Web Analytics Made Easy - Statcounter

واژه مجوز در نظام اقتصادی کشور مفهومی پرایهام دارد که می‌تواند زمینه اعتماد برای استفاده از یک کالا یا خدمات توسط مصرف‌کننده فراهم آورد یا عامل دست‌وپا گیر برای تولیدکننده و ارائه‌دهنده خدمات باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، مراحل صدور مجوز برای رسیدن به اهدافی مثل حفظ سلامت و امنیت عمومی، حفظ محیط‌زیست و ارائه محصول باکیفیت به مصرف‌کننده، صورت می‌گیرد اما در شرایط فعلی جامعه و ورود نظام به جنگ تحمیلی اقتصادی این ضرورت را ایجاد می‌کند با حفظ اهداف ذکرشده، فرآیند صدور مجوز با سرعت بیشتری صورت گیرد تا بتوان چابک‌تر به نبرد با دشمن در میدان تحریم رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند که این مهم در سال‌های گذشته باهدف ایجاد قدرت اقتصادی ضروری به نظر می‌رسد اما در شرایط کنونی این سیستم اداری معیوب، به سدی در برابر رشد و توسعه کسب‌وکارها تبدیل‌شده و قدرت دولت را در این جنگ اقتصادی پایین آورده است.

اخیراً دریکی از هفت محور اعلام‌شده توسط وزارت صمت برای رونق تولید با عنوان بهبود فضای کسب‌وکار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت برنامه‌هایی در نظر گرفته‌شده که شامل: اصلاح فرآیندها و دستورالعمل‌ها و حذف یا کاهش زمان صدور مجوزها، پیگیری مقررات زدایی و تنقیح قوانین مانع تولید، ایجاد توسعه سامانه‌های جامع اطلاعاتی است.

اگرچه از زمان تصویب قانون برنامه پنجم توسعه، موضوع ساماندهی مجوزهای کسب‌وکار، یکی از محورهای اصلی موردتوجه سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران محسوب می‌شود اما این سؤال مهم وجود دارد که چرا این مسئله همچنان لاینحل باقی‌مانده است.

در دریافت مجوز شفافیت وجود ندارد

محسن آرون درزمینهٔ پرورش بلدرچین فعالیت داشته و در سال 96 با سرمایه‌گذاری 65 میلیون تومانی هم‌اکنون کارگاه خود را تعطیل می‌بیند. او می‌گوید: برای راه‌اندازی این واحد تولیدی خانگی از افراد زیادی تحقیق کردم که عموماً اطلاع نداشتن و حتی من را ناامید می‌کردند و می‌گفتند کسی این محصول را نمی‌خرد.

وی ادامه داد: بااین‌وجود برای کسب اطلاعات به شیراز می‌رفتم و مشورت می‌گرفتم. با فروش طلاهای خانمم وسایل را تهیه کردم و کارگاه را راه‌اندازی کردم. برای توسعه ادامه فعالیتم درخواست تسهیلات داشتم اما متوجه شدم طیور جز بخش خانگی نمی‌شود.

آرون بیان داشت: برای اینکه کمکی از نهادی بگیرم برای دریافت مجوز باید کارگاهی با ظرفیت 32 هزار قطعه بلدرچین در مساحت 6800 مترمربع و یک کیلومتر خارج از منطقه مسکونی ایجاد کنم که هزینه راه‌اندازی آن سرسام‌آور خواهد بود.

تعطیلی کارگاه بلدرچین

او که از وعده‌های متعدد مسئولین خسته شده می‌گوید: در نمایشگاهی که دعوت بودم، استاندار بوشهر را دیدم و مسئله را با او مطرح کردم. در جوابم گفت آیا تو آمدی و جوابت ندادیم؟ اما بعد آن سه بار رفتم و نتوانستم او را ببینم. هم‌اکنون نیز علی‌رغم هدررفت همه سرمایه‌ها در ایجاد کارگاه‌ بلدرچین، مجبور شدم این کارگاره را تعطیل کنم و با مشکلات متعدد مالی دست و پنجه نرم می کنم!

محسن آرون از عدم وجود شفافیت درروند دریافت مجوز و طرح‌های حمایتی گلمند است. وی ادامه می‌دهد: کاش سیستمی را راه‌اندازی می‌شد تا بتوان شرایط دریافت مجوز و طرح‌های حمایتی را به‌صورت روشن دید. اگر ضوابط مشخص باشد در حین کار مشکل به وجود نمی‌آید.

مسؤولین رونق تولید را باور ندارند

پریسا داد کارآفرین بوشهری و تولیدکننده پوشاک که طی سال‌های اخیر با این مشکل دست‌وپنجه نرم کرده است در خصوص فرآیند اخذ مجوز برای تولید پوشش‌های خرما، می‌گوید: این محصول پوششی است که مانع می‌شود تا گردوخاک بر روی خرما بنشیند. در جهرم باغداری با این محصول توانست خرمای خود را به هلند صادر کند. باوجوداینکه این محصول اهمیتی زیادی در بالا بردن کیفیت محصولاتی مثل خرما دارد، نزدیک به 7 الی 8 ماه به اداره کل صمت استان بوشهر مراجعه می‌کردم اما معاونین وقت با این دلیل که این کالا در حوزه پزشکی است مخالفت می‌کردند.

وی ادامه داد: این مخالفت‌ها ادامه داشت تا زمانی که در مراسم تجلیل از کارآفرینان در حضور مدیرکل وقت اداره صمت، مانع به وجود آماده را مطرح کردم و بعد از گذشت دو روز مشکل حل شد.

این کارآفرین موفق بیان داشت: دیدگاه روشن و مثبت مسئولین به رونق تولید و حمایت از کارآفرینان یکی از عوامل مؤثر در سرعت بخشیدن به فرآیند کسب مجوز است که متأسفانه در برخی از ادارات این دیدگاه وجود ندارد و عامل مهمی برای کندی درروند صدور مجوز است.

 

باوجوداینکه عده‌ای از تولیدکنندگان و کارآفرینان در دریافت مجوز مشکل چندانی نداشتند اما واقعیت میدانی نشان می‌دهد که در کنار عدم شفافیت درروند صدور مجوز، عدم باور روشن و مثبت مسؤولین نسبت به رونق تولید و یک سری قوانین قدیمی در حوزه کسب و کار باعث شده تا عده زیادی برای دریافت مجوز با مشکلات گوناگونی روبرو شوند و برخی هم دلزده شوند.

گزارش: حسن احمدی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قوانین قدیمی بوشهر کارآفرین مجوز کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۸۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰۰۰ واحد صنفی گناوه برای دریافت شناسه «یکتا» اقدام کنند

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمهدی شاهین زاده بعد از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت، انجام خدمات الکترونیک است و در این راستا مجوزها بویژه پروانه کسب اصناف از سوی درگاه ملی مجوزها صادر می‌شود که به همین منظور تمام کسانی که دارای مجوز کسب و کار هستند برای دریافت تسهیلات و خدماتی که دولت ارائه خواهد داد، باید کد شناسه یکتا داشته باشند.

سرپرست اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان گناوه افزود: کد یکتا به حساب بانکی افرادی که فعالیت اقتصادی دارند متصل می‌شود.

وی گفت: تا پیش از این، افراد باید از مجوز فیزیکی استفاده می‌کردند یا استعلامی از نهادهای مربوطه انجام می‌گرفت تا اعتبار پروانه کسب آنها بررسی شود، اما با الکترونیکی شدن و ایجاد بستر جهت دریافت کد یکتا دیگر نیازی به موارد ذکر شده نیست.

شاهین زاده با بیان اینکه مهم‌ترین موضوعی که در حال حاضر اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی به دنبال آن هستند اخذ شناسه یکتا توسط بازاریان و کسبه است، افزود: متقاضیان می‌توانند با ورود سه کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه یا کد مجوز و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوزها، به سرعت و به صورت رایگان و غیرحضوری مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) خود را دریافت کنند.

شاهین زاده تاکید کرد: با هوشمند شدن خدمات دولت در آینده نزدیک، کسبه‌ای که مجوز الکترونیک نداشته باشد و نام آن‌ها در بانک اطلاعات کسب و کار کشور نباشد، برای دریافت خدمت در ادارات دولتی و بانک‌ها دچار مشکل خواهند شد.

سرپرست اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان گناوه گفت: اتاق اصناف شهرستان و اتحادیه‌های صنفی آماده پاسخگویی در این مورد به کسبه و بازاریان است.

کد خبر 6098535

دیگر خبرها

  • ارایه خدمات دولتی از خرداد به دارندگان مجوزهای کاغذی ممنوع است
  • ممنوعیت ارائه خدمات به دارندگان مجوزهای کاغذی در استان مرکزی
  • کارت‌های بانکی قدیمی خود را با کارت جدید جایگزین کنید
  • قوانین جدید صدور گواهینامه رانندگی برای سال ۱۴۰۳
  • قوانین جدید استفاده دانشجویان از شبکه‌های مجازی اعلام شد
  • ۶۰۰۰ واحد صنفی گناوه برای دریافت شناسه «یکتا» اقدام کنند
  • هدف ستاد تعطیلی واحدهای صنفی نیست/صنوف با قوانین هماهنگ شوند
  • مجوز راه‌اندازی پارک آبی در ابهر دریافت شد
  • ۲۵ اردیبهشت، آخرین مهلت اصناف برای دریافت شناسه یکتا
  • ۴۰ درصد پروانه های کسب در لرستان الکترونیکی شد