Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-07@11:54:30 GMT

انتخابات مجلس یازدهم؛ باغ سوخته امید؟!

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۴۲۸۸۸

انتخابات مجلس یازدهم؛ باغ سوخته امید؟!

عصرایران؛ مصطفی داننده- در آخرین نظرسنجی که در سایت عصرایران از مخاطبان پرسیدی که در انتخابات مجلس یازدهم به کدام گروه رأی می دهید؟ گزینه‌ها هم عبارت بودند از: اصلاح‌طلبان –اصول‌گرایان- میانه‌روها و مستقل‌ها- هنوز تصمیم نگرفته ام که شرکت کنم یا خیر- هیچ کدام از موارد فوق.

نظر مردم با توجه به این گزینه‌ها جالب است و در این نوشتار به تحلیل آن بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

63.65 % شرکت کنندگان در این نظرسنجی رای به گزینه آخر یعنی «هیچ کدام از موارد فوق» دادند.

این رای نشان می‌دهد که مردم اولا از مجلس ناامید شده‌اند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که مجلس در تصمیم‌گیری‌های کشور نقشی ندارد و دیگر در راس امور نیست. ماجرای گرانی و سهمیه بندی بنزین و اف‌ای‌تی‌اف به خوبی حکایت از این معنا دارد.

مردم در انتخابات مجلس دهم با نیت تغییر در قوه مقننه به پای صندوق رای آمدند و خواسته‌های مشخصی از وکلای خود داشتند که متاسفانه نمایندگان مجلس نتوانستند به شعارهای خود پایبند باشند و همین دلیل باعث شد که بخشی از مردم به این فکر کنند که در انتخابات پیش رو به هیچ جریانی رای ندهند چون به این نتیجه رسیده‌اند که هر کدام از جریان‌ها در راس کار باشند فرقی به حال مردم ندارد.

این بخش از شرکت‌کنندگان کسانی هستند که با امید به پای صندوق رای آمدند و الان با حس ناامیدی به چهارمین گزینه نظرسنجی عصر ایران رای داده‌اند.

البته می‌شود معنای این رای را بیشتر در شهرهای بزرگ جست‌وجو کرد. در شهرهای کوچک مردم بیشتر رای غیر سیاسی می‌دهند و جناح‌بازی‎‌های مرسوم برای آنها چندان اهمیتی ندارد.

19.73 % شرکت کنندگان هنوز تصمیم نگرفته‌اند. معمولا این افراد تا روز آخر انتخابات صبر می‌کنند، حرف‌ها را می‌شنوند، آدم‌ها را می‌بینند و بعد تصمیم می‌گیرند. رای آنها به حوادث و اتفاقات انتخابات مجلس بستگی دارد. در انتخابات مجلس نهم برخی از اصلاح‌طلبان بعد از رای دادن سید محمد خاتمی در دماوند به پای صندوق‌های رای رفتند. رفتار انتخاباتی این شرکت کنندگان به حوادث و اتفاقات پیش رو بستگی دارد. به طور مثال میزان تایید و ردصلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان.

6.64 % از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که به اصول‌گرایان رای می‌دهند. این افراد هواداران جریان اصول‌گرایی هستند و بدون توجه به عملکردها به جریان متبوع ( و در این مورد مطبوع) خود را می‌دهند. آنها بر این باورند که اصول‌گرایان در هر شرایطی بهتر از رقیب هستند و باید به آنها رای داد. سبد رای حداد عادل در انتخابات مجلس دهم دقیقا همین افراد هستند.

6.07 % رای شرکت کنندگان به اصلاح‌طلبان است. رای معناداری که نشان می‌دهد اوضاع اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو چندان مناسب نیست. در انتخابات مجلس دهم اصلاح طلبان توانستند 30 کرسی تهران را در اختیار بگیرند و در بسیاری از شهرها نماینده داشته باشند اما عملکرد نه چندان مطلوب آنها در پارلمان باعث شده است که مردم اقبال چندانی به اصلاح‌‍طلبان نشان ندهند.

بخشی از مردم نمایندگان اصلاح طلب مجلس را در بوجود آمدن شرایط فعلی کشور مقصر می‌دانند و از آنها سوال‌هایی دارند که باید جواب بدهند.

اصلاح طلبان اگر نتواند به واسطه پاسخ‌گویی اعتماد مردم را جلب کنند، شرایط سختی در انتخابات پیش رو خواهند داشت.

رتبه آخر این نظر سنجی با 3.91 % به اعتدالیون می‌رسد. این رای نشان می‌دهد که اعتدالیون طبقه حامی در کشور ندارند و نمی‌توان از آنها به عنوان یک جریان سیاسی نام برد. اعتدالیون اگر می‌خواهند به  حیات سیاسی خود ادامه دهند باید در یکی از دو جریان سیاسی کشور تعریف شوند. مردم به تنهایی جریان اعتدال را باور ندارند. چرا که اعتدال در عمل به صورت انفعال جلوه کرده است.

_____________________________

بیشتر بخوانید:

مجلس یازدهم؛ چرا اصلاح طلبان کاندیدا نشدند؟ مهاجری: اصولگرایان دست بالا را در مجلس یازدهم خواهند داشت نماینده مجلس: شورای نگهبان حضور سلایق مختلف را در انتخابات مجلس آزادتر کند

_________________________

لینک کوتاه: asriran.com/002wq9

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نظرسنجی عصرایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۲۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای حل مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد

به گزارش خبرنگار مهر، ریحانه اخلاقی کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه تهران با حضور در خبرگزاری مهر در خصوص این مرحله از انتخابات، گفت: از عزیزانی که در دور اول انتخابات به این جمع‌بندی نرسیدند که در آن شرکت کنند، می‌خواهم که حتماً در دور دوم انتخابات مجلس شرکت کنند.

وی افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم این کشور متعلق به ماست و ما وظیفه داریم در انتخاب آینده و سرنوشت کشورمان شرکت کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: در عین حال که می‌دانم که مردم گلایه‌مندی و ناراحتی‌هایی دارند، زیرا مشکلات وجود دارد اما با عدم شرکت در انتخابات هیچکدام از مشکلاتمان حل نخواهد شد، زیرا برای حل مشکلات پیشنهاد می‌کنم که مردم در انتخابات شرکت کنند و افرادی که بر اساس شاخص‌های انقلاب وجود دارند را انتخاب کنند و به مجلس بفرستند و پس از آن از آنها مطالبه‌گر باشید.

وی‌ادامه داد: موضوع مطالبه‌گر بودن مردم از مسؤولین بسیار مهم است که باید پیگیر آن باشند.

اخلاقی با اشاره به دور اول انتخابات اذعان کرد: باید گفت نیمه راه را آمده‌ایم و باید تا همین جا از مردمی که در مرحله اول انتخاب با شرکت کردن تشکر کنیم. مردمی که علی رغم وجود همه مشکلات و گلایه‌بندی‌ها پای کار آمده‌اند و در انتخابات شرکت کردند.

اخلاقی اذعان کرد: در خصوص تهران باید بگویم که ۱۴ نفر به دور در دور اول به مجلس راه یافتند و ۱۶ نفر باقی مانده است که امیدوارم با همان پرشوری که در مرحله اول برگزار شد مرحله دوم نیز برگزار شود. زیرا بحث مشارکت مسئله بسیار مهمی است. هرچند بحث رقابت با حضور فهرست‌های متعدد وجود دارد و البته موضوع امنیت و سلامت توسط سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر در حال انجام است و این چهار اصلی هست که رهبری انقلاب بر آن تاکید کردند.

کد خبر 6098337

دیگر خبرها

  • برای حل مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد
  • مزیت اصلاح‌طلبان رو به اضمحلال؛ بالشتک ضربه‌گیر بین جامعه و حکومت از میان رفته
  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
  • افشاگری رشیدی کوچی: افرادی محکومیت قطعی داشتند، اما به دلیل نزدیکی شان به دولت در مجلس آینده حضور دارند / می‌خواهند ریاست را هم به جریان پایداری نزدیک کنند
  • اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!
  • ادعای‌های متعارض اصلاح‌طلبان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه مجلس/ از نگاه چپ‌ها قالیباف با پایداری ائتلاف می‌کند یا با اعتدالی‌ها؟
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران