Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سهرابی طراح و مدیر «خانه موزه عروسک و اسباب‌بازی کاشان» گفت: به هویت فرهنگی باید از زاویه‌ هویت ملی نگاه کرد و از این زاویه با تنوع بومی بسیار بالایی روبه‌رو هستیم. با توجه به این‌که در ایران پتانسیل‌های بومی متنوعی داریم، شکل‌گیری هویت ملی باید از حوزه‌های بومی شروع شود. به این معنا که معرفی هویت فرهنگی کودکان در هر منطقه با ادبیات و المان‌های بومی همان منطقه صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌این ترتیب کودکان با زبان خودشان هویت بومی خود را می‌سازند.

وی با اشاره به نقش موثر خودِ کودکان در شکل‌دهی به هویت فرهنگی‌شان، درباره لزوم توجه به این توان بالقوه،‌ گفت: در حال حاضر به سرمایه‌گذاری روی ساخت هویت فرهنگی توسط خود کودکان کمتر پرداخته می‌شود، این در حالی‌ است که بچه‌ها باید تکه‌ای از پازل ساخت هویت فرهنگی باشند. این نکته به‌ویژه آن‌جا که سخن از بوم‌های مختلف است، پررنگ‌تر می‌شود و نباید کودکان را صرفا تبدیل به مصرف‌کننده‌ کالاهایی کرد که از تهران صادر می‌شود.

 برگزیده دوره نخست جایزه فیروزه در ادامه شناسایی و تقویت ظرفیت‌های بومی تولید کالاهای فرهنگی را گام موثری در این زمینه دانست و افزود: برای ساخت هویت فرهنگی ما باید به رنگ و بوهای فرهنگ بومی هم فکر کنیم. لازم است به تولیدکننده‌ای که در زادگاه خود با ادامه‌دار کردن روند تولید کالاهای فرهنگی بومی به احیای فرهنگ بومی می‌پردازد، انگیزه دهیم.

سهرابی با ابراز امیدواری نسبت به به جریان هویت‌سازی از طریق معرفی اسباب‌بازی‌ها اظهار کرد: به جرأت می‌توان ادعا کرد در زمینه‌ زنده نگاه داشتن آن بخش از فرهنگ ملی که به اسباب‌بازی‌ها مربوط می‌شود، عملکرد درجه یکی داشتیم و ایران در این حوزه رتبه اول را دارد.  اگر روند رسیدن به این نقطه را «جریان عروسک‌های ایران» بنامیم، این جریان از دهه ۸۰ با کارهای پژوهشی شروع شده و تبلور آن را در سال‌های نیمه‌ دهه ۹۰ شاهد بوده‌ایم. از اینجا به بعد باید کارهای ترویجی صورت بگیرد و از این‌رو عرصه‌هایی مثل جایزه فیروزه، محل مناسبی برای تعامل و شناسایی ظرفیت‌های تولید کالاهای فرهنگی بومی هستند.

وی اسباب‌بازی‌های ایرانی را متفاوت با اسباب‌بازی‌های معرفی‌شده توسط سایر فرهنگ‌ها دانست و گفت: نخست اینکه عروسک‌ها در ایران برخلاف بسیاری کشورهای دیگر، نقش سوغاتی یا کالایی رسمی و نمادین ندارند. دومین دلیل متفاوت بودن اسباب‌بازی‌های ایرانی این است که هنوز هم تولیدکنندگان روی اصالت و تنوع آن‌ها دقت زیادی به خرج می‌دهند تا رنگ و بوی بومی آن‌ها حفظ شود. این تنوع و ظرفیت، خوشبختانه با فعالیت‌های ترویجی کارشناسان و فعالان این حوزه شناخته شده و روند روبه رشدی دارد.

 مدیر خانه‌موزه‌ عروسک و اسباب‌بازی کاشان که در دوره نخست جایزه فیروزه در بخش اسباب‌بازی به‌عنوان برگزیده معرفی شده، فرصتی را که این جایزه برای تعامل ایجاد می‌کند، برای معرفی و گسترش بازار تولیدکنندگان بومی ارزشمند دانست و پیشنهاد داد که بخشی از روال کار جایزه فیروزه به برگزاری نشست‌هایی برای معرفی این ظرفیت فرهنگی اختصاص پیدا کند.

کد خبر 4797444 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: جایزه فیروزه خبرگزاری مهر عروسک بومی کتاب و کتابخوانی رایزنی فرهنگی ادبیات ترجمه ادبیات جهان میراث فرهنگی رونمایی کتاب بازار نشر تجدید چاپ ادبیات کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خانه کتاب گردشگری نقد کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۵۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات

سرپرست مدیریت تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از بومی‌سازی ۱۹ هزار قلم تجهیزات و اقلام پرمصرف مورد نیاز شرکت‌های بهره‌بردار و کارخانجات عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب خبرداد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا معصومی با اشاره به شمار اقلام خریداری شده در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: مدیریت تدارکات و امور کالا تاکنون ۱۹ هزار قلم از تجهیزات و اقلام پرمصرف مورد نیاز شرکت‌های بهره‌بردار و کارخانجات عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب را همسو با نگهداشت و افزایش تولید، با توان شرکت‌های دانش‌بنیان و سازنده داخلی بومی‌سازی و از انحصار شرکت‌های خارجی خارج کرده است.

وی افزود: پارسال حدود ۲ هزار و ۶۸۹ قطعه به ارزش ریالی معادل ۸ همت از شرکت‌های درون‌استانی و حدود هزار و ۲۵۸ قطعه به ارزش ۲۴ همت از شرکت‌های برون‌استانی خریداری شد، مجموع اقلام خریداری شده حدود ۳ هزار و ۹۴۷ قلم به ارزش ۳۲ همت است.

سرپرست مدیریت تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به نوع کالاهای تأمین شده تصریح کرد: برخی کالاهای تأمین شده از سوی این مدیریت شامل قطعات یدکی مورد نیاز راه‌اندازی و انجام به کار ماشین‌آلات فرایندی مختلف مناطق نفت‌خیز جنوب مانند توربین‌ها، کمپرسور، پمپ، مواد شیمیایی مورد نیاز حفاری و کارخانجات بهره‌برداری، لوله‌های جریانی، ماشین‌الات ترابری، اقلام درون چاهی و سرچاهی، قطعات و تجهیزات ابزار دقیق، برق، انواع فیلتر و کالای عمومی برای کارخانه‌ها و دیگر بخش‌های مناطق است.

معصومی درباره آمار دریافتی انبارهای مدیریت تدارکات و امور کالا در اهواز و آغاجاری ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ آمار دریافتی انبارهای مدیریت تدارکات و امور کالای اهواز حدود ۱۵ هزار و ۱۴۰ قطعه کالا به ارزش وزنی ۱۴۸ هزار و ۲۱۱ تن بوده است و آمار انبارهای آغاجاری نیز حدود ۵ هزار و ۴۳۹ قطعه، به ارزش وزنی ۳۰ هزار و ۹۲۹ تن می‌رسد، آمار ارسالی از انبارها در اهواز ۱۹ هزار و ۹۴۰ قطعه و آغاجاری ۳۷ هزار و ۲۹۸ قطعه است.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی اقلام تأمین شده در سال ۱۴۰۲ تقریبا معادل سه برابر سال ۱۴۰۱ بوده است، گفت: مدیریت تدارکات و امور کالا طی امسال تأمین همه قطعات حیاتی و مهم را در دستور کار دارد تا ضمن کنترل موجودی انبارها از بروز مشکلاتی مانند کمبود تجهیزات و قطعات برای شرکت جلوگیری کند.

سرپرست مدیریت تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اقدام‌های شاخص و قابل‌توجه این مدیریت طی پارسال تصریح کرد: اخد موافقت گمرک درباره بخشودگی حق توقف کانتینر و کالای ورودی موقت در گمرک به ارزش بالغ بر ۱۲۷ میلیارد تومان، تخصیص و شناسایی تعداد قابل‌توجهی از اقلام راکد و مازاد پروژه‌ها همسو با ساماندهی وضع انبارهای کالای مناطق نفت‌خیز جنوب جهت استفاده در پروژه‌ها، انتقال موقت انبار لوله و لوله‌جداری اهواز به زمین ۱۷ هکتاری کریت‌کمپ، قرارداد خرید لوله‌های درزدار جریانی ۴۲ اینچ با شرکت لوله‌سازی اهواز به ارزش ۳.۷ همت و احداث ۹ سوله به مساحت ۵ هزار متر مربع در انبارهای ناحیه کریت‌کمپ و مجموعه عملیات کالای آغاجاری از جمله اقدام‌های شاخص این مدیریت در سال ۱۴۰۲ بود.

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات
  • موزه‌ای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباب‌بازی، دروازه شور خلاقانه
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است
  • جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • آغاز جشنواره فرهنگی، ورزشی بازی‌های بومی محلی شهرستان لردگان
  • چطور اسباب بازی ها می توانند به رشد کودکان کمک کنند؟
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه