Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه آلمانی در گزارشی به ایجاد خطر درگیری مسلحانه بین ترکیه و یونان در جریان مناقشات بر سر منابع نفت و گاز دریای مدیترانه خبر داد. ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس سایتونگ" آلمان در مطلبی نوشت: بین یونان و متحد وی در ناتو یعنی ترکیه خطر یک درگیری مسلحانه ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"آنجلوس سیریگوس"، از نمایندگان حزب حاکم دموکراسی نوین در یونان  در این باره گفته است که ما این مسئله که ترکیه حقوق ما را نقض کند تحمل نمی کنیم. نیروی دریایی ما در حالت آماده باش است.

از طرف دیگر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این گونه رفتارهای دولت یونان را یک رسوایی نامیده است.

دلیل این گونه تنش ها اختلافات درباره حق استفاده از منابع گاز و نفت در شرق دریای مدیترانه است.

دریای مدیترانه دریایی است که به اقیانوس اطلس متصل است و در شمال آن برخی کشورهای اروپا، جنوب کشورهای آفریقایی و شرق آن ترکیه و شام قرار دارند. 23 کشور دارای ساحل در دریای مدیترانه هستند.

آنکارا و دولت وفاق ملی لیبی چندی پیش توافقی در زمینه امنیتی، همکاری های نظامی و محدود کردن مناطق نفوذ دریایی را امضا کردند. به گفته وزیر امور خارجه ترکیه این توافق باید از حقوق آنکارا در بخش شرقی دریای مدیترانه حمایت کرده و شرایطی را ایجاد کند که کشورش بتواند سهم منصفانه ای را از منابع آنجا دریافت کند.

آتن این توافق را معتبر نمی داند. کشور مصر هم حقوق خود را تحت تاثیر این توافق در معرض خطر می بیند.

در مرکز این مناقشات بهره برداری از منابع گازی اطراف قبرس قرار دارد. از نظر قبرس منطقه دریایی در فاصله 200 مایلی از این جزیره جزو منطقه انحصاری این کشور است. اما ترکیه بر این عقیده است که قبرس به عنوان یک جزیره نمی تواند ادعای منطقه اقتصادی انحصاری کند.

در همین راستا، مصر، یونان و قبرس با صدور بیانیه مشترکی توافق ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی در مورد حریم دریایی خود در دریای مدیترانه را "بی‌اثر" خواندند.

ترکیه مدتهاست که سهمی از منابع گازی در شرق دریای مدیترانه را درخواست می کند. با وجود مخالفت های دولت یونان و قبرس آنکارا چندین بار کشتی های ویژه خود را برای حفاری به منطقه ای در اطراف قبرس فرستاده است.

اردوغان با توافق خود با لیبی می خواهد به زعم خود به انزوای ترکیه در دریای مدیترانه پایان دهد.

"کیریاکوس میتسوتاکیس"، نخست وزیر یونان در واکنش به توافق بین لیبی و ترکیه خواستار انسجام اتحادیه اروپا و ناتو در برابر این توافق غیر قانونی شده است. البته اتحادیه اروپا و ناتو تمایلی برای دخالت در این مناقشات ندارند و تا به حال موضع گیری جدی در این باره نداشته اند.

هفته گذشته وزیر دفاع یونان در جریان مناقشات در این باره در گفتگو با یک رسانه این کشور گفت که ما خود را برای همه اتفاقات آماده می کنیم. ما منتظر نمی مانیم که کسی به کمک ما بیاید. ما خود به تنهایی اقدام می کنیم.

مهلت 72 ساعته یونان به سفیر لیبی برای خروج از آتن و واکنش دولت الوفاقنشریات ترکیه در یک نگاه| آنکارا مهیای دومین قرارداد موشکی با روسیه/ یونانِ گستاخ٬ سفیر لیبی را اخراج کرد

 ترکیه اعلام کرده است با وجود اعتراضات برخی کشورهای اروپایی و عربی، به اجرای تواقفنامه‌اش با طرابلس پایبند است و به محض اینکه پارلمان‎های دو کشور آن را تصویب کند، عملیات اکتشاف نفت و گاز را در شرق دریای مدیترانه شروع خواهد کرد.

پارلمان ترکیه اواخر هفته گذشته توافقنامه آنکارا طرابلس را تصویب کرد و نمایندگان پارلمان لیبی که در طرابلس حضور دارند، دیروز با انتشار بیانیه‌ای از این توافقنامه حمایت کرده‌اند.

انتهای پیام/

R31356/P/S8,89,1414/CT7 واژه های کاربردی مرتبط ترکیه اخبار "یونان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه اخبار یونان ترکیه اخبار یونان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۲۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: دریای خزر شرایط نوسانات متعدد دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و بهره‌بردای پنج کشور از این دریا، این احتمال دارد که در فصول و سال‌های مختلف عقب نشینی یا بالاآمدگی داشته باشد، الان در بازه زمان عقب نشینی هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، علی سلاجقه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره شرایط دریای خزر اظهار کرد: دریای خزر شرایط نوسانات متعدد دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و بهره‌بردای پنج کشور از این دریا، این احتمال دارد که در فصول و سال‌های مختلف عقب نشینی یا بالاآمدگی داشته باشد، الان در بازه زمان عقب نشینی هستیم؛ کشورهای حوزه آبریز خزر باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند و دولت سیزدهم پس از شش سال این کنوانسیون را احیا کرد.

وی افزود: در ژنو توافقات خیلی خوبی رخ داد، کاپ ششم هم در تهران برگزار می‌شود و باید کشورها اگر آب بند یا سدی ایجاد کرده‌اند، تکالیف خود را در این زمینه عملیاتی کنند.

رئیس سازمان محیط زیست درباره میزان عقب نشینی آب دریای خزر گفت: در میانگین نوسانات وضعیت فعلی طبیعی است و سال‌هایی داشته‌ایم که این عقب نشینی بیشتر بوده است.

سلاجقه در خصوص جمع‌آوری کیسه‌های نایلونی ادامه داد: طبق اساس نامه دولت، کیسه‌های زیر ۲۵ میکرون از چرخه تولید و توزیع و مصرف در بازه زمانی پنج ساله حذف می‌شود.

کد خبر 747519

دیگر خبرها

  • موج کوتاه در دریای خزر
  • برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند (عکس)
  • علی‌اف: فرانسه، هند و یونان در حال تسلیح ارمنستان علیه آذربایجان هستند
  • بازداشت بیش از یک هزار پناهجوی غیر قانونی در ترکیه
  • روایت رهبر انقلاب از توصیه‌‌ها به ایشان برای پذیرش خواسته‌های آمریکا
  • ببینید | آسمان سرخ لیبی
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید + فیلم
  • (ویدئو) طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید