Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری تحلیلی فردا: یک نشریه اصلاح طلب در یادداشت تندی پیرامون طرح سهمیه بندی بنزین به بررسی بی کفایتی های متعدد در اجرای این طرح زد.

در این یادداشت اندیشه پویا می خوانیم: بدترین سیاست ممکن در بدترین زمان ممکن برای اصلاح قیمت سوخت انتخاب شد. سیاست گذار به طرح های کارشناسی شده ای که اعطای سهمیه سوخت به هر ایرانی فارغ از برخورداری از وسیله نقلیه را پیشنهاد می کرد، و شکل گیری یک بازار آزاد و قیمت گذاری سهمیه ها بر مبنای عرضه و تقاضا را توصیه می کرد، وقعی نگذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدلی که عادلانه تر بود و می توانست به اصلاح الگوی مصرف سوخت بر اساس هزینه و فایده بینجامد، دولت را یکبار برای همیشه از شر قیمت گذاری سوخت و بحران تثبیت نرخ از یک سو، و فساد دو نرخی کردن از سوی دیگر آزاد کند.

نویسنده اجرای سهمیه بندی را سیاستی مهلک در بدترین زمان خوانده و می نویسد:  به نظر می رسد رئیس جمهور و دولت او، باوری نیز به این شکست ندارند. در اولین گفتاردرمانی پس از سهمیه بندی قیمت بنزین، روحانی اشاره داشت که انتقادی اگر به دولت او وارد باشد به تأخیر انداختن واقعی کردن قیمت بنزین است. این البته جدی ترین انتقادی بود که به دولت وارد بود، و تا این لحظه هنوز استدلال قانع کننده ای نشنیده ایم که چرا سیاست گذار، بالا بردن قیمت بنزین را تا بحرانی ترین نقطه ممکن به تعویق انداخت، و به جای اصلاحات لازم در زمان مقرر، سیاست گذاری مهلک در بدترین زمان ممکن را انتخاب کرد. این که چرا واقعی کردن قیمت بنزین به تعویق افتاد. اما اشتباه روحانی فقط این نبود که این بدترین سیاست ممکن برای اصلاح قیمت ها و پناه بردن به نظام یارانهای غیرمولد را انتخاب کرد و ماشین دولت را یک بار دیگر در مسیر امتناع از توسعه، در مسیر یک مردم فریبی ویرانگر، و در مسیر ورشکستگی قرار داد؛ اشتباه اصلی او پنهان کاری در طراحی و اجرای چنین طرحی بود؛ این که بی نیاز از توجیه نخبگان و عموم مردم، سیاست گذار توضیح نداد به چه دلیلی چنین سیاست ناکارآمدی را انتخاب کرده و پیشنهادهای اصلاحی دیگر برای واقعی کردن قیمت سوخت را کنار گذاشته است.

اندیشه پویا روحانی را تنهاترین رئیس جمهوری تاریخ ایران خوانده و گریزی هم به خنده بی موقع رئیس جمهوری می زند: رئیس دولت عملا خود را بی نیاز از نخبگان، دانشگاهیان و روشنفکران نشان داد، و در مسیر مشابهی با رئیس جمهور سابق قرار گرفت. این انتخاب او بود که بی نیاز از همراهی هر نیروی اجتماعی و سیاسی و دانشگاهی، در مسیری قرار بگیرد که به تنهاترین رئیس جمهور تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی تبدیل شود.

آخرین میخ بر تابوت امید از دست رفته آنهایی که دوبار به روحانی رأی داده بودند، آن خنده بی موقع رئیس جمهور بود در حین انکار اطلاعش از ماجرا ریشخندی غریب که چه بسا در تاریخ حکمرانی ایران بی مانند بماند. آن خنده متفرعن و بی تفاوت روحانی، آن ریشخند تاریخی، یک نقطه عطف بود؛ یک نشانه بود؛ نشانه ای از یک سیاستمدار شکست خورده که در مرحله «انکار» بیماری به سر می برد. آنهایی که به روحانی رای داده بودند، آن قدر حقیر نبودند، آن قدر بیگانه نبودند، که مستحق چنین ریشخندی باشند.

اما در بخش دیگری از این یادداشت به عدم ثبت نام محمدرضا عارف در انتخابات مجلس اشاره می شود. آخرین ترجیع بند این سیاست ورزی ناکارآمد، صحنه آرایی ناامیدکننده اصلاح طلبان در ثبت نام نامزدها برای انتخابات مجلس بود؛ این که رئیس فراکسیون امید در مجلس، گریز از پاسخگویی درباره ناکارآمدی خود در رهبری این فراکسیون را با گریز از صحنه انتخابات پیش رو تکمیل کرد. محمدرضا عارف از ثبت نام در انتخابات مجلس عقب نشست و ترجیح داد عملکرد ناامیدکننده خود در مجلس را به شکست اصلاح طلبی در ایران پیوند زند. س رمایه های اصلاح طلبی، بی هیچ چشم انداز وفکر مشخصی، غایب بزرگ ثبت نام در انتخابات مجلس پیش رو بودند؛ و با چنین غیابی، چه جدال بیهوده ای را در هفته هایی قبل تر بر سر طرح «سرا» به نمایش گذاشتند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۹۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرار بزرگ پرسپولیس از بدترین سناریوی ممکن در دقیقه 95

به گزارش "ورزش سه" در شرایطی که پرسپولیس در نیمه دوم دست بالا را داشت و برای پیروزی خیز برداشته بود، اخراج امید عالیشاه باعث شد در ده دقیقه پایانی عقب بنشیند و به همان یک امتیاز هم قناعت کند.
در چنین شرایطی سپاهان که بیشتر مایل به تساوی بود در آخرین دقیقه بازی بهترین موقعیت گلزنی‌اش را از دست داد و در شرایطی که می‌توانست به یک پیروزی دقیقه آخری دست یابد به یک امتیاز دست یافت.

پرسپولیس فصل قبل تقریبا شرایطی مشابه این بازی در بازی مقابل سپاهان تجربه کرد. در بازی 20 اسفند سال 1401 با اخراج لئاندرو پریرا، مهاجم برزیلی پرسپولیس، سرخ‌ها مقابل میهمان خود تحت فشار قرار گرفتند و با گل وقت‌های اضافه محمد کریمی مغلوب شدند تا در کورس قهرمانی عقب بیفتند.
در بازی برگشت این فصل مقابل سپاهان در ورشگاه آزادی هم نزدیک بود چنین سرنوشتی برای سرخ‌ها رقم بخورد و بعد از اخراج عالیشاه با اینکه سپاهان بی‌محابا جلو نیامد، اما در دقیقه پنجم وقت‌های تلف شده چیزی تا رسیدن به گل پیروزی فاصله نداشت.

در این دقیقه با ارسال کرنر رامین رضاییان ،میلاد زکی‌پور قبل از تیر نزدیک‌تر ضربه سر زد و گولسیانی و آل‌کثیر که نزدیک او بودند غافلگیر شدند. با فاصله نزدیک به آنها فرشاد فرجی هم نتوانست کاری از پیش ببرد و کنعانی‌زادگان هم فقط نظاره‌گر بود تا توپ در تیر دورتر به هادی محمدی برسد که ضربه سر او جدی‌ترین موقعیت سپاهان و شاید بازی را رقم زد و توپ با اختلاف کمی از کنار تیر عمودی دروازه پرسپولیس عبور کرد و این تیم خوش شانس بود که در آخرین دقیقه گل نخورد چرا که نه فرصت جبران داشت نه توانش را.

ویدئو: 331624

در عین حال شاید اگر هادی محمدی به توپ ضربه نمی زد دیگر مدافع میانی زردها، سیاوش یزدانی می‌توانست دروازه بیرانوند را باز کند و شاید برای سرخ‌ها باختن به گل دقیقه پایانی یزدانی می‌توانست بدترین اتفاق ممکن باشد.

با این حال آنچه در این صحنه عجیب بود غفلت و اشتباه تمام مدافعان پرسپولیس بود که نزدیک بود مثل بازی با آلومینیویم در اراک کار دست تیمشان بدهند. در این صحنه غیر از کنعانی، فرجی و گولسیانی، جای عبدالکریم هم خالی بود و هادی محمدی و سیاوش یزدانی از جای خالی او استفاده کرده و در موقعیت گلزنی قرار گرفتند.

نکته عجیب درباره این صحنه آنجاست که مدافعان هر دو تیم در این بازی طی حدود صد دقیقه بازی کاملا موفق بودند و تقریبا هیچ موقعیتی به حریف ندادند اما نزدیک بود در روزی که بهترین گلزنان و مهاجمان سپاهان چیزی برای ارائه نداشتند چهار مدافع این تیم با همکاری یکدیگر گل پیروزی تیمشان را به ثمر برسانند و با اشتباهات سریالی چهار مدافع پرسپولیس یک دوئل عجیب بین دو خط دفاع برنده بازی بزرگ هفته را تعیین کند.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) چرا دولت سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی را اجرا نکرد؟
  • صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد
  • رئیس جمهور در نشست مشترک هیأت دولت با استانداران: دشمن به دنبال ایجاد ناامنی و موج سواری است
  • رئیسی: مردم در اجرا و نظارت بر انتخابات دخیل هستند
  • رئیسی: مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنند
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • معاون رئیس‌جمهور: امکان گزینش در دور دوم انتخابات مجلس آسان‌تر است
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • فرار بزرگ پرسپولیس از بدترین سناریوی ممکن در دقیقه 95