حجاب و ساختار بیولوژیک بدن انسان پیوندی ناگسستنی دارند/ خداوند برای راه رفتن زنان هم مدل دارد
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۸۸۸۸۱
یکی از کارشناسان خانواده معتقد است رابطهای ناگسستی بین احکام عفاف و حجاب در قرآن با ساختارهای بیولوژیک بدن انسان وجود دارد. ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، این روزها مسئله عفاف و حجاب بیش از گذشته مورد توجه مردم و نخبگان جامعه قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سوای از این چالشها و سؤالهایی که در جامعه وجود دارد، آنچه ضرورت دارد به آن پرداخته شود، فلسفه عفاف و حجاب از نگاه آیات قرآن و تطبیق این آموزهها با مسائل علمی است. خانم فاطمه علمداری، پژوهشگر مطالعات قرآنی بانویی است که منظر نوینی را در مطالعات عفاف و حجاب پیش گرفت. وی که مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی اجتماعیِ "راهی به سوی نور" است، در این زمینه پژوهشی را با عنوان "رویکرد استدلالگرا و بیولوژیک وجوب حجاب بر مبنای قرآن کریم" داشته است.
علمداری معتقد است رابطهای ناگسستی بین احکام عفاف و حجاب در قرآن با ساختارهای بیولوژیک بدن انسان وجود دارد. مشروح گفتوگوی علمی ـ قرآنی این پژوهشگر با خبرگزرای تسنیم را در ادامه میخوانید.
پیوستی ناگسستنی بین حجاب با متابولیسم بدن وجود دارد
* چه ضرورتی ایجاب کرد که شما به مسئله عفاف و حجاب آن هم از منظر علمی بپردازید؟
این پژوهش برای من که با عموم بانوان و زنان در ارتباطم و به آنها مشاوره میدهم ضرورت داشت؛ چرا که با مردم به قول قرآن باید به زبان قوم سخن گفت. در این تحقیق به این نتیجه رسیدم که پیوندی ناگسستنی بین حجاب با بیولوژی بدن و سایر ابعاد وجود دارد.
ضمن آنکه لباس و پوشش مسئلهای است که خداوند آن را مختص انسان کرده است و آن را جزو موهبتهای خود بر بشر معرفی میکند؛ مثلاً در آیه 81 سوره نحل میفرماید: «... وَ جَعَلَ لَکُمْ سَرابیلَ تَقیکُمُ الْحَرَّ وَ سَرابیلَ تَقیکُمْ بَأْسَکُمْ؛ تنپوشهایى براى شما پدید آورد که شما را از گرما نگه مىدارد و پیراهنهایى [ مقاوم ] که شما را از آسیب و گزند حفظ مىکند.» و در انتهای آیه آن را یک نعمت معرفی کرده و میفرماید: کَذلِکَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تُسْلِمُون؛ اینگونه نعمتهایش را بر شما کامل مىکند تا تسلیم فرمانهاى او شوید.»
* در تحقیقات خود درباره منظر علمی به مسئله حجاب چه آیاتی را مورد بررسی قرار دادید؟
اول اینکه موضوع حجاب مصداقی از مسئله عفاف است و عفاف نیز شامل گزارههایی مثل عفت چشم، عفت کلام، عفت رفتار، عفت کلام و ... است؛ همچنین زمانی که از حجاب سخن به میان میآید، با عضوی از بدن به نام چشم بیشتر سر و کار داریم. اگر خداوند به زنان امر به پوشش خاص میکند، به دلیل مصون ماندن از نگاه نامحرم است همچنان که خود حجاب موضوعی فطری است که خداوند در ذات زنان نهاده و آن را با ارزشی به نام حیاء قوام بخشیده است؛ از این جهت در آیات 30 سوره نور خطاب به مردان مؤمن میفرماید: قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ؛ به مردان مؤمن بگو چشمان خود را [ از آنچه حرام است مانند دیدن زنان نامحرم] فرو بندند و منافذ (فکری و روحی) خود را حفظ کنند؛ این براى آنان پاکیزهتر است؛ قطعاً خدا به کارهایى که میکنید آگاه است.»
در آیه 31 خطاب به زنان مؤمن میفرماید چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند» و در ادامه دستور به پوشش آنها میدهد و میفرماید: «وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِن ...و زینت خود را مگر مقدارى که پیداست آشکار نکنند و مقنعههاى خود را به روى گریبانهایشان بیندازند و زینت خود را آشکار نکنند مگر براى شوهرانشان یا پدرانشان و ...»
با توجه به آنچه خداوند در آیه 30 به مردان مؤمن دستور به حفظ چشم داده و آنچه در آیه 31 امر به پوشش و حجاب زنان مؤمن داده است، میتوان به ارتباط بین مسئله نگاه با حفظ حجاب پی برد.
اما سؤال اینجاست که نگاه چه پدیدهای به همراه دارد که خداوند این مقدار تأکید بر حفظ آن دارد؟
خداوند وقتی از چشم به عنوان منفذ و ورودی ذهن و روح انسان سخن میگوید، از سیستمی صحبت میکند که بیش از 100 میلیون نورون در آن نهفته است؛ سرعت پردازش این نورونها به قدری بالاست که دانشمندان تاکنون موفق به محاسبه ظرفیت ذخیرهسازی دقیق و سرعت پردازش حتی یک نورون نشدهاند. مغز ورودیهای خودش را از طریق روشهای حسی خود مثل چشمها، گوشها، دهان، بو، لمس و ... دریافت میکند؛ این اطلاعات وقتی دریافت میشوند، در قسمتهای مختلف مغز پردازش میشوند و در مرحله بعد به یکدیگر میپیوندند و فرآیندی را شکل میدهند که در نهایت منجر به اقدامی فیزیکی و مادی میشود.
80 درصد اطلاعات حسی مغز از طریق چشم است
نکته بسیار مهم در فرآیند مغزی این است که بیش از 80 درصد از تمام اطلاعات حسی که به مغز وارد میشود، از طریق چشم و دیدن است؛ بنابراین کنترل ورودیهای محرکهای حسی از چشمها میتواند در حد قابل توجهی بر عملکرد وظایف سایر سیستمها مثل حافظه، تجزیه و تحلیل اطلاعات ذخیرهشده، پردازش تفکر، طبقهبندی اطلاعات و ... تأثیر بگذارد. وظیفه اصلی نورونها، ذخیره و پردازش تمام اطلاعات هوشی و آمادهسازی و بازیابی دقیق در آینده است. در نهایت، خروجی که در قالب کلمات، رفتار و اعمال جسمی بروز مییابد، وابسته به ورودیهای اطلاعات به مغز است؛ یعنی رابطهای تنگاتنگ بین خروجی و ورودی وجود دارد. بنابراین اگر محرکهای حسی اشتباه یا نادرست وارد مغز شوند، نورونها این اطلاعات را پردازش میکنند و در نهایت، عقاید، اندیشهها، کلمات و اعمال نادرست به عنوان خروجی بروز مییابد.
بنابراین خود مکانیزم چشم و افکار، بسیار موضوعیت مییابد؛ جالب است که در روایات متعددی این امر مورد توجه قرار گرفته است؛ مثلاً امام صادق (ع) میفرمایند «فکر، انسان را به سوی خوبیها و عمل به آن دعوت میکند.» یا امیرالمؤمنین علیهالسلام درباره مواظبت و حفاظت از چشمها فرمود «چیزی در بدن کمسپاستر از چشم نیست، خواستهاش را ندهید که شما را از یاد خداوند عز و جلّ باز میدارد؛ لَیْسَ فِی الْبَدَنِ شَیءٌ اَقَلَّ شٌکراً مِنَ الْعَیْنِ فَلا تُعطوها سٌؤلَها فَتَشْغَلکُم عَنْ ذِکْرِ اللهِ عَزَّ وَجَل».
خداوند درباره حجاب راهکارهای پیشگیرانه هم مطرح میکند
حسگرهای مغزی دارای قدرت تشخیص صحیح از غیر صحیح نیستند و هر آنچه وارد مغز کنیم، آن را مورد پردازش قرار میدهد و بعد تبدیل به خروجی میکند. بنابراین مجموعه افکار یا آنچه در مغز به عنوان فکر تشکیل میشود، به تدریج تبدیل به طرحی برای عمل میشود و فرمان آن به سایر قوای بدن صادر میشود. وقتی انسان از محیط پیرامون خود محرکهای بسیاری به ویژه از طریق چشمها دریافت میکند، اعمالی متناسب با آن از او رخ میدهد؛ حال خداوند به انسان دستور می دهد مراقب این حسگر ورودی باش تا به تصویری نگاه نکند که منجر به تحریک تمایلات او شود. در واقع این آیات کریمه راهکارهای پیشگیرانه را مطرح میکنند تا مؤمنان به ورطه گناه نیفتند.
* نکته جالب توجهی که در این آیات وجود دارد، خطاب خداوند به مؤمنان است نه تمام افراد؛ علت این امر چیست؟
علت آن است که حجاب و پوشش امر مقدسی است که هرکس در دایره ایمان به خداوند و آیاتش قرار بگیرد به آن بها میدهد؛ یعنی حجاب امری برخاسته از ایمان افراد است، افرادی که به دنبال تزکیه روحند؛ این مسئله حداقل از آیات سوره نور بر میآید. مثلاً در همان آیه 30 سوره نور وقتی خداوند میفرماید چشم خود را فروگیرید، در انتها میفرماید «ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ» این امر برای شما مایه تزکیه بیشتر است.
حجاب و پوشش امر مقدسی است که هرکس در دایره ایمان به خداوند و آیاتش قرار بگیرد به آن بها میدهد؛ یعنی حجاب امری برخاسته از ایمان افراد است، افرادی که به دنبال تزکیه روحند.
حجاب، مسیرِ به سوی رستگاری انسان است
در صورت کلی در قرآن کریم سطوح دستورالعملها و مقامات انسان متفاوتند؛ مثلاً در خیلی از آیات خطاب خداوند به تمام انسانها است و میفرماید «یا أَیُّهَا النَّاس» و یا میفرماید «یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ» اما در آیات سوره نور خطاب خداوند به مردان و زنان مؤمن است نه هر انسانی. این مسئله گویای آن است که خداوند با دستهای از انسانها صحبت میکند که وارد حیطه اسلام شدند و از آن بالاتر، ایمان به آیات الهی دارند؛ بنابراین غیر اهل ایمان درکی از این آیات ندارند. در واقع این نسخه الهی برای فردی که سعی خود را در مسیر رشد و معرفت الهی و نیز پالایش روح به کار نمیگیرد و توجهی به آخرت و رستگاری ندارد، مصداق ندارد بلکه برای کسی است که به دنبال فلاح و رستگاری است، همان نکتهای که خداوند در انتهای آیه 31 سوره نور اشاره دارد؛ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون؛ همگى به سوى خدا بازگردید تا [بر مشکلات دنیا و آخرت] رستگار شوید.»
اما برای کسانی که در دایره ایمانند، الزام دارد این نسخههای الهی را عمل کنند؛ زیرا ایمان به خداوند هزینه دارد و خداوند مؤمنان را در بوته آزمایش قرار میدهد. این نوع خطاب را در آیه دوم عنکبوت اینطور میخوانیم: أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُون؛ وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبینَ؛ آیا مردم گمان کردهاند، همین که بگویند ایمان آوردیم، رها مىشوند و [ به وسیله جان ، مال ، اولاد و حوادث ] مورد آزمایش قرار نمىگیرند؟ در حالى که یقیناً کسانى که پیش از آنان بودند، آزمایش کردهایم [ پس اینان هم بىتردید آزمایش مىشوند ] و مسلماً خدا کسانى را که [ در ادعاى ایمان ] راست گفتهاند مىشناسد و قطعاً دروغگویان را نیز مىشناسد.» حال یکی از دستورالعملهای خداوند به اهل ایمان، دستور به عفاف و پوشش است.
* در واقع هدف اصلی خداوند درباره عفاف و حجاب، رشد و رستگاری انسانهاست و خداوند در این باره دستورالعملهایی ارائه داده تا انسانها راحتتر این مسیر را طی کنند.
همین طور است. خداوند تمایلات، روحیات و سایر ابعاد را به انسان بخشیده و در این راستا دستور العملهایی را به آنها ارائه داده است تا این ابعاد به سوی کمال رشد یابند. از این منظر، حجاب حصنی برای بانوان جهت در امان ماندن از نگاههای زهرآلود است؛ نگاههایی که هم به بیننده آسیب میرساند و هم به نگاهشونده؛ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «نگاه (به نامحرم) تیز زهرآلودی از تیرهای شیطانی است؛ النَّظَرُ سَهمٌ مَسْموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبلیسَ.»
خداوند درباره راه رفتن زنان مدل ارائه داده
مثلاً در آیات دیگری تأکید بر توجه نسبت به لحن کلام و نوع راه رفتن زنان دارد؛ زیرا راه رفتن زنان با چشم مورد رصد قرار میگیرد؛ اگر بانویی با تبرج و خودنمایی گام بردارد، به طور قطع حریمش را مورد آسیب نگاه بیمار دلان قرار داده است. مدلی که خداوند ارائه میدهد، گام برداشتن منطبق بر عنصر حیا است آنجا که در ماجرای دختران شعیب میفرماید: «فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشی عَلَى اسْتِحْیاء؛ پس یکى از آن دو [ زن ] در حالى که با حالت حیا گام برمىداشت ، نزد او(موسی) آمد.» انسانی که برای خویش حریم ایجاد کند، کسی نمیتواند از آن حریم گذر کند.
حجاب حصنی برای بانوان جهت در امان ماندن از نگاههای زهرآلود است؛ نگاههایی که هم به بیننده آسیب میرساند و هم به نگاهشونده.
همچنین خداوند درباره نحوه سخن گفتن زنان، نیز تأکیداتی در قرآن دارد. همان طور که قبلاً اشاره کردم، یکی از منافذ ورودی اطلاعات به مغز انسان، گوش است. یک بانوی مسلمان و با وقار هیچگاه به خود اجازه نمیدهد با ناز و عشوه سخن بگوید تا به این ترتیب موجب تحریک برخی بیماردلان شود. بنابراین یکی از ویژگیهای وقار زنان، توجه در لحن کلامشان در جامعه و در حضور نامحرم است.
در این باره خداوند در آیه 32 سوره احزاب میفرماید «یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً؛ اى همسران پیامبر شما اگر تقوا پیشه کنید [ از نظر منزلت و موقعیت ] مانند هیچ یک از زنان نیستید؛ پس در گفتار خود، نرمى و طنّازى [ چنانکه عادت بیشتر زنان است ] نداشته باشید تا کسى که بیمار دل است طمع کند، و سخن پسندیده گویید.»
بدحجابی حریم امن خانوادهها را متزلزل میکند
* در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.
مسئلهای که نیاز است در انتها به آن اشاره کنم، توصیهای به بانوان است. خداوند حیطهای را برای انسانها مشخص کرده است که انسانها با حرکت در آن حیطه به سعادت فردی و اجتماعی میرسند. درباره حجاب، توجه به حقوق مردم جامعه اهمیت دارد. بانویی که بدون توجه به محدودیتهای شرعی و دینی وارد جامعه میشود، ناخودآگاه حقوق اقشاری از جامعه را زیر پا میگذارد. ممکن است مردی با نگاه به جلوههای زنی که به صورت نامرسوم وارد جامعه شده است، نسبت به همسر خود دلسرد شود. همچنان که هیچ زنی تمایل ندارد شالوده خانوادهاش به خاطر توجه همسرش به دیگران مورد لطمه قرار نگیرد، باید به این میزان نسبت به حقوق سایرین احترام قائل شود و بانی برهم زدن گرمی خانوادهها نشود. تضییع حق دیگران خلاصه در یکسری مسائل مالی و اقتصادی نمیشود بلکه گاهی به این صورت جلوهگر میشود و این مسئله گناهی نیست که خداوند به سادگی از آن عبور کند.
انتهایپیام/
R1392/P/S4,37/CT2 واژه های کاربردی مرتبط سبک زندگی ایرانی اسلامی عفاف و حجابمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سبک زندگی ایرانی اسلامی عفاف و حجاب سبک زندگی ایرانی اسلامی عفاف و حجاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۸۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاب؛ قدرت زن ایرانی
تجربه ۴۵ساله انقلاب اسلامی نیز ثابت کرده که حجاب بههیچوجه مانع حضور زنان در فعالیتهای اجتماعی و دست یافتن آنان به موفقیتهای علمی، هنری، ورزشی، اقتصادی و فرهنگی نشدهاست. حتی در زمانهای مختلف از تاریخ کشور، از دستور کشف حجاب رضاخان گرفته تا ممانعت از دختران با حجاب برای ورود به مدارس و ادامه تحصیل، موضوع حجاب یکی از دغدغههای اصلی جمهوری اسلامی ایران است.حمله به حجاب و زن ایرانی ازهمان ابتدای انقلاب دردستور کاردشمنان قرارگرفت. بانگاهی به دورههای گذشته کشور، بهخصوص دوره پهلوی متوجه این موضوع میشویم که مردم وخانوادهها با وجودهمه فشارهای حکومت همچنان عطای بسیاری از موضوعات را به لقای حفظ اعتقادات خود بخشیدند. از همان زمان بود که موضوع حجاب به یک مسأله جدی تبدیل شد و زن مسلمان ایرانی، خواهان این شد تا به همه دنیا ثابت کند که انقلاب اسلامی درخصوص عفاف و حجاب، یک هویتی تازه به آنان بخشیده است. البته بماند که هجمههای رسانهای غرب در این خصوص تمامی ندارد. همانطور که رهبر معظم انقلاب هم به این موضوع تاکید دارند و میگویند: «باید توجه کنید که هیچ بحثی در این زمینههای مربوط به پوشش زن، از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد، خراب خواهد شد.»تبیین صحیح مسأله حجاب
با توجه به این که عفاف و حجاب ابعاد مختلفی همچون بعد اجتماعی، فرهنگی،سیاسی و... دارد اما به نظر میرسد که درخصوص بعد دینی حجاب با وجود اینکه سازمانهای مختلفی در این زمینه مسئول هستند اما هنوز بهدرستی در جامعه بهخصوص در میان جوانان این موضوع تبیین نشده است. مسألهای که بارها رهبر معظم انقلاب از مسئولان و روسای دانشگاهها و همچنین مدیران وزارتهای مربوط به دانشگاهها خواستهاند که به حجاب و فاصلهگذاری میان زن و مرد توجه کنند و به آن اهمیت دهند. ایشان همچنین میفرمایند: «محیط دانشگاهها بسیار مهم است. در محیط دانشگاهها، خانمهای دانشجو و استاد باید بکوشند تا روحیه و فرهنگ اسلامی را ترویج کنند. اجازه ندهید در دانشگاههای کشور نسبت به حجاب اسلامی یا زنان و دانشجویان دختر مسلمان بیاحترامی کنند.» به هر حال آموزش و پرورش و دانشگاهها، صحنه نبرد جنگ نرم با دشمنانی است که سعی در ترویج بدحجابی دارند. گفتمان نسل جدید در عصر حاضر با چند دهه قبل بسیار متفاوت است.نوجوان و جوان امروزی که زندگیاش با شبکههای اجتماعی مختلف و فضای مجازی عجین شدهاست، باید مطابق با دانشهای روز، او را در مورد عفاف و حجاب اقناع کرد. قطعا با فرهنگسازی و بازدارندگی قوی در جامعه، جنگ روانی و رسانهای دشمن درباره حجاب خنثی میشود.
زن محجبه، در قلههای پیشرفت
عفاف و حجاب سبب قدرت شده و بانوان زیادی با رعایت حجاب، در عرصههای مختلفی موفق شدند و در مسیر پیشرفت گام برداشتند. شاید یکی از عواملی که دشمنان، با حجاب زن مسلمان ایرانی مخالفند این است که زن مسلمان محجبه، الگوی زن غربی را کنار زده و باعث پیشرفت خود وجامعه شده است.غرب سالهاست که میگوید زن اگراز قیود شرعی رهانشود،نمیتواند پیشرفت کند اما زن ایرانی این موضوع را در عمل تکذیب کرده است.رهبرمعظم انقلاب نیز ضمن بیان این موضوع که زنان میتوانند شخصیت خودشان را با حفظ متانت و حجاب اسلامی نشان دهند، میفرمایند: «اسلام و انقلاب و امام آمد و در این کشور، زن را در مرکز فعالیتهای سیاسی قرار دادند و پرچم انقلاب را به دست زنان سپرد. درحالی که زن درهمان حال توانست حجاب و وقار و متانت اسلامی وعفاف ودین و تقوای خود را حفظ کند. کسی حقی از این بزرگتر بر گردن زن ایرانی ومسلمان ندارد.»
حجاب مانع پیشرفت زنان نشد
تعداد بانوان ایرانیای که در عرصههای جهانی، خوش درخشیده و شهرت جهانی یافته، کم نیستند. زنانی که در عرصههای علمی و گاهی حتی در عرصههای سیاسی و کسب کرسیهای سیاسی برای خود نام و نشانی دارند. بانوان محجبهای که در قله موفقیت ایستادهاند و میتوان آنان را بهعنوان الگوهایی دستیافتنی به زنان و دختران معرفی کرد. رهبر انقلاب نیز در بیاناتی که در دیدار با بانوان نخبه در تیر ماه ۱۳۸۶ داشتند با اشاره به وجود تعداد عظیم زنان نخبه میگویند: «وجود مجموعه بانوان نخبه در رشتههای مختلف نشاندهنده موفقیت نگاه نظام اسلامی و نگاه اسلام به زن است. ما این همه زن نخبه در دوره حاکمیت طاغوت نداشتیم.» قطعا بانوانی که با حفظ حجاب و سنتهای جامعه خود در فهرست بلندبالایی از زنان قرار دارند که به موفقیتهای بزرگ در جهان دست یافتند، تعدادشان به حدی زیاد است که تعجب جهانیان را برانگیخته است.
دیدگاه و توصیههای مقام معظم رهبری نسبت به حجاب و عفاف
۱- حجاب مایه تشخص و آزادی زن است
۲- حجاب عامل امنیت است
۳- حجاب کرامت زن مسلمان است
۴- حجاب به معنای انزوای زنان نیست
۵- برای ترویج حجاب، کار تحقیقی و تبلیغی کنید
۶- اهمیت شرعی و منطقی حجاب را تبیین کنید
۷- احساس آسایش ناشی از حجاب را بیان کنید