Web Analytics Made Easy - Statcounter

بقعه 500 ساله سید فتح الله ورامین این روزها شاهد اختلافات بین میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه است، از یک طرف میراث فرهنگی بر تخلف اوقاف اصرار دارد و اوقاف با رد آن، از خسارت‌ کلان مالی در سال‌های گذشته گلایه می‌کند.

خبرگزاری فارس از تهران، چند روزی است عکس‌های تخریب بقعه سیدفتح الله در ورامین و احداث شبستان در آن محل در فضای مجازی دست‌ به دست می‌شود و اینگونه به نظر می‌رسد که بخش‌هایی از بنای تاریخی تخریب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین به واسطه بنای احداث شده، گنبد بقعه محو شده و قابل رویت نیست. با این حال ماه‌هاست که این طرح متوقف شده و طرح نیمه کاره رها شده است.

بر پایه اسناد تاریخی سید فتح الله از عارفان قرن هفتم هجری مدرس طلاب و روحانیان بوده که همواره محل رجوع مردم آن زمان بوده است. بنای تاریخی آن مربوط به قرن ۹ هجری باز می‌گردد که در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسیده است.

میراث فرهنگی: بنای تاریخی بقعه سید فتح‌الله تخریب نشده است/ تخلف اوقاف محرز است

ژاله خدادادی رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین با اشاره به صحت نداشتن بحث تخریب بقعه تاریخی

اوقاف: هیچ گنبدی ثبت ملی نشده است، تنها یک کتیبه ثبت ملی است

اظهار داشت: بنای اصلی کاملا حفظ شده است. آن چیزی که در عکس‌ها مشاهده می‌کنید مربوط به الحاقیات جدید است که کمتر از ۵۰ سال عمر دارد. اصل بنا یک گنبد شش ضلعی و آجری به همراه یک گنبد بوده و آینه کاری‌ها و کاشی کاری‌ها نیز مربوط به بعد از انقلاب است.

وی در رابطه با محو شدن گنبد بیان کرد: بر اساس تایید شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران ادامه فعالیت این کار را تصویب و اجازه فعالیت داده شد و نهایتا ارتفاعی را اعلام کردیم تا بنا خیلی محو نشود. ولی در اجرای طرح، نسبت به ارتفاع مصوب شده نیم متر تخلف صورت گرفته است. 

رییس دفتر میراث فرهنگی ادامه داد: به طورکلی تخلف اوقاف محرز است و منتظر تصمیم شورای فنی استان هستیم که آیا دستور تخریب را صادر می کند یا نه؟

 

اوقاف: طرح کاملا با نظارت میراث ساخته شد است/ فاصله بقعه تا اداره میراث یک کیلومتر است؛ چرا نظارت نکردند

این درحالی است که رشید اسدپور، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین در پاسخ به ادعای رییس دفتر میراث فرهنگی مبنی بر اینکه اوقاف نیم متر تخلف داشته است، اظهار داشت: ارتفاع در نظر گرفته شده از سوی میراث فرهنگی برای احداث شبستان ۵.۴۰ متر است و این ارتفاع در طرح رعایت شده است. ما هر کاری انجام دادیم با نظر میراث بوده است و هر زمان دستور توقف دادند ما کار را متوقف کردیم. 

وی ادامه داد: میراث می‌توانست هر روز بر اجرای کار نظارت داشته باشد و اگر تخلفی صورت می‌گرفت به ما اطلاع می‌داد، فاصله بقعه تا اداره میراث یک کیلومتر؛ چرا نظارت نکردند چرا 

اوقاف: میراث فرهنگی یک میلیارد تومان به ما خسارت زد

که سرمایه مردم هزینه می‌شود و در زمانی که کار را متوقف کردیم بالغ بر یک میلیارد تومان خسارت دیدیم. با این حال در رابطه با تخلف به ما هیچ اطلاعی داده نشده است.

سرپرست اداره اوقاف ورامین افزود: در مشخصات ثبت ملی هیچگونه اشاره‌ای به گنبد نشده است و این گنبد یک بنای ملی نیست و تنها تنها یک کتیبه ثبت ملی شده است.

اسدپور گفت: سازه قبلی ۹ متر ارتفاع داشت و تا زمانی که در سال ۱۳۹۷ عملیات تخریب شبستان آغاز نشده بود، گنبد این بقعه مشخص نبود و کمتر کسی از وجود آن اطلاع داشت و گنبد پس از تخریب بناهای غیر تاریخی نمایان شد.

وی تصریح کرد: دورتادور بقعه بناهای حداقل سه طبقه وجود دارد و خود این ساختمان‌ها مانع رویت بقعه می‌شوند. 

به گزارش خبرگزاری فارس با این اظهارات نمتوان مشخص کرد که چه کسانی در این باره مقصر هستند و طبیعتا ادامه این وضعیت سرنوشت شبستان این بقعه را با ابهام همراه می‌کند. 

انتهای پیام/67064/گ1/الف50

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی میراث تخریب ورامین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۷۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم 10 ساله محرومیت هوادار سپاهان؛ رسیدگی قضایی به تخلف در دادسرا

کارشناس حقوقی فوتبال کشورمان گفت: هرچند رای کمیته انضباطی درمورد هوادار سپاهان مطابق آئین نامه انضباطی فدراسیون و کدهای اخلاقی فیفا است اما باید به تخلف این فرد در دادسرای عمومی و انقلاب نیز رسیدگی شود.

رضا شاه منصوری در گفت و گو با فارس، درمورد صدور حکم محرومیت 10 ساله برای هوادار خاطی سپاهان، اظهار داشت: درمورد تخلف هوادار منتسب به باشگاه سپاهان، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با توجه به اینکه تخلف در حیطه و محوطه ورزشگاه رقم خورده، صلاحیت رسیدگی دارد. از طرفی کمیته انضباطی می‌تواند به تخلف تماشاگران هر تیم از این جهت که عضو منتسب به آن تیم و ارکان باشگاه هستند، رسیدگی کند.

وی افزود: رای صادره کمیته انضباطی نیز کاملا منطبق بر موازین آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال و کدهای اخلاقی فیفا است و معقول، مستدل و مستند با موازین حقوقی است.

کارشناس حقوقی فوتبال در پاسخ به این سوال که با توجه به وقوع این تخلف در محیطی فوتبالی و ورزشی آیا می‌‎توان پرونده این فرد را در محاکم قضایی خارج از فوتبال نیز پیگیری کرد، توضیح داد: روند و رویه حقوقی که مذکر شدیم، در حیطه مسائل حقوقی و قضایی فوتبال است اما از باب جنبه عمومی جرم نیز با توجه به این که فعل و گفتار این فرد، موجب تشویش اذهان عمومی شده و او الفاظی را به کار برده که باعث وهن، توهین و مکدر شدن اجتماع وسیعی از بانوان کشورمان و طرفداران خانم فوتبال شده است، مدعی العموم نیز از طریق دادسراهای عمومی و انقلاب طبق قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 می‌تواند رسیدگی و طرح دعوا کند.

شاه‌منصوری ادامه داد: در این قانون نیز  جریمه‌هایی مثل جزای نقدی، شلاق و حبس برای شخص متخلف در نظر گرفته شده است.  دادسرای عمومی و انقلاب می‌توانند طبق موازین کیفری با این شخص برخورد کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف پروژه ۱۵ ساله سد قشلاق تا ۳۱ اردیبهشت
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • ماجرای تظاهرات کم‌سابقه علیه حکومت طالبان در افغانستان
  • حکم 10 ساله محرومیت هوادار سپاهان؛ رسیدگی قضایی به تخلف در دادسرا
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • ۳۰۰ بقعه متبرکه استان میزبان عزاداران امام جعفر صادق (ع)
  • اجتماع عزاداران امام صادق (ع) در ۳۰۰ بقعه متبرکه استان