Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@20:47:07 GMT

مجلس یازدهم متولد نشده، بی‌جان شد

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۳۴۹۹۹

مجلس یازدهم متولد نشده، بی‌جان شد

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

با ۱۵ درصد می‌شود کشور مدیریت کرد اما...

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزان سازندگی گفت: اگر به سپهر سیاسی ایران نگاه کنیم فقط دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا نیستند و این ترکیب کاملا تغییر پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپهر سیاسی ایران را سه بخش سیاسی تشکیل می‌دهند، این را من به یک لشکر تشبیه می‌کنم، یک میمنه یا جناح راست دارد که اصولگرایان هستند یک میسره یا جناح چپ دارد که اصلاح‌طلبان هستند و یک قلب دارد که نیروهای ارزشی هستند که خودشان را ذوب در ولایت می‌دانند و خودشان را به نسبت بقیه نزدیکتر به رهبری می‌دانند و فقط خودشان را ارزشی تصور می‌کنند و دیگران را غیر ارزشی می‌دانند و انقلابی و بقیه را سازش‌کار. این چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: این نیروی وسط، الان خودش می‌خواهد گرداننده سیاست باشد و مدیریت فضای سیاسی ایران را به دست بگیرد و نه به جناح راست خودش نگاه می‌کند و نه به جناح چپش، یک لشکری است که این لشکر نیروهای رادیکالش و نیروهای انقلابی و ارزشی‌اش که بسیار هم از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی وفادارتر به رهبر و انقلاب و نظام هستند -اینکه چقدر مفید باشند را نمی‌دانم- این‌ها می‌خواهند به جلو حرکت کنند. مرعشی افزود: در قدیم وقتی شما می‌خواستید یک لشکری را مدیریت کنید حتما سعی می‌کردید که طوری حرکت کنید تا همه جناح‌ها با هم حرکت کنند، اگر بخشی از لشکر جلو می‌افتاد شما دچار خسارت می‌شدید، من به این دوستان ارزشی اینطور می‌گویم که آقایان محترم! برادران ارزشی! شما ارزشی‌تر از ما، شما انقلابی‌تر از ما، شما وفادارتر از ما به انقلاب و نظام، ولی آیا شما به تنهایی می‌توانید ایران را مدیریت کنید و مردم را در صحنه نگه دارید؟ حتما پاسخش منفی است. سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: هرکسی می‌تواند این حرف من را نقد کند، تحلیل من این است که اصولگرایان اگر در صحنه باشند حدود ۱۵ درصد از مردم را می‌توانند اقناع کنند و به صحنه بیاورند، این قلب هم که نیروهای ارزشی هستند می‌توانند ۱۵ درصد جامعه را تحت تاثیر قرار بدهند و با خودشان همراه دارند، اصلاح طلبان هم به عنوان جناح چپ کشور می‌توانند ۳۰ درصد جامعه را تحت تاثیر خودشان قرار بدهند. وی افزود: پس اگر این سه بخش جامعه و این سپهر سیاسی ایران با هم حرکت کند ۶۰ درصد مردم را ما قانع می‌کنیم و این ۶۰ درصد مردم را در صحنه نگه می‌داریم، ولی دوستان ارزشی! اگر شما به تنهایی بخواهید سپهر سیاسی ایران را در اختیار بگیرید و جای کل این لشکر را بگیرید، شما تنها می‌توانید ۱۵ درصد جامعه را تحت تاثیر قرار دهید. حرف آقایان این است که با ۱۵ درصد می‌شود جامعه را مدیریت کرد، بله می‌شود ولی با ۱۵ درصد نمی‌شود مشروعیت کسب کرد و با ۱۵ درصد نمی‌شود حوادث اجتماعی را کنترل کرد.

کدخدایی: فعالیت احزاب جدی‌تر شود

صادق خرازی دبیرکل و جمعی از اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با عباسعلی کدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان دیدار و گفتگو کردند. در ابتدای این دیدار، صادق خرازی با بیان اینکه متاسفانه احزاب در ایران فاقد مشروعیت و موقعیت ویژه هستند، تاکید کرد مجلس و ساختار سیاسی کشور نیازمند اشتراک مساعی احزاب با مجموعه حاکمیت دولت و مجلس هستند. وی در ادامه با بیان اینکه حزب ندای ایرانیان به عنوان حزبی اصلاح‌طلب و معتقد به نظام سیاسی فعالیت‌های خودش را حرفه‌ای انجام می‌دهد، گفت: احزاب به عنوان نماد ساختار مدنی میتواند کمک‌های ویژه به همه ساختارهای حاکمیتی کنند و باید به سمت پذیرش جایگاه احزاب حرکت کنیم. وی افزود: به نظر می‌رسد که بعد از سال ۸۸ کشور برخوردار از یک انسداد سیاسی میان حاکمیت و جریانات اصلاح‌طلب شد؛ در چنین شرایطی ما تصمیم گرفتیم که حزب ندای ایرانیان را به عنوان یک حزب معتقد به نظام، انقلاب اسلامی و اصلاحات پایه‌گذاری کنیم. دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه ما جزو منتقدان دولت هستیم و این انتقاد مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه از مدت‌ها قبل انتقاداتی به دولت داشته‌ایم، تصریح کرد: قانون انتخابات نیازمند اصلاحات اساسی است و حزب ندای ایرانیان می‌تواند و آماده است که در این زمینه کمک کند. خرازی در پایان سخنانش خواستار تداوم همکاری و گفتگو میان شورای نگهبان و همه احزاب سیاسی و حزب ندای ایرانیان شد. در بخش دیگری از این نشست، تعدادی از اعضای شورای مرکزی و معاونین حزب ندای ایرانیان انتقادات، نکات و پیشنهاداتی را خطاب به قائم مقام دبیر شورای نگهبان بیان کردند. کدخدایی نیز در ابتدای این دیدار، بر لزوم فعالیت جدی‌تر احزاب تاکید کرد و گفت: احزاب می‌توانند بیش از این در فعالیت‌های سیاسی مشارکت داشته باشند و باید فعالیت آن‌ها جدی‌تر شود. وی با اشاره به تشکیل حزب جمهوری اسلامی و فعالیت‌های حزبی شهید بهشتی، اظهار داشت: شاید فرهنگ جامعه در دوره شهید بهشتی و در زمان تاسیس حزب جمهوری اسلامی، اجازه نمی‌داد که تحزب در کشور جا بیفتد، البته شاید بتوان به مردم هم حق داد چرا که مردم از احزاب شاه‌ساخته رویگردان بودند و سابقه بدی از تحزب در ذهن داشتند. قائم مقام دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: از دهه ۸۰ شمسی به این طرف، فعالیت‌های سیاسی شدیدتری را شاهد بودیم و اگر چه قانون اساسی از حزب و فعالیت‌های سیاسی حمایت کرده، اما به دلیل اینکه این حمایت‌ها در قوانین عادی عملیاتی نشده است، فعالیت احزاب در کشور نتوانست ثمرات لازم را داشته باشد لذا باید حمایت‌های قانون اساسی از تحزب در قوانین عادی نیز لحاظ شود. کدخدایی یکی از نقایص فعالیت‌های حزبی را عدم فعالیت حزبی پس از راهیابی به مجلس عنوان کرد و گفت: قانون باید در مورد احزاب و فعالیت‌های حزبی اصلاح شود تا نقش احزاب در کشور پررنگ‌تر شود. وی افزود: مثلاً می‌توان اینطور برنامه‌ریزی کرد که اگر حزبی درصدی از آراء را کسب کرد، کرسی‌های مشخصی به آن حزب داده شود؛ در واقع باید هویت حزبی و سیاسی احزاب پر رنگ‌تر شود.

مجلس یازدهم مسیری متفاوت از مجلس دهم را خواهد رفت؟

حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه که حزبش تاکید بر جوانگرایی دارد، معتقداست امکان تحقق مجلس جوان وجود دارد. وی تاکید کرد: «تعداد کاندیداهای جوان این دوره از انتخابات زیاد هستند، امیدواریم مجلس آینده تلفیقی از نیروهای جوان و باتجربه باشد. معتقدم در مجلس فقط نمی توان به نیروی جوان تکیه کرد، استفاده از افراد باتجربه در امر قانونگذار حتما در کارآمدی و توانمندتر شدن مجلس تاثیرگذار است.» ترقی که می گوید مجلس یازدهم متفاوت از مجلس دهم خواهد بود، تاکید می کند«مجلس یازدهم مجلسی پویا، کاربلد و ولایی خواهد شد که در مسیر تحقق بیانیه گام دوم حرکت می کند.» ترقی برهمین اساس پیش بینی می کند«لیست اصولگرایان باید با حضور چهره هایی توانا، حرفه ای، انقلابی بسته شود که مشکلات مردم را اولویت بدانند. درچنین شرایطی شکل گیری مجلس کارآمد دور از انتظار نیست.»

مجلس کارآمد با حضور جوانان و حذف باتجربه ها محقق می شود؟

حجت الاسلام سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین نیز معتقد است شکل گیری مجلسی که فقط چهره های جوان در آن حضور داشته باشند عملا امکانپذیر نیست و نباید جوانگرایی را در این مسیر تعریف کرد. وی با تاکید براینکه بدون شک پتانسیل جوانان بالاست و باید از آنها بهره گرفت این را هم گفت که«این موضوع یک خطر هم دارد، تجربه جوانان محدود است و این می تواند مشکل ساز شود. نمی توان مجلس را با نیروهای کم تجربه چینش کرد، درست آن است که ترکیب مجلس ترکیبی از جوانان و افراد باتجربه باشد.» این چهره شاخص اصولگرا تاکید می کند«منظور ما از باتجربه افراد از کار افتاده نیست، افرادیست که بتوانند جایگاه و شان مجلس را در کنار جوانان متخصص و کارآمد حفظ کنند. نباید افراد پخته را کنار زد و کشور را به دست جوانان داد به هر دوی این نیروها نیاز است.» وی برهمین اساس می گوید«از الان نمی توان درباره کارآمدی و پویایی مجلس بعدی اظهارنظر کرد، باید منتظر تایید صلاحیت ها و رای آوری ها باشیم تا ببینیم چه کسانی به پارلمان می‌روند.»

کنایه‌های صریح جعفرزاده، به قالیباف

 غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، در مورد پیش بینی خود از ترکیب مجلس یازدهم گفت: ما داریم تمرین دموکراسی می کنیم، شاید چهل سال فرصت زیادی برای تحقق کامل دموکراسی نباشد. یکی از کشورهای مترقی در بحث دموکراسی ۲۰۰ سال کار کرد و گیوتین‌ها گردن‌ها زدند تا دموکراسی جا افتاد . ما هنوز در مرحله تمرین دموکراسی هستیم و هر دوره مردم نسبت به دوره قبل تجربه بهتری کسب می کنند، امیدواریم مجلس یازدهم تجارب بهتری را برای مردم کسب کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات خاطر نشان کرد: در حال حاضر و به صورت ظاهری اصولگراها خیلی امیدوار هستند که بتوانند کرسی های زیادی از مجلس آینده را به خودشان اختصاص دهند حتی اصولگراهای تند و جبهه پایداری هم امیدوار هستند که کرسی های بیش‌تری را بگیرند اما فکر می کنم این اتفاق به صورت صددرصدی برای اصولگراها رخ نمی دهد. وی بیان کرد: چه در جریان اصلاح طلب و چه در جریان اصولگرا چهره های عاقل و در کل عقلای جریان بیش‌تر شانس پیروزی در مجلس را دارند، موج های زودگذر دیگر نمی توانند برای مجلس تعیین تکلیف کنند و مردم دقیق تر رای می دهند. رییس فراکسیون اصولگرایان مستقل در مورد احتمال سرلیستی قالیباف در تهران و ریاست مجلس آینده گفت: اطلاعات من می گوید که آقای قالیباف نباید خیلی امیدوار باشد که سرلیست تهران باشد و جریان سازی کند. فضای بیرون مجلس با فضای داخل مجلس متفاوت است و نمی شود از بیرون یک آهنگی را بزنید و بیاید داخل مجلس همان آهنگ‌را قطعی کنید، مستند این سخن آقایان حدادعادل و عارف هستند. کسی که اینگونه آهنگ می نوازد و شیپور می زند معلوم می شود که نمی داند چه چیزی را می خواهد فتح کند و از ابتدا اطلاعاتش اشتباه است. این نماینده اصولگرا در مورد اینکه کدامیک از اصولگراهای شاخص شانس ریاست مجلس را دارند گفت: باید ببینیم چه می شود ولی قطعا هستند کسانی که بتوانند ریاست را عهده دار شوند. وی در مورد احتمال ریاست آقا تهرانی گفت؛ این اتفاقات شکل نمی گیرد.

تصویب طرح مشاغل حساس در کمیسیون اجتماعی مجلس

حمیدرضا بادامچی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در خصوص جلسه امروز کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز قرار بود چندین موضوع را رسیدگی کنیم اما فقط توانستیم به بحث و بررسی طرح مشاغل حساس بپردازیم. وی ادامه داد: این طرح که پیش‌تر از سوی نماینده‌ها پیشنهاد داده شده بود یک بار به شورای نگهبان رفته و برگشته و در کمیسیون باقی مانده بود. عده‌ای از نمایندگان طرح جدیدی را ارائه کرده بودند و در آن طرح ایرادات شورای نگهبان را نیز اصلاح کرده بودند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در جلسه امروز این طرح به تصویب رسید در این طرح مشاغل حساس و نهادهایی که باید صلاحیت حساس بودن مشاغل افراد را بسنجند تعریف می‌شود. در این طرح ابتدا به انواع مشاغل حساس، سپس ویژگی‌هایی که نهادهای ناظر باید آن را تایید کنند اشاره شده است. این طرح مصوب و قرار شد که به صحن علنی مجلس شورای اسلامی برود.

کد خبر 400395

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس شورای اسلامی انتخابات 98 نماینده تهران احزاب ایران حسین مرعشی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۴۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار ارزی قالیباف به دولت

آفتاب‌‌نیوز :

 دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه (۵ اردیبهشت ماه) با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد.

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، گفت:، زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد، بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفتگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکار‌ها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آن‌ها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست، گفت: ما رویکرد اقتصادی‌مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

شایان ذکر است؛ در این جلسه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکار‌های خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند. 

منبع: خبرگزاری میزان

دیگر خبرها

  • ببینید| نوری قزلجه: بیش از ۵۰ درصد اقدامات مجلس یازدهم رضایت‌بخش نبود
  • طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • هشدار ارزی قالیباف به دولت
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • تغییر روزهای برگزاری نشست علنی مجلس
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد