سالنهایی خالی برای مستندهای بخش آوینی! / گلایه یک کارگردان از اجرای طرح رزرو بلیت پیش از اکران
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۸۲۱۷۹
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، جایزه آوینی بخشی از جشنواره سینما حقیقت است. این جایزه مربوط به آثاری است که محتوای آنها مربوط به انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و از این دست آثار ارزشی باشد. اما نکتهای که وجود دارد این است که سالنهایی که مستندهای بخش آوینی در آن به نمایش در میآید، خالی از تماشاگر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نادر فرجی کارگردان «خط نورانی» گلایه هایی درباره اکران مستندهای بخش آوینی داشت و در این باره به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: فقط دوست داشتم بیننده حرفهای سینما بیاید و مستندهای بخش آوینی را ببیند. حس میکنم در بحث تبلیغ و اطلاع رسانی فیلمهای بخش آوینی کم لطفی شده است. معمولا در بحث جایزه شهید آوینی نه فقط من بلکه دیگر فیلمها شرایط مشابه را دارند که اقبال کمتری به آنها میشود و مظلوم واقع میشوند. امیدوارم در اکران دوم فیلم، سالن را پر ببینیم.
تعدد مستند بعضی آثار را حاشیه برده استوی ادامه داد:البته موضوع کم لطفی به مستندهای جایزه آوینی جشنواره حقیقت فقط به دلیل نبود تبلیغ نیست. برنامههای جشنواره حقیقت بسیار فشرده است؛ به طوریکه همزمان ۴ یا ۵ مستند اکران میشود. همین موضوع باعث شده که برخی فیلمها کمتر دیده شوند. علاوه بر این ماجرای رزرو بلیتهای هر سانس به خلوت شدن سالنهای جشنواره به ویژه بخش آوینی دامن زده است.
مهدی نقویان کارگردان مستند «روایت رهبری» گلایهای به رزرو بلیتهای هر سانس داشت و گفت: جشنواره حقیقت بسیار جشنواره خوبی است. این فستیوال به دیده شدن آثار و پیشرفت مستند کمک میکند. موضوعی که شاید کمی این دوره را نسبت به دورههای قبل از حالت مردمی بودن خارج کرده، رزرو بلیت پیش از اکران است. در این دوره شاهد هستیم که برخی مستندها در سالنهایی اکران میشوند که خالی از مخاطب است. شاید برای اجرایی کردن طرح رزرو بلیتهای جشنواره کمی نیاز به تامل بود. مثلا برای دوره اول، سی درصد از بلیتها به صورت رزرو در اختیار مخاطبان قرار میگرفت و هر سال این تعداد بیشتر میشد.
حالا شاید برخی این موضوع را مطرح کنند که به دلیل کیفیت پایین برخی مستندها، جایزه آوینی کم مخاطب است؛ اما محمد حمیدی مقدم دبیر سیزدهمین دوره جشنواره حقیقت معتقد است که کیفیت مستندهای بخش آوینی بالاست. او در این باره به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما رشدی در فیلمهای مستند خارج از کشور یا مناطق بحران داشتیم. این موضوع باعث شده است که مستندهای ما جهانی شوند. برخی از مستندهای ما به جایی رسیده اند که خارج از ایران شخصیتهای آنها شناخته شده اند. بدون اغراق میگویم که بخش شهید آوینی بخش ویژه جشنواره حقیقت است. به عنوان علاقهمند سینمای مستند میگویم ما در زمینه مستندهای بخش آوینی پیشرفت چشمگیری کرده ایم. در متنِ داستانِ این مستندها، هیچ موضوعی مخاطب را پس نمیزند و همه با شخصیت همراه میشوند. نشانههای بین المللی پیشرفتهای این بخش دیده شده است؛ مثلا مستندی که در دوره قبل در سوریه ساخته شده است، در جشنوارهای جهانی حضور پیدا کرد؛ این نشان میدهد فیلم با کیفیت به جشنوارههای دیگر راه پیدا می کند.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: جایزه آوینی سینما حقیقت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۲۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«له له» جایزه جشنواره هیوستون را گرفت
به گزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «له له» به نویسندگی و کارگردانی فرید حاجی توانست از پنجاه و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم هیوستون آمریکا، جایزه نقرهای رمی را در بخش «کمدی سیاه» از آن خود کند.
جشنواره جهانی فیلم هوستون که در سال ۱۹۶۱ آغاز شد، قدیمیترین جشنواره فیلم مستقل در جهان است. با وجود جشنوارههای فیلم در سراسر جهان، این رویداد سابقهای طولانی در حمایت از فیلم مستقل دارد. جشنواره فیلم هیوستون ماه آوریل مصادف با اردیبهشت ماه برگزار میشود.
فیلم کوتاه «له له» پنجمین فیلم کوتاه فرید حاجی است که هم اکنون فیلم کوتاه «گوشت تلخ» او در سینماهای «هنروتجربه» و در بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در حال اکران است.
سونیا سنجری، آرمین خوش نیک، کاوش رمادان و مرتضی دربهشتی در این فیلم کوتاه ایفای نقش دارند. همچنین، سایر بازیگران این فیلم محمود خداوردی، محسن شبان، بهناز دانش، مهدی ملک نیا، مهدی یاراحمدی، سایه خدابخش، علی حاج عبدالرحیم، حمید ایشان، مهران غفرامی، محسن چهریه، پویا یوسفی، علی براتی، پریسا توسلی، صادق احمدی کیا، احمد تیموری، رضا محسنی و مصطفی صالحی ریحانی هستند.
«له له» پیش از این نامزد بهترین فیلم کوتاه از سیزدهمین دوره جوایز آکادمی خانه سینما (ایسفا) شده بود.
در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «آرمین تصمیم دارد تا آخرین آرزوی دوستش کاوش را برآورده کند. آرزوی دیدار با معشوقهای که روسری زرد خال خالی داشت ...»
فهرست عوامل «له له» عبارتند از نویسنده و کارگردان: فرید حاجی، مدیر فیلمبرداری: امیرحسین صمیمی، تدوین: پویان شعله ور و فرید حاجی، دستیار تدوین: مرتضی دربهشتی، طراحی و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، تدوین دیالوگ: مهتاب کلهر، صدابردار: هادی معنوی پور، دستیاران صدابردار: احمد تفرشی و موسی محمدی، طراح صحنه: فرید حاجی، طراح لباس: نسترن برزگر زنوز، اصلاح رنگ و نور: مهران دوستی، عکاس: مسعود توفیقی، طراح پوستر: محمدرضا منجزی پور، طراح چهره پردازی: عاطفه رضایی، دستیار چهره پردازی: مجید آریان پور، برنامه ریز: نسترن برزگر زنوز، منشی صحنه: مهتاب حبیبی، دستیار اول کارگردان: علی کیا داه، دستیاران کارگردان: سعید زینالی و یوسف شاکری، طراحی نور: امین اعلایی و نگار باقری، دستیاران اول: کیان عطا زاد و امین علایی، دستیاران فیلمبردار: محمدرضا منجزی پور، عرفان تیره، فرهاد زارع، حامد فاضلی و امید صیدی، مجری طرح: مهرشاد حقیقی، مدیر تولید: علی جعفریان، تدارکات: محمدرضا مرادی، امور فنی صدا: استودیو بهمن، مشاور کارگردان: مرتضی دربهشتی.
کد خبر 6097283