Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:46:01 GMT

هوای آلوده، تهدیدها و راهکارها

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۶۷۱۵

هوای آلوده، تهدیدها و راهکارها

براساس نتایج مطالعه «کمی‌سازی اثرات آلودگی هوای شهر تهران بر سلامت در سال‌ ۱۳۹۷» که توسط مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی صوت پذیرفته، مشخص شد در سال ۱۳۹۷ حدود سه هزار و 447 مورد مرگ نتیجه آلودگی هوا در شهر تهران بوده است.

همچنین خسارات اقتصادی ناشی از موارد مرگ بر اثر استنشاق ذرات ریز کمتر از 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میکرون (PM۲.۵) در شهر تهران در سال ۱۳۹۷ براساس رویکرد ارزش آماری زندگی حدود ۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده که این میزان خسارات نشان دهنده اثر قابل توجه آلودگی هوا بر سلامت و اقتصاد ساکنان شهر تهران است.

خطرات تهدید کننده ناشی از آلودگی هوا

عباس مهماندوست متخصص داخلی و استاد دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: آلودگی هوا می تواند شرایط ریه و تنفسی از جمله آسم، آلرژی و بیماری انسدادی مزمن ریوی و شرایط قلبی مانند آریتمی، حمله قلبی، نارسایی قلبی و فشار خون بالا را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه واکنش بدن به آلودگی هوا به نوع و میزان آلاینده ها بستگی دارد، می افزاید: خستگی، سردرد یا سرگیجه، سرفه و عطسه، خس خس سینه یا مشکل در تنفس، افزایش مخاط در بینی یا گلو، خشکی یا تحریک چشم و بینی، گلو و پوست از علایم تنفس در هوای آلوده بوده و افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی ممکن است علایم مکرر و شدیدتری را تجربه کنند.

مهماندوست ادامه می دهد: نوزادان و کودکان بیش از سایر افراد در معرض بیماریهای ناشی از آلودگی هوا قرار دارند زیرا ریه های آنها هنوز در حال تکامل است و آلودگی هوا می تواند در این فرایند بیولوژیکی اختلال ایجاد کند زیرا بدن آنها کمتر قادر به  سم زدایی و دفع سموم موجود در آلودگی بوده، مغز آنها هنوز در حال تکامل است و ترکیبات موجود در آلودگی هوا می توانند بر رشد شناختی کودکان تاثیر منفی بگذارند و آنها نسبت به بزرگسالان هوای بیشتر به نسبت هر واحد وزن بدن استنشاق می کنند.

این متخصص داخلی اضافه می کند: نوزادان متولد شده توسط زنانی که در دوران بارداری خود در معرض آلودگی هوا قرار گرفته اند، بیشتر احتمال دارد که به صورت نارس یا با وزن کم متولد شوند.

وی توصیه می کند: افراد در صورت زیاد بودن میزان آلودگی از ورزش و فعالیت در فضای باز خودداری کنند، هنگامی که هوا بد است، در فضای بسته مانند مرکز خرید پیاده روی کرده یا در سالن ورزشی ورزش کنید و یا از دستگاه ورزش در فضاهای داخلی استفاده شود.

مهماندوست تصریح می کند: از منابع انرژی کمتری در خانه خود استفاده شود، تولید برق و دیگر منابع انرژی باعث ایجاد آلودگی هوا می شود و با کاهش مصرف انرژی می توانید به بهبود کیفیت هوا، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، مصرف انرژی و صرفه جویی در هزینه کمک کنید.

کاهش تاثیر زیان آور هوای آلوده با تغذیه درست

سید ضیا مظهری متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: یک رژیم غذایی معقول عامل مهم تعیین کننده سلامتی در کل زندگی است و می تواند تاثیر زیان آور آلودگی هوا بر سلامتی را کاهش دهد.

وی می افزاید: استرس یکی از اصلی ترین مکانیسم هایی است که توسط آن آلاینده های هوا بر سلامت تنفسی و قلب و عروق تاثیر می گذارد، برخی مواد مغذی مانند ویتامین های گروه بی، ویتامین سی، ویتامین ای(E)، ویتامین دی و «امگا ۳» دارای اثرات محافظتی در برابر آسیب های ناشی از ذرات معلق هوا هستند.

مظهری ادامه می دهد: در یک محیط آلوده، رژیم غذایی سالم با مصرف کافی از ریز مغذی های اساسی ممکن است برای جلوگیری از بروز بیماری های مزمن، به ویژه بیماری های قلبی - عروقی و ریوی بسیار مهم باشد. افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها و همچنین سایر مواد مغذی ضد التهابی ممکن است استرس اکسیداتیو ناشی از آلودگی هوا و التهاب در بیماری های قلبی - عروقی، آسم و سایر بیماریهای التهابی مزمن را کاهش داده و از این طریق علاوه بر آن می تواند به راهکارهای مدیریت بیماری کمک کند.

وی تاکید می کند:  ویتامین دی و ویتامین ای(E) در برابر آسیب های ناشی از آلودگی که می تواند باعث شروع ابتلا به آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی و ابتلا به سرطان ریه شود از بدن محافظت کنند و ویتامین سی و اسیدهای چرب امگا ۳ نیز ممکن است نقش محافظتی داشته باشند.

برچسب‌ها آسم ویتامین D بهداشت و درمان ویتامین E

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسم ویتامین D بهداشت و درمان ویتامین E آسم ویتامین D بهداشت و درمان ویتامین E

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۶۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرقتی عجیب هوای بندرترکمن را آلوده کرد

به گزارش تابناک، روابط عمومی شرکت گاز گلستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی اطلاع رسانی مردمی مبنی بر استشمام بوی گاز در شهر بندر ترکمن و سپس روستاهای قره‌سو و نیازآباد، گروه‌های عملیاتی و امدادی شهرستان و استان به بررسی ایستگاه و شبکه و تاسیسات گازی منطقه و ایستگاه‌های مجاور تامین کننده گاز بندر ترکمن از کردکوی و بصیرآباد گمیشان پرداختند و هیچ مشکل فنی، نشت و یا خرابی در تاسیسات مشاهده نشد.

این اطلاعیه می‌افزاید: بررسی‌ها در شهرهای مجاور نشان داد که نیمه شب قبل حدوداً ۱۶۰ لیتر ماده بودار کننده گاز شهری به سرقت رفته و مواد باقیمانده در بشکه‌ها در شهرستان بندر ترکمن تخلیه شد و باعث انتشار بوی ماده بودار کننده (مرکابتان) شده است.

بر این اساس با توجه به اینکه این ماده به صورت مایع در صورت تخلیه بصورت تبخیر در فضا منتشر می‌شود بوی گاز را سبب شده بود که در حال حاضر نیست قطع شده و اوضاع به حالت عادی بازگشت.

طبق این اطلاعیه بحث سرقت از طریق مراجع انتظامی و امنیتی در دست پیگیری است و این شرکت ضمن عذرخواهی از شهروندان بندر ترکمن به اطلاع می‌رساند این ماده بودار کننده صرفاً برای بودار شوندگی گاز شهری، بی‌خطر و غیر سمی است.

دیگر خبرها

  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • آلودگی آب رودخانه روستای سنقرآباد به لطف گاوداری + فیلم
  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند
  • هوای اصفهان قابل‌قبول / ۴ شهر مجاور آلوده است
  • هوای اصفهان قابل‌قبول و ۴ شهر مجاور آلوده است
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • ۷ خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی
  • با این راهکارها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید
  • ثبت آلودگی هوا در برخی شهرهای خوزستان
  • سرقتی عجیب هوای بندرترکمن را آلوده کرد