Web Analytics Made Easy - Statcounter



نقاشی از یک حیوان که بر دیوار غاری در جزیره سولاوسی اندونزی کشف شده، ۴۴ هزار سال قدمت دارد.

این اثر هنری صحنه شکار یک بوفالو را بوسیله موجوداتی که نیمی انسان و نیمی حیوان هستند و نیزه و احتمالا طناب در دست دارند، نشان می‌دهد.

گروهی از پژوهشگران تاریخ هنر معتقدند که این نقاشی احتمالا قدیمی‌ترین داستان تصویری ثبت شده در جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این نتیجه تحقیق یک تیم باستان‌شناسی از دانشگاه گریفیت بریزبن استرالیا است که در مجله علمی نیچر منتشر شده است.

آدام بروم، یکی از باستان‌شناسان دانشگاه گریفیت دو سال پیش وقتی یکی از همکارانش در اندونزی با جابه جا کردن تنه یک درخت انجیر، دهانه یک غار را کشف کرد، اولین بار تصویر این نقاشی‌ها دید.

او می‌گوید وقتی این تصویر را در روی گوشی آیفون خود دیده، شگفت زده شده و فریاد زده است.

این نقاشی قدیمی ترین طراحی در جهان نیست. سال گذشته، دانشمندان گفتند که قدیمی ترین طراحی انسان را در روی یک صخره در آفریقای جنوبی کشف کرده اند که ۷۳ هزار سال قدمت دارد.
این نقاشی چه چیزی را نشان می‌دهد؟

این طراحی‌ها روی دیوار غاری در جزیره سولاوسی اندونزی در شرق جزیرهٔ بورنئو کشف شده است.

این نقاشی حدود پنج متر طول دارد و به نظر میرسد که تصویر یک نوع بوفالو است که آنوآ (گاومیشک) نامیده می‌شود و همچنین خوک‌های وحشی که در این جزیره پیدا می‌شدند.

اطراف آنها موجودات کوچکتری به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد انسان هستند اما دم و پوزه دارند.

در یکی از بخش‌های این اثر یک بوفالو دیده می شود که چند موجود نیزه به دست از پهلو به او حمله کرده‌اند.

آقای بروم می‌گوید: "هرگز چنین چیزی را ندیده بودم. پیش از این ما صدها طراحی روی سنگ در این منطقه دیده بودیم اما هرگز اثری که صحنه شکار را به این شکل به تصویر بکشد، ندیده بودیم ."

اما پژوهشگران دیگر این پرسش را مطرح کردند که آیا این تابلو یک داستان واحد است و یا ممکن است این مجموعه تصاویر در طول یک دوره طولانی‌تر نقاشی شده باشند.
چگونه می‌فهمیم که این اثر ۴۴ هزار سال قدمت دارد؟
بخش دیگری از نقاشی

تیم باستانشناسی بلورهای "کلسیت"(کلسیم کربن و اکسیژن) را که بر روی نقاشی ظاهر شده ، تحلیل و بررسی کردند.

اورانیوم رادیو اکتیو در این مواد معدنی به آهستگی تبدیل به توریوم میشود و تیم تحقیق با اندازه گیری سطح ایزوتوپ‌های این مواد می‌توانند تخمین بزنند که سن این اثر چقدر است.

آنها دریافتند که کلسیت روی بدن خوک از حدود ۴۳ هزار سال پیش شکل گرفته و مواد روی تصویر دو تا از بوفالوها دستکم ۴۰ هزار و نهصد سال قدمت دارد.

فقط در جزیره سولاوسی دستکم ۲۴۲ غار و پناهگاه با تصاویر باستانی وجود دارد و تقریبا هر سال یک سایت باستان‌شناسی جدید کشف می‌شود.
چطور این اثر را با سایر آثار هنری ماقبل تاریخ می‌توان مقایسه کرد؟

این نقاشی ممکن است قدیمی ترین نقاشی کشف شده نباشد اما محققان میگویند که این می‌تواند قدیمی ترین داستان تصویری باشد که تا کنون کشف شده است.

در نشریه نیچر آمده : " در گذشته نمونه هایی از آثار هنری در سایت باستان شناسی در اروپا کشف شده که بین ۱۴ تا ۲۱ هزار سال قدمت داشته و به عنوان قدیمی‌ترین اثر هنری روایی در نظر گرفته شده بود."

نقاشی کشف شده در جزیره سولاوسی احتمالا قدیمی ترین نقش ترسیم شده از یک حیوان است که تا کنون پیدا شده است.

سال گذشته، در غاری در بورنئو یک نقاشی پیدا شد که که دستکم ۴۰ هزار سال قدمت داشت و تصور می‌شد که قدیمی‌ترین تصویر نقاشی شده یک حیوان است.

منبع: بی‌بی‌سی

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سرگرمی باستانشناسی نقاشی نقاشی باستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۵۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات کشف ۹۰ خاور زباله و لاشه حیوان از خانه مرد تنها

با گرم شدن هوا، بوی زباله و تعفن برای اهالی و عابران خیابان اوقاف بجنورد غیر‌قابل تحمل شده بود. در میان ساختمان‌های بلند و شیک این خیابان خانه‌ای ویلایی با دیوار‌های آجری قرار دارد که بوی تعفن داخل حیاط آن، مدت‌هاست فضای محله را پر کرده است. اهالی، ساکن این خانه را می‌شناسند؛ مردی ۵۰ ساله و تنها که سال‌هاست در این خانه که حالا مخروبه شده زندگی می‌کند.

 او عشق زباله است و دو سال قبل هم عوامل شهرداری بجنورد چند خاور زباله را از خانه‌اش بیرون آورده بودند. تصور می‌شد بعد از تخلیه زباله او دست از این کار بکشد، اما از حدود یک‌سال قبل دوباره دست به کار شد و این بار جدا از زباله، لاشه حیوانات را هم به خانه می‌آورد و دپو می‌کرد. همسایه‌ها که با توجه به شرایط روحی مرد تنها با این کار او راه آمده بودند، این بار نتوانستند این شرایط را تحمل کنند و در تماس با شهرداری و پلیس درخواست کردند با او برخورد شود. دیروز عوامل خدمات شهر با هماهنگی قضایی راهی این خانه شده و بعد از ورود به آنجا با صحنه‌ای عجیب رو‌به‌رو شدند. اتاق‌ها و حیاط این خانه پر از کیسه‌های زباله بود. مرد ۵۰ ساله هم در اتاقکی کوچک در کنار این حجم از زباله زندگی می‌کرد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری بجنورد در این باره گفت: «این ملک ۳۰۰متری در یکی از نقاط مرکزی شهر قرار دارد و ارزش آن حدود ۳۰ میلیارد تومان است. صاحب ملک، مردی ۵۰ ساله و تنهاست که تا به حال ازدواج نکرده و فرزندی هم ندارد. بررسی‌ها نشان داد، او از خانواده‌ای سرشناس در بجنورد است که اغلب بستگان نزدیکش در خارج از کشور زندگی می‌کنند.»

غلامعلی فرزادی خاطر نشان کرد: «دوسال قبل نیز همسایه‌های این مرد، شکایت مشابهی را مطرح کردند که در آن زمان حجم زباله‌ها بسیار کمتر از امسال بود و تصور می‌کردیم این اتفاق دیگر تکرار نشود. این بار هم با تماس اهالی وارد عمل شدیم، اما وقتی عوامل شهرداری به آنجا رفتند برخی ساکنان به این کار اعتراض کردند و با توجه به علاقه مرد تنها به جمع‌آوری زباله، خواستار عدم تخلیه زباله‌ها بودند!» 

وی با اشاره به تخلیه ۹۰ خاور زباله از داخل این خانه گفت: «اغلب زباله‌گرد‌ها به‌دنبال جمع‌آوری زباله و تفکیک و درآمدزایی از آن هستند، اما این مرد فقط علاقه به جمع کردن زباله دارد و هیچ تفکیکی برای فروش آن انجام نداده بود. او شب‌ها با پرسه‌زنی در خیابان، کیسه‌های زباله‌ای که اهالی بیرون خانه می‌گذاشتند را به داخل خانه‌اش منتقل می‌کردودرکنار این حجم زباله زندگی می‌کرد. به نظرمی‌رسد او به خاطر اختلالات روحی وروانی به زباله علاقه داشته واین حجم زباله رابه خانه مخروبه‌اش آورده بود.»

فرزادی درباره سرنوشت این مرد گفت‌: «با توجه به این‌که خانواده‌ای ندارد، به گرمخانه منتقل شد تا با دستور قضایی تحویل بهزیستی شود.»
معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد هم در این باره گفت: «در میان این زباله‌ها، لاشه گربه و سگ هم پیدا شد و حتی این مرد اقدام به خریداری کتاب برای قراردادن آنها در میان زباله‌ها نیز کرده بود.»

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان
  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟
  • اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!
  • مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • قاتل گربه ها به ۱۴ ماه زندان محکوم شد !
  • عکس داخلی که روی دست عکس های مربوط به حیوان دوستی شهروندان ترکیه بلند می شود!
  • اختراعی با قدمت دوهزار سال| یخچال‌هایی در دل کویر
  • جزئیات کشف ۹۰ خاور زباله و لاشه حیوان از خانه مرد تنها