Web Analytics Made Easy - Statcounter

یادداشت اختصاصی/ علی ظفرزاده*

به گزارش پول نیوز، علی طفرزاده دبیرکل جمعیت حمایت از تولید گرایان ایران در یادداشتی اختصاصی برای پول نیوز نوشت: ما در جهانی زندگی می کنیم که این جهان تقریباً و به طور نسبی، یک نوع یکپارچگی پیدا کرده است. ما در دنیایی زندکگی می کنیم که خواسته یا ناخواسته، بسیاری از قوانین و مقررات بین المللی، بر ما حاکم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ما در دنیایی زندگی می کنیم که همان دهکده جهانی مطرح شده توسط مک لوهان(اندیشمند کانادایی حوزه ارتباطات) است. در این حالت، ما نمی توانیم بگوییم ما خودمان تصمیم می گیریم. حتی ما که در ایران، به صورت انفرادی هستیم تابع برخی ضوابط و مقررات هستیم. در کشور ما نیز همین طور است.
در سطح کشور، یک فرد نمی تواند بگوید هر کاری که دلم بخواهد انجام می دهم. چون ضوابطی در کشور حاکم است که اجازه نمی دهد هر کاری که دل ما می خواهد انجام بدهیم. ما اگر بخواهیم هر کاری انجام بدهیم، تک تک افراد جامعه، دچار آسیب می شوند. یعنی هم من و هم دیگران، آسیب می بینیم.
بنابراین در این کشور، من باید تابع قوانین راهنمایی و رانندگی باشم. باید تابع مقررات ایمنی باشم. باید تابع مقررات زندگی شهری باشم. باید تابع مقررات سازمان ثبت احوال باشم. من به عنوان فرد، باید تابع خیلی از مقررات باشم تا بتوانم در این جامعه زندگی کنم. تک تک افراد دیگر نیز، همین طور هستند.
در سطح بین المللی هم، ما در جهانی زندگی می کنیم که دارای برخی قوانین و مقررات و برخی ضوابط انضباطی است. بعضاً اگر این مقررات بین المللی را رعایت نکنیم، ما آسیب می بینیم.
برای مثال سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی(ICAO)، استانداردهای بین المللی را برای پرواز هواپیماها تعیین می کند. هواپیماهای مسافری ما وقتی می خواهند پرواز کنند، باید تابع این استانداردها و قوانین بین المللی باشند. اگر هواپیماهای ایران، این مقررات و استانداردها را رعایت کنند، می توانند از فرودگاه های کشورهای دیگر استفاده کنند و وقتی که در هوا پرواز می کنند، تصادف و تصادم اتفاق نیفتد.
وقتی ما این مقررات بین المللی ایکائو را رعایت کنیم اجازه پرواز در آسمان کشورهای دیگر را خواهیم داشت و می توانیم مسافران را به سلامت به مقصد برسانیم. بسیاری از این مقررات بین المللی، برای جامعه ما مفید است.
همین طور هم، در جامعه بین المللی مجبور هستیم قوانین بانکداری را رعایت کنیم. ما در دنیا مجبور هستیم قوانین هوانوردی و دریانوردی را رعایت کنیم یا قوانین گمرک را رعایت کنیم. در دنیا، قوانین و مقررات مشخصی بر واردات و صادرات حاکم است. در بسیاری از امور از جمله مبارزه با پول شویی، مقررات بین المللی وجود دارد.
اگر بزرگان کشور، عقلای کشور، سیاستگذاران و سیاستمداران کشور به این نتیجه برسند که ما باید تابع مقررات و قوانینی از جمله مقررات مبارزه با پول شویی باشیم، این تابع بودن به نفع خودمان هم هست.
دوم این که اگر ما این نوع نظم را نپذیریم، کشورهای دیگر ما را طرد می کنند و با ما همکاری نمی کنند. وقتی با کشور ما همکاری نشود، در این پیوستگی اقتصادی به وجود آمده در دنیا، دچار گسست با دنیا می شویم. اولین کسانی هم که آسیب می بینند، خودمان هستیم.
بر این اساس الزاماً و ناچاراً باید تابع قوانین و مقررات بین المللی باشیم و آنها را بپذیریم. ما باید عضو این کنوانسیون ها و سازمان ها باشم. همان طور که الان هم عضو ده ها سازمان بین المللی هستیم و مقررات بین المللی زیادی را پذیرفته ایم.
حتی در بسیاری از سازمان های بین المللی که در زمان رژیم گذشته عضو شدیم، بعد از انقلاب، آن عضویت ها را ادامه دادیم و از آنها خارج نشدیم.
اقتصاد ما، رشد اقتصادی ما، تولید، اشتغال، رفع بیکاری و ایجاد رفاه اجتماعی، تابع مقررات و نظم بین المللی است. ما باید عضویت در این سازمان های بین المللی را بپذیریم. اما اگر این نوع مقررات بین المللی را نپذیریم یا عضو این سازمان های بین المللی نشویم، برای بسیاری از جوانان کشور که تحصیل کرده اند تا زندگی بهتری داشته باشند، می خواهیم چه کار کنیم؟ الان که روز به روز، نرخ تورم و نرخ بیکاری افزایش پیدا می کند به طور مستقیم به جامعه آسیب می زند.
به همین دلیل، من اعتقاد دارم که ما باید این مقررات و نظامات بین المللی را بپذیریم و عضو سازمان های بین المللی باشیم. البته اگر مقررات بین المللی، اِشکال دارد تلاش کنیم آنها را اصلاح کنیم.
مگر ما همه رفتارهای سازمان ملل را به طور کامل قبول داریم؟ طبیعی است که قبول نداریم. مگر ما همه سازمان های بین المللی و همه افراد و شخصیت های بین المللی را قبول داریم؟
طبیعی است که قبول نداریم. حتی با بعضی از آنها در حال مخاصمه هستیم. اما کلیّت آن را باید بپذیریم. چون کلیّت آن را به نفع کشور می دانیم و چون هر سال حضور رئیس جمهور کشورمان را در سازمان ملل داریم و صحبت های خودمان را مطرح می کنیم، لذا سازمان ملل را پذیرفته و قبول کرده ایم. از سازمان ملل متحد، قصد خروج هم نداریم.
سایر نظامات بین المللی نیز، همین طور است. بسیاری از این نظامات بین المللی به نفع ما هست. ممکن است بعضی از این نظامات، محدودیت ها یا مشکلات یا ایراداتی داشته باشند. ما زمانی می توانیم ایرادها را برطرف کنیم که در درون آن ساختار و عضو آن ساختار باشیم.
ما وقتی عضو آن ساختار باشیم حق اظهار نظر داریم. وقتی اظهار نظر کردیم به تدریج می توانیم ایرادها را اصلاح کنیم. همان طور که ایران در بسیاری از امور، تاکنون این تقش را داشته است.
در سال های اخیر، در چند مورد که در مجامع بین المللی از جمله دیوان لاهه حکم گرفتیم که به نفع ایران بود، چون عضو آنها بودیم این حکم را گرفتیم. اگر عضو دیوان لاهه و جاهای دیگر نبودیم که به شکایت ایران رسیدگی نمی کردند.
ما اگر انتظار داریم تولید ما بیش تر شود، اگر انتظار داریم رشد اقتصادی داشته باشیم، اگر انتظار داریم رفاه اجتماعی داشته باشیم، اگر انتظار داریم بزهکاری کاهش پیدا کند، اگر امیدواریم که اعتیاد بیش تر رشد نکند، اگر انتظار داریم سرقت در کشور از بین برود، یک راهش این است که ما ایجاد اشتغال کنیم.
ایجاد اشتغال، نیاز به آوردن سرمایه است. سرمایه، نیاز به داشتن تکنولوژی و دانش فنی است. اگر همه اینها را فراهم کنیم، ارتباطات بانکی بین المللی هم باید داشته باشیم. روابط درست جهانی باید ایجاد کنیم. مقررات نظامات بین المللی را نیز تا جایی که ممکن است باید رعایت کنیم و از مزایای آنها استفاده کنیم.
در غیر این صورت، صحبت های ما شعاری بیش نیست و شرایط ما روز به روز بدتر می شود.

*دبیرکل جمعیت حمایت از تولید گرایان ایران

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: پول نیوز شفافیت اقتصاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۲۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحرک بین المللی دانشجویان انتقال فناوری به جهان را تسهیل می‌بخشد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان در سفر یکروزه خود به استان فارس با محمدهادی ایمانیه استاندار این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

داداش‌پور در این دیدار که با هدف بررسی حداکثر سازی جذب دانشجویان بین‌المللی برگزار شد؛ گفت: جذب دانشجویان بین‌المللی علاوه بر تقویت تعاملات بین‌المللی، به تحقق اهداف مهمی مانند ارتقای کیفیت آموزش، افزایش درآمد و پیشرفت علمی و فناورانه کشور نیز کمک شایانی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که امروزه کشور‌ها با ارتقای سطح همکاری‌ها و تبادلات بین المللی علمی نه تنها مشروعیت جانبی و منزلت کسب می‌کنند بلکه به نوسازی اقتصاد و کارآمدی فناوری خود مدد می‌رسانند، افزود: تحرک دانشجویان در سطح جغرافیای جهان قادر خواهد بود زمینه‌های تسهیل انتقال فناوری، همچنین ظهور نوآوری‌های رادیکال را فراهم کرده و بازار علم و نظام عرضه و تقاضای آموزش عالی را نیرومند سازد و تراکم و انباشت مناسبی از نیاز‌ها و کالا‌های جدید فرهنگی و نرم افزاری را سامان دهد و این تراکم که همراه با تنوع و غنای فرهنگی حاصل می‌شود در واقع موتور محرک توسعه علمی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و آموزشی منحصر به فرد استان فارس، یادآور شد: دانشگاه‌های این استان توانایی و قابلیت جذب دانشجویان بین‌المللی را دارند و این امر در صورت تحقق همه جانبه آن می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه منطقه و کشور ایفا کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اهمیت جذب دانشجویان بین‌المللی خاطرنشان ساخت: بی شک ارتباط نزدیک با جوامع بین‌المللی، باعث ارتقاء شهرت دانشگاه‌ها و در مجموع کشور در دایره نظام علمی دنیا شده و با تحقق تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی شاهد رشد و گسترش مراکز آموزشی و به تبع آن کشور خواهیم شد و به اهمیت جذب دانشجویان بین‌المللی بیشتر وقوف خواهیم یافت.

داداش‌پور با اشاره به اینکه دانشجویان بین‌الملل باید از امکانات و خدمات بهره‌مند باشند؛ تصریح کرد: پشتیبانی زیرساختی و خدماتی، حمایت آموزشی و فرهنگی از جمله خدماتی است که دانشجویان بین‌الملل باید از آن به خوبی برخوردار باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هدف از تلاش‌های سازمان امور دانشجویان ایجاد یک محیط دوستانه برای دانشجویان بین‌المللی است تا بتوانند سفیران خوبی برای معرفی جاذبه‌های تحصیل در ایران باشند.

استاندار فارس نیز در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به دکتر داداش‌پور گفت: استان فارس آمادگی دارد تا با توجه به چشم‌انداز دولت سیزدهم یعنی مرجعیت علمی کشور ایران و گسترش زبان فارسی به عنوان مرکز جذب دانشجویان بین‌المللی قرار گیرد.

وی ادامه داد: جذب دانشجویان بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است، زیرا برای کشور منفعت‌های زیادی دارد و سبب پیشرفت همه‌جانبه آن می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اسلامی: آماده‌ایم فناوری‌ها را به سایر کشور‌ها منتقل کنیم
  • ارزیابی میزان تشعشعات گوشی تلفن همراه در سازمان تنظیم مقررات
  • دست پر ایران در سازمان همکاری اسلامی/ نشست دو روزه سازمان همکاری‌های اسلامی در گامبیا روز گذشته پایان یافت
  • امتیاز ویژه برنامه اعزام به خارج از کشور در «ایران هلث» اعطا می‌شود
  • ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
  • امتیاز ویژه برنامه اعزام به خارج از کشور در «ایران هلث» اعطاء می‌شود
  • حضور ۱۱۰ شرکت در نمایشگاه بین‌المللی صنعت پخش ایران
  • تحرک بین المللی دانشجویان انتقال فناوری به جهان را تسهیل می‌بخشد
  • سازمان همکاری‌ اسلامی خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین شد
  • سازمان همکاری‌ اسلامی به رسمیت شناختن کشور فلسطین را خواستار شد