Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-26@15:00:35 GMT

۵.۳ میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت گندم رفت

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۷۴۵۷

مجری طرح گندم کشور گفت: از ابتدای فصل زراعی تا نوزدهم آذرماه پنج میلیون و ۳۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور معادل ۹۰ درصد برنامه زیرکشت گندم رفته است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،   «اسماعیل اسفندیارپور» در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار گندم آبی و سه میلیون و ۷۳۰ هزار هکتار گندم دیم در مناطق مختلف کشور کشت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته وی، طبق برنامه ریزی امسال ۶ میلیون هکتار برای کشت گندم در نظر گرفته شده که دو میلیون هکتار برای گندم آبی و چهار میلیون هکتار برای گندم دیم است.

مجری طرح گندم اضافه کرد: با توجه به وضعیت رطوبت خاک مزارع در اکثر مناطق اقلیم سرد، قالب دیم‌زار‌ها سبز شده یا در حال سبز شدن است و مناطق گندم آبی، به یک تا سه برگی یا پنجه زنی رسیده است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: امیدواریم سامانه جدید بارشی که از سه‌شنبه به صورت فراگیر وارد می‌شود، در سرعت سبز شدن سایر دیم‌زار‌ها کمک موثری کند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۸۰ هزارتن بذر گندم اصلاح شده به مصرف کشاورزان قرار گرفته است، اظهار داشت: بذر گندم اصلاح شده به میزان مورد نیاز در استان‌های خوزستان، گلستان، جنوب کرمان، جنوب فارس، بوشهر، هرمزگان و دشت عباس ایلام که کشت شان باقیمانده، موجود است.

وی افزود: طبق مصوبه شورای اقتصاد، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی ۲ هزار و ۲۰۰ تومان با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید یک درصد و برای گندم دوروم دو هزار و ۲۹۰ تومان تعیین شده است.

اسفندیارپور تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی به همراه بنیاد ملی گندمکاران برای حمایت از کشاورزان قراردادی را با کارخانجات ماکارونی منعقد کردند که طبق این قرارداد باید کارخانجات گندم دوروم را در مناطق ارزوئیه جنوب کرمان، جنوب فارس و خوزستان با ۱۰ درصد افزایش قیمت نسبت به نرخ مصوب خریداری کنند.

وی ادامه داد: براساس این قرارداد باید کارخانجات ماکارونی هر کیلوگرم گندم دوروم را دو هزار و ۵۲۰ تومان خریداری کنند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشت گندم در استان‌های مختلف تا هفته اول دی ماه جاری ادامه دارد.

 طبق مصوبه دولت نرخ هر کیلوگرم بذر گندم آبی گواهی شده دو هزار و ۵۲۳ تومان و بذر گندم دیم دو هزار و ۲۶۵ تومان تعیین شده که نسبت به مصوبه قبلی بین پنج تا هشت درصد کاهش قیمت دارد.

این درحالیست که نرخ مصوبه پیشین هر کیلو بذر گندم آبی دو هزار و ۶۵۰ و گندم دیم دو هزار و ۴۵۰ تومان بود.

سال زراعی گذشته نزدیک هشت میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۷۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در نظرآباد

مدیر جهاد کشاورزی نظرآباد گفت: در حوزه تولید و رتبه بندی و توزیع نان هم با مدیریت درستی که انجام شد خوشبختانه مشکلی در حال حاضر در زمینه نان و آرد  نداریم و امسال در زمینه خرید گندم بهتر از گذشته عمل خواهد کرد .   الماسی گفت: یکی از اهداف برگزاری این‌مراسم ارتقاء امنیت غذا،نحوه مبارزه صحیح و به موقع با آفات غلات و همچنین انجام بیمه محصولات کشاورزی است.   وی گفت: در سال زراعی جاری حدود شش هزار هکتار گندم و حدودا پنج هزار هکتار جو در شهرستان نظرآباد کاشه شده است. باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • کشت گندم و جو در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع رخ
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در نظرآباد
  • رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی
  • شهرستان دهلران مهد تولید گندم است
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی