضوع بهانه لازم برای اعتراضات را فراهم کرد و در ۱۶ آذر به سفارش نهضت مقاومت ملی، دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاسها پرداختند و ناآرامی تمامی محوطه دانشگاه تهران را فرا گرفت. دولت وقت برای پیشگیری از هرگونه اقدام بعدی تصمیم به سرکوب اعتراضات گرفت. سربازان و نیروهای ویژه ارتشی پس از هجوم به دانشگاه، به کلاسهای درس حمله کرده و صدها دانشجو را بازداشت و زخمی نمودند. نیروهای امنیتی در دانشکده فنی، اقدام به شلیک تیر کردند که موجب مرگ سه دانشجوی این دانشکده به نامهای احمد قندچی، آذر (مهدی) شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا شد. فردای آن روز نیکسون به ایران آمد و دکترای افتخاری در رشته حقوق را در دانشگاه تهران که در اشغال مشهود نیروهای نظامی بود، دریافت کرد.

 

هر ساله در ایران این روز گرامی داشته می‌شود و دانشجویان با هر گرایش و اندیشه ای که دارند در این مراسم حضور یافته و دیدگاه‌های سیاسی خود را مطرح می‌کنند.

 

 

 

به بهانه این روز روانه دانشگاه آزاد شدم تا گفتگویی با دانشجویان این مرکز در رابطه با چگونگی فعالیت های آنان در دانشگاه ها و اهمیت این روز داشته باشم حال و هوای دانشگاه در روزهای نزدیک به ۱۶ اذر روز دانشجو بسیار متفاوت بود، آماده سازی دانشگاه برای برگزاری جشن روز دانشجو، شور و حال دانشجویان در آستانه این روز تاریخی و کرسی های آزاد اندیشی و جلسات پرسش و پاسخ دانشجویی توجه را به خود جلب می کرد.

 

علاوه بر دانشگاه و شور وحال آن فضای مجازی نیز پر شده از تبریک روز دانشجو و گرامیداشت این روز از سوی کاربران که این نشان دهنده اهمیت این روز و افرادی که امروز دانشجو هستند چرا که چشم امید همه به دست این آینده سازانی است که امروز در دانشگاه ها مشغول به تحصیل علم و دانش هستند تا آینده ای درخشان برای نظام اسلامی را رقم بزنند.

 

 

مینا رضایی دانشجوی این دانشگاه با اشاره به اینکه روز دانشجو روزی مهم و قابل توجه در زندگی یک دانشجو است، گفت: تحصیل علم و دانش و حرکت در این مسیر برای همه افراد اهمیت زیادی دارد و دانشجویان انتظار دارند که بعد از گذراندن این دوران بتوانند آینده روشنی داشته باشند.

 

وی افزود: وجود شغل برای دانشجویان یکی از مهمترین دغدغه های ما است که در آینده بعد از این تحصیلات به چه کاری مشغول خواهیم شد.

 

علیرضا شمسی نیز یکی از مهمترین دغدغه های دانشجویان را کار و شغل آینده دانست و بیان کرد: همه ما برای آینده برنامه هایی داریم و دوست داریم بعد از اتمام دوره تحصیلی شغل مورد نظر خود را انتخاب کنیم و برای آینده ای روشن گام برداریم ولی در شرایط کنونی اشتغال یکی از مهمترین دغدغه های دانشجویان است.

 

این دانشجوی اراکی ادامه داد: ما ادامه دهنده راه دانشجویان انقلابی هستیم که گوش به فرمان رهبری و ولی امر خود در جبهه های حضور یافتند و ما امروز در جبهه علم و دانش گام بر می داریم تا ایران اسلامی را به قله های رفیع رسانده و از نیاز به بیگانگان بی نیاز کنیم.

 

 

 

 

زهرا سادات بیاتی نیز ضمن تبریک روز دانشجو به همه دانشجویان انقلابی گفت: امید است همه دانشجویان در مسیر ارزش های اسلامی و انقلابی و تحصیل علم و دانش گام بردارند و ایران اسلامی را از غیر بی نیاز کنند.

 

وی ادامه داد: وظیفه دانشجویان فقط تحصیل علم و دانش نیست بلکه دانشجویان باید در همه زمینه ها فرهنگیف اجتماعی و سیاسی نقش و حضور فعال و آگاهانه داشته باشند.

 

این دانشجوی اراک به تفاوت های دانشجویان قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: امروز شرایط جامعه به گونه ای است که کشور دیگر زیر دست مستشاران خارجی و دست نشانده آنها نیست و دانشجویان باید بیشتر تلاش و کوشش کنندو با تحصیل علم و دانش و حرکت در مسیر دانایی آینده ای درخشان برای نظام اسلامی رقم بزنند

 

 

روز دانشجو بهترین فرصت برای بازخوانی روحیه استکبار ستیزی ملت ایران است

 

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک نیز در پیامی ضمن تبریک به مناسبت روز دانشجو گفت: دانشجویان سربازان این کشورند و باید با تلاش و کوشش خود دست امریکا و غرب را از کشور کوتاه کنند.

 

آیت الله دری نجف آبادی با بیان اینکه قیام ۱۶ آذر حرکت ضد استکباری دانشجویان پیروز خط امام بود، افزود: دانشجویان امروز ادامه دهنده راه دانشجویان انقلابی هستند و 16 آذر هر سال بهترین فرصت برای بازخوانی روحیه استکبارستیزی و استقلال‌طلبی ملت ایران است که باید از سوی نهادهای آموزشی و فرهنگی در جامعه تبیین شود.

 

وی ادامه داد:  16 آذر 1332 که اولین جنبش دانشجویی جهت آگاهی بخشی و بیداری دانشجویان هم نسل خود و نسل های بعد به منظور مبارزه با استکبار، استبداد و استحمار امپریالیسم شرق و غرب بود که با پیروزی انقلاب اسلامی به رشد و شکوفایی و بلوغ رسید.

 

این مقام ارشد استان اضافه کرد: دانشگاه هر چند محل جوشش علم و دانش است اما از آن مهمتر محل پیدا کردن دید و بینش عمیق نسبت به مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه خویش، منطقه، جهان است و دانشجو بویژه دانشجوی متعهد انقلابی در کنار تحصیل علم و دانش باید هم و غم بیشتری در عمق بخشیدن به دیدگاه های سیاسی، عقیدتی و دینی خویش، جامعه و جهان داشته باشد تا در بزنگاه های تاریخ بتواند نقش حقیقی و بی بدیل خویش را ایفا کند.

 

پایان پیام/177

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد انتخابات مجلس استان همدان مسجد مسجد استان بوشهر خبرگزاری شبستان بزرگداشت روز دانشجو روز دانشجو استان مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۳۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم | واکنش متفاوت مردم نسبت به تست شکلات اسرائیلی!

دریافت 5 MB

به گزارش همشهری آنلاین، این فرد خلاق واکنش های قابل توجهی از مردم می گیرد. یکی از تست کننده ها می گوید از گشنگی بمیرم چیزی که ساخت اسرائیل است را نمی خورم!

کد خبر 846989 برچسب‌ها ایران و اسرائیل اسرائیل خبر ویژه شکلات رژيم صهيونيستى

دیگر خبرها

  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • فیلم| واکنش متفاوت مردم نسبت به تست شکلات اسرائیلی!
  • بازداشت ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  • بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد
  • رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • فیلم | واکنش متفاوت مردم نسبت به تست شکلات اسرائیلی!
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم
  • طغیان دانشجویان در آمریکا علیه رژیم صهیونیستی/ پلیس 100 تن را بازداشت کرد + عکس و فیلم