Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@20:49:26 GMT

مشهد؛ قطب دوم کشور در حوزه علوم‌ انسانی

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۷۸۰۷

مشهد؛ قطب دوم کشور در حوزه علوم‌ انسانی

گروه فرهنگی ــ پژوهشگر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه مشهد پس از شهر قم از دومین حوزه علمیه کشور در حوزه‌های شیعی برخوردار است، به لحاظ دانشگاهی و به ویژه در علوم انسانی نیز مشهد یکی از دو قطب اصلی کشور محسوب می‌شود.

حسن حکیم‌باشی، پژوهشگر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه بیستمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی، با اشاره به قرارگیری مشهد در حوزه پژوهشی اظهار کرد: اگر بخواهیم مشهد را به لحاظ قطب آموزشی بودن آن، در نظر بگیریم باید گفت که با توجه به اینکه مشهد پس از شهر قم از دومین حوزه علمیه کشور در حوزه‌های شیعی برخوردار است، به لحاظ دانشگاهی و به ویژه در علوم انسانی نیز مشهد یکی از دو قطب اصلی کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از این رو دفتر تبلیغات اسلامی خود را موظف می‌داند که پشتیبان و تولیدکننده نرم‌افزار دینی برای متفکرینی که در دو حوزه دانشگاهی و حوزوی یا تدریس می‌کنند، آموزش می‌بینند و یا اینکه به پژوهش می‌پردازند، باشد. از طرفی هم حوزه‌ها وظیفه خود می‌دانند که پشتیبان و تولیدکننده نرم‌افزار فکری برای نظام اسلامی، به طور کلی باشند.

حکیم‌باشی تأکید کرد: در موضوع نیازهای فکری و اندیشه‌ای، طبیعتا رویکرد کاربردی بودن، یکی از اصولی است که در سندهای چشم‌انداز، سندهای بالادستی و اخیرا هم در بیانیه گام دوم انقلاب دیده شده است و نهادهایی مانند دفتر تبلیغات، به لحاظ ساختار و وظایفی که دارد خود را موظب می‌داند که این معیارها و سر فصل‌های کلی را در نظر داشته باشد و هم پشتیبان‌کننده و پاسخگو باشد؛ لذا این امور را مورد توجه خود قرار داده، چرا که کاربردی بودن پژوهش‌ها نیز یکی از معیارهای اصلی همه برنامه‌ریزان این مجموعه است.

روشنگری و هدایت نسل بشر

این پژوهشگر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در چند سال اخیر تمام فعالیت‌های دفتر تبلیغات اعم از آموزشی، پژوهشی و تبلیغی در چارچوب چهار قطب فرهنگی - فکری نیز دیده، بازبینی، طراحی و برنامه‌ریزی و در نهایت هم در جای خود نیز معرفی شده‌اند. هریک از این قطب‌ها از میزهای تخصصی برخوردار هستند و هریک از مقاله‌های پروژه‌ای نیز توسط یک عضو هیئت علمی نظرسنجی می‌شود تا در قالب یکی از این رسالت‌هایی که در قطب‌ها و میزها تعریف شده، قرار گیرند.

حکیم‌باشی بیان کرد: در حوزه علوم اسلامی وقتی می‌گوییم قم حوزه اول جهان اسلام البته با رویکرد شیعی است و مشهد نیز رتبه دوم را در این راستا دارد، بدین منظور است که ما جایگاه بی‌بدیلی داریم و به دلیل اینکه کشور ما در قالب جمهوری اسلامی است و سیاست‌های روشنگرانه‌ای دارد و معلوم است که ام‌القرای جهان اسلام است، به همین دلیل و وظیفه خود را روشنگری و هدایت نسل بشری در سراسر جهان می‌داند.

این مدرس علوم قرآنی اضافه کرد: بنابراین ایران خود را موظف می‌داند که همه جهان را هم مخاطب خود بداند و هم در حوزه برنامه‌ریزی ورود پیدا کند، لذا پژوهش‌هایی که دیده می‌شود، قابل قیاس با پروژه‌های پژوهشی دانشگاه‌های دیگر مراکز نیست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر مجلات قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی را با مجلات بسیاری از کشورهای عربی که پژوهش‌های کلاسیک و آکادمیک انجام می‌دهند، مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که پژوهش‌های ما با شکل و قالب سطح بالا بوده و حوزه‌های دید آن‌ها، تاریخ قرائت، لهجه‌ها، اقوام مختلف و تمام معارف ناب قرآنی و به نوعی معارفی که حوزه مشهد را به هدف‌های اصلی و اصولی قرآن هدایت می‌کند، به شکل ملموس‌تر و در نگاه‌هایی که در ایران و در حوزه دفتر تبلیغات حاکم است را بیشتر مورد نظر قرار خود قرار است. این موضوعات بسیار پویاتر، رسالت محورانه‌تر و هدف محورانه‌تر است و نسبت به پژوهش‌هایی که در دیگر نقاط جهان انجام می‌شود کاربردی‌تر هستند.

حکیم‌باشی بیان کرد: البته که در آنجا هم اقدامات قوی انجام می‌شود، به عنوان مثال با توجه به اینکه عرب به صورت مستقیم با زبان قرآن در ارتباط است، این امکان وجود دارد در بحث زبان و یا برخی مباحث دیگر قوی‌تر باشد.

وی افزود: محور دیگری که در دفتر تبلیغات اسلامی شهر قم نیز وجود دارد و به آن پرداخته می‌شود، اما مشهد این رویکرد را ندارد، بحث دایره‌المعارف‌ها و فرهنگ‌نامه‌های بسیار متنوع قرآنی است. این نگاه دایره‌المعارف‌نویسی در دنیا با این قوت و استحکامی که در قم انجام می‌شود، را در هیچ جایی از دنیا شاهد نیستیم.

فعالیت‌های پژوهشگاه اسلام تمدنی

این مدرس علوم قرآنی اظهار کرد: پژوهشگاه اسلام تمدنی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی شعبه مشهد است که البته دفتر مرکزی این مجموعه در قم قرار دارد اما در شهرهای دیگری از جمله اصفهان، ایرانشهر، خوزستان، تهران و مشهد نیز نمایندگانی حضور دارند.

وی با بیان اینکه دفتر تبلیغات در قالب سه نوع فعالیت آموزش، پژوهش و تبلیغ در حال فعالیت است، عنوان کرد: بخش پژوهشی این پژوهشگاه در مشهد قرار دارد و هسته پژوهشی آن نیز بیش از ۳۰ سال است که در این شهر فعالیت می‌کند و در حال حاضر نیز در قالب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با نام پژوهشگاه اسلام تمدنی در حال فعالیت است.

حکیم‌باشی گفت: از بخش‌های اصلی این پژوهشگاه می‌تواند به موضوع پژوهش‌های قرآنی اشاره کرد و پژوهش‌های گذشته در قالب چند همکاری پژوهشی با مرکز فرهنگ و معارف قرآن که دفتر مرکزی قم این کار را بر عهده داشت، در قالب راهنما، فرهنگ‌نامه موضوعی قرآن، چندین پروژه بزرگ قرآنی دیگر و انتشار یک فصلنامه علمی پژوهشی است.

این پژوهشگر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بین کرد: البته اکنون نیز یک پژوهشکده وجود دارد که دارای ۱۵نفر هیئت علمی و از این تعداد، ۵ نفر عضو هیئت علمی گروه قرآن هستند. این افراد پروژه‌های مختلفی را برعهده دارند. اغلب محصولات این بخش قرآنی نیز ۱۰۰ جلد کتاب قرآنی است و در حال حاضر نیز مجله پژوهش‌های قرآنی که از سال ۷۴ به چاپ می‌رسد، شماره ۹۲ آن به چاپ رسیده است.

وی افزود: این مجله در گذشته به صورت ویژه نامه‌ای، موضوعی و تخصصی کار می‌شده به گونه‌ای که این مجله از تخصصی‌ترین مجلات قرآنی کشور به شمار می‌رود و اغلب پژوهش‌هایی که در این مجله انجام می‌شود توسط پژوهشگران مشهدی است، البته که گاها نیز از شهرهای دیگر هم فعالیت‌های پژوهش پذیرفته می‌شود همچنین مدت هشت سال است که این مجله در قالب مجله علمی-پژوهشی در حال فعالیت است.

این مدرس علوم قرآنی در خصوص محورهای عمده پژوهش‌های انجام شده، عنوان کرد: در گذشته موضوعات تخصصی معارف قرآن، علوم انسانی، تحلیلی، تفسیر قرآن و ادیان و موضوعات ویژه‌ای مطرح بود، اما اکنون این پژوهش‌ها در قالب موضوعات مختلف قرآنی هستند. همچنین به مناسبت بزرگداشت شخصیت‌های برجسته علمی مانند علامه طباطبایی، امام خمینی(ره) و برخی از افراد دیگر به ما سفارش‌هایی داده می‌شود که برای برگزاری این همایش‌ها ویژه‌نامه‌هایی را تهیه کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی دفتر تبلیغات علوم انسانی پژوهش پژوهش های قرآنی معارف تفسیر قرآن ادیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۷۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۵۰ بهورز در سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جذب می‌شوند

به گزارش قدس خراسان به نقل از وبدا، حسن عبدالله‌زاده در حاشیه همایش پیشکسوتان بهورزی و گسترش قطب ۹ کشور، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروز به مناسبت بزرگداشت روز معلم مراسم تجلیل از مربیان شاغل و بازنشسته بهورزی استان برگزار شد که زحمات بسیاری در حوزه سلامت به‌خصوص در مناطق محروم، کم برخوردار و صعب‌العبور داشتند و همه ما قدردان زحمات ۳۰ ساله این عزیزان هستیم و با افتخار دست این مربیان عزیز را در هفته بزرگداشت مقام معلم می‌بوسیم.

مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در این مراسم از بیش از ۱۰۰ پیشکسوت و مربی بهورزی تقدیر به عمل آمد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۱۰۰ بهورز در مناطق روستایی حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شاغل هستند و حداقل ۶۵۰ نفر دیگر نیاز است که به وضعیت ایده‌آل در تامین نیروی انسانی موردنیاز در این حوزه برسیم.

عبدالله زاده با تاکید بر اینکه ۵۰۰ دانش آموز بهورزی هم‌اکنون در حال گذراندن دوره آموزشی هستند و در مهر و بهمن ماه سال آینده فارغ‌التحصیل می‌شوند و این افراد بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی به‌کارگیری خواهند شد، گفت: طبق وعده معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با موافقت رئیس سازمان استخدامی کشور یک آزمون دیگر در طی ۳ ماه آینده برگزار خواهد شد تا که مابقی کسری نیروی بهورزی در سطح کشور از جمله ۱۵۰ نیروی مابقی جهت به‌کارگیری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تامین گردد.

مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: این ۱۵۰ نیرویی که در آزمون بعدی جذب خواهند شد پس از طی دوره آموزشی ۲ ساله و فارغ‌التحصیلی در این دوره در مراکز و خانه‌های بهداشت روستایی به‌کارگیری می‌شوند.

دیگر خبرها

  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • فیلم‌های سیاه ما با فیلم‌های سیاه آمریکایی تفاوت‌هایی دارد
  • ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه بندی جهانی موضوعی
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • بیش از ۱۵۰ بهورز در سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جذب می‌شوند
  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟