خمین زیرساخت علمی و فرهنگی برای تاسیس اولین دانشکده حفظ قرآن را دارد
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۶۰۰۵
کوچکی گفت: در خمین، زادگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی زیرساخت های علمی و فرهنگی برای تاسیس اولین دانشکده حفظ قرآن کریم وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، «رضا کوچکی» در دیدار جامعه قرآنی و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خمین گفت: زادگاه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی دارای 14 مرکز قرآنی اعم از دانشکده علوم قرآنی، دارالقرآن، مدارس تخصصی قرآنی پسرانه و دخترانه، موسسات قرآنی و 21 خانه قرآن است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نماینده جامعه قرآنی خمین افزود: روستايي که به نام روستای حافظان قرآن مشهور شده است که مدرس و حافظ کل قرآن این روستا در راه سفر برای آموزش قران به روستاهای همجوار جان خود را تقدیم قرآن نمود. از خداوند متعال برای زنده یاد کربلای اعظم تقی پور درخواست علو درجات را می نمایم.
مسئول دفتر نمایندگی کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان خمین و مدیرعامل موسسات قرآنی والفجر، مهد قرآن و فجر و عضو اتحادیه موسسات قرآنی استان مرکزی افزود: از افتخارات این شهرستان تقدیم 1000 شهید گلگون کفن انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافع حرم و وطن می باشد که در این خطه، 1000 حافظ جزء به یاد و نام این 1000 شهید، مفتخر به حفظ آيات وحي شده اند و به زودی به تعداد 114 سوره قرآن، چهارمین جشن فارغ التحفیظی 114 حافظ كل قرآن کریم را با شکوه بی نظیری برگزار خواهیم نمود. در اینجا جا دارد از خیر و کارافرین حاج محمد نبی رضایی به جهت حمایتهای بی دریغشان و اهدای هزاران جایزه مادی و معنوی و مکان و اهدای فیش حج عمره به حافظان کل تشکر و قدرداني نمايم.
وی اظهار کرد: در کشوری که نقشه ي راه معنوي آن حدیث ثقلین است نه تنها مطالبه وجود وزارت قرآن و اهل بیت علیهم السلام کم رنگ است بلکه موسسات قرآنی بجای ترویج قرآن کریم و اجرای طرح های قرآنی درگیر پرداخت قبوض اب و برق و کرایه مکان و حق الزحمه کارکنان و مربیانشان می باشند که از مقام عالی وزارت درخواست داریم دستور فرمایند برای مدافعان خط مقدم فرهنگی در موسسات قرآنی پشتیبانی موثرتری صورت پذیرد.
کوچکی ادامه داد: هرچند راه پايداري موسسات قرآني خودكفايي منابع مادي و انساني انهاست نه كمكهاي دولتي لكن سبد فرهنگي خانواده ها براي هزينه كرد در فراگيري علوم قرآني به شكل مطلوب تعريف نشده است كه شايد دليل آن عدم احساس نياز عموم جامعه به فراگيري قرآن و عمل به دستوراتش مي باشد و براي رفع اين نقص، نقش علما و دانشمندان و نخبگان براي اگاهي از نياز به اين كتاب الهي و همچنين نقش حاكميت براي ايجاد مشوق ها جهت ترقيب عموم جامعه بطرف بهرمندي از كتاب سعادت بشريت در نهايت به دوام مراكز قراني خواهد انجاميد.
وی گفت: زادگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی زیرساخت علمی و فرهنگی تاسیس اولین دانشکده حفظ قرآن کریم وجود دارد. البته قانون فعلی اعطای مدرک کارشناسی علوم قرآنی به حفاظ کل مربوط به حفاظ حرفه ای می باشد که دریافت این مدرک بسیار تخصصي است و در شهرستان خمین 12 حافظ کل این مدرک قرآنی را دارا می باشند ولی برای توسعه عمومی قرانی کشور جای یک رشته تحصیلی حفظ قرآن کریم برای دهها هزار حافظ موجود و حافظان اینده بسیار خالیست.
نماینده جامعه قرآنی خمین افزود: در شهرستانها باید شوراهاي قرآني و مجمع حافظان و قاريان قرآن كريم مصوب شود. ان شاء الله بتوانيم در اين خطه مذهبي با عنايت روح بلند رهبر آزادگان جهان اولين شهري باشيم كه در جهت عمل به دستور مقام معظم رهبري مبني بر تربيت 10 ميليون حافظ قران كريم جامه عمل بپوشانيم
منبع: شبستان
کلیدواژه: مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان کانون های مساجد استان بوشهر هرمزگان قرآن کریم مطالبات جامعه قرآنی جامعه قرآنی کشور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۶۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051