Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار آینده ساختنی است در قالب ۲ بخش صحنه‌ای و ۹۰ ثانیه‌ای با حضور شرکت کنندگان و علاقه‌مندان برنامه‌ریزی شده‌ است. مرحله پایانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر در تهران برگزار و شرکت‌کنندگان در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره ۲۷ آذر در حضور داوران و علاقه‌مندان قصه‌گویی روی صحنه می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم‌چنین در بخش منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، برگزیدگان در مرحله کشوری ۳۰ آذر و همزمان با شب یلدا در تهران باهم رقابت می‌کنند. در بخش قصه‌ ۹۰  ثانیه ‌که از دوره بیست‌ویکم به جشنواره قصه‌گویی افزوده شده، علاقه‌مندان به قصه‌گویی سرگذشت و نکته‌های عبرت‌آموز زندگی خود یا دیگر افرادی را که شنیده‌اند و برای‌شان جذابیت دارد در قالب یک فیلم ۹۰ ثانیه‌ای روایت می‌کنند. بخش ملی جشنواره بین المللی قصه گویی در سه گروه دختران و پسران ۱۲تا ۱۸ سال، زنان و مردان و مادربزرگ ها و پدربزرگ ها برگزار می شود. مرحله نهایی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذرماه در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، گیتی خامنه، بهرام شاه‌محمدلو، مصطفی رحماندوست، مجید قناد، سارا روستاپور و رضا کیانیان هنرمندانی هستند که در این دوره از جشنواره به قصه‌گویی خواهند پرداخت. هنرمندان، قصه منتخب خود را برای قصه‌گویان و علاقه‌مندان روایت می‌کنند. این قصه‌ها بر اساس زندگی این هنرمندان و یا سلیقه ادبی‌شان هر روز انجام می‌شود.

گیتی خامنه مجری برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون و داور بخش بین‌الملل در بیست‌ودومین جشنواره قصه‌گویی، ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه ۲۶ آذر قصه‌ای از زندگی خود خواهد گفت. بهرام شاه‌محمدلو، قصه‌گو و مجری پیش‌کسوت در حوزه کودک و نوجوان، روز چهارشنبه ۲۷ آذر ساعت ۱۷ برای حاضران قصه منتخب خود را می‌گوید.

مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان پنج‌شنبه ساعت ۱۷ قصه‌گویی می‌کند. قصه‌گویی سارا روستاپور، مجری برنامه‌های کودک روز جمعه در تاریخ ۲۰ آذر ساعت ۱۱ صبح و قصه‌گویی عمو قناد، قصه‌گوی برنامه‌های کودک و نوجوان همان روز ساعت ۱۷ اجرا می‌شود. اجرای قصه‌گویی هنرمندان با حضور رضا کیانیان روز ‌شنبه، ۳۰ آذر هم‌زمان با آیین پایانی جشنواره انجام می‌شود.

«دینگ دینگ دنگ» به یاد محب‌اهری به روی صحنه رفت

نمایش «دینگ دینگ دنگ» به کارگردانی فاطمه خدابنده‌لو، از روز شنبه ۲۳ آذر اجراهای خود را در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد.  در این مراسم که با یاد و خاطره حسین محب‌اهری، هنرمند فقید تئاتر، برگزار شد هنرمندانی همچون مریم کاظمی، منوچهر اکبرلو، جواد اعرابی، سوسن مقصودلو، میترا کریمخانی و اکرم ابوالمعالی حضور داشتند.

مریم کاظمی در این مراسم با تاکید بر توانایی‌های خدابنده‌لو گفت: حضور این جمع تماشاگران در یک سالن تئاتری باعث شادمانی است. مهم است صندلی‌های سالن تئاتر پر باشد و همه بخشی از یک حرکت جمعی فرهنگی باشیم.

کارگردان باسابقه تئاتر ایران ادامه داد: افتخار می‌کنم بخشی از این کار بوده و از ابتدای تمرین‌های نمایش از آن باخبر بودم. خدابنده‌لو یکی از اعضای گروه تئاتر مستقل است و اداره بخش تئاتر خردسال و نمایش خلاق را برعهده گرفته و با کوشش قابل توجه خود به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد. او باعث افتخار من است و امیدوارم که شما هم به هنرش افتخار کنید.

دینگ دینگ دنگ نوشته حامد زحمتکش ویژه گروه سنی سه تا شش سال است که در سه نوبت، دو نوبت صبح‌ها و یک نوبت عصرهای شنبه در ساعت ۱۶ در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری اجرا می‌شود.

فاطمه خدابنده‌لو از بازیگران فعال و شناخته شده تئاتر کودک و نوجوان، در این نمایش علاوه بر طراحی و کارگردانی، به بازی پرداخته و سیما رحمانی و مارال ایزدبخش دیگر بازیگران «دینگ دینگ دنگ» هستند.

اجرای افتتاحیه نمایش علاوه بر استقبال هنرمندان با حضور پرشور مخاطبان همراه بود. علاقه‌مندان برای تماشای این نمایش می‌توانند بلیت را از پایگاه تیوال تهیه کنند.

توصیه رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی به خانواده‌ها؛

مسئول کمیته داوری پنجمین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی گفت: اسباب‌بازی‌ها هم می‌توانند احساس بهتر و آرامش و مسولیت‌پذیری را به کودک یادآوری کنند و هم می‌توانند منبع و منشا خشونت و رفتارهای نادرست باشند. به همین دلیل والدین باید اسباب‌بازی‌ها را چیزی بیشتر از ابزار سرگرمی و بازی کودکان خود تلقی کنند و در خرید و انتخاب آن حساسیت بالایی داشته باشند. ‌

ویدا ملکی خاطرنشان کرد: اسباب‌بازی‌ها یکی از ابزارهای تربیتی کودکان هستند و می‌توانند هویت‌ساز و یا محدودیت‌ساز باشند به همین دلیل نقش خانواده‌ها در انتخاب اسباب‌بازی برای فرزندان‌شان بسیار مهم و حیاتی و از حساسیت بالایی برخوردار است. مثلا استفاده از اسباب‌بازی‌هایی که خشونت را القا می‌کنند در مقابل استفاده از آن‌هایی که حس مسئولیت را به کودک یادآوری می‌کنند، یا استفاده از اسباب‌بازی‌هایی که در آن‌ها از کارت‌های عکس‌دار استفاده می‌شود، عروسک‌هایی که لباس بر تن دارند و چیزهایی از این قبیل نیازمند دقت در انتخاب هستند.

رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی همچنین توضیح داد هر چند نظارت‌های زیادی بر روند تولید اسباب‌بازی‌ها از مرحله‌ طراحی، تولید و فروش انجام می‌شود؛ با توجه به تعدد تولیدکننده‌ها و بازار بزرگ و متنوع آن‌ها، اشتباه گریزناپذیر است و در مرحله آخر والدین باید محصول را از فیلترهای فرهنگی و اجتماعی و هنجار جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند عبور دهند و چیزی را برای بازی ساعت‌های طولانی کودک خود انتخاب کنند که علاوه بر کیفیت، رعایت استاندارهای لازم، رعایت اصول بهداشتی و اجتماعی، هویت فرهنگی کودک را هم شامل شود.

ملکی به سابقه‌ بازی و اسباب‌بازی اشاره کرده و گفت: بازی همواره در متن زندگی انسان وجود داشته است و از زمان‌های دور همیشه انسان بخشی از زندگی را بازی کرده است، برای فرار از اتفاق‌ها، برای سرگرمی و غیره به همین دلیل است که اسباب‌بازی ابزاری است برای رشد و جریان‌سازی که می‌تواند چگونگی زندگی را رقم بزند.

در دنیای کودکان نیز هر ابزاری که در اختیار آن‌ها گذاشته شود؛ تاثیرگذاری طولانی مدتی دارد. شما یک چاقو و یا یک عروسک را به کودک بدهید، بدون شک تاثیر آن را سال‌های بعد به وضوح در تربیت آن کودک مشاهده خواهیم کرد.

او تاکید کرد که اسباب‌بازی‌ها می‌توانند زندگی کردن را آسان کنند و در ابعاد مختلف، کودک را تا ساعت‌ها سرگرم نگه‌ دارند: تعامل کودک با آن‌ها، حس همذات‌پنداری، گرفتن نقش‌های مختلف در بازی، گاهی مادر، گاهی پدر، خواهر، ‌ برادر، دوست و تمرین حس‌های مختلف.

رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی به رابطه متقابل اسباب‌بازی و کودک اشاره کرد و گفت: کودک همان‌قدر که به وسیله‌ بازی خود حس می‌دهد، از آن حس می‌گیرد و گاهی با آن گفت‌وگو و در عالم بچگی و رویا با او صحبت می‌کند و حرف‌های عروسک یا اسباب‌بازی خود را برای والدین نقل می‌کند؛ به همین دلیل حس حرف‌شنوی در کودک تقویت می‌شود، چون همان‌قدر که انتظار دارد عروسک «بشین، پاشو، بخواب و ...» درخواست‌های او را انجام دهد، خودش هم سعی می‌کند در دنیای واقعی به همان‌ها عمل کند.

کودک با استفاده از ابزارهای بازی مثل ساختن لگوِ، خانه، بازی با وسایل پزشکی، ساخت عروسک با تکه پارچه، بازی با ماشین‌ها و غیره، می‌تواند به سمت علاقه‌مندی‌ها و مهارت‌هایی که دوست دارد، برود. تصور کنید کودکی که می‌تواند قطعات را به هم بچسباند، از دست‌ها و ذهن خود به درستی استفاده یا با خمیرهای بازی اشکال مختلف درست و انگشت‌های دست خود را قوی کند و با تکرار این کارها چیزهایی را خلق کند، بی‌شک اعتماد به نفس و خودباوری زیادی در او شکل می‌گیرد و در زمان بزرگسالی نیز می‌تواند با تکیه به همین اتفاق‌های کوچک و موفقیت‌ها در ذهنش از پس مشکلات و مسائل بهتر بربیاید. 

تاکید دست‌اندرکار بر تاثیرهای اسباب‌بازی درحالی عنوان می شود که بخشی از این موضوع‌ها امسال در حاشیه جشنواره، محور گفت‌وگوی علمی صاحب‌نظران خواهد بود. بر این اساس در این دوره سه نشست و دو کارگاه تخصصی در پنجمین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی برگزار می‌شود که «آموزش و پژوهش در صنعت اسباب‌بازی»، «صنایع خلاق فرهنگی بازی‌های بوم‌ ساخت»، «آثار روان‌شناختی و تربیتی بازی و اسباب‌بازی» از آن جمله‌اند، همچنین «کارگاه آموزشی برندسازی، بازاریابی و فنون فروش موفق صنعت اسباب‌بازی» و «کارگاه آموزشی شخصیت‌سازی در بازی و اسباب‌بازی» نیز از دیگر بخش‌های جنبی این رویداد است.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار تمرین زندگی از ۷ تا ۱۳ دی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

چاپ چهارم رمان اتاق تاریک

کتاب اتاق تاریک از مجموعه رمان نوجوان امروز نوشته محمد بکایی برای نوبت چهارم از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازنشر شد. این کتاب با محوریت دفاع مقدس و بیان خاطرات جنگ تحمیلی هشت‌ساله عراق علیه ایران از نگاهی دیگر است که می‌تواند رنگ و بوی خاصی به نگرش‌های نسل نوجوان درباره جنگ و آن دوران بدهد.

رمان اتاق تاریک برای نوجوانان ۱۵ سال و بالاتر منتشر شده است و به نظر می‌رسد نویسنده‌ با بیان احساس‌ و خاطره‌ی اتفاق‌های متعدد از زبان شخصیت‌های داستان توانسته مخاطب را با خود همراه کند.

 در بخشی از این رمان می‌خوانیم: «نمی‌دانم این فقط فکرهایی است که من با خودم کرده‌ام و مطمئن نیستم که درست باشد، این قاعده، ولی وقتی که یک مجتهدی می‌آید و می‌گوید که راه درست این است، بعضی‌ها با این حرف به حالی می‌افتند که نمی‌توانند دیگر راحت‌ بنشینند و تماشا کنند، من درست یادم نمی‌آید همه این شعر را ولی یادم هست که مال حافظ است که «بی‌ پیر مرو به خرابات» فرق جنگ ما با باقی جنگ‌ها این رابطه است که همین آدم‌ها با این فکر می‌آیند و زیر آتش توپخانه و خمپاره و دوشکا قرار می‌گیرند...»

رمان اتاق تاریک برای اولین بار در سال ۱۳۹۱ منتشر شده و شمارگان آن با احتساب ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه در چاپ چهارم در مجموع  به ۲۳ هزار نسخه رسیده است. این کتاب با قطع رقعی در ۱۸۰ صفحه با قیمت ۱۶هزار و ۵۰۰ تومان در فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجموعه شهر کتاب عرضه می‌شود.

برچسب‌ها کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان جشنواره قصه گویی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان جشنواره قصه گویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۵۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصطفی هاشمی: همه در باخت شهرداری گرگان مقصرند

به گزارش "ورزش سه"، مصطفی هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره باخت شهرداری گرگان مقابل الریاضی لبنان در باز نخست سری فینال سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا، توضیح داد: ابتدای صحبت‌هایم باید بگویم کسانی که خودشان را به خواب زده‌اند را نمی‌شود بیدار کرد، کسانی هم که منطقی موضوع را نگاه می‌کنند شرایط بازی را درک خواهند کرد.

او ادامه داد: شرایط سختی بود اما بازیکنان ما تعهدات کاری خود را به صورت کامل در زمین و بیرون زمین انجام دادند، یقینا اگر کاستی هم وجود داشت از طرف من بود. زیاد دوست ندارم وارد این موارد حاشیه‌ای شوم و شرایط را شرح بدهم، اما مطمئنا کسی که نمی‌خواهد متوجه شرایط شود را نمی‌توان قانع کرد و بنده هم هیچوقت دنبال این موضوعات نبوده‌ام.

سرمربی تیم شهرداری گرگان با اشاره به زیاد بودن مشکلات تیم، اظهار کرد: باید آن کاستی‌ها و کمبودهایی که تیم داشته را خیلی زود برطرف بکنیم و تا الآن هم خیلی دیر شده است، امیدوارم بتوانیم یک شرایط با ثبات را برای تیم فراهم کنیم تا در بقیه فینال سوپر لیگ غرب آسیا، پلی‌آف لیگ داخلی و سپس در جمع هشت تیم آخر غرب آسیا، با شرایط خوبی پا به میدان مسابقات بگذاریم. 

ارسلان کاظمی، کاپیتان تیم شهرداری گرگان در مصاحبه بعد از بازی خود گفت: «ما در این بازی ۳۵ اقدام سه امتیازی داشتیم که فقط ۷ بار از این اقدام‌ها تبدیل به امتیاز شد، وقتی این اندازه توپ از دست می‌دهیم، راهی برای بردن وجود ندارد.»

هاشمی درباره شرایط بازی و اظهار نظر کاپیتان تیم خود نیز گفت: من کاری با صحبت‌های ارسلان ندارم، اما ما ۸۱ اقدام به شوت زنی مقابل ۵۹ اقدام حریف داشتیم، حتی چندتا از اقدام‌های سه امتیازی ما در جریان بازی اوپن شات (بدون دفاع) بود که گل نشد. توپ‌های ساده‌تری هم بود که حتی بازیکنان باتجربه ما مثل خود ارسلان کاظمی نتوانستند آن‌ها را تبدیل به امتیاز کنند که عجیب بود. ضمن اینکه من قبول دارم تعدادی از شوت‌های ما هم در شرایط سخت شلیک شد.

او تاکید کرد: با این حال وقتی شما در یک بازی تعداد اقدام به شوت‌های بیشتری دارید یعنی شرایط کسب امتیاز را داشته‌اید اما این اتفاق رخ نداده که باید بررسی شود. یک قسمتی از این آمار هم به ساختار دو تیم و یک قسمت هم به نگاه‌ها برمی‌گردد. در کل من از طرف خودم و کادرفنی خجالت می‌کشم که اینگونه نتیجه را واگذار کردیم و از همه هواداران تیم عذرخواهی می‌کنم. همه تلاش خود را می‌کنیم که با بهتر شدن شرایط،‌ عملکرد بهتری را در بازی‌های آینده به ثبت برسانیم.

سرمربی تیم بسکتبال شهرداری گرگان در ادامه با اشاره به اینکه بهتر شدن شرایط نماینده ایران به یک کار و همدلی همگانی بستگی دارد، توضیح داد: نمی‌خواهم خیلی وارد جزئیات بشوم، اما مطمئن باشید که برای بهتر شدن شرایط تیم شهرداری گرگان همه عوامل از جمله خودم، کادر فنی، بازیکنان، عوامل باشگاه و فدراسیون باید دست در دست هم بدهند. اگر کسی خیلی علاقه دارد که بگوید به ما چه ربطی دارد، من با مستندات به او عرض می‌کنم که این شرایط تیم چه ربطی به او دارد.

او گفت: این کاستی‌ها از طرف همه بوده است. اگر کسی دنبال دلیل باشد من می‌توانم برای همه این حوزه‌ها دلیل بیاورم. همه این عوامل باید کمک کنند تا تیم جمع و جور شود. عادت ندارم بهانه بیاورم. لطف کنند همه کمک کنیم تا آخر سر یک نفر را سیبل انتقادات نکنیم چون درست نیست.

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا برای ادامه مسابقات، بازیکن خارجی یا حامد حدادی را در ترکیب تیم خود خواهد داشت، توضیح داد: بنده راه‌حل را گفتم و این راه‌حل به همه ما برمی‌گردد که چگونه خودمان را به بازی چهارشنبه برسانیم. همه این‌ها در همان جواب قبلی من است. برای موفقیت این تیم اگر همه عوامل کمک نکنند، هیچگونه موفقیتی حاصل نخواهد شد. بیشتر از این نیز دوست ندارم وارد جزئیات شوم چون در اخلاق من نیست که خیلی بهانه جویی کنم. 

دیگر خبرها

  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ، دست و هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ و دست هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است
  • مصطفی هاشمی: همه در باخت شهرداری گرگان مقصرند
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • اسباب‌بازی‌های چوبی جایگزینی مناسب برای بازی‌های سرد و بی‌روح + عکس و فیلم
  • موزه‌ای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباب‌بازی، دروازه شور خلاقانه