Web Analytics Made Easy - Statcounter

داور منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قصه‌گویی را عامل رونق‌دهی به فرهنگ کشور دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین ارتباط، اصغر همت داور منطقه‌ای این جشنواره در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا ازپیامدهای تقویت قصه‌گویی و نقش قصه در ارتقای فرهنگ جامعه گفته است.

این بازیگر شناخته‌شده سینما، تئاتر وتلویزیون در آثار ماندگاری همچون سریال‌های هزاردستان، امام علی(ع)، آژانس دوستی، هفت‌سنگ و فیلم‌های شیر‌سنگی، در مسیر تندباد، یه‌حبه قند، علی و غول جنگل و زشت و زیبا ایفای نقش کرده است. همت با تأکید بر نقش مؤثری که قصه‌گویی در بسط و پرورش هنر و فرهنگ دارد، فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در این زمینه را یکی از عوامل رونق دهی به فرهنگ کشور معرفی می‌کند.

 در ادامه مشروح این گفتگو را از نظر می‌گذرانید.

آنا: وقتی اسم قصه و قصه گویی به گوش شما می رسد، چه چیزی در ذهن تان تداعی می‌شود؟

همت: راستش من یاد کانون پرورش فکری می‌افتم. سال 1353 که وارد دانشگاه شدم خوشبختانه همزمان بود با دوران طلایی و اوج فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. این دوره طلایی از چندسال قبل شروع شده بود و از بین دانشجویانی که در کانون دوره می‌دیدند، عده‌ای را به عنوان مربی برای کار در شهرستان‌ها انتخاب می‌کردند و افراد به شهرهای دور و نزدیک می‌رفتند. من از سال 54 تا 59 عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودم که دورران خیلی خوبی هم بود.در آن زمان، دانشجویی که با ماهی 300 تومان دانشگاه باید اموراتش را می‌گذراند، با کار برای کانون 800 تومان درآمد داشت و این اتفاق از ما دانشجویانی مایه‌دار می‌ساخت و می‌توانستیم کمی خوش بگذرانیم! 

آنا: به نظر شما قصه چیست و چه کارکردهایی در زندگی انسان دارد؟

همت: فکر می‌کنم قصه برای بشر مقوله‌ای ابدی و ازلی است و در دوره‌هایی که چیزی از آن باقی نمانده قصه وجود داشته است؛ به این دلیل که بچه ها وجود داشته‌اند. قصه فقط برای بچه ها نیست و آدم‌های بزرگ هم برای هم قصه می‌گویند، اما تجلی آن بیشتر در دوران کودکی است. بزرگترین قصه‌گویی که خداوند آفریده، مادر است. خیلی وقت‌ها قصه‌ها شخصیت کودک را می‌سازند. قصه‌ای که پدرم در پنج سالگی برای من تعریف کرد، حتی در شخصیت کلی من اثر گذاشت. قصه‌ها گاهی ساخته خیال هستند و گاهی از واقعیت‌ها نشأت می‌گیرند، واقعیت‌هایی که از زمانشان گذشته است و تبدیل به خاطره شده‌اند. قصه ها لزوماً قرار نیست فانتزی باشند.

آنا: قصه به عنوان یک ابزارهنری، چه نسبتی با سایر هنرها دارد؟

همت: در تئاتر، سینما و تلویزیون، سرگرمی عامل بسیار مهمی است، اما غالب نیست، این درون‌مایه آن فیلم یا تئاتر است که فکر ما را می‌سازد. یعنی سرگرمی فقط ما را مشغول می‌کند و زودگذر است، ولی «درون‌مایه» باقی می‌ماند و بر ما اثر فرهنگی بارزی دارد. اتفاقاً به خاطر نقش مؤثری که قصه‌گویی در بسط و پرورش هنر و فرهنگ دارد، همین جشنواره قصه‌گویی و فعالیت‌های کانون در این زمینه یکی از عوامل رونق دهی به فرهنگ کشور است و باید اهمیت بالایی برای آن قائل بود.

آنا: شما هم در کودکی برای خودتان قصه می ساختید؟

همت: به هرحال چیزهایی وجود داشت. تخیل جریان دارد. وقتی کودک ماشین را روی زمین حرکت می‌دهد یا با نخ آن را می‌کشد، پشت آن چیزهایی بار زده و... یعنی تصوراتی دارد و مثلاً ماشین را از جایی به جای دیگر می‌برد و در ذهنش قصه‌ای وجود دارد. همیشه ذهن سیال کار خودش را انجام می‌دهد و از زمانی که بشر می‌تواند تشخیص بدهد قصه‌ها هم شروع می‌شوند.

آنا: آیا قصه همان ساختن جهان نیست؟

همت: وقتی بُعد رویاگونه قصه را در نظر می‌گیریم می‌توانیم قصه را نوعی ساختن جهان هم بدانیم و زمانی که از خیال حرف می‌زنیم در واقع در حال ساختن یک جهان هستیم.

آنا: پس جهان هم یک قصه است؟

همت: به نظر من اساس تمام ادیان ما پر از قصه است. ما حتی جنگ‌ها را در قالب قصه می‌گوییم؛ وقتی از جنگ ایران و یونان و... حرف می‌زنیم در واقع درحال قصه گفتن هستیم فقط ژانر قصه‌ها باهم فرق می‌کند.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: تئاتر اصغر همت قصه گویی جشنواره قصه گویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۳۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان کرمان گفت: تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۷ تا ۱۳ اردیبهشت با بیش از ۳۰ اجرا در استان کرمان حضور دارد.

اکبر خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کرمان اظهار کرد: تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۷ تا ۱۳ اردیبهشت در استان کرمان حضور دارد و بیش از ۳۰ اجرا در مناطق مختلف استان خواهد داشت.

وی افزود: تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نمایش عروسکی «استخوان ماهی جادویی» یکی از نمایش‌های پرمخاطب کانون در سال جاری، امروز جمعه هفتم اردیبهشت مهمان مردم رفسنجان است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان کرمان با قدردانی از همکاری شهرداری و روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در اجرای این نمایش تصریح کرد: این نمایش امروز ساعت ۱۷:۳۰ در پارک مادر واقع در بلوار آیت‌الله طالقانی برای مردم شهر رفسنجان اجرا خواهد داشت.

وی ادامه داد: در خلاصه این نمایش عروسکی، سارا فرزند بزرگ پادشاه و ملکه است و ۱۸ خواهر و برادر دارد؛ حقوق پادشاه کفاف مخارج زندگی را نمی‌دهد و ملکه نیز بیمار است‌. فرشته از سارا می‌خواهد تا با استخوان ماهی‌ای که در اختیارش هست آرزویی کند تا برآورده شود. اما ترجیح سارا چیز دیگری است.

کد خبر 748043

دیگر خبرها

  • مهمترین عامل سقط جنین در کشور عوامل فرهنگی است
  • کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند
  • کارگران بازوان توانمند اقتصاد کشور هستند
  • اساس و بنای توسعه و رونق تولید کشور کارگران هستند
  • تاکید بر رونق تولید برای ایجاد اشتغال و سرمایه در کشور
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان 
  • باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است
  • روابط عمومی؛عامل کلیدی در رونق کسب و کار‌ها