Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بااشاره به نودمین سالگرد روابط تهران و توکیو، اظهار کرد: ژاپن یکی از کشور‌های مهم آسیایی است که همواره نقش تاثیرگذاری در ثبات و حفظ امنیت منطقه به عهده داشته.

کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ژاپن در تحولات منطقه‌ای و بین المللی نقش سیاسی کمرنگی داشته و جنبه‌های اقتصادی این کشور بیشتر از سایر حوزه نمایان شده ، اما به هر حال توکیو در بزنگاه‌ها و پیچ و خم‌های حوادث تاریخی نقش بسیار مثبتی ایفا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، ژاپن باوجود فشار آمریکا و برخی کشور‌های غربی سعی کرده روابط خود را در سطح بسیار مطلوبی با تهران حفظ کند و تاکنون هم موفق بوده است. تقریبا اغلب روسای جمهوری اسلامی ایران در طول ۴ دهه گذشته به ژاپن سفر کردند، همچنین نخست وزیران مختلف توکیو هم  سفری به تهران داشته‌اند. این امر نشان می‌دهد که روابط تعریف شده اقتصادی ایران و ژاپن هموار مناسب بوده است.

سفر قریب الوقوع روحانی به ژاپن؛ دروازه ای به سوی توسعه روابط تهران_توکیو

هانی زاده گفت: اخیرا ژاپن در عرصه‌های سیاسی و تعاملات با ایران گام‌های مثبتی برداشته است. در همین راستا می توان به سفر اخیر آبه شینزو نخست وزیر ژاپن به ایران اشاره کرد که حامل پیامی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ایران بود، سفری کاملا سیاسی به شمار می‌آید همچنین سفر قریب الوقوع رئیس جمهور کشورمان می‌تواند در بهبود مناسبات توکیو و ژاپن موثر باشد.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ژاپن در تلاش است تا حلقه اتصالی بین ایران با آمریکا و غرب برقرار کند، گفت: توکیو کشوری مورد اعتماد در جامعه جهانی به شمار می آید، چراکه در مسائل پر چالش سیاسی و امنیتی دخالت زیادی  نمی‌کند، به همین دلیل نقش این کشور در کنترل و مهار بحران‌های منطقه‌ای و بین المللی کاملا چشمگیر است.

او با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به ژاپن، تصریح کرد: به نظر می‌رسد سفر روحانی به توکیو می‌تواند یک اتفاق بسیار خوبی در سطح جهانی باشد، همچنین ممکن است که ایران پیام‌هایی برای ژاپن و غرب داشته باشد بنابراین باید در انتظار این سفر و نتایج آن بمانیم.

تلاش ژاپن در راستای حفظ مناسبات با ایران

هانی زاده ادامه داد: ژاپن در طول ۹۰ سال گذشته چه در دوره رژیم شاهنشاهی و چه در دوره جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده که مناسبات خود را با ایران حفظ کند و در این راه هم موفق بوده است، به همین دلیل ژاپن به لحاظ نقشی که در مهار بحران‌ها دارد مورد توجه جامعه جهانی بوده  و در مقابل ایران هم اهمیت بسیار زیادی در حفظ روابط اقتصادی و سیاسی خود با این کشور قائل است.

روابط ایران و ژاپن گذشته از سوابق تاریخی، با بستن یک قرارداد دوستی در سال ۱۳۰۸ (خورشیدی) به صورت رسمی برقرار شد و همواره  از دید اقتصادی اهمیت ویژه ای  داشته است. از یک طرف ژاپن به نفت خام و بازار ایران نیاز دارد و از طرف دیگر کشور ما هم ژاپن را همواره بازار عمدهٔ برای فروش نفت و تأمین کالا‌های صنعتی و فناوری قلمداد نموده‌است. پس از انقلاب  اسلامی ایران، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، گسترش چشمگیری پیدا کرده است و در سال ۲۰۰۶ به مرز ۳٫۱۲ میلیارد دلار آمریکا رسید.منابع دیپلماتیک از موافقت ایالات متحده با طرح ژاپن برای میزبانی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و مذاکره درباره برنامه هسته‌ای تهران خبر می‌دهند.

گفته می شود که بر اساس هماهنگی میان ایران و ژاپن، روحانی قرار است حدود ۲۰ دسامبر به ژاپن سفر کند و در صورتی که این سفر صورت بگیرد، این پنجمین دیدار رؤسای جمهور ایران از ژاپن از سال دو هزار میلادی است.

بیشتر بخوانید:برگزاری نشست توسعه روابط تجاری ایران و ژاپن با حضور "عراقچی" 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روابط ایران و ژاپن سفر روحانی به توکیو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۴۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی ایران / هشدار زرد در پی فعالیت سامانه بارشی در کشور

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد نسبتاً شدید، گردوخاک و احتمال تگرگ در نقاط مستعد از جمله مخاطرات همراه این سامانه بارشی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: هواشناسی ایران / سامانه بارشی دوشنبه وارد ایران می‌شود

این سامانه در روز یکشنبه استان‌های ایلام، لرستان، همدان، جنوب مرکزی و نوار غربی استان‌های آذربایجان غربی و کردستان، روز دوشنبه استان‌های همدان، مرکزی، قزوین، البرز، مازندران، تهران، قم، نیمه غربی اصفهان، خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، نیمه شمالی فارس، شمال بوشهر و روز سه‌شنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، نیمه غربی فارس، قزوین، چهارمحال‌وبختیاری، همدان، مرکزی، البرز، تهران، ارتفاعات سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، نیمه غربی اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی را در بر می گیرد.

برپایه این گزارش، سامانه مذکور همچنین روز چهارشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، گیلان، مازندران، گلستان، دامنه و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، نیمه غربی فارس و شمال کرمان، روز پنجشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، دامنه و ارتفاعات استان‌های تهران و البرز و روز جمعه استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، دامنه و ارتفاعات استان‌های خراسان شمالی، مازندران، تهران و البرز را در برخواهد گرفت.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، این سامانه احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری‌شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی را در پی دارد.

در نتیجه به احتیاط در سفرهای بین‌شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی توصیه می‌شود.

کد خبر: 1229519 برچسب‌ها هواشناسی

دیگر خبرها

  • واکنش روسیه به اقدام خصمانه کشورهای بالتیک برای قطع روابط
  • وزیر خارجه: قطع روابط با اسرائیل در توقف نسل کشی مهم است
  • هواشناسی ایران / هشدار زرد در پی فعالیت سامانه بارشی در کشور
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • داغ شدن زمزمه‌های ورود اژدهای سرخ برای مهار ایران؛ اهرم فشار پکن کجاست؟
  • مهار ایران توسط چین؛ چالش‌هایی برای اهرم فشار آمریکا
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟