Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری گفت: در سال ۹۷ ما ۲۵۰۰ میلیارد تومان سود داشتیم که ۹۰۰ میلیاردش سود تولید بوده و مابقی به خاطر تلاطمات ارزی نصیبمان شد. اما در ۶ ماهه اول امسال تمامی سودمان از طریق تولید به دست آمده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تقی صانعی مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در صنعت پتروشیمی کشور باید زنجیره‌ی ارزش شکل بگیرد و تکمیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر در پتروشیمی نوری یک زنجیره تولید حاکم شده است. بدین صورت که ما بنزن تولیدی‌مان را صادر نمیکنیم و آن را پتروشیمی پارس میدهیم. پارازایلن تولیدی‌مان نیز به عنوان خوراک پتروشیمی تندگویان استفاده می‌شود و آن را به PET تبدیل میکنند.

صانعی افزود: در بحث پروژه‌های تحقیق و توسعه همکاری‌های زیادی با شرکت‌های دانش بنیان داشتیم و همین موضوع سودآوری ما را افزایش داده و باعث شده سهام ما در بورس با استقبال گسترده همراه شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری اظهار داشت: در بین ۵۲ شرکت پتروشیمی فعلی، تعداد زیادی از کمبود خوراک رنج میبرند. اما ما در این راستا پروژه‌هایی با هدف اتصال مجتمع به تمامی فازهای پارس جنوبی انجام دادیم. در اوایل پتروشیمی نوری فقط به فازهای ۱، ۲ و ۳ پارس جنوبی وصل بود اما بعد از گسترش پارس جنوبی الان به همه فازها متصل شده‌ایم و خوشبختانه هیچ مشکلی در تامین خوراک نداریم. مقدار خوراک دریافتی پتروشیمی نوری روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی است. ما برنامه تولیدی با ۹۰ درصد ظرفیت اسمی داشتیم که تاکنون ۹۱ درصد آن محقق شده است و تا آخر سال رکورد خوبی به ثبت میرسانیم

صانعی اضافه کرد: از ابتدا طراحی پتروشیمی پارس قرار بود ۴۳۰ هزار تن از مواد اولیه‌اش از پتروشیمی نوری تامین شود و ۴۰ هزار تن دیگر از طریق واردات تامین شود فلذا طبق برنامه محصولات ما به این پتروشیمی تزریق می‌شود

وی با تاکید بر اینکه برای تامین بنزین پیرولیز مشکلی نداریم و حتی در جهت افزایش ظرفیت آن نیز پروژه‌هایی برای آپگریدینگ برخی تجهیزات در نظر گرفته‌ایم، بیان داشت: قیمت خوراک و محصولات ما تابعی از قیمت‌های جهانی است که براساس نشریات خارجی تعیین می‌شود. به طور کلی محصولات ما تابع قیمت نفت خام و عرضه و تقاضا است که با توجه به ظرفیت بالای ما در پارازایلن ما هم در بازار جهانی تاثیرگذار هستیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری افزود: با افزایش نرخ ارز ما سودمان بیشتر می‌شود اما تمام تلاشمان را برای ثبات در نرخ ارز میکنیم. در سال ۹۷ حدود ۹۰ درصد از ارز صادراتی را در سامانه نیما عرضه کردیم و مابقی ۱۰ درصد نیز خرج تامین تجهیزات‌مان شد.

وی اظهار داشت: در سال ۹۷ ما ۲۵۰۰ میلیارد تومان سود داشتیم که ۹۰۰ میلیاردش سود تولید بوده و مابقی به خاطر تلاطمات ارزی نصیبمان شد. اما در ۶ ماهه اول امسال تمامی سودمان از طریق تولید به دست آمده است.

صانعی تاکید کرد: برای افزایش تولید بنزین و پارازایلن دو پروژه در نظر داریم که سودهی‌مان را افزایش میدهد. ما تا ۱۵ آذر امسال ۲.۹ میلیون تن تولید محصول داشتیم که ۶۰ درصد آن صادر و ۴۰ درصد آن به بورس کالا و سایر مجمتع‌های پتروشیمی ارسال شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری با اشاره به اینکه واحد توسعه و تحقیق شرکت ما به عنوان واحد نمونه در کشور انتخاب شده است و در این پروژه‌های آپگریدینگ نیز نقش موثری داشته است، گفت: ما در دل تحریم توانستیم کاتالیست تولید کنیم در حالیکه در تحریم اول دچار مشکل بودیم. همان زمان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان توانستیم تولید کاتالیست را داخلی‌سازی کنیم و در این راستا ۵ کاتالیست ساختیم که از نمونه‌های خارجی نیز بهتر است و الان در حوزه کاتالیست تحریمها هیچ اثری بر ما نمیگذارد. با تلاش‌های واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی نوری توانستیم ۳۰۰ قطعه را داخلی‌سازی کنیم. در حال حاضر ظرفیت داخلی در این حوزه بسیار بالاست و این نتایج به دلیل پشتیبانی ما از شرکت‌های داخلی حاصل شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نرخ ارز پتروشیمی پارس جنوبی کاتالیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۱۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی

یک کارشناس بازار سرمایه رشد صادرات نفت و پتروشیمی و همچنین رشد تولید خودرو در سال جاری را زمینه‌ای را برای بهبود شرایط نماد صنایع پتروشیمی و خودرویی و در نهایت بازار سهام عنوان کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی فراقی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تاثیر افزایش صادرات نفت و محصولات پتروشیمی بر وضعیت بازار سهام اظهار کرد: رشد صادرات این نوع کالا‌ها صرفاً بر کرک اسپرد صنایع پتروشیمی حاضر در بورس اثر‌گذار خواهد بود. به هر اندازه کرک اسپرد آن‌ها رشد پیدا کند به همان اندازه وضعیت نماد صنایع این شرکت‌ها بورس هم ارتقاء می‌یابد.


این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره افزایش تولید خودرو و تاثیر این موضوع بر بازار بورس هم گفت: با توجه به جایگاه نماد‌های خودرویی در بازار، تغییر مثبت در این بخش هم می‌تواند یک اتفاق مثبت برای بورس باشد، اما افزایش تولید خودرو زمانی بر بازار سهام موثر واقع می‌شود که قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو و سایپا هم دست‌خوش تغییر پیدا کند.


وی تصریح کرد: تقارن افزایش تولید با رشد قیمت خودرو و نزدیک شدن آن به نرخ بازار ابتدا برای این دو خودرو ساز و سپس سهامداران آن یک اتفاق مثبت خواهد بود.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بورس ، تولید خودرو ، صادرات پتروشیمی ، قیمت کارخانه‌ای خودرو ، بازار سرمایه لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9T

دیگر خبرها

  • تخصیص تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی مسکن روستایی
  • جهش همزمان تولید و فروش شرکت نفت ایرانول در سال جدید
  • تخصیص ۴۰ درصد از سود شرکت‌های پتروشیمی به تکمیل زنجیره ارزش
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • ۹۰ درصد نیرو‌های پتروشیمی ایلام بومی هستند
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی
  • افزایش ده برابری هوشمند سازی شبکه برق شیراز
  • سهم استقلال - پرسپولیس چند؟