Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@14:14:15 GMT

دانشگاه‌ها به سمت رفع نیازهای جامعه حرکت کنند

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۹۳۴۸

دانشگاه‌ها به سمت رفع نیازهای جامعه حرکت کنند

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه دانشگاه‌،مبدا تحولات و چراغ هدایت جامعه است، اظهار کرد: امروزه نگرش نو و جدید با توجه به نیاز جامعه در دانشگاه‌های کشورمان ضروری بوده و از این رو باید دانشگاه‌ها به سمت رفع نیازهای جامعه حرکت کنند.

 میر رضا مجیدی در آیین تجلیل از پژوهشگران دانشگاه تبریز با بیان این  اینکه دانشگاه‌ها برای رسیدن به اهداف تعالی و پیشرفت خود در بخش‌های مختلف باید بر اساس سند چشم انداز، اسناد بالادستی و راهبردی خویش حرکت کنند، گفت: دانشگاه تبریز نیز در سال‌های اخیر با تدوین برنامه‌های کلان و راهبردی در این مسیر گامهای موثری برداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، حرکت در مسیر دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را از جمله برنامه‌های راهبردی و کلان این دانشگاه بیان کرد و افزود: دانشگاه نسل سوم همان دانشگاه کارآفرین و دانشگاه نسل چهارم، جامعه محور و در حال بین‌المللی شدن است که در این راستا مسئولان و مدیران دانشگاه به کمک دانشگاهیان این دانشگاه، کارهای خوبی انجام داده‌اند، ولی برای رسیدن به مرحله ایده آل باید بیش از این‌‍‌ها تلاش کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیت های فراوانی در دانشگاه ها و سایر مرکز تحقیقاتی در بخش های مختلف وجود دارد، بنابراین ضروری است از این پتانسیل برای شکوفایی و رشد کشور در حوزه‌های مختلف استفاده شود، به شرط اینکه مسئولان به دانشگاهیان ایمان و باور داشته باشند.

دکتر هملت عیسی خانلی، بنیانگذار دانشگاه خزر کشور آذربایجان نیز در ادامه این آیین، گفت: امروزه تولید علم و فناوری، حرکت در مرزهای دانش و توسعه همکاری‌های بین‌المللی ضرورت هر کشور و ملتی است و در همین راستا کشور ایران و آذربایجان به خاطر داشتن مشترکات فرهنگی و تاریخی بهتر می‌توانند همکاری‌های لازم رابا یکدیگر داشته باشند.

بر اساس این گزارش، دکتر اصغر عسگری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این مراسم با ارایه عملکرد این معاونت در حوزه‌های مختلف طی یک سال گذشته، بیان کرد: بر اساس اسناد و آمار موجود عملکرد بخش‌های مختلف این معاونت روند رو به رشدی داشته  و دلیل این ادعا نیز کسب رتبه‌های مختلف در رنگینگ‌های مختلف بین‌المللی است.

در بیستمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه تبریز، از پژوهشگر برتر دانشگاه،  اساتید قرار گرفته در زمره دانشمندان یک درصد برتر جهان، پژوهشگران برگزیده دانشکده‌ها و مراکز پژوهشی، پژوهشگران برگزیده بخش فناوری، پژوهشگران برگزیده گروه‌های عمده علمی، پژوهشگر برتر دانشگاه، برگزیدگان دانشگاه در شاخص‌های مختلف و مدیران نهادها و سازمان‌های دولتی و صنایع استان که بیشترین همکاری را با دانشگاه داشتند، تجلیل شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه تبريز هفته پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۹۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند/اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور

ایسنا/اردبیل رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) به اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور تاکید کرد و گفت: امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند.

میرسید احمد محیط طباطبایی ۵ اردیبهشت در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند، عنوان کرد: هر توسعه پایداری از بستر موزه عبور می‌کند و موزه شاخص پیشرفت و توسعه‌یافتگی یک جامعه را بیان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه موزه‌ در آخرین تعریف به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی برشمرده شد، ادامه داد: موزه‌ یک نهاد آموزشی و پژوهشی است و بخشی از میراث فرهنگی، طبیعی، تاریخی و هنری بشر را حفاظت، شناسایی و معرفی کرده و اوقات فراغت و خیلی چیزهای دیگر را رقم می‌زند.

محیط طباطبایی افزود: موزه‌ها باید پاسخگوی معضلات و مشکلات امروز جامعه باشند؛ چراکه موزه‌ها به عنوان نهادی که گذشته بشر، زمینه‌ها و زیرساخت‌های آن را به آینده مرتبط می‌کند، مهمتر شده و جایگاه بسیار خاصی را پیدا کرده‌ است.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) با اشاره به اینکه امسال آموزش و پژوهش در محور فعالیت‌های موزه‌ها قرار گذاشته شده است، تصریح کرد: در طی این ۳۰ سال مشکلات جامعه بشری از جمله صلح، محیط زیست، تغییرات اقلیمی، پایداری و مواردی از این قبیل محور فعالیت‌های موزه‌ها می‌باشد.

وی با تأکید بر اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور، گفت: دانشگاه‌ها مثل هر نهاد دیگری به موزه احتیاج دارند، موزه نه به عنوان یک ویترین، دکور و افتخار برای دانشگاه، بلکه به عنوان بخش ارتباطی بین دانشگاه و جامعه مخاطب می‌باشد و از این جهت دانشگاه‌ها باید جایگاه موزه‌های خود را به صورت رسمی در حوزه معاونت پژوهشی بشناسند.

محیط طباطبایی با بیان اینکه مخاطب اصلی موزه‌ها کودکان و نوجوانان هستند، افزود: موزه‌ها برای آن هستند که بتوانیم تمام مسائل پیچیده و مهم، معضلات و هویت که منشأ فرهنگی هر جامعه است را به نسل آینده منتقل کنیم.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) ادامه داد: امیدوارم جامعه ما با نگاه موزه‌ای و از طریق تجربه ۱۰ هزار ساله مردمی که در این سرزمین زیستند، برای رفع مشکلات و معضلاتی که امروز در سطوح مختلف با آن روبرو هستند، تلاش کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه کارگری است
  • رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم
  • برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید
  • «مهاجرت» توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون می‌سازد
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • کرمانشاه یکی از استان‌های پرافتخار کشور است
  • امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند/اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور
  • امروز نیروی هوایی ارتش، نیرویی آماده و با اقتدار برای حفاظت از کیان کشور است