Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@14:25:02 GMT

نگاهی به زندگی سومین شهید محراب

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۲۵۹۱

نگاهی به زندگی سومین شهید محراب

گروه معارف ــ سیدعبدالحسین دستغیب از علما و روحانیون مبارز شیراز بود که در شب عاشورای ۱۲۹۲ شمسی در شیراز و در خانواده روحانی به دنیا آمد. پدرش سیدمحمدتقی هنگام تولد فرزندش در کربلا به سر می‌برد و چون ولادت او مقارن با عاشورا بود، نام او را عبدالحسین نهاد.

شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب از علما و روحانیون مبارز شیراز بود که در شب عاشورای ۱۲۹۲ شمسی در شیراز و در خانواده روحانی به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدرش سید محمدتقی هنگام تولد فرزندش در کربلا به سر می‌برد و چون ولادت او مقارن با عاشورا بود، نام او را عبدالحسین نهاد. سیدعبدالحسین در ۱۲ سالگی پدر خود را از دست داد و در سال ۱۳۱۰، جهت ادامه تحصیل علوم دینی راهی نجف شد و از محضر بزرگان کسب فیض کرده و به درجه اجتهاد نائل شد. مبارزات سیاسی او از زمان کشف حجاب شروع شد اما اوج مبارزات این شهید بزرگوار علیه رژیم شاه، زمانی بود که لوایح ششگانه مطرح شد و جنبش سال ۴۱ که آغاز نهضت امام خمینی بود شکل گرفت.

در ۱۵ خرداد ایشان بازداشت و به تهران تبعید شد. در سال ۱۳۴۳، برای دومین بار دستگیر و به تهران اعزام و زندانی و سپس تبعید شد. پس از آزادی ایشان رهبری اهالی فارس را در نهضت امام خمینی بر عهده داشت.

شهید آیت‌الله دستغیب در طول هفت سال اقامت در جوار بارگاه پرفیض حضرت علی بن ابی طالب(ع) با جدیت تمام به ادامه تحصیل و تهذیب مشغول شد و به مراتب علمی و معنوی بالایی دست یافت و در همان سنین جوانی به درجه اجتهاد رسید.

وی با مراجعت به شیراز و همزمان با سقوط حکومت رضاخانی مسجد جامع عتیق شیراز را که مخروبه بود با همکاری مردم تجدید بنا و آن را به کانونی برای تبلیغات دین و شعائر اسلامی تبدیل کرد.

برگزاری جلسات تفسیر قرآن، برنامه دعاى کمیل در شب‌های جمعه مسجد جامع عتیق شیراز، مجالس سوگوارى و بحث هاى ولایت اهل‏ بیت (ع) در ایّام محرم، صفر و فاطمیه و بحث‌های اصول عقاید از مهمترین برنامه‌های شهید دستغیب در شیراز بود.

این مجاهد نستوه در خانه‌ای محقر و ساده زندگی می‌کرد، کلامش ساده و شیوا بود و مسایل سخت فلسفی و حکمت را به گونه‌ای بیان می‌کردند که همه مردم آن را می‌فهمیدند و از آن سود می‌بردند.

شهید دستغیب در هر شرایطی پشتیبان رهبر و ولایت فقیه بود و مبازره علیه رضاخان و پشتیبانی جدّی از نهضت امام خمینی سبب شد مدتی از عمر این عالم گرانقدر در زندان سپری شود.

آیت‌الله دستغیب پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به عنوان نماینده امام و امام جمعه شیراز در استان فارس به خدمت مشغول شد و در سال‌های دفاع مقدس، به کمک رزمندگان و تشویق جوانان، به مقابله با استکبار برخواست.

این معلم اخلاق در طول عمر پر برکتش ۵۵ جلد کتاب را به رشته تحریر درآورد که کتاب‌های گناهان کبیره، قلب سلیم، استعاذه، صلاةُ الخاشعین، خطبه‌های شعبانیه، داستان‌های شگفت، توحید، معاد، بندگی راز آفرینش، معراج و زندگانی صدیقه کبری از مهمترین آثار این شهید والا مقام بود. کتاب‌های شهید دستغیب علاوه بر سادگی و روانی بر اساس نیاز‌های اخلاقی و اجتماعی جامعه تدوین شده و به لحاظ محتوا مورد اعتماد است.

۴۰ سال خدمت و تلاش پیگیر آیت‌الله دستغیب براى مردم شیراز فراموش ناشدنى است و از جمله خدمات این شهید محراب می‌توان به بازسازی مسجد جامع شیراز، نوسازی مدرسه علمیه حکیم و تأسیس حوزه علمیه، مسجد الرضا، مجتمع خاتم‌الاوصیا، مجتمع مرد اول، شهرک شهید آیت‌الله دستغیب، مسجد شهید خلیل دستغیب، مسجد المهدى، مسجد روح‌الله، مسجد امام حسین اشاره کرد.

شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب در دوران حیات، درس‌های اخلاق فراوانی به مردم می‌داد و در دوران پیش از انقلاب، تاثیر چشمگیری در روشنگری مردم داشت که همین امر باعث شد ماموران ساواک بارها او را ممنوع المنبر، بازداشت و تبعید کنند.

ایستادگی ایشان در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی و شجاعتشان در افشای فتنه‌های دشمنان علیه انقلاب باعث شد دشمنان نتوانند وجود وی را تحمل کنند و در روز جمعه ۲۰ آذرماه سال ۱۳۶۰ هنگامی که از منزل به همراه تعدادی از یاران همراهش به سمت محل برگزاری نماز جمعه می‌ رفت توسط یک زن تروریست «گوهر ادب آواز» که یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران بود با بمب گزاری انتحاری به فیض شهادت رسید و پیکر مطهرش پس از تشییعی با شکوه، در جوار مرقد مطهر سید میراحمد به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنای آذربایجان شرقی خبرگزاری بین المللی قرآن معارف آیت الله دستغیب شهید محراب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۲۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج سومین المپیاد تخصصی برق دانشگاه آزاد اشکذر اعلام شد

مهدی دهقانی اشکذری عضو هیئت علمی گروه برق و دبیر برگزاری سومین المپیاد تخصصی برق در دانشگاه آزاد اسلامی اشکذر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اعلام کرد که سومین المپیاد تخصصی برق ویژه هنرجویان رشته برق استان یزد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر برگزار شد.

وی اضافه کرد: هدف از برگزاری این المپیاد انجام آزمون‌های تئوری و عملی و معرفی نفرات برتر هنرستان‌های استان یزد در برای جذب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر و معرفی این افراد به صنعت و آموزشگاه‌ها بود.


 
عضو هیئت علمی گروه برق و دبیر برگزاری سومین المپیاد تخصصی برق در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر افزود: این المپیاد به صورت استانی و با مشارکت اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد و با حمایت شرکت شیوا امواج و شرکت آریان نیرو در دو محور طراحی مدار‌های فرمان و قدرت و طراحی و اجرای مدار‌ها توسط کنترل کننده‌های منطقی برگزار شد و در مجموع ۶۰ شرکت‌کننده از هنرستان‌های شهید رجایی، شهید چمران و شهید منتظر قائم و ذکایی یزد، شهید چمران میبد، شهید باهنر بافق، عباس ابن علی تفت، شهید مدنی زارچ، شهید بهشتی مهریز و هنرستان نمونه دولتی خادمی شهرستان اشکذر در این المپیاد شرکت کردند که پس از برگزاری آزمون‌های تئوری و عملی، ۶ نفر برگزیده آزمون تئوری و تیم هنرستان عباس ابن علی شهرستان تفت برگزیده آزمون عملی شدند.

دهقانی اشکذری متذکر شد: در حاشیه برگزاری این المپیاد، دانش‌آموزان از امکانات و تجهیزات رشته مهندسی برق دانشگاه از جمله آزمایشگاه‌های PLC و کارگاه مدار فرمان، کارگاه اتوماسیون، کارگاه PLD کنترل بازدید کردند.
 
وی تشریح کرد: در پایان این المپیاد ایمان باقریان تفتی و امیر محمد دره شیری به ترتیب به عنوان نفرات اول و دوم از هنرستان عباس ابن علی تفت و محمدمهدی یاوری فرد، سید سجاد امامی و امیر حسین خانی از هنرستان شهید چمران یزد و محمد اسلامی مهدی‌آبادی از هنرستان شهید منتظر قائم یزد به عنوان نفرات برتر المپیاد معرفی شدند و در مراسمی که در سالن اجتماعات دانشکده تحصیلات تکمیلی واحد اشکذر با حضور مسئولان دانشگاه برگزار شد از آنان تجلیل شد.

عضو هیئت علمی گروه برق و دبیر برگزاری سومین المپیاد تخصصی برق در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر عنوان کرد: : هنرجویان برگزیده به شرط انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر برای ادامه تحصیل از تخفیف شهریه در دوران تحصیلی برخوردار خواهند شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام ویژه برنامه‌های دهه کرامت در سومین حرم اهل‌ بیت(ع)
  • سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) رونمایی می‌شود
  • آیین تشییع پیکر مطهر دو شهید گمنام در قم
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • نتایج سومین المپیاد تخصصی برق دانشگاه آزاد اشکذر اعلام شد
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده شدند
  • تشییع دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران
  • پیکر مطهر ۲ شهید گمنام در مسجد جمکران آرام گرفت 
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران آرام گرفتند
  • پیکر مطهر ۲ شهید گمنام در مسجد جمکران آرام گرفت