Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@10:03:33 GMT

عرصه بر شکارچیان غیرمجاز در زنجان تنگ‌تر شد

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۰۸۵۰

عرصه بر شکارچیان غیرمجاز در زنجان تنگ‌تر شد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: طبیعت زنجان از وجود گونه‌های شاخص جانوری همچون قوچ و میش، کل و بز و آهو و همچنین خرگوش و پرندگان حلال گوشتی چون کبک، فاخته، باقرقره که همواره از سوی شکارچیان غیرمجاز مورد تهدید قرار دارند برخوردار است که با افزایش جریمه‌ها به حتم تمایل شکارچیان خاطی برای شکار کمتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسماعیل قلی‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اینکه میزان جرایم در نظر گرفته شده در حوزه شکار و صید افزایش یافته است باعث خواهد شد تا صیادان و شکارچیان از ترس جرایم تعیین شده و مطالبه ضرر و زیان وارده به طبیعت و حیات وحش از سوی محیط زیست، دست به شکار نزنند.  

وی اظهار داشت: طبق مصوبه شماره ۴۴۲ مورخ ۹۸/۴/۲۵ شورای عالی حفاظت محیط زیست در خصوص خسارات ناشی از شکار و صید غیرقانونی توسط متخلفان، از ۱۷ آذر ماه جاری، جرایم در نظر گرفته شده بابت ضرر و زیان وارده، افزایش پیدا کرده است.

قلی‌زاده از افزایش سه برابری میزان جریمه شکار پستانداران ماده، خبر داد و افزود: میزان جریمه قوچ و میش، کل و بز و آهو ۲۵ میلیون تومان، پلنگ ۱۲۰ میلیون تومان، خرس قهوه‌ای ۷۵ میلیون تومان، روباه معمولی ۱۲ میلیون تومان، کبک و سهره طلایی ۳۰۰ هزار تومان، پرندگان شکاری از جمله بالابان، لاچین، شاهین، بحری و طرلان ۲۰۰ میلیون تومان شده است.    

وی اظهار داشت: جریمه تعیین شده برای جنین در رحم پستاندار ماده نیز معادل بهای پستاندار و جریمه هر عد تخم پرندگان وحشی نیز نصف جریمه و خراب کردن آشیانه نیز یک سوم جریمه درنظر گرفته شده برای پرنده خواهد بود. 

استان زنجان از ۲۴۴ هزار و ۶۵۴ هکتار منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش و ۲۵۸ هزار و ۵۷۴ هکتار منطقه شکار ممنوع برخوردار است و در مجموع حدود ۲۲ درصد از کل وسعت این استان به عنوان منطقه حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و منطقه شکار ممنوع است که به صورت مستمر توسط محیط‌بانان کنترل و پایش می‌شود.

در مناطق تحت مدیریت این استان گونه‌های جانوری مختلف ازجمله آهو، کل و بز، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، گربه وحشی، کفتار، گراز، خرگوش، روباه معمولی، کبک دری، کبوتر چاهی، فاخته، باقرقره، سهره معمولی و طلایی، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف و عقاب طلایی، زیست می‌کنند.

برچسب‌ها محیط زیست شکارچیان غیرمجاز حیات وحش زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست شکارچیان غیرمجاز حیات وحش زنجان محیط زیست شکارچیان غیرمجاز حیات وحش زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۰۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد

محسن افشارچی استاندار زنجان گفت: در جلسه‌ها و پیگیری‌های پس از سفر استانی رییس جمهور به استان مسائل هشت معدن استان حل شد.

وی ادامه داد: در جلسه روز گذشته شورای عالی محیط زیست با حضور رییس جمهور نیز مسائل ۲ معدن غنی و بزرگ استان در مناطق حفاظت شده سرخ آباد و انگوران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

استاندار زنجان گفت: در این جلسه، مسائل یکی از این معادن حل شد و برای مورد دیگر نیز با مجوز اکتشاف در پهنه معدنی آن موافقت صورت گرفت.

وی اظهار کرد: حل مسائل این معادن و پهنه‌های معدنی نیازمند بررسی آن در شورای عالی محیط زیست بود.

بر اساس اعلام اداره کل محیط زیست استان زنجان معادن فعال در مناطق حفاظت شده مطابق قانون می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، ولی فعالیت‌های معدنی در برخی مناطق حفاظت شده استان با چالش‌های همراه بود.

در زمان حاضر بیش از ۳۰ معدن در مناطق حفاظت شده استان وجود دارد که از این تعداد ۲۳ مورد فعال است.

مناطق 'سرخ آباد و انگوران'، سه منطقه شکار ممنوع ' فیله خاصه، خرمنه سر و خراسانلو' و یک 'پناهگاه حیات وحش انگوران' زنجان، جزو مناطق حفاظت شده و محل امنی برای حیات وحش استان زنجان است.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • دستگیری دو گروه شکارچی و صیاد غیرمجاز در پلدختر
  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز
  • دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه هلن چهارمحال‌وبختیاری
  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان