Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@23:57:20 GMT

یک واحد رنگرزی سنتی در میبد افتتاح شد

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۲۷۶۸۰

یک واحد رنگرزی سنتی در میبد افتتاح شد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میبد در حاشیه افتتاح این کارگاه گفت: کارگاه دایر شده در زمینه رنگ‌های گیاهی برای رنگ کردن نخ های پنبه‌ای که در بافت زیلو و نیز کاربافی کاربرد دارد فعالیت می‌کند.

رسول مشتاقیان افزود: این کارگاه سومین کارگاه رنگرزی شهرستان است که شروع به کار کرده‌ است.

مسئول کارگاه رنگرزی و دانشجوی ارشد رنگرزی هم گفت: چند سال پیش با توجه به پیشنهاد شرکت تعاونی زیلوبافان میبد، رنگرزی سنتی را به صورتی محدود آغاز کرده و طی چند سال با انجام تحقیقات و آزمایش های متعدد به رنگ‌های استاندارد مطلوب دست یافتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی عابدنیا که  قبل از مشغول شدن به رنگرزی  به صورت حرفه‌ای در بخش طراحی و تولید فرش بصورت محدود فعال بوده‌است ، افزود: رنگرزی طبیعی پنبه جزو رنگرزی‌های سخت می‌باشد و نسبت به رنگرزی طبیعی پشم و ابریشم شیوه ای متفاوت دارد و انرژی و زمان بیشتری در طی رنگ کردن الیاف مصرف می‌شود.

پزوهشگر رنگرزی زیلو، پوست گردو، روناس ، پوست  انار ،جاشیر قرمز،دانه گندل ، برگ مو واسپرک را از رنگزاهای مهم طبیعی برشمرد.

عابدنیا اظهار داشت : متاسفانه به علت ارزانی ، سرعت بالای رنگرزی و امکان رنگرزی به مقدار زیاد در یک پاتیل رنگرزی ، رنگرزی شیمیایی خیلی زود در کارگاه‌های رنگرزی ایران رونق گرفت و کارگاه‌های رنگرزی پنبه‌ای که در یزد و میبد فعال بودند دستخوش این تغییر شدند.

وی یادآور شد : درسال ۹۸ بازار پذیرش رنگرزی طبیعی را دارد و می طلبد تولید کنندگان و بافندگان زیلو بخشی از تولید خود را به رنگرزی طبیعی اختصاص بدهند.

دانشجوی ارشد رنگرزی  تصریح کرد: با توجه به اینکه رنگ طبیعی با استقبال بیشتری مواجه است همه کسانی که در بافت زیلو فعالیت دارند باید خودشان بخواهند از رنگهای سنتی استفاده کرده و آن را سفارش دهند.

عابدنیا با اشاره به وسایل آزمایشگاهی و ۲ پاتیل موجود در رنگرزی گفت : حدود ۵۰۰ میلیون ریال برای دایر کردن رنگرزی هزینه شده  و به یکصد میلیون ریال دیگر نیز نیاز است تا برای خرید تجهیزات و امکانات بیشتر و بهتر برای ادامه کار مداوم رنگرزی هزینه شود علی رغم اینکه این کار فضای بیشتری نیز نیاز دارد.

وی ادامه داد : این کارگاه تنها کارگاه رنگرزی طبیعی استان یزد مخصوص رنگرزی پنبه جهت زیلو کاربافی و دیگر دست بافته‌هاست.

حدود ۱۵ نفر در کارگاه‌های رنگرزی میبد مشغول به فعالیت هستند.

مرکز شهرستان ۱۰۴ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 استاندارد انرژی فرش گردشگری و صنایع دستی یزد قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۷۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه

محمدرضا نادری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پیرو گزارشات مردمی با سامانه ۱۹۰ و کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان یک واحد غیر مجاز و زیر زمینی تولید لبنیات سنتی در کرمانشاه کشف و ضبط شد.

وی افزود: این واحد در شرایط غیر بهداشتی اقدام به تولید لبنیات (پنیر سنتی)، انواع ترشیجات و انواع شوریجات نموده و در شرایط غیربهداشتی و نامناسب انبار می‌کردند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: مواد غذایی غیر بهداشتی پس از کشف و با هماهنگی با اداره اماکن، نیروی انتظامی و مرجع قضائی از چرخه مصرف خارج و مکان مورد نظر پلمپ گردید.

وی ادامه داد: همشهریان می‌توانند بصورت ۲۴ ساعته تخلفات بهداشتی را با سامانه ۱۹۰ در میان بگذارند.

کد خبر 6091363

دیگر خبرها

  • افتتاح کارگاه کامپیوتری هنرستان فنی شهید شکاری مراغه
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • گندمکاران یزد نگرانی بابت تحویل گندم نخواهند داشت
  • ابلاغ مقررات تسهیل صدور پروانه تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل
  • بزرگترین سلامتکده طب سنتی کشور افتتاح شد
  • تسهیل در صدور پروانه شرکت های داروسازی
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • بزرگترین سلامتکده طب سنتی کشور در شیراز افتتاح شد