Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@14:34:26 GMT

انتخابات و فضای مغشوش مجازی در استان اردبیل

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۲۱۷۰۲

انتخابات و فضای مغشوش مجازی در استان اردبیل

 با اینکه مسوولان انتخاباتی، قضایی و مذهبی استان نسبت به  شروع تبلیغات زودهنگام و نیز تخریب و  توهین داوطلبان و هواداران آنها  هشدار داده‌اند اما صفحات مجازی در هفته‌های گذشته مملو از  مطالب تند و هجمه‌های داوطلبان و هواداران آنها علیه یکدیگر است.

هواداران و گردانندگان ستادهای غیررسمی برخی از داوطلبان مشهور با ایجاد کانال‌هایی با عنوان حامیان .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از هم اکنون شروع به تبلیغات کرده‌اند و در این میان بیشتر مطالب به جای ذکر توانایی‌های نامزد احتمالی به تخریب چهره‌های رقیب اختصاص یافته است.

دولت نیز در این میان بی‌نصیب نمانده و چهره‌های مسوول در دولت‌های گذشته موج حملات خود را به برنامه‌ها و اقدامات دولت متوجه کرده اند.

برخی از کانالها و گروه‌های تلگرامی در این چند روز گذشته  اقدام به دعوت و مصاحبه از داوطلبان و ارایه برنامه کرده اند ضمن اینکه به گفته منابع اگاه تعدادی از نامزدها از هم اکنون با پرداخت مبلغی کانال ها و گروههای پرمخاطب  را به اجاره خود درآورده‌اند.

تبلیغات زودهنگام انتخابات در فضای رسانه‌ای از سوی  داوطلبان ،خرید و فروش آراء در زمان رای گیری، راه اندازی کارناوال و تجمع عمومی در شهرها و روستا ها ،استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغ کاندیدای خاصی،سیاه نمایی و تخریب ،شایعه سازی کاندیداها نسبت به هم ،دامن زدن به اختلافات قومب و قبیله ای،دخالت در انتخابات از جمله جرایم انتخاباتی محسوب می‌شود که مسوولان اجرایی اعلام کرده اند که عزم جدی برای مقابله با این نوع جرایم دارند.

مسوولان و ائمه جمعه استان در روزهای اخیر از داوطلبان  انتخابات و هواداران آنها خواستند تا از تهاجم و توهین به  رقبا ی خود خوداری کنند و حتی در این زمینه هشدار دادند که با  متخلفان برخورد قانونی خواهند کرد اما گویا گوش شنوایی به این هشدارها نبوده و بیشتر داوطلبان راه بی راهه خود را ادامه می‌دهند. 

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل و امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه گفت که  انتخابات نباید صحنه تخریب، افترا و بهتان شود، با اتمام ثبت‌نام و معلوم شدن نامزدها، سیل تهمت، تخریب، افترا و بهتان شروع خواهد شد، و نامزدها و طرفداران آنها هوشیار باشند که دین فروشی نشود.

وی افزود: مردم  از حالا تا پایان انتخابات هر حرفی درباره هر کاندیدایی اعم از راست و چپ  و بی‌طرف شنیدند، اعتماد نکرده و نقل و باور نکنند.

بهروز ندایی رییس ستاد انتخابات استان اردبیل با بیان اینکه  داوطلبان حق تبلیغ زودهنگام برای انتخابات مجلس شورای اسلامی را ندارند و فعالیت همه آنها رصد می‌شود از نامزدهای احتمالی انتخابات و هواداران آنها خواست تا از هرگونه اقدام تفرقه‌آمیز و دامن زدن به اختلاف‌های قومی در استان خودداری کنند.

وی از احزاب، جریان‌های سیاسی و هواداران و حامیان نامزدهای احتمالی انتخابات خواست از دامن زدن به موضوع‌های اختلاف‌انگیز از جمله  مباحث قومی و قبیله‌ای پرهیز و صرفا در جهت تبلیغ کارنامه و اهداف و برنامه‌های  نامزد مورد علاقه خود اقدام کنند.

وی بیان کرد: هیچ‌گونه قانون‌شکنی و ایجاد نفاق و تفرقه در بین اقشار مختلف مردم از سوی نامزدهای انتخاباتی پذیرفته نیست و با افرادی که بخواهند با وعده‌های دروغ و وعده‌هایی  که خارج از اراده و اختیارات و وظایف نمایندگی است مردم را فریب دهند و یا با طرح موضوعات حاکمیتی مانند تقسیمات کشوری, حدود مرزی و میزان تخصیص منابع ملی جامعه را دچار نگرانی و تشویش کنند برخورد می‌شود.

وی با اشاره به مشخص بودن زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی افزود: هر داوطلب  خارج از مقررات قانونی تبلیغات خود را شروع کند، بشدت با وی برخورد خواهد شد.

ناصر عتباتی  رییس کل دادگستری استان اردبیل هم در این باره  گفت: دستگاه قضایی در تلاش است در این دوره از انتخابات با جرایم انتخاباتی بشدت برخورد کند، باید به کوچک‍‌ترین تخلفات انتخاباتی حساس بود تا جرایم انتخاباتی به حداقل برسد.

وی افزود: مجموعه قضایی استان با اتخاذ تدابیر لازم برای سلامت انتخابات مجلس شورای اسلامی تلاش کرده و در این راستا هرگونه تحرک و اقدام غیرقانونی نامزدهای انتخابات رصد شده و با آن برخورد می‌شود.

وی  با بیان اینکه رویکرد ما پیشگیری از تخلفات انتخاباتی است، افزود: نگاه‌ها در انتخابات باید پیشگیرانه باشد تا شاهد یک انتخابات سالم و رقابتی باشیم.

عتباتی  با بیان اینکه کانال‌های مجازی که بالای پنج هزار عضو دارند مورد شناسایی قرار گرفته و رصد می‌شوند، گفت: فضای مجازی باید مورد کنترل و رصد قرار بگیرد تا فضای سالم انتخابات خدشه‌دار نشود، تمامی فعالان فضای مجازی باید مقید به قانون بوده و خارج از چارچوب قانون اقدام به تبلیغات زودهنگام و شایعه پراکنی نکنند.

او بر لزوم برگزاری انتخابات سالم، آزاد و با مشارکت حداکثری مردم تاکید کرد و افزود: ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی استان در دادگستری استان با عضویت  و نهادهای مرتبط تشکیل شده و با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته و آسیب‌شناسی موضوع بر برگزاری صحیح انتخابات نظارت خواهد کرد.

رییس کل دادگستری استان اردبیل نقش رسانه‌ها در انتخابات را ضرروی دانست و بیان کرد: رسانه‌ها در انتخابات نقش سنگینی دارند و در جهت مشارکت حداکثری و سالم‌سازی فضای انتخاباتی کمک حال دست‌اندرکاران خواهند بود و در این میان فضای مجازی هم رصد می‌شود تا فضای انتخابات را مخدوش نکرده و موجب تشویش اذهان عمومی نشود.

یوسف خدادادی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل نیز  گفت: در کنار امنیت، سلامت و رقابت به منظور مشارکت حداکثری مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، برخی از جرایم همچون خرید و فروش آرا ، سوءاستفاده از امکانات دولتی، توهین ، افترا، تخریب و اهانت افراد به نامزدها چه در فضای مجازی و واقعی  باید مورد توجه نامزدها و  هواداران آنها  و نیز مسوولان قرار گرفته و از آن خودداری شود.

خدادادی گفت: دستگاه قضایی با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی استان عضو ستاد در راستای وظایف قانونی ذاتی خود در جهت صیانت از حق و حقوق عامه مردم با هرگونه تخلف انتخاباتی به شدت برخورد می‌کند.

وی سیاه نمایی و تخریب چهره نظام،استفاده از امکانات دولتی و موسسات عمومی وابسته به دولت به نفع کاندیداهای خاص، استفاده از بیت‌المال ،بهره‌گیری ابزاری از اقوام و دادن وعده‌های غیر قابل تحقق به آنها ،تخریب و توهین به کاندیداهای رقیب،اختلاف در امر انتخابات ،دخالت در انتخابات و اظهارات تخریبی کاندیداها،تبلیغات زود هنگام و خارج از مهلت ، دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی به نفع کاندیدای خاص، سوء استفاده احتمالی مسئولان استانی از مقام و جایگاه اداری خود له و علیه کاندیداها ،خرید و فروش آراء و واگذاری اماکن دولتی و عمومی به نامزد ها را از جمله اهم تخلفات انتخاباتی ذکر کرد.

فرماندار اردبیل هم گفت که آرای مردمی را بعنوان امانت ارزشمند دانسته و از تک تک آن‌ها صیانت می‌کنیم.

مسعود امامی‌یگانه افزود: مجریان در انتخابات دخالت نداشته و رای و انتخاب مردم هر آنچه باشد مورد احترام بوده و باید پاس داشته شود.

وی همچنین حمایت و حراست از حق و حقوق داوطلبان نمایندگی مجلس را جزو وظایف هیات‌های اجرایی ذکر کرده و اظهارکرد: برای این هیات گرایش، پست و مقام داوطلبان اهمیتی نداشته و پرونده همه داوطلبان با نگاه کاملا برابر و بر اساس قانون مورد بررسی قرار گرفته و در باره آنها نظر داده می‌شود.

امامی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را مورد تاکید قرار داده و بیان کرد: انتخابات مظهر مردم‌سالاری دینی بوده و هر چه میزان مشارکت در آن بیشتر باشد به نفع نظام و کشور می‌باشد.

به گفته وی، هیات اجرایی و دیگر مجریان تلاش خود را برای فراهم کردن زمینه حضور حداکثری مردم فراهم خواهند کرد.

فرماندار اردبیل با بیان اینکه زمینه برگزاری انتخابات سالم و بی‌طرفانه در اردبیل فراهم شده ، گفت: ۶۵۰۰ نفر اعم از مجریان ، ناظران و ماموران انتظامی و قضایی در برگزاری انتخابات در این شهرستان حضور خواهند داشت.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل نیز با تاکید بر حفظ و حراست از آرای مردم بعنوان امانتی گرانقدر بر بی‌طرفی اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت و دیگر مجریان انتخابات تاکید کرد.

عبدالله طباطبایی افزود: کوچک‌ترین رفتار و اقدام مجریان و دست‌اندرکاران انتخابات مورد توجه و رصد مردم است و می‌بایست همه آنها با حفظ بی‌طرفی خود در اجرای باشکوه انتخابات تلاش کنند.

استان اردبیل دارای پنح حوزه انتخاباتی  اردبیل، نیر، سرعین و نمین ؛ خلخال و کوثر؛ پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز ؛ مشگین شهر و  گرمی مغان بوده و هفت نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی رای گیری اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی رای گیری اردبیل مجلس شورای اسلامی رای گیری اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۱۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، ابوطالب شفقت در مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های راه یافته به دور دوم حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی که امروز ششم اردیبهشت ماه در صدا و سیمای لرستان برگزارشد، گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری یک حماسه دیگر در استان فراهم شده است که امیدواریم با پای کار بودن صدا و سیمای استان و معرفی نامزد‌ها از این شبکه، حضوری پرشورتر از قبل را در انتخابات ٢١ اردیبهشت ماه رقم بزنیم.

وی افزود: در مراسم قرعه کشی امروز، جایگاه نمایندگان در مناظرات و اولویت بندی سوال‌ها از آنها مشخص شد که یقیناً عدالت در مناظرات مهمترین هدف برای انتخاب نماینده اصلح مردم خواهد بود.

استاندار در این مراسم دو پیشنهاد ویژه هم داشت؛ راه اندازی شبکه ملی روستا و اینکه نامزد‌ها و منتخبان مجلس دوازدهم می‌توانند پیشنهادات خود را برای آبادانی استان ارائه کنند.

مدیرکل صدا و سیمای لرستان هم در این مراسم از آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اوایل هفته آینده در استان خبرداد.

علیرضا شیروی افزود: در دور اول انتخابات از ۲۰۰ کانال انتخاباتی کشور، هفت کانال سهم لرستان بود.

وی اظهارداشت: در دور اول انتخابات در هفت حوزه انتخابیه در مجموع ۴۷ مناظره به مدت سه هزار و ۳۰۰ دقیقه پخش شد.

به گفته مدیرکل صدا و سیمای استان لرستان، در دور دوم نیز به هر نامزد یک فرصت ۲۰ دقیقه‌ای برای ارائه برنامه و دیدگاه‌ها داده خواهد شد و سه مناظره ۶۰ دقیقه‌ای نیز بین نامزد‌های این دوره برگزار که اوایل هفته آینده ضبط آنها آغاز می‌شود.

دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۱ اردیبهشت ماه در حوزه خرم آباد و چگنی برگزار خواهد شد.

وی سی مراسم ضمیمه می شود...

دیگر خبرها

  • ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در شهرستان کرمانشاه
  • استقرار شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم
  • استقرار شعب رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • همه جرائم انتخاباتی دور اول انتخابات مجلس رسیدگی شدند
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • هشدار به داوطلبان کنکور؛ شیادان در فضای مجازی در کمین هستند
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود