Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@16:06:18 GMT

قصه‌های قرآنی را محدود به گذشته ندانیم

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۲۳۹۱

قصه‌های قرآنی را محدود به گذشته ندانیم

گروه معارف ــ عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی با بیان اینکه معمولاً قصه‌های قرآن را مربوط به رویدادهای می‌دانیم که هزاران سال پیش اتفاق افتاده است، افزود: خداوند قرآن را برای امت آخرالزمان فرستاده و این امت قبل و بعد از ظهور و تا قیامت را تجربه می‌کند و به این آموزه‌ها نیازمند است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن دیمه‌کار، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد، روز گذشته، 19 آذرماه در نشست تخصصی «بن‌مایه‌های کلامی امامت در قصص قرآن» که در دانشکده علوم قرآنی مشهد برگزار شد، عنوان کرد: در رابطه با امامت‌پژوهی در عرصه قرآن کار زیادی انجام نشده و کسی نکاتی در باب امامت را از قرآن استخراج نکرده است، شیخ صدوق در کتاب کمال‌الدین در مسئله غیبت امام عصر(عج) در ابتدای اثر خود مباحث تفسیری را اشاره می‌کند و به استدلال می‌پردازد و ما از همین اثر به این نتیجه می‌رسیم که از قصص قرآنی می‌توان لزوم وجوب امام را اثبات کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: در رابطه با اثبات این مسئله بعد از یک مورد به بحث علم رسید و از یک آیه می‌توان مثل شیخ صدوق به مواردی در اثبات امامت دست یافت، برای مثال آیات و دسترس مربوط به حضرت خضر و حضرت موسی در نیمی از این دست به سر قرآنی هستند.

استنباط مدینه قرآنی از قصص قرآنی

دیمه‌کار بیان کرد: قرآن سراسر از مباحث مربوط به امامت و مهدویت است و مضاف بر این‌ها می‌توان نکات سیاسی، تربیتی و روانشناسی و نیز دیگر موارد را به صورت مجزا استخراج کرد. می‌توان یک مدینه قرآنی را براساس قصه‌های قرآنی استنباط کرده و جامعه را براساس همین موارد مدیریت کرد، چرا که این قصه‌ها ژرفای نامحدود دارند.

وی با اشاره به داستان حضرت ابراهیم(ع) و زنده شدن پرندگان بیان کرد: از این داستان می‌توان قدرت ولی خدا را اثبات کرد و با تطبیق این موضوع به مسئله رجعت می‌توان استدلال کرد که این امر در عصر ظهور امام زمان(ع) امکان‌پذیر است، تمام استدلال‌ها در قصه‌های قرآن را در مجموع می‌توان در رابطه با حضرت ولی‌عصر(عج) مشاهده کرد.

دیمه‌کار ادامه داد: طبق آیه ۱۲۴ سوره بقره که مقام امامت پس از امتحانات الهی به حضرت ابراهیم(ع) اعطا می‌شود، می‌توان گفت مقام امامت آخرین مقامی است که خداوند به ابر خود می‌دهد و این مقام پس از پیروزی در امتحانات به او داده می‌شود، متأسفانه یهود تحریف زیادی را در این قصه در بیان تورات وارد کرده و این تحریف‌ها به برخی تفاسیر در قرآن نیز راه یافته است، اما به خوبی مسئله امامت ابراهیم(ع) در این آیات مشخص است.

بهرمندی از علم الهی برای اولیای خدا

وی با اشاره به داستان علم غیب حضرت موسی(ع) بیان کرد: از این بیان قصه قرآنی نیز می‌توان نتیجه گرفت که ولی خدا باید از علم غیب الهی بهره‌مند شده باشد، اگر همه این قصه‌های قرآنی را جمع‌آوری کنیم یک روز به یک باره از همه این قصه‌ها در جهان رونمایی خواهد شد و آن روز ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد افزود: شبیه به معجزه حضرت موسی در آن روز معجزه و کار خارق‌العاده‌ای ارائه می‌کند که در مقابل قدرت امام زمان(عج) ناکارآمد خواهد بود و مدعیان امور خارق‌العاده از اولین افرادی خواهند بود که به پای آن حضرت می‌افتد.

وی بیان کرد: آینده بشریت جلوه‌ای از آیات و قصص قرآن است و داشتن چنین قدرتی برای اولیا مبتنی بر آن علمی است که خود ائمه(ع) فرمودند همه علوم و علم به کتاب نزد ماست.

مَثل ما نیز مثل برادران یوسف است

دیمه‌کار گفت: معمولاً قصه‌های قرآن را به این بیان که یک رویداد مربوط به هزاران سال پیش است می‌دانیم، اما  خداوند از این همه پیامبر تنها به تعدادی اشاره کرده، آن هم به برخی از وقایع در زندگی پیامبران و خود می‌پردازد؟ خدا قرآن را برای امت آخرالزمان فرستاده و این امت قبل و بعد از ظهور و تا قیامت را تجربه می‌کند و به این آموزه‌ها نیازمند است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به داستان سفر برادران یوسف به مصر جهت تهیه گندم ادامه داد: حضرت یعقوب(ع) فرزندان خود را برای چندمین بار در طلب گمشده حقیقی به مصر فرستاد، چرا که نیاز اصلی آن‌ها فقط گندم برای گذراندن دوران قحطی این نبود، مَثل ما نیز مثل برادران یوسف است و مثل یوسف مثل حضرت ولیعصر(عج) است که گمشده اصلی به کلید اصلی رفع مشکلات است.

وی گفت: در روایات آمده که حضرت رضا(ع) وقتی وارد شهر نیشابور شد، چندین هزار نفر به استقبال ایشان رفتند و عده‌ای با دیدن ایشان بیهوش شده و عده‌ای دیگر گریه کردند و این مساله ما نعمتی است که یوسف در منظر زنان مصر ظاهر شد و قرآن بیان می‌کند که آنان دست خود را بریدند و احساسی از درد نداشتند، خدا می‌خواهد نشان دهد که من می‌توانم حجت معصوم را با اثر ملکوتی جلوه دهم و اگر هم مردم روزی از دیدن حجت خدا مدهوش شدند، تعجب نکنید.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف امامت قصص قرآن دانشکده علوم قرآنی مشهد مهدویت رجعت قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۲۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، بنا بر اعلام روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان سرچهان، چهل و دومین دوره از مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی شهرستان‌های بوانات، پاسارگاد، سرچهان و بخش مشهد مرغاب شهرستان خرمبید به میزبانی سرچهان برگزار شد.
در این دوره از مسابقات، دانش آموزان در ۱۲ رشته قرآنی با یکدیگر به رقابت پرداختند.
مراسم اختتامیه مسابقات قرآن در تالار نگین شهر کره‌ای برگزار و در پایان با لوح تقدیر و هدایایی از برگزیدگان تجلیل شد.
در حاشیه این مراسم دانش آموزان مدارس سرچهان طرح بوم و نشاط خود را به نمایش گذاشتند.
شهرستان سرچهان در شمال شرق فارس و در فاصله ۱۹۲ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان
  • قرآن همه چیز ماست
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها باید استفاده شود