Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مسعود گیل‌آبادی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی با بیان اینکه 11 هزار فروشگاه سموم کشاورزی در کشور فعال است، اظهار کرد: علاوه بر این تعداد، سازمان نظام مهندسی مجوزهایی را برای فعالیت واحدهای فروش سموم در استان‌ها صادر کرده که لازم است توسط دستگاه‌های مسئول مورد نظارت قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بیشتر سمومی که در این فروشگاه‌ها به کشاورزی عرضه می‌شود دارای مجوز بوده و مصرف آنها منعی ندارد اما لازم است به مرور سموم پرخطر را با سموم کم‌خطرتر جایگزین کنیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی با تاکید بر اینکه جایگزینی سموم کم‌خطرتر نیازمند آموزش به کشاورزان است، افزود: برای بهتر مصرف کردن سموم و همچنین آگاهی کشاورزان نسبت به انواع جدید کم‌خطرتر نیازمند آموزش کشاورزان و برگزاری دوره‌های ترویجی هستیم.

گیل‌آبادی یکی از مهمترین دلایل باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی عدم آگاهی کشاورزان از درست مصرف کردن آنها است.

وی عدم درست مصرف کردن سموم را یک معضل برای تولید محصولات کشاورزی دانست که برطرف کردن آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی در ادامه سخنان خود میزان مصرف سموم کشاورزی در داخل کشور را 30 هزار تن اعلام کرد و گفت: 180 قلم سم در کشور مصرف می‌شود که بیش از 75 تا 80 درصد آن در داخل کشور تکنیکال می‌شود.

گیل‌آبادی ادامه داد: مواد موثر برای تولید سموم از خارج تامین شده و سایر مواد از منابع داخلی تهیه می‌شوند.

وی درباره دلایل عدم توسعه استفاده از عوامل بیولوژیکی برای مبارزه با آفات اظهار کرد: سبک مجوز برای استفاده از عوامل بیولوژیکی برای مبارزه با آفات آسان‌تر از سموم شیمیایی است که هر شرکتی در بخش خصوصی علاقه‌مند ورود به این حوزه باشد می‌تواند با مراجعه به سازمان حفظ نباتات اقدام به تهیه مجوز آن کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی با انتقاد از تخصیص ارز یارانه‌ای به واردات سموم آماده مصرف گفت: هرچند ارزی که برای واردات سموم آماده مصرف تخصیص پیدا می‌کند زیاد نیست اما تاثیرگذاری آن بر تولید داخل بسیار زیاد است.

گیل‌آبادی افزود: تصمیم سازمان حفظ نباتات کشور برای جایگزینی 12 سم وارداتی با تولیدات یک قدم مثبت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از خروج ارز برای واردات محصولات مشابه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفتمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی از یکم تا چهارم بهمن ماه در محل نمایشگاه بوستان گفت‌وگو از ساعت 14 تا 20 برگزار می‌شود. این نمایشگاه با هدف حمایت از تولید داخل و با حضور 93 شرکت داخلی و تعدادی از شرکت‌های خارجی برگزار می‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: محصولات کشاورزی واردات کشاورزان ارز یارانه ای سموم کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۳۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع قیمت زعفران در بازار، وضعیت صادرات و تولید زعفران و علل قاچاق پرداخت.

وضعیت قیمت زعفران در بازار چگونه است؟

حسینی: هم اکنون زعفران در دست کشاورزان و صادرکنندگان نیست و تنها عوامل بازارگردان با احتکار زعفران در انبارها اقدام به گران فروشی می کنند.

صادرکنندگان و تولیدکنندگان نقشی در بازار زعفران ندارند و از آنجاکه هیچ نهاد نظارتی در بازار نیست، سودجویان و عوامل واسطه زعفران های مانده در انبارها را با قیمت های نجومی دد بازار عرضه می کنند که اختلاف معناداری با قیمت خرید محصول از کشاورزان دارد. آمارها حاکی از آن است که کشاورزان حداقل هرکیلو زعفران را با نرخ ۳۰ میلیون و حداکثر ۴۳ میلیون تومان فروختند.

با توجه به آنکه گردانندگان بازار دلالان هستند که با خرید و نگهداری زعفران در انبارها بدنبال سودهای نجومی هستند، از این رو نمی توان پیش بینی راجع به بازار داشت.

تقاضا از سوی تجار خارجی برای خرید طلای سرخ ایرانی چگونه است؟

حسینی: با توجه به نوسان قیمت زعفران در بازار، قاچاقچیان در کنار دلالان اقدام به سودجویی می کنند به طوریکه زعفران تاریخ گذشته و مانده در انبارها را به آن سوی مرزها قاچاق می کنند که این امر اعتبار بزرگترین تولیدکننده زعفران را دچار خدشه می کند.

صادرکنندگان با ریسک بالا اقدام به صادرات می کنند چراکه بازگشت ارز به سامانه نیما با مشکلاتی روبروست که همین امر بر رونق قاچاق دامن زده است.

بنابر آمار سالانه افغانستان ۶۷ تن زعفران صادر می کند، درحالیکه تولید زعفران این کشور کمتر از ۲۰ تن است که این امر بدان معناست که بخشی از زعفران های قاچاق شده به این کشور به اسم زعفران افغانستان صادر می شود. براین اساس مشکلات قاچاق زعفران باید عارضه یابی و رفع شود.

سالانه چه میزان زعفران کشور به بازارهای هدف قاچاق می شود؟

حسینی: آمارها حاکی از آن است که سالانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرزها قاچاق می شود و از آنجا که حداکثر تاریخ انقضا زعفران ۳ سال از زمان برداشت است، قاچاقچیان زعفران های تاریخ گذشته مانده در انبارها را به آن سوی مرزها قاچاق می کنند که این امر آسیب جدس به آینده زعفران می زند چراکه با از دست دادن بازارها زیان قابل جبران نیست.

اکثر زعفران های قاچاق، زعفران هایی هستند که تاریخ مصرف آنها گذشته است که در شرایط کنونی با ورود دلالان به بازار خطر هشدار تشدید قاچاق زعفران را می دهیم.

پتانسیل تولید چه میزان زعفران در کشور وجود دارد؟

حسینی: بنابر آمارهای اعلامی سطح زیرکشت زعفران در استان های خراسان بیش از ۱۲۰ هزارهکتار است که براین اساس پتانسیل تولید بیش از هزارتن محصول در کشور وجود دارد، درحالیکه تولیدفعلی زعفران در کشور ما یک چهارم تا یک پنجم این میزان است که براین اساس منابع و انرژی کشور برای تولید کمتر از ۳۰۰ تن زعفران صرف می شود.

آمارها حاکی از آن است که سالانه ۲۰ تا ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف و مابقی صادر می شود. در شرایط کنونی که کمتر از ۳۰۰ تن زعفران تولید می شود، این احتمال وجود دارد که ۱۰ تا ۱۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف شود.

بنابر آمار طلای سرخ ایران به ۶۰ تا ۶۸ کشور دنیا صادر می شود، اما اگر مشکلات عارضه یابی شود، می توان سهم بیشتری داشت. به عنوان مثال سالانه ۶۰ تن زعفران به امارات صادر می کنیم، درحالیکه حداکثرمصرف ۵ تن است و ۵۵ تن دیگر را مجدد به اسم خود صادر می کنند. درحالیکه ما باید آن کشورها را شناسایی کنیم و مستقیما خود صادرات داشته باشیم، اما متاسفانه سالهاست غفلت کرده ایم.

اگر استراتژی دقیقی برای تولید و صادرات زعفران را در نظر بگیریم به مرور هم می توان از خام فروشی جلوگیری کرد.

عملکرد تولید زعفران در هکتار چقدر است؟

حسینی: بنابر آمار تا دهه ۶۰ در هرمتر مربع ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلی گرم یعنی بیش از نیم گرم و معادل ۶ تا ۷ کیلو در هکتار تولید داشتیم، درحالیکه تولید فعلی کمتر از ۲ کیلو در هکتار است که علت این امر باید بررسی و رفع شود چراکه آیندگان از ما طلب می کنند.

با توجه به آنکه قدمت تولید زعفران در کشور ما به ۳ هزار سال پیش بازمی گردد،آیا کافی نیست که در این خصوص تمهیداتی داشته باشیم چرا که فرصت های زیادی را از دست دادیم و برای کشوری که بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا را در اختیار دارد، این موضوع زیبنده نیست.

با توجه به افزایش قیمت زعفران و ورود دلالان در سطح بازار و تشدید قاچاق به آن سوی مرزها بعید است که میزان صادرات به ۲۸۶ تن سال گذشته برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند