Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایان مهلت ثبت‌نام پزشکان داوطلب حج ۹۹ در ۲۵ آذرماه، برگزاری دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله حائری شیرازی و کسب مقام شایسته‌تقدیر توسط ستاد اقامه نماز وزارت ارشاد برای سومین بار پیاپی ازجمله اخبار حوزه قرآن و معارف در ۲۳ آذرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و سومین روز از آذرماه ۹۸:

 

۲۵ آذرماه پایان مهلت ثبت‌نام پزشکان داوطلب حج ۹۹/ نام‌نویسی ۸۰۰ نفر تا کنون

 

 

به‌منظور فراهم آمدن تمدید شرایط ثبت‌نام بر اساس درخواست پزشکان از سراسر کشور، مهلت ثبت‌نام پزشکان داوطلب حضور در عملیات بهداشت و درمان حج ۹۹ تا پایان وقت اداری ۲۵ آذرماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

براساس این گزارش، تاکنون بیش از ۸۰۰ پزشک از سراسر کشور در سامانه مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ثبت‌نام کرده‌اند.

 

این گزارش حاکی است، در مرحله بعدی فرآیند جذب و انتخاب پزشکانی که ثبت‌نام کرده‌اند و به‌صورت حضوری در استان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود، بیش از دو برابر ظرفیت موردنیاز حج ۹۹ انتخاب می شود.

 

این گزارش می‌افزاید، پزشکان عمومی، متخصصین طب اورژانس و داخلی که علاقه‌مند به حضور در عملیات بهداشت و درمان حج تمتع ۹۹ و خدمت به ضیوف الرحمان هستند، می‌توانند در خصوص ثبت‌نام اولیه در سامانه مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر به نشانی www.hmc.ir اقدام کنند.

 

گفتنی است، پس از احراز شرایط اولیه ثبت‌نام‌شدگان، آزمون عملی و مصاحبه حضوری نیز برگزار می شود و حضور پزشکان منتخب در مرحله حضوری الزامی است.

 

برگزاری دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله حائری شیرازی

 

 

مراسم گرامیداشت دومین سالگرد درگذشت آیت‌الله محمدصادق (محی‌الدین) حائری شیرازی برگزار می‌شود.

 

براساس این گزارش، این مراسم روز چهارشنبه، ۲۷ آذرماه با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و مداحی میثم مطیعی بعد از نماز مغرب و عشاء در آستان احمد بن موسی(ع)، شاهچراغ برگزار می شود.

 

براساس این گزارش، محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی در اسفند سال ۱۳۱۵ در شیراز در خانواده‌ای اصیل و روحانی که به تعبیر وی «رغبتشان الی الله بود » به دنیا آمد. پدرش آیت الله عبد الحسین حائری، مجتهد زاهد و عارفی بود که جز به ضرورت سخن نمی‌گفت و مادرش بانویی مسلمان، پارسا و دین باروری بود که در دوران منع حجاب و رضاخانی، نزدیک به ۲۵ سال به اعتراض در خانه نشست.

 

ورود آیت‌الله حائری به عرصه مبارزات سیاسی به سال‌های پس از تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه باز می‌گردد که به علت شدت تعلق خاطر به حضرت امام خمینی (ره) قادر به ادامه تحصیل در قم نگردید و به شیراز مراجعت کرده و به تدریس دروس حوزوی و سامان دادن یک حرکت فکری و فرهنگی به روز در مسجد شمشیرگرها پرداخت.

 

در طول ۱۰سال جلسات مستمر در این مسجد، مبارزات سیاسی فرهنگی خود با رژیم را پی گیری کرد و پس از تجربه سال‌ها زندان و تبعبد درسال ۱۳۵۳ به قم مهاجرت کرد و این بار در کنار شهیدان آیت‌الله بهشتی، قدوسی، جنتی و مصباح یزدی کمر همت به تربیت طلاب علوم دینی در مدرسه حقانی بست که بسیاری از خدمتگزاران فعلی نظام ثمره این سالیان‌اند.

 

پس از انقلاب جلسات درس منظمی را برای دانشجویان پیرو خط امام و دفتر تحکیم وحدت در محل لانه جاسوس اداره کرد و به دفاع از مبانی نظام پرداخت که کتاب ولایت فقیه حاصل این جلسات است.

 

وی در دوره اول مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده اول شیراز به این مجلس راه یافت و ریاست کمیسیون اصل ۹۰ را به عهده گرفت.پس از شهادت شهید محراب حضرت آیت‌الله دستغیب در ۲۰ آذر ۱۳۶۰ از جانب امام به امامت جمعه شیراز منصوب گردید.

 

وی در دوره اول و دوم خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم فارس به مجلس خبرگان راه یافت و پس از فوت امام راحل به عنوان اولین مخالف شورایی شدن رهبری، سخنان مؤثری را در این مجلس ایراد کرد که در نهایت به انتخاب مقام معظم رهبری منجر شد.

 

وی روز ۲۹ آذرماه ۹۶ در ۸۱ سالگی در قم درگذشت.

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سومین بار پیاپی دستگاه برتر در اقامه نماز شد

 

 

حجت‌الاسلام «حمیدرضا سلیمانی»، با بیان اینکه برای سومین سال پیاپی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه برتر در امر نماز شد، گفت: بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز ۲۱آذرماه جاری در استان گلستان برگزار و باتوجه به گزارش‌های مستند این وزاتخانه در مورد اقامه نماز به عنوان یکی از دستگاه‌های موفق در این عرصه شایسته تقدیر شناخته شد.

 

دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در سال ۹۸ برای اولین بار گزارش‌های مرتبط با نماز در سامانه «سجاده» بارگذاری شد. این سامانه از سوی ستاد اقامه نماز کشور و با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی راه‌اندازی شده است و براساس آن تمام دستگاه‌ها موظفند با ثبت‌نام در آن گزارش اقدامات خود در حوزه نماز را ارسال کنند، باوجود دشواری فرآیند بارگذاری تمام گزارش‌های یک ساله در این سامانه باید بپذیریم که این سامانه داوری بهتر و دقیق‌تری دارد.

 

وی تاکید کرد: خوشبختانه با همکاری رابطین اقامه نماز در بخش‌های مختلف ستادی، استانی و شهرستان‌ها ۴۵۰ کاربر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سایت سجاده گزارش‌ عملکرد خود را بارگذاری کردند و با وجود دقت بیشتر در داوری‌ها، این وزارتخانه به موجب اقدامات خود در حوزه اقامه نماز در یک سال گذشته شایسته تقدیر شناخته شد و لوح تقدیر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.

 

در بخشی از متن این لوح تقدیر آمده است:

 

«هیات عالی داوری ستاد اقامه نماز کشور با الهام از رهنمودها و فرامین مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به سیزدهمین اجلاس سراسری نماز و در اجرای ماده ۲۰ آیین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز مصوبات هیات محترم وزیران، عملکرد سال ۱۳۹۷ دستگاه‌های اجرایی کشور در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ نورانی نماز را براساس ماموریت‌ها و تکالیف حاکمیتی و قانونی و برنامه‌های مصوب هریک از دستگاه‌ها مورد ارزیابی قرار داده و براساس نتایج بدست آمده از بین دستگاه‌های عضو گروه فرهنگی و ورزشی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شایسته تقدیر می‌باشد.»

 

مشاور وزیر در امور روحانیت یادآور شد: رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقامه نماز نشان می‌دهد این وزارتخانه در امر نماز به وظیفه قانونی خود عمل کرده است، البته در همین راستا باید از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کنیم که به این حوزه اهتمام داشته و فضا را برای تلاشگران این عرصه فراهم کردند که نتیجه آن جایگاه امروز این وزارتخانه در موضوع اقامه نماز است.

 

وی افزود: هر اندازه برای نماز و ترویج نمازخوانی کار کنیم کم است، فرهنگ‌سازی برای نماز نیازمند یک برنامه بلندمدت است و در این راستا باید هدف‌گذاری درست و برنامه مدون داشته باشیم، به همین منظور همه تلاشگران عرصه فرهنگ باید برای اثربخشی نماز تلاش کنند و این کار ابتدا باید از کارمندان و خانواده‌های آنها آغاز و سپس به عموم جامعه تسری پیدا کند.

 

دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نماز از موارد اختصاصی برای اسلام نیست، گفت: نماز در تمام ادیان الهی مورد اهتمام بوده است، برای رسیدن به این حقیقت می‌توان به آیات ۴۰ سوره ابراهیم، ۱۴ طه، ۳۱ و ۵۵ مریم، ۱۷ لقمان و ۸۷ هود اشاره کرد.

 

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی ابراز داشت: رسول خدا(ص) در روایتی می‌فرمایند« خَیْرُ اَلدُّنْیَا وَ اَلْآخِرَةِ فِی اَلصَّلاَةِ وَ بِهَا یَتَبَیَّنُ اَلْمُؤْمِنُ مِنَ اَلْکَافِرِ وَ اَلْمُخْلِصُ مِنَ اَلْمُنَافِقِ » خیر دنیا و آخرت در نماز است، به وسیله نماز مرز بین کافر و مومن، مخلص و منافق جدا و آشکار می‌شود.

 

وی در پایان گفت: یکی از مشکلات جوامع بشری انحرافات فکری و آسیب‌های فردی و اجتماعی است، برای نجات از این مشکلات امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب(ع) می‌فرماید« الصَّلاةُ حِصنٌ مِن سَطَواتِ الشَّیطانِ » نماز دژ مستحکم در برابر حملات شیطان است.

 

اتمام هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن تونس

 

 

آیین اختتامیه هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تونس با عنوان «دورة الامام الحسن بن خلف بن بلیمه القیروانی: دوره امام حسن بن خلف بن بلیمه قیروانی» روز گذشته (۲۲ آذرماه) با حضور احمد عظوم، وزیر امور دینی تونس، شیخ عثمان بطیخ، مفتی اعظم این کشور، اعضای هیأت داوران، سفرا و دیپلمات‌های کشورهای اسلامی و شرکت‌کنندگانی از 30 کشور جهان در مسجد جامع «الزیتونه» تونس برگزار شد.

 

در این مراسم ، «احمد عظوم»، وزیر امور دینی تونس ضمن تشکر از حضور شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات، گفت: انس با قرآن و عمل به دستورات آن اولین هدف برگزاری مسابقات قرآن بوده و می‌تواند به عنوان نقطه اتصال همه متسابقین از کشورهای مختلف باشد.

 

وی افزود: رتبه‌های کسب شده توسط شرکت‌کنندگان به عنوان امری اعتباری و هدف دوم آن محسوب می‌شود.

 

وی با تأکید بر لزوم عمل به فرامین قرآن کریم، حُسن خلق شرکت‌کنندگان در مسابقات و همدلی بین آنها را مهمترین نتیجه گردهمایی بزرگ قرآنیان از کشورهای مختلف جهان در تونس دانست.

 

بنابر گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه این مراسم، به برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم در رشته‌های حفظ، تفسیر و قرائت قرآن کریم جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.

 

گفتنی است؛ در رشته تلاوت این مسابقات، نماینده کشور الجزایر رتبه نخست را کسب کرد، «حسین پورکویر» از ایران دوم شد و نماینده کشور ترکیه نیز رتبه سوم را از آن خود کرد.

 

به گزارش ؛ آیین اختتامیه این مسابقات امروز، ۲۲ آذرماه، با حضور احمد عظوم، وزیر امور دینی تونس، شیخ عثمان بطیخ، مفتی اعظم این کشور، اعضای هیأت داوران، سفرا و دیپلمات‌های کشورهای اسلامی و شرکت‌کنندگان در مسابقات در مسجد جامع «الزیتونه» تونس برگزار شد.

 

براساس گزارش رایزنی فرهنگی ایران در تونس، در رشته تلاوت این مسابقات، نماینده کشور الجزایر رتبه نخست را کسب کرد، حسین پورکویر از ایران دوم شد و نماینده کشور ترکیه نیز حائز رتبه سوم شد.

 

یادآوری می‌شود، هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و تلاوت قرآن تونس از روز شنبه، ۱۶ آذرماه، به همت وزارت امور دینی این کشور در مسجد جامع الزیتونه تونس آغاز شد.

 

این دوره از مسابقات تونس با عنوان «دورة الامام الحسن بن خلف بن بلیمه القیروانی: دوره امام حسن بن خلف بن بلیمه قیروانی»(از قراء معروف تونس در سده پنجم هجری قمری) و با حضور نمایندگان ۳۰ کشور جهان برگزار شد و حسین پورکویر، نماینده ایران در رشته قرائت این مسابقات بود.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد قرآن کریم فعالیت های مسجدی کانون های مساجد قرآن سبک زندگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد کانون های مساجد بسته خبری حج نماز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۵۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور وزیر فرهنگ در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت) ضمن حضور در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه از محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز بازدید کرد و در جریان روند آماده سازی نمایشگاه قرار گرفت.

محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وزیر فرهنگ را همراهی کردند. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، به میزبانی مصلی امام خمینی (ره) از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه با شعار «بخوانیم و بسازیم» و در دو قالب نمایشگاه مجازی و فیزیکی برپا خواهد شد.

نمایشگاه کتاب کار خود را از ساعت ۱۰ صبح آغاز می‌کند و در‌های نمایشگاه تا ساعت ۸ شب به روی بازدیدکنندگان و مشتاقان کتاب و کتابخوانی باز خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • حضور وزیر فرهنگ در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب
  • بُن‌ پاشی در نمایشگاه کتاب؟ +توضیحات رئیس نمایشگاه کتاب
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور
  • برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی
  • مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر