Web Analytics Made Easy - Statcounter

« سپنتا نیکنام »روز یکشنبه در  نشست تخصصی با معلولان کشور در حاشیه اولین جشنواره ملی گردشگری این قشر در یزد افزود: از کلمات جایگزین برای معلولان نباید استفاده کرد و نباید بر روی محدویت های واقعی این قشر سرپوش گذاشت .

وی اضافه کرد: بلکه باید در عمل روی زخم های این قشر مرهم گذاشت و باید به راحتی واژه معلول را به کار برد ، زیرا  در کشور ما افرادی هستند که حقوق مسلم آنها رعایت نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو زرتشتی شورای شهر یزد از اختصاص ردیف ویژه ای در بودجه شهرداری برای طرح‌های عمرانی برای مناسب سازی محیط شهری و پرداخت ماهانه ۱۷ میلیون تومان از سوی شورا برای حمل و نقل این قشر را از جمله اقدامات شورای شهر در حمایت از آنها بیان کرد.

 نیکنام تصریح کرد: معلولان ،جامعه و مسوولان باید بپذیرند که معلولیت، محدودیت است اما محرومیت محسوب نمی‌شود و مسوولان باید با پذیرفتن این مساله به جای سرپوش گذاشتن به مشکلاتشان، در صدد رفع آنها با مطالبه از مسوولان باشند.

وی با اشاره به مناسب‌سازی اتوبوس‌های شهری با هزینه‌ای بسیار کم گفت:  با ایده‌ شهرداری یزد و با هزینه‌ای حدود پنج میلیون تومان برای هر دستگاه اتوبوس، ۱۷ دستگاه از ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد مناسب سازی و برای معلولان قابل استفاده شده است.

همچنین شهردار یزد گفت: ما باید با مناسب سازی این شهر را برای تردد معلولیت آماده کنیم تا زمینه حضور همه اقشار به جامعه فراهم شود.

جمال الدین عزیزی بُندرآبادی افزود: تمام طرح‌های عمران شهری شهرداری باید به تایید ناطران معلول برسد و در صورت عدم مناسب سازی ، طرح تایید نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: باید در برنامه‌ریزی شهری به همه اقشار جامعه توجه داشت و محدودیت هایی  که وجود دارد رفع کرد تا زمینه جذب گردشگر به عنوان یک شهر تاریخی فراهم شود.

همچنین علی نوری مدیر هماهنگی و نظارت بر ساخت‌ و سازهای شهری شهرداری یزد در این نشست با اشاره به این که معلولان باید با آگاهی از قوانین حمایت از خود از مسوولان حقوقشان را مطالبه کنند، گفت: شهرها در واقع پذیرای معلولان به عنوان بخشی از جامعه خود نیستند، لذا آگاهی از قوانین معلولان به منظور ایجاد تغییراتی در شهرهای خود ضروری است.

نخستین جشنواره ملی گردشگری معلولان از ۱۲ آذرماه با حضور  ۷۰ نفر از نمایندگان معلولان انجمن ضایع نخاعی کشور در یزد آغاز و تا ۲۰ همین ماه ادامه دارد.

هدف اصلی آن  معرفی یزد به عنوان شهر دوستدار معلول و تبدیل آن به شهر در دسترس پذیر اعلام شده و بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری و تورکویر نوردی از جمله برنامه های جشنواره یاد شده است.

هم اکنون در سامانه ارمغان آمار معلولان استان یزد ۳۰ هزار و ۳۸۲ نفر ثبت شده است، 

 ارمغان، سامانه‌ای است که برای این قشر راه اندازی شد، اداره های بهزیستی موظف به ثبت آمار این افراد و خدمات ارائه شده به آنها در این سامانه هستند.

در حال حاضر ۷۳ مرکز روزانه توانبخشی در استان به افراد دارای معلولیت خدمات توانبخشی، آموزشی، پزشکی، اجتماعی و حرفه ای ارائه می کنند.

بر اساس آمارهای جهانی حدود ۱۵ درصد جمعیت هر جامعه ای با معلولیت روبرو هستتند.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۷۸ درصد در ۲۱ شهر زندگی می کنند.

برچسب‌ها جشنواره ملی یزد معلولان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره ملی یزد معلولان جشنواره ملی یزد معلولان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۶۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید فراهم شده‌‎ است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فاطمه عباسی گفت: ۱۳۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید شناسایی شده‌اند که می‌توانند بلیت نیم بها از سامانه‌های حمل و نقل ریلی و هوایی به صورت افتتاح حساب بانکی و ارائه سماکارت را بخرند.

وی با بیان اینکه این اقدام در اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان انجام شده است، اظهار داشت:‌براساس این بند از قانون، استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانه‌های حمل و نقل ریلی و اتوبوس‌رانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه‌های برون‌شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیم بها است. وزارت مکلف است جهت اجرای این تبصره نسبت به پیش‌بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام و سازمان برنامه و بودجه در لایحه سالانه بودجه منظور کند.

عباسی تصریح کرد: نیم بها شدن بلیط حمل و نقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید در اجرای تفاهم نامه چهارجانبه سازمان بهزیستی کشور، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بانک پارسیان طی سال گذشته عملیاتی شد.

امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید

علی محمدقادری رئیس سازمان بهزیستی کشور پیش از این درباره این تفاهم نامه گفته بود که این تفاهم‌نامه یک ائتلاف جدی بین دستگاه‌های متولی است. وظیفه‌ای که مسوولیت دولت‌ها بود، اما سال‌ها روی زمین گذاشته شده بود امروز توسط دولت سیزدهم انجام شد تا افراد دچار معلولیت شدید بتوانند بلیت اتوبوس درون‌شهری را رایگان دریافت و دیگر بلیت‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی بین‌شهری را به شکل نیم‌بها خریداری کنند.

همچنین با امضای تفاهم‌نامه بین وزارت تعاون، وزارت میراث فرهنگی، سازمان بهزیستی و بانک پارسیان، مبلغ ۲ میلیون تومان برای خرید بلیت‌های حمل‌ونقل هوایی، زمینی و ریلی به صورت نیم‌بها به حساب افراد دچار معلولیت شدید واریز خواهد شد. بانک پارسیان در این طرح فقط عاملیت را پذیرفته و از بستر‌های مجازی استفاده می‌کند تا این افراد نیازی به احراز هویت حضوری در شعب نداشته باشند.

دیگر خبرها

  • تراشه‌ای جدید که محدودیت‌های معلولان را رفع می‌کند (فیلم)
  • دهه کرامت به یک اقدام روتین تبدیل نشود
  • منشأ گرد‌و‌غبار امروز خوزستان مشخص شد
  • خرید بیش از ۹۵ میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • طوفان عراق، منشأ گرد و غبار امروز خوزستان
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان در فسا
  • بلیت هواپیما و دیگر سامانه های حمل و نقل برای معلولان نیمه بها شد
  • امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید