Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد هستیم که بیشتر مساجد به مکانی برای مراسم ختم آن هم بدون منبر وعظ تبدیل شدند، گفت: برای تقویت کارکردهای مساجد و امامزادگان طرح‌هایی همچون «افق» را اجرا می‌کنیم.

استان زنجان 132 امامزاده دارد که امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان یکی از مهمترین قطب‌های فرهنگی و مذهبی در شهر زنجان به‌شمار می‌رود؛ اما کارکردهای این امامزاده چندان مورد توجه مراجعان نیست و عموما به محل قرارهای کم‌هزینه خانم‌ها به جای تقویت فعالیت‌های دینی و مذهبی منسجم تبدیل شده است و در هنگام نماز هم در روزهای عادی از 2، 3 صف فراتر نمی‌رود و مردم فعالیت‌های تبلیغی در یکی از مکان‌های مقدس در مرکز شهر را مطلوب نمی‌دانند و از همین‌رو مساجد کمی هم در شهر فعالیت‌های برجسته‌ای انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین موضوع ما را بر آن داشت تا به سراغ مسئولان برویم و مسئله ساماندهی مساجد و امامزاده‌ها را بررسی کنیم.

گفت‌وگوی ایکنای زنجان با حجت‌الاسلام سید موسی موسوی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان زنجان را در زیر می‌خوانید:

ایکنا: متولی اصلی ساماندهی مساجد و امامزاده‌ها کیست و اوقاف در چه حیطه‌ای بر فعالیت‌های مساجد و امامزادگان نظارت دارد؟

در مساجد گروه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند ولی متولی امورات مساجد هیئت امنای مسجد هستند که  حکم اعضای هیئت امنای مساجد توسط اداره اوقاف و امور خیریه و با معرفی امام جماعت مسجد صادر می‌شود و این سازمان بر عملکرد امنا نظارت می‌کند، ولی در امامزادگان و بقاع متبرکه نظارت اداره اوقاف با مساجد متفاوت است.

ایکنا: متاسفانه برخی از مساجد کارکرد مذهبی و فرهنگی خود را از دست دادند و تنها به برپایی نمازهای جماعت در یک یا دو وعده آن هم با حضور کمرنگ نمازگزاران اکتفا می‌کنند، لطفا به علت این موضوع و راهکار حل این مشکل اشاره بفرمایید؟

بله؛ بنده چندین بار عرض کرده‌ام که کارکرد مساجد تغییر کرده است. در حال حاضر تعداد انگشت‌شمار مساجد فعال و الگو هستند اما بقیه مساجد تقریبا به مکانی برای برگزاری مراسم ختم و ترحیم بدون منبر وعظ و خطابه تبدیل شده‌اند؛ در حالی که اگر به سابق برگردیم می‌بینیم که مساجد محل رجوع مردم بوده مشکلات مردم و محله در مسجد حل و فصل می‌شد، مردم در مساجد برای جبهه‌ها کمک جمع‌آوری می‌کردند، فعالیت‌های تربیتی و آموزشی در مساجد انجام می‌شد ولی الان اینگونه به نظر نمی‌رسد. در اینجا لازم است از ائمه محترم جماعات و هیئت امنای مساجد تقاضا کنیم تا فرصت را در مساجد برای فعالیت‌های فرهنگی علمی ایجاد کنند؛ چه اشکالی دارد برای تفریح بچه‌ها در مساجد امکانات ساده‌ای فراهم کنیم؟ چه اشکالی دارد مساجد محله‌ها از معلم‌های دلسوز محله خواهش کنند و در مساجد کلاس‌های تقویتی و کنکور برگزار کنند؟ در اصل رویکرد در مساجد باید تغییر پیدا کند.

ایکنا: برخی معتقدند مسجد فقط باید به امور مذهبی و فرهنگی بپردازد و فعالیت‌های اجتماعی را به سمن‌‌ها و موسسات تخصصی واگذار کند، نظر جنابعالی در این خصوص چیست؟

در پاسخ به سوال قبلی عرض کردم مساجد باید محل رجوع مردم باشد و اینکه موسسات و سمن‌ها فعالیت‌های اجتماعی را به عهده دارند، این از رسالت مسجد نمی‌کاهد، اخیرا طرح خوبی از طرف قوه قضائیه با عنوان هر مسجد یک حقوقدان در مساجد در حال برگزاری است که واقعا خیلی از مشکلات حقوقی و قضایی مردم با مراجعه به مساجد حل خواهد شد، مسجد باید اینگونه باشد سیره ائمه معصومین هم بر این اساس بوده و تمام امورات مردم در مسجد حل و فصل می‌شده است.

مساجد طبق رسالت عالی خود باید فراتر از موسسات و سمن‌ها عمل کنند، همیشه در فعالیت‌های اجتماعی حضور چشمگیری داشته باشند الحمدلله بعضی از مساجد در این خصوص زبانزد هستند.

ایکنا: امامزاده سید ابراهیم قطب فرهنگی و مذهبی زنجان محسوب می‌شود اما متاسفانه گاهی حتی برگزاری نمازهای جماعت یا برنامه‌های مناسبتی آن انسجام لازم را ندارد، آیا نظارتی در این خصوص انجام می‌شود یا هیئت امنا برای انجام فعالیت‌های بامحتوای غنی توجیه می‌شوند؟

درباره امامزاده سیدابراهیم(ع) زنجان باید عرض کنم که اخیرا فعالیت‌های خوبی در امامزاده شروع شده است، مثل ایجاد مرکز افق که اختصار مرکز فعالیت‌های اجتماعی فرهنگی و قرآنی است، با وجود این مرکز و تقویت آن خیلی از مشکلات مد نظر حل خواهد شد، وجود خیمه‌های معرفت یکی دیگر از فعالیت‌های امامزاده است که در مناسبت‌های مختلف با حضور مبلغین اعزامی از حوزه علمیه قم برنامه‌های را ارائه می‌کنند.

در خصوص خادمین هم باید عرض بکنم که واقعا قشر زحمت‌کش امامزاده، این برادران و خواهران هستند که با تعداد کم فعالیت راضی کننده‌ای دارند و در طول سال برای این افراد دوره‌های آموزشی از طرف سازمان اوقاف برگزار می‌شود و نسبت به برنامه‌ها به‌طور کامل توجیه می‌شوند.

ایکنا: تخصصی نبودن هیئت امنا یکی از ضعف‌های مساجد محسوب می‌شود، هیئت امنا اغلب معتمدین محلی هستند که آشنایی کامل به مسائل روز ندارند، چطور می‌توان این افراد را برای بهبود کارکردهای مساجد و جذب جوانان، مهیا ساخت؟

در جواب این سئوال باید عرض کنم که این واقعا مسئله مهمی است که الحمدلله ما از امامزادگان این کار را شروع کرده‌ایم و سعی می‌کنیم از تخصص‌های مختلف در اعضای امنا بهره‌مند شویم که باید کمیسیون تایید صلاحیت امنای مساجد به این امر اهتمام ویژه داشته باشند و با تایید امنایی موافقت کنند که واقعا در مساجد فعالیت چشمگیری داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا زنجان اوقاف و امور خیریه امامزادگان مساجد مراسم ختم طرح افق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۲۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوستان رازی به محیط ویژه برای نوجوانان تبدیل می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمد موسوی، از برنامه‌های فنی و عمرانی و اجتماعی و فرهنگی این منطقه برای تبدیل بوستان رازی به بوستانی برای نوجوانان خبر داد و گفت: با اهداف فرهنگی و تربیتی و گسترش خانواده‌محوری، مقرر شده زیرساخت‌های این امر همچون بازپیرایی و مرمت ساختمان‌های داخل بوستان، اورهال سازی زمین ورزشی چمن مصنوعی و آسفالت پیست اسکی داخل بوستان، نصب المان‌های فرهنگی نوجوانان در محوطه، تعیین تکلیف راسته تجاری داخل بوستان، اختصاص فضا به محصولات مورد نیاز نوجوانان و… فراهم شود.

وی با بیان اینکه بوستان رازی، نخستین بوستان موضوعی برای برند سازی ایرانی-اسلامی ویژه نوجوانان در شهر تهران خواهد بود، افزود: متأسفانه به دلیل رواج محصولات آموزشی و فرهنگی غیربومی و غیراسلامی نزد این آینده‌سازان شهر، جای خالی نمادهای ایرانی-اسلامی در اذهان و سبک زندگی احساس می‌شود و به همین منظور در بعد آموزشی نیاز به کار بیشتر برای تبیین و انتقال فرهنگ غنی، اصیل و پرمحتوای خودمان داریم؛ ازاین‌رو اختصاص فضایی در یک بوستان مرکزی با وسعت بوستان رازی به این امر می‌تواند بازخورد خوبی در این زمینه ایجاد کند.

موسوی از طراحی ساختمان «الگونما» در این بوستان به عنوان اقدامی بی‌نظیر در سطح شهر نام برد و توضیح داد: این بنا که نخستین بنای شهر در این زمینه خواهد بود، در سوله بزرگی به متراژ بیش از هزار مترمربع در انتهای بوستان، ضلع جنوب شرقی ایجاد می‌شود که این سوله پیش‌تر به حوزه پسماند اختصاص داشت و اکنون با تغییر کاربری در اختیار حوزه آموزش‌های شهروندی قرار خواهد گرفت.

شهردار منطقه ۱۱ با اشاره به اینکه در ساختمان الگونما، برنامه‌ها و محصولات آموزشی با هدف بسط و تبیین الگوهای ایرانی-اسلامی ارائه می‌شود، ادامه داد: شهرداری منطقه ۱۱ بیش از ۲ سال است که پیگیر اجرای چنین طرحی است؛ چراکه بوستان رازی به دلیل وسعت و مرکزیت از امتیازاتی همچون دسترسی بهتر و امکان اجرای فعالیت‌های متنوع در این زمینه برخوردار است.

وی، نصب تارتان زمین چمن مصنوعی (زمین چمن دو میدانی) را اقدام شاخص دیگر در این بوستان برشمرد و گفت: این نخستین زمین چمن ورزشی در بوستان‌های تهران است که دور آن به زمین چمن دو میدانی مجهز می‌شود و پس از این، امکان برگزاری مسابقات رسمی دومیدانی در آن فراهم خواهد شد.

به گفته موسوی، توافق با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در مورد تسهیل ایجاد پارکینگ در محوطه سینما رازی، بازپیرایی و مرمت ساختمان‌های داخل بوستان، اقدامات عمرانی تازه در دریاچه و فانوس آن از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده برای این منظور دانست و بیان کرد: همچنین در طراحی و اجرای ساختمان الگونما با اداره کل آموزش‌های شهروندی تهران مشارکت داریم؛ به این نحو که طراحی بنا از طرف این اداره کل انجام می‌گیرد و اجرای آن به عهده منطقه ۱۱ خواهد بود؛ همچنین بنا بر پیش‌بینی‌های اولیه، طراحی و اجرای این ساختمان در سال جاری به پایان می‌رسد و اواخر فصل پاییز یا اوایل زمستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 6098123

دیگر خبرها

  • قبرستان دهخدا تبدیل به پارک می‌شود
  • بازسازی روستای امامزاده ابراهیم(ع) شفت بدون پروسه اداری آغاز شود
  • بوستان رازی به محیط ویژه برای نوجوانان تبدیل می شود
  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله صادق رزاقی در کرج برگزار می‌شود
  • گوشه‌هایی از مراسم پرفیض دعای ندبه در امامزاده بهلول (ع) خوی + تصاویر
  • آیین های عزاداری سالروز شهادت «صادق آل محمد» در گیلان برپا است