اخلاق و زبان فارسی دو بال هویت ایرانی هستند
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۷۸۰۸
سیدعباس صالحی، عصرشنبه در مراسم اختتامیه جایزه جلال آل احمد، گفت: جان مایه حوزه هنر دانش و حکمت است اما کالبد آن تکنیک و مهارت شمرده میشود. هنر و ادبیات ایران زمین حافظ اخلاق و زبان فارسی بوده است و ادبیات ایران زمین نگهبان این دوبال هویت ایرانی بوده از یک سو اخلاق و از یک سو زبان فارسی؛ هنر و ادبیات ما اگر بخواهد امتداد تاریخی داشته باشد باید نگهبان این دوبال باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: فضای صریح و تند مجازی می تواند عامه مردم را از زبان فارسی دور کند و کسانی که در حوزه ادبیات فعالیت می کنند هرگز پسندیده نیست این تساهل را داشته باشند. اگر به تساهل در این زمینه حرکت کنند دیگران از این تساهل پیشی می گیرند؛ بنابراین از آن ها انتظار می رود این راه را امتداد بدهند.
صالحی ادامه داد: در فرآیند جایزه جلال، تلاش شده اتفاقها به گونهای رقم زده شود که شفافیت و اعتمادسازی را از یک سو ارتقا دهد که در این راستا اعلام اسامی هیأت علمی، داوران و نامزدها و آنچه در رویه جایزه بر آن پافشاری شده امتداد یابد و همچنین هیأت داوران و علمی در چرخه بسته نباشد.
وزیر فرهنگ افزود: در کنار پیشکسوتان یا کسانی که آثار متعدد داشتهاند تلاش شده آثار اولیها هم دیده شوند و نکاتی که کمک کرده جایز جلال به نوعی به اعتمادسازی نسبی نزدیکتر شود. تلاش در طی طریق در این مسیر صورت گرفته البته در آنچه باید انجام شود تا به آنچه باید برسیم فاصله داریم و باید گام های محکمی طی کنیم اما جایزه جلال آل احمد فرصتی برای پایش، تحلیل و گفتوگو درباره ادبیات ایران غیر از شاخه شعر است.
وی اظهار داشت: باید تمامی بخشها به تحلیل سپرده شود ما وقتی به دورههای اصلی و دوره دوازدهم مینگریم اتفاتی را مشاهده میکنیم که نشاندهنده گامهای پیشرفت در حوزه فرهنگ و ادب ایران است.
صالحی دو اتفاق مهم در جایزه جلال را برشمرد و گفت: در حوزه نویسندگان شاهد دو اتفاق خوب هستیم. اول اینکه نسل جوان که معدن آینده ایران هستند در حوزه ادبیات در بیش از چند حوزه خود را نشان دادند. همچنین بانوان ایران هر سال بیش از پیش در ادبیات ایران کماً و کیفاً سهمی فزاینده داشهاند. تنوع در مضامین در حوزه داستان اشاره و با تأکید براینکه امروزه حوزههای مختلفی از زندگی روزمره به موضوعات داستانی مبدل میشوند، ما در حوزه مستندنگاری هم این تنوع را میبینیم و جریان مستندنگاری ایران قدم به قدم به پیش آمده است.
وی ادامه داد: تنوع در سبک و شیوه هم ملموس است هم در داستان هم نقد ادبی و مستندنگاری؛ داستانهایی که نوشته میشوند کوتاه یا رمان امروز سبکهای متنوعی را میتوان در آنها دید. در بخش مستندنگاری علاوه بر مستندنگاری گزارشی امروز مستندنگاری علمی و پژوهشی هم جدی پیگیری میشود. در نقد ادبی هم همینطور است. تنوع سبکها و روشها کاملاً محسوس هستند. در گزارش داوران دوره دوازدهم در پارهای بخشها به مشکلات نشر هم اشاره شد.
وزیر فرهنگ با اشاره به مشکلات حوزه چاپ کتاب بیان کرد: گرچه مشکلات حوزه نشر و کاغذ زمینگیر کننده است اما از ناحیه ما مسئولان باید تلاش شود تا مشکلات کمتر شوند ولی شرایط سخت کنونی دقت نویسندگان و ناشران را در عرصه نشر بالا برده است تساهل و تسامح نویسنده و ناشران کمتر شده که میتواند نعمتی در دل مصیبت باشد.
وی اظهار داشت: اینکه ما در فضای کارهای موجود علاوه بر تنوع در سبک، تنوع در پسزمینهها را میبینیم که به اندازه سبک و مضمون حائز اهمیت است. توجه به پیوندها و رشتههایی که بر زندگی اجتماعی و سیاسی اثر دارد را مهم است، همه اینها داشتههایی است که ما گام به گام جلو آمدهایم که مایه ابتهاج است اما هنوز راه نرفته و کم رفته فراوان داریم.
صالحی در پایان گفت: فرهنگ و تمدن ایران زمین به لحاظ اقلیمی و عمق تاریخی آنقدر سوژه دارد که بین آنچه انجام شده و باید شود فاصلهها و فرسنگها است. سوژههایی که در دل تاریخ مانده، بنابراین این سوژه ها در گستره جغرافیای ایران هستند و منتظر شمایند تا آن ها را کشف کنید و در قالب اثر داستانی و مستند به دیگران منتقل کنید.
در بخشی از این آیین از کتاب کارت دعوت، مجموعه داستانهای کوتاه، به گردآوری احسان رضایی و یزدان سلحشور، که توسط نشر جامجم منتشر شده، توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
جایزه ویژه دوازدهمین جایزه جلال آلاحمد به کتاب پس از 20 سال، نوشته سلمان کدیور، از انتشارات شهرستان ادب رسید، این جایزه به دلیل پرداختن به ارزشهای اسلامی، به این کتاب تعلق گرفت.
برچسبها سید عباس صالحی جایزه جلال فرهنگ کتابمنبع: ایرنا
کلیدواژه: سید عباس صالحی جایزه جلال فرهنگ کتاب سید عباس صالحی جایزه جلال فرهنگ کتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۷۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درس اخلاق | چرا باید صابر باشیم؟
مرحوم آیت الله محمدعلی ناصری از اساتید اخلاق حوزه در یکی از دروس اخلاق خود به موضوع «صبر در روایات و کلام اساتید اخلاق همراه با بررسی مفاهیم، آثار، نتایج و اقسام آن» پرداختند که متن آن بدین شرح است:
مؤمنین نشانه هایی دارند که امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید: «صَبَروا اَیّاماً قَصیرة اَعْقَبَتْهُم راحَةٌ طَویلَةً، تِجارَةٌ مُرْبِحةٌ یَسِّرها لَهُم رَبُّهُم/ ایام کوتاهی در مشکلات و سختیها صبر می کنند نتیجه این صبر راحتی بسیار طولانی است چند صباحی بر مشکلات صبر می کنند در عوض راحتی طولانی نصیبشان شود این تجارتی پرسود است».
در قرآن هفتاد و دو بار کلمه صبر و مشتقات آن آمده است.
بعضی از بزرگان اخلاق گفتهاند: «الصبرُ ضدُ الجزع/ صبر ضد شکایت کردن است».
صبر کردن یعنی تحمل کردن، به این صورت که نباید شکایت و ناراحتی و بدبینی داشته باشد و حتی در زبان نباید شکایت از خدا کند یا چیزی بر خلاف رضای خدا بگوید. معنای دیگری که کردهاند این است که «هو اضطرابُها فیحبس لسانَه»، یعنی این که مضطرب نیست که بر خلاف رضای خدا حرف بزند.
المقدرُ کائن، پیشامد آمدنی است و نمی شود جلویش را بگیریم، پس تحمل کنیم و صابر باشیم. معنای دیگر این است که «مقاومةُ النفس عن الهوی»، یعنی تابع هوا و هوس خود نباشد که هر کاری خواست بکند.
بعضی از بزرگان اخلاق گفته اند که اگر در برابر مشکلات فقط زبان خود را کنترل کنی و در دل ناراضی باشی این مقام تائبین است، اگر زبان را کنترل کنی و راضی به رضای خدا باشی این مقام زاهدین است، اگر زبان را کنترل کنی و نه تنها قلباً راضی باشی بلکه خوشحال باشی که خدا این چنین برای تو رقم زد این درجه محبین است.
در این زمینه روایتی است که حضرت عیسی علی نبینا وآله علیه وعلیه السلام عرض کرد: پروردگارا آیا کسی در امت من هست که در مرتبه من باشد؟ ندا آمد بله پیرزنی در بیابان هست، حضرت رفت به سوی این پیرزن و دید در یک اتاق خرابه ای زندگی می کند که روی یک پلاس کهنه است و بدنش مریض و فرتوت و نابیناست و مشغول ذکر الحمدلله علی نعمائه و الشکر علی آلائه است. به معنی حمد و سپاس خدایی را سزاست که این همه نعمت به من داده است. حضرت عیسی علیه السلام فرمود: السلام علیک یا أمة الله، پیرزن گفت: وعلیک السلام یا روح الله، حضرت فرمود: چه کسی مرا به تو معرفی کرد؟ پیرزن گفت: همان کسی که مرا به تو معرفی کرد، حضرت فرمود: بر کدام نعمت این چنین شکر می کنی؟ پیرزن گفت: خدا به قدری به من نعمت
داده است که به احدی نداده است، حضرت فرمود کدام نعمت؟ گفت: بدنی به من داده است که بر بلا صابر است و زبانی داده که شکر او را دائماً می کنم و قلبی داده که همیشه متوجه خداست.
بعضی اگر کمی درآمد کمتری نسبت به گذشته داشته باشند بی تابی و گلایه و شکایت از خدا و روزگار می کنند، کمی هم صبر کن چون خدا کسی را بدون رزق و روزی نمی گذارد، این همه خدا مخلوق دارد و روزی همه را هم می دهد، حضرت صادق علیهالسلام فرمودند: «مَن اُبْتُلیَ مِنَ اَلْمُؤْمِنینَ بِبَلاَءٍ فَصَبَرَ عَلَیْهِ کانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ أَلْفِ شَهِیدٍ/ مومنینی که مبتلا به بلایی می شوند اگر صبر کنند خدا اجر هزار شهید برای او می نویسد».
صبر در روایات سه قسم است که خلاصه اش را بیان می کنم:
اول صبر بر مصائب: اگر در این جا صبر کند و لب به شکایت نگشاید در این صورت خداوند سیصد درجه در بهشت به او عنایت کند.
دوم صبر بر طاعت: مثلاً در ماه مبارک در هوای گرم روزه می گیرد و بر طاعت خدا علی رغم سختیها صابر است در اسن صورت خداوند در بهشت به او ششصد درجه عنایت کند.
سوم صبر بر شهوت جنسی: مثل جوانی که چشم خود را از دیدن نا محرم حفظ کند، وقتی در خیابان صحنهای شهوت انگیز وجود دارد سرش را پایین می اندازد در این صورت خدا هم حوری در بهشت به او تزویج خواهد کرد، غریزه جنسی خود را کنترل می کند و خداوند نهصد درجه در بهشت به او عنایت کند.