Web Analytics Made Easy - Statcounter

سینمای دفاع مقدس نتوانسته موفقیت دانشمندان ایرانی در اوج تحریم‌ها و فشار جنگ به تصویر بکشد. ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همواره تاریخ جنگ و دستاوردهای آن در سینمای جهان در کانون توجهات بوده است، خصوصاً اینکه این دستاوردها تکنولوژیک هم باشد و نشان دهد که دانشمندان یک کشور در بحبوحه جنگ در پشت میدان نبرد همگام با نیروهای خط مقدم در پیشبرد فناوری برای دفاع از وطن با نتایج مبهم و گره‌های علمی جنگیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سینمای جهان یکی از سرشناس‌ترین آثار در زمینه دستاوردهای تکنولوژیک جنگ جهانی دوم، بازی تقلید محصول 2014 است. این فیلم به موفقیت دانشمندان انگلیسی در شکستن دستگاه پیام‌رسان رمز آلمان نازی می‌پردازد و نقش دانشمندان در پیروزی در جنگ را نشان می‌دهد.

در سینمای دفاع مقدس، کمتر به چنین موضوعی پرداخته شده است، حال آنکه جای جای هشت سال دفاع مقدس مملوء است از تلاش‌ها و ابتکارات جوانان و دانشمندان نخبه ایرانی برای فائق آمدن بر دشمن بعثی که به نمایندگی از تمام جهان و حمایت آنان به جمهوری اسلامی  هجوم آورده است.

شاید تنها اثری که تا حدودی به مسأله تلاش علمی جوانان نخبه ایرانی در ژانر دفاع مقدس می‌پردازد را بتوان فیلم سینمایی مهاجر ابراهیم حاتمی‌کیا دانست که در سال 68 تولید شده است.

بنابراین می‌توان گفت از حیث پرداختن به دستاوردهای علمی 8 سال دفاع مقدس و مجاهدت‌های دانشمندان و نخبگان ایرانی واقعاً در سینمای ایران مظلوم واقع شده است و سینمای دفاع مقدس نتوانسته موفقیت دانشمندان ایرانی در اوج تحریم‌ها و فشار جنگ را به تصویر بکشد.

در حوزه مستند هم در این حوزه آثار زیادی تولید نشده است و یکی از معدود آثار این حوزه مستند نبرد امواج به کارگردانی مهدی فرجی محصول سال 1396 است که به موفقیت‌ها و پیشرفت ایران در حوزه راداری و پدافند هوایی در مدت 8 سال دفاع مقدس و توسعه بومی این صنعت در سال های پس از دفاع مقدس می‌پردازد.

جنگ جهانی دوم و سالهای پس از آن که به جنگ سرد معروف است را می‌توان به تلاش دولت‌ها برای شنود و رهگیری امواج اختصاص داد که به نوعی نشان از نقش نبرد امواج در برتری نظامی و اطلاعاتی را دارند. انگلیسی‌ها اولین رادارها را برای کشف امواج ساطع شده از جنگنده‌های نازی‌ها بوجود آوردن تا بتوانند در مقابل حملات هوایی آلمان نازی واکنشی به موقع داشته باشند و این صنعت به مرور زمان و حتی پس از جنگ جهانی دوم توسعه پیدا کرد.

مستند "نبرد امواج" به رشد و توسعه صنعت راداری در ایران اسلامی می‌پردازد. آنطور که این مستند نشان می‌دهد آمریکایی‌ها برای مقابله با دشمن درجه یک‌شان یعنی شوروری کمونیست، در زمان طاغوت پهلوی به علت همسایگی ایران با این کشور پهناور شوروری و از طرفی روابط پهلوی با آمریکا، اقدام به تأسیس سایت‌های راداری جهت کنترل شوروی در ایران ‌می‌کنند.

آمریکایی‌ها سایت‌های راداری و تکنولوژی آن را در شرایطی به ایران آورده بودند که حاضر نبودند حتی جوانان ایرانی را برای تعمیر و نگهداری این سیستم‌ها بکار بگیرند. با وقوع انقلاب اسلامی و رفتن آمریکای استعمارگر و شروع جنگ تحمیلی به ناگهان این کمبود حس می‌شود که ایران پهناور هیچ دفاعی به جز 6 عدد توپ برد کوتاه برای دفاع در مقابل حملات هوایی رژیمی بعثی ندارد و این دقیقاً آغاز ماجرای شروع به کار نخبگان ایرانی برای دستیابی به سیستم پدافنی و راداری برای مقابله با حملات هوایی عراق است.

این مستند نشان می‌دهد که چگونه سایر کشورها بالاترین تکنولوژی‌ها را در اختیار رژیم بعث برای تهاجم به جمهوری اسلامی قرار می‌دادند و خود در ژستی به ظاهر بیطرفانه نظاره‌گر قتل عام زنان، مردان و کودکان ایرانی در شهرهای بدور از صحنه نبرد، بودند.

پدافند سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در ابتدا با خرید سامانه‌های خارجی نظیر HQ چینی و سایت موشکی از لیبی با دشمن تا بن دندان مسلح وارد جنگ می‌شوند.

جعفری جوزانی: در شرایط سرمایه‌سالاری نباید توقع سینمای فراگیر ملی داشته باشیمهمرزمان شهید چمران چگونه با «موتورسیکلت» سینما حقیقت را درنوردیدند؟+فیلم

جوانان ایرانی سامانه ناموفق چینی را، که در ارتش چین به علت عدم موفقیت بازنشسته شده بود با ابتکار و خلاقیت منحصر به فرد ایرانی خویش بکار می‌گیرند و اولین هواپیمای میگ 25 عراق را سرنگون می‌کنند و گام اول ایران اسلامی در صنعت رادار و پدافند را بر می‌دارند و دشمن را به عقب می‌رانند.

پس از جنگ نیز جوانان نخبه ایرانی و غیور مردان نظامی ایران برای حفاظت از حریم هوایی کشور، این مسیر را ادامه می‌دهند تا به امروز که ایران اسلامی جزء 12 کشور اول سازنده رادار و سیستم پدافند هوایی است به طوریکه موفق می‌شود کوچکترین پرنده‌های بی‌سرنشین و جاسوسی کشورهای متخاصم را شناسایی، رهگیری و مورد اصابت موشک قرار دهد.

اگر می‌خواهید در مورد صنعت رادار و پدافند هوایی و نحوه رشد و توسعه این صنعت در ایران اسلامی در دل تحریم‌ها به همراه صحنه‌های جذاب و غرورآفرین اطلاعاتی کسب کنید حتماً به تماشای مستند تقریباً یک ساعته «نبرد امواج » بنشینید و به همراه احساس غرور ملی، لذت هم ببرید.

انتهای پیام/

R1515/P/S4,34,1430/CT4 واژه های کاربردی مرتبط سینمای مستند جشنواره سینما حقیقت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینمای مستند جشنواره سینما حقیقت سینمای مستند جشنواره سینما حقیقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۷۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مست عشق پای ستارگان ترکیه‌ای را به سینمای ایران باز می‌کند؟

به گزارش همشهری آنلاین، ‌ طولانی شدن روند تصویربرداری و توقف تولید در زمان کووید و ماجراهایی که بعد از تصمیم تهیه‌کننده ترکیه ای برای اکران فیلم در این کشور پیش از اکران در ایران پیش آمد بخشی از حواشی بود که این فیلم تا رسیدن به اکران پشت سر گذاشت، هرچند اکرانش هم بی‌مسئله نبود.

فیلم چند نوبت قرار بود به اکران برسد که هر بار به تعویق افتاد. آخرین بار همین یک هفته قبل از اکران بود که باز به هفته بعد از آن موکول شد.

اما این‌ها تمام ماجراهای این فیلم نبود. به جز انتخاب بازیگران نقش مولانا و شمس که بازخوردهای زیادی داشت، استفاده از بازیگران ترکیه‌ای مثل‌ هانده ارچل، ‌ ابراهیم چلیک‌کول، بنسو سورال، ‌ بوران کوزوم، ‌ سلما ارگچ، ‌ حسام منظور و هالیت ارگنچ هم یکی از مسائلی بود که صحبت‌های زیادی درباره آن شد.

حضور بازیگران ترکیه‌ای در فیلم‌های ایرانی البته به سال‌های دور برمی‌گردد. در سال‌های پیش از انقلاب هم بازیگران ترکیه‌ای در فیلم‌های فارسی بازی کرده بودند. مهم‌ترین و پرکارترین آنها جنید آرکین است که در ایران با نام فخرالدین شهرت دارد. او از سال ۴۷ تا ۷۴ در ۱۶ فیلم و سریال ایرانی بازی کرد. اولین آنها یوسف و زلیخا بود و آخرینش سریال مزد ترس که سال ۷۴ پخش شد. به جز او امل سایین خواننده و بازیگر ترک هم پیش از انقلاب در چند فیلم ایرانی حضور داشت.

دو دهه بعد از انقلاب حضور ستارگان ترک در فیلم‌های ایرانی ادامه پیدا کرد. آدم برفی ساخته داود میرباقری که سال ۷۳ ساخته شد، اگرچه از بازیگران ترکیه‌ای استفاده نکرد، اما به نوعی پیشقدم ساخت فیلم در ترکیه شد.

پس از آن در دهه هشتاد فیلم‌ اکواریوم ایرج قادری در ترکیه فیلمبرداری شد و بعدتر در دهه‌ی ۹۰ فیلم‌هایی نظیر گناهکاران از فریبرز قریبیان، بغض به کارگردانی رضا درمشیان و یک سطر واقعیت ساخته علی وزیریان در ترکیه فیلمبرداری شدند و در تمام آنها بازیگران ترک در نقش‌های فرعی و کم اهمیت حضور داشتند.

اما از اواخر دهه نود حضور بازیگران ترکی در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی جدی شد و حالا این بازیگران عهده‌دار بازی نقش‌های اصلی یا دست‌کم پر رنگ در فیلم‌های ایرانی شدند. فیلم‌های مطرب، ‌ جن زیبا، هولیا با حضور بازیگران ترکیه ای در این دهه به نمایش درآمدند.

«جن زیبا» در سال ۹۷ اکران شد که بازیگر ترکی در آن بازی می‌کرد که به واسطه سریال‌هایی که در آنها بازی کرده بود، ‌ برای تماشاگر ایرانی شناخته شده بود. حضور نورگل یشیلچای امید زیادی هم برای فروش این فیلم ایجاد کرده بود که البته موفق نبود. این فیلم در سال ۹۷ کمی ‌بیش از یک میلیارد تومان فروخت که اصلا رقم جالبی نیست.

«مطرب» ساخته ۱۳۹۸ مصطفی کیایی داستان خواننده‌ای قدیمی ‌با بازی پرویز پرستویی است که دیگر اجازه فعالیت ندارد و بالاخره در هفته فرهنگی ایران در ترکیه فرصتی برای اجرای کنسرت پس از سالیان طولانی پیدا می‌کند. این فیلم در سال ۹۸ بیش از ۳۸ میلیارد تومان فروش داشت و یکی از فیلم‌های موفق گیشه بود.

سال ۹۹ هم مرتضی آتش زمزم فیلم «هولیا» را با حضور ویلما الس و هولیا دیکن ساخت که البته سال گذشته اکران شد و حدود ۵ میلیارد تومان فروش داشت. نوروز هم فیلم دیگری بود که سال گذشته در جشنواره فجر اکران شد و علی بوراک سیلان، بازیگر ترکیه‌ای، در آن بازی داشت.

حالا هم مست عشق گروهی از بازیگران ترک را وارد فیلمی‌از سینمای ایران کرده است. اما آنچه در مورد مست عشق متفاوت است این است که این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه است و نه این که تنها از بازیگران ترکیه ای استفاده کرده باشد. فروش نه چندان موفق فیلم هایی که با بازیگران ترکیه‌ای ساخته شدند، ‌این پیام را می دهد که صرف حضور آنها نمی‌تواند دلیلی برای فروش بالای فیلم باشد.

در مورد مست عشق هم دلایل زیاد دیگری برای فروش ۴۷ میلیاردی آن وجود دارد که تنها بخشی از آن بازی ستارگان ترک است. بنابراین فروش بالای آن نمی‌تواند مشوقی برای ساخت فیلم‌هایی با حضور بازیگران ترکیه‌ای قلمداد شود، اما می‌تواند شروعی برای همکاری مشترک با ترکیه باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین مهمان "مست عشق" شدند (+تصاویر) مست عشق : روایتی متفاوت از عشق با حضور ستارگان دو کشور (+عکس) ادامه رقابت «تمساح خونی» و «مست عشق» در گیشه و آغاز اکران یک اکشن

دیگر خبرها

  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوان
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران
  • اعلام اسامی راه یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه
  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • آیا مست عشق پای ستارگان ترکیه‌ای را به سینمای ایران باز می‌کند؟
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • روایت اسارت؛ از پیروزی اسرای ایرانی بر فرماندهان عراقی تا جرزنی بعثی‌ها