Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - آنچه از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال 92 به دولت یازدهم تحویل داده شد، نه واحدهای مهم و کلیدی فرآیندی، بلکه مجموعه‌ای از آبگیر، ‌مخازن، ساختمان‌های اداری و خطوط لوله بود، اما وزارت نفت در دولت یازدهم و دوازدهم علاوه بر تکمیل این پالایشگاه و افزایش تولید بنزین و نفت‌گاز یورو کشور به ترتیب به میزان 36 و 14 میلیون‌لیتر در روز که در طراحی اولیه آن در نظر گرفته شده بود، با طراحی و تکمیل واحد چهارم، ظرفیت خوراک میعانات گازی این پالایشگاه را به 450 هزار بشکه در روز افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش شانا، مجوز ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال 1382 و در زمان وزارت مهندس زنگنه صادر و عملیات اجرایی آن از سال 1386 آغاز شد. بر مبنای جدول زیر در مردادماه سال 1392 پیشرفت کلی پروژه‌های مربوط به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس شامل خود پالایشگاه، خط لوله انتقال میعانات گازی از پارس جنوبی به بندرعباس و آبگیر 63.6 درصد بوده است. این در حالی است که پروژه پالایشگاه به تنهایی پیشرفت کلی معادل 57.4 درصد و در اجرا نیز 35.8 درصد داشته است.

ارزیابی دقیق میزان پیشرفت یک پروژه مستلزم اطلاع از فازها و اجزای پروژه است. پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را در یک نگاه کلی می‌توان به دو بخش ‌واحدهای فرآیندی شامل سه واحد اصلی تولید محصولات و یوتیلیتی (برق، بخار و سایر محصولات جنبی مورد نیاز) که به منزله قلب و بخش اصلی پالایشگاه هستند و واحدهای غیرفرآیندی مانند مخازن، ساختمان‌های اداری و خطوط لوله که به منزله پشتیبان واحدهای فرآیندی پالایشگاه هستند، تقسیم کرد. مطابق جدول زیر در مرداد 1392، واحدهای اصلی و فرآیندی پیشرفت کلی 47.9 درصدی و واحدهای فرعی و غیرفرآیندی این پالایشگاه پیشرفت 84 درصدی داشته‌اند. نکته جالب توجه آن است که اجرا و نصب واحدهای فرآیندی در مرداد 1392 به ترتیب: واحد 1 به میزان 14 درصد، واحد 2 به میزان 13 درصد، واحد 3 به میزان 10 درصد و یوتیلیتی 36 درصد و مجموع واحدهای فرآیندی 19 درصد بوده است. این به آن معناست که در مقطع مرداد 1392 یعنی پس از 6 سال از آغاز عملیات اجرایی این طرح که دوران وفور درآمدهای نفتی کشور نیز بوده، کارهای ساختمان و نصب تجهیزات بخش فرآیندی پالایشگاه در مراحل ابتدایی قرار داشته است و به بیان دیگر پیمانکار و کارفرمای طرح بخش‌های ساده طرح را اجرا کردند و بخش اصلی را که واحدهای پیچیده تولید فرآورده‌های نفتی بود رها کرده بودند. خلاصه اینکه زنگنه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را در سال 1392 در پیشرفت فیزیکی 40 درصدی و پیشرفت اجرایی 10 درصدی واحدهای فرآیندی تحویل گرفت.

از این رو می‌توان گفت آنچه به دولت تدبیر و امید تحویل داده شد، بیشتر مجموعه‌ای از آبگیر، ‌ مخازن، ساختمان اداری و خطوط لوله بود و خبری از واحدهای مهم و کلیدی فرآیندی نبود که تصاویر موجود از این پالایشگاه در سال 1392 موید این موضوع است. این در حالی است که وزارت نفت در دولت دوازدهم توانست علاوه بر تکمیل این پالایشگاه و افزایش تولید بنزین و نفت‌گاز یورو کشور به ترتیب به میزان 36 و 14 میلیون‌لیتر در روز که در طراحی اولیه آن در نظر گرفته شده بود، با طراحی و تکمیل واحد چهارم که به جای اجرا به ازای چند صد میلیون دلار تنها با 90 میلیون دلار اجرا شد ظرفیت خوراک میعانات گازی پالایشگاه را به 450 هزار بشکه در روز افزایش دهد که در نهایت به پایداری تولید گاز کشور در شرایط تحریمی منجر شده است.
اگرچه وظیفه دولت‌هاست که بدون منت به مردم خدمت کند و خداوند متعال پاداش مجاهدین و خدمتگزاران به مردم را خواهد داد، ‌ ولی همواره گروهی هستند که به‌خاطر مطامع سیاسی خود، دستاوردهای دولت‌ها را که در حقیقت دستاورد انقلاب اسلامی و مشروعیت بخش آن استبا حواشی کم‌ارزش جلوه دهند و شیرینی تبدیل شدن ایران از کشور واردکننده بنزین و گازوییل به صادرکننده آن و نیز رسیدن به جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در اوپک را به کام مردم عزیز ایران تلخ کنند.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۹۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است

به گزارش خبرنگار مهر محمدرضا شهاب زاده عصر شنبه در بازدید از واحدهای تولیدی این شهرستان به مناسبت هفته کار و کارگر، ضمن تبریک این هفته اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اساسی دولت فعال نمودن حوزه تولید است که با توجه به شعار امسال با مشارکت مردم عزیز نیز همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش دولت در راستای تحقق شعار سال این است که با کمک مردم بتوانیم مشکلات واحدهای تولیدی راکد را حل کرده و همچنین واحدهای جدید را هم با توجه به پتانسیل بالایی که شهرستان آستارا دارد راه اندازی کنیم.

فرماندار آستارا با بیان اینکه ۱۱۶۷ واحد کارگری در شهرستان آستارا در حال فعالیت هستند افزود: ۷۰۵۲ نفر نفر بیمه شده اجباری در این واحدهای تولیدی مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به وجود ۴۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی این شهرستان گفت: تعداد ۱۰ واحد از این واحدها غیر فعال شده بودند که در دولت سیزدهم ۸ واحد وارد چرخه تولید شدند و ۲ واحد نیز در حال احداث است که با فعال این واحدهای تولیدی ۳۰ کارگر مشغول به کار شده‌اند.

گفتنی است؛ فرماندار آستارا با حضور در برخی از واحدهای تولیدی شهرستان از تعدادی از کارگران زحمتکش با تقدیم لوح تقدیر تجلیل نمودند.

کد خبر 6090362

دیگر خبرها

  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • بازدید دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس
  • ۵۵۵۸متقاضی واحدهای مسکن ملی درزنجان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند
  • بازدید سرلشکر رحیم صفوی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس