احداث ۱۱۲ سالن سینمایی در تهران طی ۴۰ سال گذشته
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۷۲۸۴
به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا آقایی در جلسه شورای راهبردی پردیس های سینمایی شهر تهران که با حضور محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و جعفری، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات این شرکت برگزار شد، تصریح کرد: امروزه هنر سینما به عنوان فعالیت فرهنگی یکی از راه های پیشگیری و برون رفت از آسیب های اجتماعی نیز به شمار می آید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به طرح جامع پردیس های سینمایی و سینماهای شهر تهران، گفت: بر اساس این طرح در کنار پتانسیل ها و ظرفیت های شهر تهران به لحاظ فرهنگی در حوزه سینمایی، کمبودها و نواقص نیز در این عرصه شناسایی شده است.
به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، منطقه ۴ و ۱۵ بیشترین جمعیت کودک و نوجوان زیر ۱۵ سال را دارد که لازم است در این مناطق سالن های سینمایی به ژانر کودک و نوجوان اختصاص داده شود.
وی به احیای هویت مکانی و تاریخی سینما در شهر تهران در مقیاس خرد تا کلان اشاره و با بیان این مطلب که به ازای هر ۱۰۰ نفر نیاز به یک صندلی سینما وجود دارد گفت: اصلاح سیاست ها و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ در ﺑﺨﺶﻫﺎی ﺗﻮﻟیﺪ و ﺗﻮزیﻊ محصولات سینمایی، مدیریت واحد و یکپارچه در حوزه سینما، ارتقای سطح کمی و کیفی سالن های ﺳیﻨﻤﺎ مطابق با استانداردهای ملی و جهانی، توجه به مجموعه کاربری های فرهنگی، فراغتی و تجاری در مجموعه سینماها، جذب بیشترین میزان مخاطبان خاص و عام و کمک به شکوفایی اقتصادی صنعت سینما و توسعه سینماهای غیر فعال و متروکه و افزایش بهره وری اقتصادی در این حوزه نیز بسیار اهمیت دارد که البته اﺣﺪاث و ﺑﺎزﺳﺎزی ﺳﺎﻟن ﻫﺎی ﺳیﻨﻤﺎ باید ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺗﻌﺪاد ﺟﻤﻌیﺖ و وﺳﻌﺖ منطقه های ﺷﻬﺮی باشد.
آقایی با اشاره به اینکه در کنار ۵۶ سینمای فعال، ۴۲ سالن سینمای غیر فعال نیز در سطح شهر تهران وجود دارد، ادامه داد: در مناطقی که دارای کمبود تعداد صندلی سینما هستند می توان با بازسازی و مرمت کالبدی و مجهز کردن سینماهای مذکور به تجهیزات مدرن باعث رونق دوباره آنها شد.
در ادامه محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه باید مخاطبان طرح جامع پردیس های سینمایی و سینماهای شهر تهران، به دقت شناسایی شده و خلاصه این مطالعات در اختیار آنان قرار گیرد، گفت: همچنین ضرورت دارد تا بررسی های لازم صورت گیرد که چگونه می توان وضعیت شهر را بر اساس این مطالعه بهبود بخشید؟
وی به تاثیر سینما بر زندگی مردم اشاره و با تاکید بر این مطلب که باید تعداد سینما ها، سالن ها و فیلم های به نمایش در آمده افزایش یابد، افزود: باید در راستای تحقق عدالت اجتماعی در مسیر ایجاد توازن منطقی بین مناطق برخوردار و غیر برخوردار در این زمینه گام برداریم.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به تقویت سالن های سینما در شرق و جنوب تهران از جمله مناطق۴، ۹، ۱۵، ۱۷ و ۲۱ اشاره کرد و گفت:، با برقراری توازن در مناطق مختلف شهر، می توان به شهر خلاق در عرصه سینما و هنرهای نمایشی دست یافت.
به گفته حق شناس، لازم است از سالن اجتماعات سراهای محلات شهر تهران در این خصوص بیش از گذشته استفاده بیشتر و بهینه ای صورت گیرد.
انتهای پیام/
20 / 20 مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری علیرضا آقایی احداث ۱۱۲ سالن سینمایی در تهران احداث ۲۲ پردیس سینمایی و ۱۱۲ سالن سینما تاثیر سینما بر زندگی مردم محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعیمنبع: ایسکانیوز
کلیدواژه: علیرضا آقایی سینما محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۷۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنشها به اظهارات آقای مدیر؛ این شخص باید برکنار شود!
آفتابنیوز :
همین چند روز پیش بود که انتشار ویدئویی از نایبرییس هیاتمدیره یکی از سکوهای نمایش خانگی، مخاطبان را انگشت به دهان گذاشت. این عضو هیاتمدیره در اظهاراتی عجیب عنوان کرد: بازیگران این سریالها (محصولات پلتفرم مذکور) خیلی بیاخلاقاند. بازیگران و تهیهکنندهها همه بیاخلاقیهای خاص خودشان را دارند و به قرارداد و حرفشان متعهد نیستند. من در چند صنعت مختلف از لوازم خانگی تا کاشیکاری و خودرو بودم، من به بیاخلاقی اینها هیچ جا ندیدم. اسمشان این است که هنرمندند، اما بسیار بیاخلاقاند. اول و آخرشان پول است. پول بده هر کاری میکنند ...
این صحبتها با واکنشهایی مواجه شد و جالب آنکه تمام این واکنشها، در نفی این حرکت و نکوهش چنین ادبیاتی بوده است. برخی هنرمندان ازجمله حسین فرحبخش، همایون اسعدیان و مازیار میری اعلام کردند که تا زمان عذرخواهی رسمی، هیچگونه همکاری با این پلتفرم نخواهند داشت. نهادهایی، چون انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران، خانه سینما و انجمن صنفی بازیگران سینما با انتشار بیانیههایی، اعتراض شدید خود را نسبت به این باور و ادبیات اعلام کردند. برخی هنرمندان همکار با این پلتفرم نظیر مهدی امینی که دوبلور و مدیر استودیو همکار با این پلتفرم در دوبله و صداگذاری محصولات سینمایی است نیز ادبیات تندی در برابر این اظهارات بیان کرده است. بسیاری از بازیگران و اهالی سینما نیز در صفحات خود، واکنشهای نسبتاتندی به این گفته داشته و خواهان عذرخواهی این چهره شدهاند.
شدت این واکنشها به اندازهای بود که روابط عمومی این پلتفرم، طی اطلاعیهای، اگرچه قصد دلجویی داشته، اما به دلیل مهندسی غیرهوشمندانه در ترسیم فضای عذرخواهی، نتوانسته خشم اهالی هنر را کاهش دهد. در این اطلاعیه، با تقلیل مخاطبان هدف آقای نائبرئیس به یک سریال، عنوان شده که مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده است، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایبرئیس هیاتمدیره این پلتفرم را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد. در وهله اول، آنچه برداشتی واضح و شفاف از اظهارات آقای نائبرئیس برمیآید این است که اشاره ایشان، مستقیما به جامعه هنرمندان بوده و هیچ محدودیتی در کلام ایشان به چشم نمیخورد. ثانیا، اینطور به نظر میرسد که عدمعذرخواهی رسمی این چهره تا این لحظه که چند روز از انتشار آن ویدئو میگذرد، نشان از ثابتقدم بودن ایشان در بیان آن عقاید دارد و درست به همین دلیل است که اطلاعیه روابط عمومی آن پلتفرم نهتنها نتوانسته در هیبت یک عذرخواهی رسمی برآید بلکه خشم جامعه هنری را نیز بیشتر کرده است.
خود از دردی بود که ایشانند
اینکه این صحبت تا چه اندازه درست است، یک بحث است و چرا این شخص، چنین ادبیاتی را به کار برده، یک بحث دیگر. بسیارواضح است که اگر هر مقامی، چنین ادبیاتی را درباره هر صنفی به کار میبرد، با واکنشهای تندی مواجه میشد. حتی اگر هم بخواهیم نفس گفته این مدیر را درست بدانیم، در وهله نخست باید انگشت اتهام را به سمت این فرد و نهاد تحت امر ایشان دراز کنیم که در دوران کرونا و بنا بر یک توفیق اجباری که منجر به تعطیلی گسترده سینماها در کشور شد، بر پایه شانس، مردم به سمت این سکوهای محدود گسیل داشته شدند.
تلاش سازمان سینمایی و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن برهه در جهت رونق دادن به این سکوها برای سرگرمی مردمی که در خانه قرنطینه شده بودند، سبب رونق چشمگیر اقتصادی این سکوها شد تا جایی که آنها ره چندده ساله را طی یک سال طی کردند. پلتفرمهایی که چند سال از حیات آنها میگذشت و عملا هیچ توفیقی را به دست نیاورده بودند به نعمت برخورداری از تولیدات دستاولی که سازمان سینمایی در اختیار آنها قرار داده بود و البته آبونمانی که از مشترکان میگرفت، به سودهایی رسید که اکنون میتواند برای هر قسمت ضعیفترین سریال خود، ۳ میلیارد تومان هزینه کند.
همین بریزوبپاشهای بیحسابوکتابی که در طول این سالها در برخی از این سکوها رقم خورده سبب شده تا هزینه تولید در سینمای ایران، بهمراتب بالاتر برود. چطور و بر مبنای کدام منطق ساختاری، برای درآوردن یک سریال ضعیف ۴۵ دقیقهای، ۳ میلیارد تومان هزینه میشود و این هزینهها تا قسمتی ۸ میلیارد تومان افزایش پیدا میکند؟ اگر هم جامعه سینمایی کشور پولکی شده (که مطلقا چنین نیست)، چنین رسمی را کدام نهاد بنیان گذاشته است؟ تا قبل از سریالسازی این پلتفرمها، اصلا چنین حرفهایی در سینمای ایران مطرح نبود؛ بنابراین اگر هم اوضاع به گونهای باشد که آقای نائبرئیس عنوان کرده، مقصر پدید آمدن آن، فقط و فقط چنین سکوهایی بودهاند که با نداشتن سابقه اجرایی مکفی و عدمتجربه بهینه در حوزه سینما، از مشاغلی، چون سرامیکسازی به این سمت گسیل داشته شدند و حالا برای کسانی که ریشهشان در سینما و فیلم و سریال است، چنین شاخ و شانههایی میکشند؛ و مگر غیر از این است که، چون احساس شد در سینما و پلتفرم، سود مالی سرشاری نهفته است، افرادی از مشاغل مختلف، به این سمت گسیل پیدا کردند تا با هدف کسب منفعت مادی، در این حوزه به فعالیت بپردازند و حالا، افرادی دیگر را به این مفسده متهم میکنند؟ آنهم برای سینمایی که درصد بسیار اندکی از فعالان آن، در رفاه نسبی به سر میبرند و مابقی آنها، چالشهای بسیاری در زندگی خود دارند. این گفته آقای نائبرئیس نشان میدهد که ایشان نسبت به واضحات سینمایی کشور، اطلاعی نداشته و حالا در برابر دوربین و برای مخاطبان عام بسیار، چنین اظهارنظری را عنوان کرده است؛ و اگر این هنرمندان به گفته ایشان پولکی نبودند، آقای نائبرئیس اکنون چگونه میتوانستند با این میزان اعتمادبهنفس که قطعا ناشی از تمکنی نسبی است، چنین اظهاراتی را نسبت به، ولی نعمتان خود بر زبان بیاورد؟
قطعا انتشار یک اطلاعیه ساده از سوی روابط عمومی این سکو، نمیتواند این زخم تفدیده را درمان کند. این سکو اگر حقیقتا با حسننیت اقدام به انتشار آن اطلاعیه کرده، باید در گام ابتدایی، نسبت به برکناری این مقام اهتمام کرده تا حداقل در بعد اقتصادی، جنس همکاری هنرمندان با این سکو، خدشهدار نشود. این اقدام میتواند کمترین میزان مطالبه جمعی هنرمندان از این سکو باشد تا دیگر مدیری به خود این جرات را ندهد که اندیشههای شخصی و سلیقهای خود را اینگونه به شکلی عمومی فریاد بزند.
منبع: خبرگزاری ایرنا