Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیستم «ایمپلنت مغزی» یکی از حوزه‌های برتر دانش است و کشورمان براساس آمارهای جهانی در ردیف کشورهای فعال در این حوزه جای گرفته است.

 به گزارش ایسنا و به نقل پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، این حوزه همواره مورد توجه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد. یکی از اهداف ستاد علوم شناختی تشویق محققان برای فعالیت در حوزه‌های پژوهشی ایمپلنت مغزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای تحقق این هدف، کمیته علمی متشکل از اساتید مجرب و فعال در این حوزه تشکیل شده است.

محمد حسین مقامی مسئول این کمیته در ستاد گفت: در حال حاضر اجرای ۱۵ طرح پژوهشی درحوزه ایمپلنت مغزی به طور مستقیم تحت نظارت کارگروه ایمپلنت مغزی قرار دارد که ۱۰ عنوان از این طرح‌ها به صورت یک پروژه چند مرحله‌ای تعریف شده است.

به گفته وی، این طرح‌های تحقیقاتی توسط پژوهشگرانی از دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، تربیت مدرس و صنعتی سهند تبریز در حال اجرا است که بیش از ۵۰  متخصص به طور مستقیم، شامل ۱۷ عضو هیات علمی، در این پروژه‌ها به فعالیت مشغول هستند.

مقامی ادامه داد: ستاد در راستای سیاست‌های راهبردی خود تلاش می‌کند با اجرای برنامه‌های گسترده حمایتی، محققان و متخصصان فعال در بخش‌های مهندسی و پزشکی را به فعالیت در زمینه‌های طراحی، ساخت و استفاده از ریز سیستم‌های قابل کاشت در بدن به منظور تحریک سلول‌های مغزی و همچنین ثبت سیگنال‌های عصبی تشویق و ترغیب شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی همچنین گفت: ریزسیستم‌های ثبت فعالیت‌های سیگنال عصبی، امکان کنترل یا حرکت اشاره‌گر بر روی صفحه نمایش را به طور مستقیم توسط فکر انسان فراهم کرده است و همچنین ریزسیستم‌های قابل کاشت در بدن می‌توانند علائم حیاتی بدن انسان مانند فشار خون، فشار داخل چشم و جمجمه را اندازه­گیری کرده و برای مطالعه یا مراقبت از بیمار به خارج از بدن وی ارسال کنند.

به گفته وی، امروزه تحریک عصبی برای درمان ناشنوایی، تحریک عمقی مغز برای درمان بیماری پارکینسون، تنظیم ضربان قلب، بازگرداندن حس بینایی به نابینایان ودرنهایت درمان معلولیت ومدیریت درد، با استفاده از ریزسیستم‌های قابل کاشت در بدن امکان‌پذیراست. 

مقامی با اشاره به نقش ریز سیستم‌های قابل کاشت در بدن برای درمان بسیاری از اختلالات و ناتوانی های حرکتی، ابراز امیدواری کرد با توسعه فناوری‌های شناختی، گام‌های اساسی برای درمان اختلالات عصبی و ناتوانی‌های حرکتی در کشور برداشته شده و نیاز جامعه به برخورداری ازپیشرفت‌های علمی هرچه بیشتر فراهم شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایمپلنت مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۸۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیته‌های استانی حل معضلات ثبتی فعال می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن بابایی در یکصد و دومین جلسه شورای عالی تحول و تعالی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به دستاوردهای سفر به استان خوزستان، اظهار کرد: نتایج این سفرها رضایتمندی مردم و حل معضلات ثبتی چندین ساله است.

وی بر فعال‌سازی کمیته‌های استانی حل معضلات ثبتی تاکید کرد و گفت: با فعال‌سازی کمیسیون ملی در کنار کمیته‌های حل معضلات ثبتی استان‌ها و ارائه فهرست معضلات مطرح شده در این کمیته‌ها به رؤسای کل دادگستری‌ها می‌توان از تمام ظرفیت‌های استانی از جمله نشست‌های شورای حفظ حقوق بیت‌المال و تعامل با استانداران و رؤسای کل دادگستری بهره‌مند شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه ضمن بررسی عملکرد ۱۲۴ واحد ثبتی پایین‌تر از میانگین کشوری در حوزه حدنگاری اراضی کشاورزی و تشکیل ۷ کارگروه ویژه برای راهبری این واحدها در بازه زمانی معین در فروردین ماه سال جاری، افزود: با نتایج حاصل از بررسی عملکردی کارگروه‌ها طی این بازه زمانی چند روزه برخی واحدها جهش قابل ملاحظه‌ای داشتند و ۷۴ واحد ثبتی با عملکرد بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نیز نیازمند تعامل و جدیت بیشتر در کار هستند.

وی با بیان اینکه صدور اولین سند اعیانی توسط سازمان ثبت در اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان به نام صندوق پژوهش فناوری غیردولتی استان البرز رقم خورد، تصریح کرد: در استان سمنان با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری متعدد، امید داریم صدور اسناد اعیانی در اجرای بند چ ماده ۴ قانون جهش تولید دانش‌بنیان در این استان را نیز داشته باشیم.

بابایی در انتها خطاب به مدیران کل استانی، گفت: از برگزاری جلسات غیرضروری خودداری کرده و در راستای دستیابی به اهداف متعالی سازمان ثبت گام بردارید.

صفدر کشاورز معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد ۷ کارگروه تخصصی شامل ۱۲۴ واحد ثبتی پایین‌تر میانگین کشوری در حوزه حدنگاری اراضی کشاورزی از ۹ استان، گفت: در بازه زمانی ۶ روزه تا اوایل اردیبهشت ماه عملکرد ۷ کارگروه بررسی شد.

وی در ادامه از برگزاری همایش بررسی عملکرد ۷۴ واحد ثبتی که عملکردی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد دارند، در روز ششم اردیبهشت ماه خبر داد.

هاشمی معاون توسعه فن‌آوری و خدمات الکترونیک سازمان ثبت نیز بر تعامل معاونان و مدیران کل ستادی و استانی با حوزه فناوری تاکید کرد و گفت: در سال ۱۴۰۳ انتظار تعامل بیشتر با حوزه فناوری را داریم.

در پایان با ابلاغ رحمت‌اله اکرمی رئیس خزانه‌داری کل کشور، محمدکریم کشاورز به عنوان ذیحساب و مدیر کل امور مالی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی شد.

کد خبر 6088014

دیگر خبرها

  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • تجلیل از ۱۰۰ فعال حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • کمیته‌های استانی حل معضلات ثبتی فعال می‌شوند
  • نگرانی از فعال شدن کانون گردوغبار در مرکز ایران
  • لیست مرکز کاشت دندان در تهران
  • ایران در ردیف کشورهای برتر حوزه ساخت سد و نیروگاه‌های بر‌ق‌آبی
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن
  • سی و دومین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک